Урок розвитку мовлення "У зоопарку" в 1 класі

Про матеріал

Урок насичений мовними, дидактичними матеріалами. Це допоможе урізноманітнити роботу на уроці. Допоможе організувати орфоепічну, словникову роботу, збагатити словниковий запас маленьких школярів із російськомовного середовища.

Перегляд файлу

УРОК  в  1  класі

 

ТЕМА .  « У  ЗООПАРКУ» ( Слова – назви звірів)

 

МЕТА.  Збагачувати й активізувати лексичний запас школярів, удосконалювати уміння будувати висловлювання на основі почутого, малюнків, вчити узагальнювати, вдосконалювати мовленнєві навички, діалогічне мовлення, пам'ять, спостережливість, увагу, збагачувати словниковий запас , розвивати фонематичний слух . Виховувати шанобливе ставлення до звірів, формувати  інтерес до усної народної творчості .

 

ТИП УРОКУ. Урок  розвитку зв’язного мовлення.

 

ФОРМИ  І  МЕТОДИ:

бесіда , навчальні та ігрові вправи                     робота з дидактичними картками,

сюжетна гра                                                          активізація життєвого досвіду

                                                                                              елементи проблемного навчання

                                                                                              робота в групах

 

ЛЕКСИКА:  білка, бобер, ведмідь, вовк, заєць, їжак, кабан, кріт, лев, лисиця, лось, мавпа, олень, рись,слон, тигр, ховрах, змія, жаба, черепаха, хутро, роги, хвіст, барліг, нора, дупло, кубло.

 

 

 

                                                     ПЕРЕБІГ            УРОКУ

 

ОРГАНІЗАЦІЯ  КЛАСУ


МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

  • Сьогодні ми відправимося на екскурсію. Як ви вважаєте, куди? (варіанти дітей).
  • А куди – дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

 

Я ходив туди з татом,

Звірів бачив там багато:

Мавпу, лева і слона,

Ще й ведмедя, крокодила.

Всіх запамятать несила.

 

 

 

 

 

  • Куди ж ми помандруємо?
  • Правильно, в зоопарк.

 

ОГОЛОШЕННЯ  ТЕМИ  УРОКУ

 

РОБОТА  НАД  НОВИМ  МАТЕРІАЛОМ

 

1. Ознайомлення зі словами – назвами тварин

 

  • Уявіть, що ми в зоопарку, ходимо по алеях, дивимось на звірів. ( на дошці – вивішені малюнки із зображенням диких тварин)
  • Яких тварин ви впізнали? ( повторюють назви хором)
  • У зоопарку багато тварин із різних куточків Землі. Як ви вважаєте, які тварини живуть в нашій країні? Які – ні? ( учні – називають, вчитель – коректує, хором промовляють)

 

2. Гра « Так чи не так»

 

( починає вчитель; продовжують учні; демонструється малюнок)

 

  • Це – вовк?
  • Так, це – вовк.
  • Це – лев?
  • Ні, це – не лев. Це – тигр.

 

3. Гра « Хто зайвий?»

 

( учитель називає слова, демонструє малюнки, учні визначають зайве слово і аргументують свою думку)

 

  • Лисиця, їжак, вовк, заєць, корова, ведмідь. ( Зайве слово – «корова», бо це свійська тварина.)
  • Олень, борсук, вуж, мавпа, білка, кабан. (Зайве слово – «мавпа», тому що вона не живе в наших лісах.)
  • Тигр, верблюд, лев, лось, леопард. ( Зайве слово – « лось», тому що він живе в лісах України.

 

4. Гра « Допоможіть кожному потрапити додому»

 

( на дошці – малюнки із зображенням тварин та їхнього житла )

 

 

                   ведмідь                                       дупло

                   лисиця                                        дерево

                   бобер                                          барліг

                   білка                                           вода

                   мавпа                                          нора

 

( діти переставляють малюнки, утворюючи пари і пояснюють)

 

  • Лисиця живе в норі.
  • Білка живе в дуплі.

 

5. Гра « Кому що?»

 

( на дошці записані слова в два стовпчики)

 

                     кабан                                       ожина

                     їжак                                         горішки

                     ведмідь                                    банан

                     білка                                        трава

                     мавпа                                       жолуді

                     олень                                       гриб

 

( діти утворюють пари, складають речення)

 

  • Кабан полюбляє жолуді.
  • Білочка гризе горішки.
  • Ведмідь ласує ожинами.

 

( учитель знайомить дітей із синонімами: полюбляє, гризе, ласує, живиться, їсть, смакує тощо)

 

6. Гра « У кого хто є?»

 

  •             У багатьох тварин навесні зявляються дитинчата. А у кого – хто?

 

                  ( складання речень за малюнками)

 

У зайчихи – зайченятко.

У слонихи – слоненятко.

У ведмедиці – ведмежатко, тощо

 

  • У кого малята народжуються взимку? ( ведмідь, заєць)

 

ФІЗХВИЛИНКА

 

7. « Щоб ротик був слухняним»

 

а) Чистомовка – добавляночка.

 

Ни – ни – ни – в зоопарку … ( слони).

Ра – ра – ра – у лисиці … ( нора).

Ка –ка –ка – ми побачили … ( вовка).

Жа – жа – жа – ось кумедне … ( ведмежа).

Лю –лю –лю – я тварин … ( люблю).

 

( діти повторюють склади і продовжують текст, знаходячи останнє слово за змістом і римою)

 

б) Скоромовка ( на вибір).

