Урок розвитку мовлення

Про матеріал
8 клас. Урок розвитку мовлення . Усний твір- роздум за романом Сервантеса "Дон Кіхот"
Перегляд файлу

Полтавська академія неперервної освіти

ім. М. В. Остроградського

 

 

 Відділ гуманітарних та мистецьких дисциплін

 

 

Конспект уроку у 8 класі

 

Тема: Розвиток мовлення (усно). Твір- роздум. « Хто такий Дон Кіхот: шляхетний лицар чи просто божевільний?»)

 

 

Виконала: Щербань Світлана Григорівна

Полтавський район, Карлівський ліцей імені Ніни Герасименко, учитель зарубіжної літератури

 

Зарубіжна література

 

 

 

 

 

 

 

ПОЛТАВА - 2022

Тема: Розвиток мовлення (усно). Твір- роздум. « Хто такий Дон Кіхот: шляхетний лицар чи просто божевільний?»

Мета: Створити умови для поглиблення знань про роман Сервантеса «Дон Кіхот», для розвитку усного мовлення учнів, уміння будувати та висловлювати власні судження,  аргументувати свою позицію з опорою на текст; спонукати до висловлювання власної думки, сприяти здобуттю практичного досвіду створення усного твору- роздуму, відбору цитатного матеріалу; заохочувати до критичного мислення, до активної життєвої позиції та поваги до гуманістичних цінностей

Предметні компетентності, що формуються на уроці : виявляти в романі морально-філософські проблеми,  коментувати, аргументувати, інтерпретувати образ Дон Кіхота; наводити відповідні  приклади, цитати; 

Ключові  компетентності, що формуються на уроці : самоорганізуватися до творчої роботи, орієнтуватися в інформаційному просторі, обговорювати інформацію у парах і групах, критично осмислювати й структурувати інформацію, дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися; сприяти засвоєнню духовних і естетичних надбань людства; виявляти повагу до людини, розуміти гуманістичні ідеали (НЛ-2), висловлювати думку щодо необхідності  виявлення ініціативи для досягнення мети, критично оцінювати засоби досягнення поставленої мети; пробуджувати творчу уяву.

Обладнання : підручники, епіграф, додаток (6 слайдів) , мобільні телефони або планшети, картки для роботи за стратегією «фішбоун», «Пам’ятка  про твір- роздум»

Тип уроку:  урок розвитку компетентностей.

Тут зрозуміють лицарський порив,
  тут зрозуміють, звідки ти і хто ти…
Хоч на землі вже мало вітряків,
зате на ній багато донкіхотів!

Г. Чубай

Хід уроку

І. Організація класу, мотивація діяльності.

1. Слово вчителя з елементами бесіди.

     - Друзі, протягом кількох уроків поспіль ми з вами мали нагоду знайомитися з образом Дон Кіхота, його пригодами- веселими й сумними, трагічними й такими, що вселяють віру в добро. Ми говорили про те , що образ Дон Кіхота належить до галереї вічних образів. Пригадайте, який термін-неологізм пов’язаний із іменем цього героя та що він означає?               Донкіхотство – 1. Нахил до благородних , шляхетних, але нездійснених ідеалів. 2. Боротьба з уявним злом, ворогом, що робить людину смішною (слайд 2).

2. Робота з епіграфом. (слайд 3)

- Відомий український поет- класик Григорій Чубай стверджує, що « на землі… багато донкіхотів!» Як ви вважаєте, що він має на увазі? Бути донкіхотом- це добре чи зле? Відповідь аргументуйте. ( Дон Кіхот став вічним образом, що перетнув межі своєї епохи. Його ім’ я перетворилося на   загальну назву, бо, з одного боку, ним стали називати людей, які неспроможні орієнтуватися в дійсності, з цієї причини перетворюються на  об’єкт іронії та сміху, а іншого боку, кожному з нас властиве дещо від Дон Кіхота: чесність, порядність, доброта, прагнення до високих ідеалів.А це вже не що інше, як філософське осмислення буття) (слайд 3).

ІІ. Цілепокладання.

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. (слайд 1)
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  • Ми вже говорили з вами, що «Дон Кіхот»- це унікальний твір, який за популярністю займає друге місце у світі ( за Біблією), а створений Сервантесом образ Дон Кіхота увібрав у себе віковий образ людства. Ось уже понад 400 років цей герой надихає найкращих представників на служіння ідеалам гуманізму, духовного самовдосконалення. То ж спробуємо сьогодні ще на один крок наблизитися до розуміння образу персонажа та його значення для нашого сучасника.
  1. Визначення очікуваних результатів.
  • Яку роль для себе на цьому уроці ви б обрали?
  • Чому б хотіли навчитися?

ІІІ. Цілереалізація.

  1. Актуалізція знань учнів.

А) Бесіда:                                                                                                                                 - Ми з вами вже вивчали твори про рицарів. Пригадайте їх назви.       (Ф. Шиллер. «Рукавичка», В. Скотт. « Айвенго», французький епос «Пісня про Роланда» ).

- Яким постає ідеальний рицар у літературі Середньовіччя?

- Чи можна сказати, що роман Сервантеса- це також роман про рицаря? Чому?

- Крім відомого прізвиська «Дон Кіхот» гідальго мав інші. Пригадайте їх. ( Рицар Левів, мандрований рицар, рицар Сумного Образу, квіт Рицарства).

- Яке, на вашу думку, з цих імен найбільше пасує герою. Чому?

- Ким Дон Кіхот є для вас: мрійником, божевільним диваком, благородним рицарем?

Б) Робота в парах:

-Ви, звісно, знаєте, що рицарі живуть і діють за певними правилами. Свого часу ми знайомилися з так званим Рицарським кодексом честі.

Пригадайте й сформулюйте ці правила.

В) Об’єднання в четвірки.

а)Укладання «Кодексу Рицаря».

б) Конкурс  «Хто більше?

-Хто більше за 4 хвилини знайде в тексті доказів, що Дон Кіхот дотримується правил «Кодексу Рицаря» і відповідає цьому високому званню. Обов’язково свої аргументи підтверджувати цитатами з тексту.

( звіт спікерів).

  1. Проблемне питання.

         На початку роману Сервантес говорить про Дон Кіхота : « Його уява переповнилась різними химерами, вичитаними з тих книжок: чарами та чварами, битвами та боями, викликами та ранами, зітханнями та коханнями, розлуками та муками і всякими такими штуками. Всі ті несосвітенні вигадки так  убивались йому в тямку, що він мав їх за  щирісіньку правду...                                                                                       Збожеволів він отак до послідку…».

         Закінчує автор роман словами: « Перед смертю розум повернувся до нього, він прокляв рицарські романи…»

  • То хто ж такий Дон Кіхот: шляхетний рицар чи божевільний?

Словникова робота.

а ) Шляхетний- синонім до «благородний», ґречний, у поводженні з людьми чемний, який виражає шанобливість, увічливість.

б) Знайдіть (використайте мобільні телефони, планшети) значення слова «божевільний» ( слайд 4).

Вікісловник:

  1. людина як вільна людина по волі Божій, у якої в силу обставин з'явилися надзвичайні сили і здібності.  як божевільний промчався козак, пригнувшись до шиї коня, і, здавалось, хрипів з ним разом Михайло Коцюбинський 
  2. людина, як вільна людина по волі Божій, волевиявлення якої у контексті ситуації сприймається негативно.  Тільки  божевільний може відправитися на війну з цим світом ,  Хтось з натовпу прокоментував: “Од же божевільний, зараз спалиться, а потім думай гадай, що з його тілом робити”: “Так, точно,  божевільний,” - підхопив натовп. Тільки дим та вогонь було бачно через вікна хатиночки, думали вже що Сєвтух там й помер. Але через хвилину, вийшов божевільний, тримаючи на плечі хлопчика, а на руках немовля.
  3. який має психічний розлад; психічнохворий.  Тихович здригнувся, глянув на двір і стрівся очима з божевільним мош-Дімою Коцюбинський
    1. у знач. ім. психічнохвора людина.  Не знаю, Чи се шпиталь, чи дім для божевільних Леся Українка
    2. який виражає божевілля Простоволоса, обірвана мати лізе на скелю, світить божевільними очима Збанацький
  4. зневажл. нерозсудливий, нерозважливий.  — Ох, я дурна та божевільна! Забула зайти до шевця! Квітка-Основ'яненко
    1. позбавлений розумного змісту (про вчинки, думки і т. ін.).  Голова гаряча в дівчини, і в голові такі божевільні складалися плани Головко
  5. перен. дуже великий, сильний, надмірний  Почне молитися [Параскіца] — і не може: якась сила душить за горло, проситься з грудей божевільним криком Коцюбинський.

 

 

  • Чи всі значення цього слова були вам відомі?
  • Вони мають позитивне чи негативне значення?
  • Які з цих означень притаманні Дон Кіхоту? Підтвердіть прикладами з тексту.

 

  1. Робота в групах за стратегією «Фішбоун».

 

 

 

 

Хто такий                          Рицар

Дон Кіхот:

шляхетний                                                                                                            Висновок C:\Users\Администратор\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\1 (6).jpg

рицар чи

божевільний?                 Божевільний

 

  1. Робота з пам’ яткою: повторення вимог до усного твору- роздуму.

 

 

C:\Users\Администратор\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.531\твір-роздум (1).jpg

( автор Роганчук Ю. В.)

  1. Загальний інструктаж, усвідомлення алгоритму дій ( осмислення змісту й послідовності практичних дій)
  2. Творча майстерня. Самостійна робота в групах чи індивідуально    ( за бажанням).
  3. Презентація робіт.

ІV.  Узагальнення й систематизація учнями результатів роботи.

Повторне звернення до епіграфа:

Тут зрозуміють лицарський порив,
тут зрозуміють, звідки ти і хто ти…

  • Як ви розумієте: «Тут» - це де?
  • Як ви вважаєте, чи вдалося вам «зрозуміти» Дон Кіхота? Аргументуйте.
  • Що стало для вас сьогодні відкриттям?

V. Рефлексивно- оцінюючий.

1. Підбиття підсумків уроку.

Робота в парах:

  • Як ви гадаєте, чи можна уявити наш світ без «донкіхотства»?
  • Спробуйте привести приклад «донкіхотства» у реальному житті.
  • Як ви вважаєте, на скільки відсотків ми- «донкіхоти»? І що варто змінити для того, щоб цей відсоток став вищим?

«Скарбничка знань».

  • Які три відкриття ви зробили для себе сьогодні на уроці?
  • Назвіть два з них, які можуть знадобитися вам у житті.
  • Назвіть одне з них, яке зможете використати чи запровадити вже сьогодні?

2.  Повідомлення домашнього завдання та інструктаж до нього.

 Для всіх учнів:

  1. Серед химерних промов Дон Кіхота приховані мудрі поради, які спонукають людство до змін на краще: « велика то ганьба, що ми, чеснородні люди, убиваємо один одного за якісь там марниці…».

      Дайте письмову відповідь: у чому актуальність цієї промови у    наш час?  Знайдіть у тексті ще 3-4 вислови, які могли б стати, на вашу думку, настановою для людини третього тисячоліття.

 

  1.  Повторити з історії відомості про добу бароко

Індивідуально: Підготувати презентацію про добу бароко ( за консультацією вчителя) ( слайд 5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

Вікісловник. – Режим доступу: https://uk.wiktionary.org/wiki/божевільний (дата звернення: 02.09.2022). – Назва з екрану.

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698). – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.zarubizhna.literatura-6-9.pdf(дата звернення: 02.09.2022). – Назва з екрану.

Зарубіжна література: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Ю. І. Ковбасенко, Л. В. Ковбасенко.- Київ: Літера ЛТД. 2016.-320 с.

Словопедія. Словник іншомовних слів. – Режим доступу:  http://slovopedia.org.ua/36/53396/238923.html(дата звернення: 02.09.2022). – Назва з екрану.

Чубай Григорій. « Дон Кіхот». – Режим доступу:  https://ukrainian-poetry.com/chubaj-grigorij/don-kixot-3/ (дата звернення: 01.09.2022). – Назва з екрану.

 

 

 

 

Додатки

Слайди https://docs.google.com/presentation/d/1tYj9yJGkow4xvqhDD5sIMKOmKC3pjSlC/edit#slide=id.p1

 

 

 

1

 

docx
Додано
22 вересня 2022
Переглядів
822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку