Полтавська академія неперервної освіти
ім. М. В. Остроградського
Відділ гуманітарних та мистецьких дисциплін
Конспект уроку у 8 класі
Тема: Розвиток мовлення (усно). Твір- роздум. « Хто такий Дон Кіхот: шляхетний лицар чи просто божевільний?»)
Виконала: Щербань Світлана Григорівна
Полтавський район, Карлівський ліцей імені Ніни Герасименко, учитель зарубіжної літератури
Зарубіжна література
ПОЛТАВА - 2022
Тема: Розвиток мовлення (усно). Твір- роздум. « Хто такий Дон Кіхот: шляхетний лицар чи просто божевільний?»
Мета: Створити умови для поглиблення знань про роман Сервантеса «Дон Кіхот», для розвитку усного мовлення учнів, уміння будувати та висловлювати власні судження, аргументувати свою позицію з опорою на текст; спонукати до висловлювання власної думки, сприяти здобуттю практичного досвіду створення усного твору- роздуму, відбору цитатного матеріалу; заохочувати до критичного мислення, до активної життєвої позиції та поваги до гуманістичних цінностей
Предметні компетентності, що формуються на уроці : виявляти в романі морально-філософські проблеми, коментувати, аргументувати, інтерпретувати образ Дон Кіхота; наводити відповідні приклади, цитати;
Ключові компетентності, що формуються на уроці : самоорганізуватися до творчої роботи, орієнтуватися в інформаційному просторі, обговорювати інформацію у парах і групах, критично осмислювати й структурувати інформацію, дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися; сприяти засвоєнню духовних і естетичних надбань людства; виявляти повагу до людини, розуміти гуманістичні ідеали (НЛ-2), висловлювати думку щодо необхідності виявлення ініціативи для досягнення мети, критично оцінювати засоби досягнення поставленої мети; пробуджувати творчу уяву.
Обладнання : підручники, епіграф, додаток (6 слайдів) , мобільні телефони або планшети, картки для роботи за стратегією «фішбоун», «Пам’ятка про твір- роздум»
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Тут зрозуміють лицарський порив,
тут зрозуміють, звідки ти і хто ти…
Хоч на землі вже мало вітряків,
зате на ній багато донкіхотів!
Г. Чубай
Хід уроку
І. Організація класу, мотивація діяльності.
1. Слово вчителя з елементами бесіди.
- Друзі, протягом кількох уроків поспіль ми з вами мали нагоду знайомитися з образом Дон Кіхота, його пригодами- веселими й сумними, трагічними й такими, що вселяють віру в добро. Ми говорили про те , що образ Дон Кіхота належить до галереї вічних образів. Пригадайте, який термін-неологізм пов’язаний із іменем цього героя та що він означає? Донкіхотство – 1. Нахил до благородних , шляхетних, але нездійснених ідеалів. 2. Боротьба з уявним злом, ворогом, що робить людину смішною (слайд 2).
2. Робота з епіграфом. (слайд 3)
- Відомий український поет- класик Григорій Чубай стверджує, що « на землі… багато донкіхотів!» Як ви вважаєте, що він має на увазі? Бути донкіхотом- це добре чи зле? Відповідь аргументуйте. ( Дон Кіхот став вічним образом, що перетнув межі своєї епохи. Його ім’ я перетворилося на загальну назву, бо, з одного боку, ним стали називати людей, які неспроможні орієнтуватися в дійсності, з цієї причини перетворюються на об’єкт іронії та сміху, а іншого боку, кожному з нас властиве дещо від Дон Кіхота: чесність, порядність, доброта, прагнення до високих ідеалів.А це вже не що інше, як філософське осмислення буття) (слайд 3).
ІІ. Цілепокладання.
ІІІ. Цілереалізація.
А) Бесіда: - Ми з вами вже вивчали твори про рицарів. Пригадайте їх назви. (Ф. Шиллер. «Рукавичка», В. Скотт. « Айвенго», французький епос «Пісня про Роланда» ).
- Яким постає ідеальний рицар у літературі Середньовіччя?
- Чи можна сказати, що роман Сервантеса- це також роман про рицаря? Чому?
- Крім відомого прізвиська «Дон Кіхот» гідальго мав інші. Пригадайте їх. ( Рицар Левів, мандрований рицар, рицар Сумного Образу, квіт Рицарства).
- Яке, на вашу думку, з цих імен найбільше пасує герою. Чому?
- Ким Дон Кіхот є для вас: мрійником, божевільним диваком, благородним рицарем?
Б) Робота в парах:
-Ви, звісно, знаєте, що рицарі живуть і діють за певними правилами. Свого часу ми знайомилися з так званим Рицарським кодексом честі.
Пригадайте й сформулюйте ці правила.
В) Об’єднання в четвірки.
а)Укладання «Кодексу Рицаря».
б) Конкурс «Хто більше?
-Хто більше за 4 хвилини знайде в тексті доказів, що Дон Кіхот дотримується правил «Кодексу Рицаря» і відповідає цьому високому званню. Обов’язково свої аргументи підтверджувати цитатами з тексту.
( звіт спікерів).
На початку роману Сервантес говорить про Дон Кіхота : « Його уява переповнилась різними химерами, вичитаними з тих книжок: чарами та чварами, битвами та боями, викликами та ранами, зітханнями та коханнями, розлуками та муками і всякими такими штуками. Всі ті несосвітенні вигадки так убивались йому в тямку, що він мав їх за щирісіньку правду... Збожеволів він отак до послідку…».
Закінчує автор роман словами: « Перед смертю розум повернувся до нього, він прокляв рицарські романи…»
Словникова робота.
а ) Шляхетний- синонім до «благородний», ґречний, у поводженні з людьми чемний, який виражає шанобливість, увічливість.
б) Знайдіть (використайте мобільні телефони, планшети) значення слова «божевільний» ( слайд 4).
Вікісловник:
|
Хто такий Рицар
Дон Кіхот:
шляхетний Висновок
рицар чи
божевільний? Божевільний
( автор Роганчук Ю. В.)
ІV. Узагальнення й систематизація учнями результатів роботи.
Повторне звернення до епіграфа:
Тут зрозуміють лицарський порив,
тут зрозуміють, звідки ти і хто ти…
V. Рефлексивно- оцінюючий.
1. Підбиття підсумків уроку.
Робота в парах:
«Скарбничка знань».
2. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж до нього.
Для всіх учнів:
Дайте письмову відповідь: у чому актуальність цієї промови у наш час? Знайдіть у тексті ще 3-4 вислови, які могли б стати, на вашу думку, настановою для людини третього тисячоліття.
Індивідуально: Підготувати презентацію про добу бароко ( за консультацією вчителя) ( слайд 5)
Використана література
Вікісловник. – Режим доступу: https://uk.wiktionary.org/wiki/божевільний (дата звернення: 02.09.2022). – Назва з екрану.
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698). – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.zarubizhna.literatura-6-9.pdf(дата звернення: 02.09.2022). – Назва з екрану.
Зарубіжна література: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Ю. І. Ковбасенко, Л. В. Ковбасенко.- Київ: Літера ЛТД. 2016.-320 с.
Словопедія. Словник іншомовних слів. – Режим доступу: http://slovopedia.org.ua/36/53396/238923.html(дата звернення: 02.09.2022). – Назва з екрану.
Чубай Григорій. « Дон Кіхот». – Режим доступу: https://ukrainian-poetry.com/chubaj-grigorij/don-kixot-3/ (дата звернення: 01.09.2022). – Назва з екрану.
Додатки
Слайди https://docs.google.com/presentation/d/1tYj9yJGkow4xvqhDD5sIMKOmKC3pjSlC/edit#slide=id.p1
1