 

Бурі бобри брід перебрели,

Забули бобри забрати торби.

 

Очиці у вовчиці неначе блискавиці.

 

Лис просив маленьку лиску:

  • Лиско, погойдай колиску.

Погойдай колиску, Лиско,

Там в колисці менша лиска.

 

( слухання, промовляння, заучування скоромовки, конкурс скоромовців)

 

8. Гра – змагання «Ланцюжок слів» ( за рядами)

 

( учитель називає слово – назву тварини, перший учень повторює

слово, назване вчителем, і додає своє – назву тварини; другий учень повторює слово вчителя, попереднього учня і додає своє, тощо)

 

Наприклад,

Учитель: вовк.

І учень: вовк, лисиця.

ІІ учень: вовк, лисиця, кабан, тощо

 

( перемагає той ряд, учні якого назвали найбільше тварин по порядку)

 

9. Гра « Лісові характери»

 

  • Усі тварини – живі істоти, і кожна з них має свій характер, звички. Хто в лісі :

 

  1. найголовніший;
  2. найхитріший;
  3. найсильніший;
  4. найдобріший;
  5. найспритніший?

 

( діти дають відповіді, пояснюючи свою думку)

 

Наприклад,

  • Найдобріший у лісі – зайчик, тому що він нікого ніколи не ображає, не лякає.
  • Доповніть речення.

 

  1. Сильний, як …
  2. Хитрий, як ...
  3. Злий, як …
  4. Полохливий, як …
  5. Прудкий, як …
  6. Вайлуватий, як …

 

10. Гра «Упізнай нас»

 

( починає вчитель, продовжують діти; загадують тварину за допомогою ознак)

 

  • Невеликий, полохливий звірок – гризун із куцим  хвостом, довгими вухами, короткими передніми і довгими задніми лапами. ( Заєць).
  • Хижий звір із сірим хутром, який нападає на свійських та диких тварин. ( Вовк). Тощо.

 

11. Складання речень. Хто? Який? Що робить?

 

Загадка:       Що за дивна непосида

                     На стежину шишки кида? ( Білка.)

 

Робота за малюнком.

  • Яка білочка? ( Маленька, руденька, пухнаста, жвава, спритна, непосидюча.)
  • Що робить білочка? ( Стрибає, грається, шукає, запасає, ховає, мостить, тощо.)

 

Складання речень.

Маленька білочка скаче з гілки на гілку.

Руденька пухнаста білочка гризе горішок.

 

12. Складання опису їжачка на основі мовного матеріалу, малюнків та власних спостережень.

 

а) Відгадування загадки.     Гостроносий і малий,

                                               Сірий, тихий і не злий,

                                               Вдень ховається. Вночі

                                               Йде шукать собі харчі.

                                               Весь із тонких гілочок.

                                               Як він зветься? ( Їжачок.)

  • Які слова допомогли відгадати загадку?
  • Що дізналися про цю тваринку?

 

б) Робота з віршами.

 

                                   Купка листя золотого,

                                   Обминувши пень і хмиз,

                                   Прямо з горбика крутого

                                   Нишком сунеться униз.

                                   А торкнеш її руками,

 

                                 Відхиливши гілочки,

                                 І відчуєш під листками

                                 Їжакові колючки.

 

  • Що ви собі уявили?
  • На що був схожий їжачок?
  • Для чого він збирав листячко?

 

                                 Їжачок – хитрячок

                                 Із голок та шпичок

                                 Пошив собі піджачок.

                                 А у тому піджачку

                                 Він гуляє по садку.

                                 Натикає на голки

                                 Груші, яблука, сливки.

                                 І до себе на обід

                                 Він скликає цілий рід.

 

  • Чим живиться їжачок?
  • Для чого йому колючки?
  • Що ви ще знаєте про їжачка?

 

в) Складання тексту – опису за допомогою питань і малюнка.

 

  • Хто такий їжачок? Де він живе? ( Їжачок – лісова тваринка.)
  • Який він за розміром? Чим укрите тіло їжачка? Які ці колючки? ( Це маленька тваринка. Його тіло вкрите гострими сірими колючками.)
  • Які в їжачка лапки і вушка? ( У їжачка маленькі лапки і чутливі вушка.)
  • Яка у нього мордочка? ( Мордочка – витягнута, із чорним носиком і маленькими вусиками.)
  • Які оченята? На що вони схожі? ( Оченята чорні, блискучі, схожі на намистинки.)
  • Що робить їжачок під час небезпеки? ( Їжачок під час небезпеки згортається в клубок.)

 

 

13. Гра « Упізнай казку»

 

  • Героями багатьох казок є звірі. Хочу перевірити, чи знаєте ви їх?

( учитель називає героїв, пропонує учням пригадати казки)

 

Котик, півник, лисичка.

Дід, баба, бичок, ведмідь, вовк, лисичка, зайчик.

Двоє мишенят, півник.

Баба, дід, коза, зайчик, ведмідь, вовк, лисичка, рак.

Дід, мишка, жабка, зайчик, лисичка, вовчик, собачка, кабан, ведмідь.

 

ПІДСУМОК   УРОКУ

 

  • Що сподобалося на уроці?
  • Що було цікавим?
  • Що нового дізналися?
  • Для чого нам потрібні ці знання?
  • Продовжте фразу: « Сьогодні на уроці я …»

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Зигар Елена
Додано
8 жовтня 2018
Переглядів
4705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку