Урок зв'язного мовлення з використання інтегрованого підходу в навчанні: на осннові репродукції картин „Таємна вечеря”, „Взяття Христа під варту”, „Тарас Бульба над тілом свого сина”, „Поцілунок Іуди”, фонозапис, таблиця – схема побудови оповідання, грамзапис 4-го концерту Антоніо Вівальді (2-3 частина). Мета уроку: формувати в учнів уміння складати оповідання, використовуючи подану інформацію; розвивати віння викладати свої думки відповідно до схеми побудови сюжету оповідання; акцентувати увагу на вихованні почуттів порядності, толерантності, любові
1
СКЛАДАННЯ ТВОРУ – ОПОВІДАННЯ
ЗА ПОДАНИМ СЮЖЕТОМ.
УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
( 7 КЛАС)
Мета: формувати в учнів уміння складати оповідання, використовуючи подану інформацію; розвивати віння викладати свої думки відповідно до схеми побудови сюжету оповідання; акцентувати увагу на вихованні почуттів порядності, толерантності, любові.
Методи й прийоми: бесіда, робота зі словником, таблицею, самостійна робота учнів.
Обладнання: репродукції картин „Таємна вечеря”, „Взяття Христа під варту”, „Тарас Бульба над тілом свого сина”, „Поцілунок Іуди”, фонозапис, таблиця – схема побудови оповідання, грамзапис 4-го концерту Антоніо Вівальді (2-3 частина).
Тип уроку: урок зв’язного мовлення.
Міжпредметні зв’язки: історія України, зарубіжна література, українська література.
ХІД УРОКУ
Діти, давайте уявимо собі, що зараз вечір. Ми є свідками таємної вечері, коли Ісус Христос уже знав, що на ранок він буде зраджений учнем своїм Іудою Іскаріотським за 30 срібників. (Лунає музичний супровід. Читаю уривок із Біблії. Частина від Матфея. Глава 26).
Поцілунок Іуди... Так в історію ввійшла з Біблії – книги книг тема – зрадництво.
Вашим завданням сьогодні на уроці буде написання твору – оповідання, сюжет якого зрада... Епіграфом до нашого уроку послужать слова відомого філософа Далекого Сходу Омар Хайяма:
Хто зрадив раз тебе в житті – не вір тому нікрли.
Бо знай: з брудного джерела орли не п’ють води ніколи.
1.Актуалізація нових знань.
(Оповідання – це невеликий епічний твір про одну чи кілька подій у житті персонажа, що відіграють важливу роль).
I.ЕКСПОЗИЦІЯ
(вступні події, які подаються у творі до зав’язки конфлікту)
II.ЗАВ’ЯЗКА
(коли сталося? де? з ким?)
III.РОЗВИТОК ДІЇ
(події, які призвели до загострення конфлікту)
IV. КУЛЬМІНАЦІЯ
(пік загострення конфлікту)
V. РОЗ’ЯЗКА
(події, які вібуваються після розв’язання конфлікту)
Одним із класичних сюжетів, розповсюджених в УНТ, літературі, мистецтві, є зрада...
2. Робота в парах: подумайте і скажіть, кого або що, на вашу думку, можна зрадити?
3. Аналіз уривку. Прослухайте розповідь Василя Земляка, яка називається „Лелечий суд”, і дайте відповідь, чи можна вважати цей випадок зрадою?
Отже, щоб з’ясувати, чи маєте ви рацію, давайте з’ясуємо лексичне значення слова зрада за словниками.
6.Бесіда про зраду за проаналізованими на уроках літератури художніми творами
Поняття зрада, на жаль, таке ж вічне як і поняття життя. Тому не дивно, що в літературі, починаючи ще з УНТ воно знайшло відбиття.
1.Повість І.Я.Франка „Захар Беркут”
2.Повість М.Гоголя „Тарас Бульба”
Окремій групі отримала завдання – міні – дослідження: знайти рядки з повісті, які б відповідали картині художника П.П.Соколова „Тарас над тілом убитого ним Андрія”
„Блідий, як полотно, був Андрій; видно було, як тихо ворушаться його уста і як він вимовляє чиєсь ім’я: але це не було ім’я вітчизни, або матері, або братів – це було ім’я прекрасної полячки. Тарас вистрілив.”
3.”Дума про Марусю Богуславку”
- Доведіть, що Маруся все – таки зрадила Батьківщину? (зреклася віри, не захотіла повертатися додому)
- А чи могла Маруся в тій ситуації чинити по – іншому (вона вже мала сім’ю, дітей).
- Чи можемо ми виправдати Марусю в цій ситуації?
7. Робота в групах. З метою підготовки до написання твору, уникнення помилок під час написання вам слід виконати завдання:
1 група: придумати, якими можуть бути початки(вступ) до твору
про зраду.
2 група: скласти синонімічний ряд до слова зрадник.
3 група: створити асоціативний кущ до поняття „зрада”
4 група: пояснити, чи є актуальною тема зради у наш час, чому.
5. Робота над написанням твору
Прослухайте вірш відомого українського поета, який творив у ХХ столітті, Миколи Вороного „Легенда”. Саме за сюжетом цього твору вам слід буде, використовуючи нароблений у групах матеріал, написати власний твір „Серце матері”.
- Які кількість героїв оповіді?
- Якою є зав’язка?
- Який момент можна вважати кульмінацією?
- Чи маєте ви, як автор, право на власну оцінку і роздуми? В якій
частині твору їх доцільно розмістити?
- Від якої особи слід вести розповідб?
- В якому часі вживати дієслова?
6.Написання роботи
7.Підсумок уроку
Діти, сьогодні ми з вами говорили про такий страшний гріх, як зрада. А з чого ж він починається? (від зради самого себе, матері, близьких, до зради роду, а відтак і Батьківщини).
Дай вам Боже, ніколи не бачити сліз матерів, батьків, тих, кому ви зробили зле, щоб ніколи в житті не переступили ту межу, за якою вже не буде порятунку ні перед совістю, ні перед людьми...
8. Завдання додому. Оформити роботи в зошитах.