Урок розвитку зв'язного мовлення для 1 класу на тему: "Осінь у лісі "

Про матеріал

Тема. Осінь у лісі

Складання імпровізованих розповідей, описів.

Побудова оповідання, запис його за допомогою графічної моделі. Удосконалення умінь чути звуки, будувати звукову модель слова.

Дидактичні і розвивальні цілі

Головні: розвивати уміння виражати словом те, що вразило уяву; вчити

порівнювати природні предмети та явища; виділяти у тексті чи

малюнку головне.

Супровідні: розвивати уміння слухати вірш, казку, виконувати драматизацію

твору, виготовляти аплікацію.

Виховні: виховувати любов до природи.

Перегляд файлу

Тема. Осінь у лісі

Складання імпровізованих розповідей, описів.

Побудова оповідання, запис його за допомогою графічної моделі. Удосконалення умінь чути звуки, будувати звукову модель слова.

Дидактичні і розвивальні цілі

Головні:      розвивати уміння виражати словом те, що вразило уяву; вчити 

                     порівнювати природні предмети та явища; виділяти у тексті чи

                     малюнку головне.

Супровідні: розвивати уміння слухати вірш, казку, виконувати драматизацію

                     твору, виготовляти аплікацію.

Виховні:      виховувати любов до природи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-й урок

I. Формування задуму висловлювання

1. Оголошення теми і мети уроку.

- Діти, послухайте і відгадайте загадку.

Є у літечка сестричка.

У косі – червона стрічка,

Коси – наче злото чисте.

І калинове намисто.

 А спідничка в неї з листя.

Різноколірна, барвиста.

                                       За О. Донченком.

- Хто це, діти?

Діти. Це осінь.

Вчитель. Які слова допомогли уявити і здогадатися, що це осінь?

Діти. Що вона є сестрою літа.

- Має спідничку з листя.

- Коси золотого кольору.

Вчитель. Сьогодні на уроці ми підемо в гості до осіннього лісу. Побачимо, чи прийшла вже туди осінь. Тільки будемо поводити себе тихо, щоб нічого не пропустити.

2. Бесіда за спостереженням

- Чи таким був ліс улітку, як зараз?

Діти. Ні.

Вчитель. А що саме змінилося?

Діти. Листочки на деревах не зелені, а жовті, червоні.

- Земля вкрилася листочками.

- Травичка починає жовтіти і засихати.

Вчитель. Чому ж осінь називають художницею?

Діти. Осінь фарбує все навколо в різні кольори.

Вчитель. Погляньте навколо на дерева, що ростуть тут. Який колір дерев вам найбільше сподобався?

Діти. Жовтий колір листочків берізки.

- Яскравий червоний клена.

- Зелений і жовтий колір мають листочки дуба.

Вчитель. Діти, а які ви знаєте прикмети? Давайте їх перевіримо.

Діти. Багато жолуддя – на холодну зиму і врожайне літо.

- Якщо до кінця вересня з беріз не осипалось листя – сніг ляже пізно.      (Діти спостерігають за деревами, роблять висновки)

 

3. Скринька мовних дивинок. Складання речень за спостереженням

- Ліс став різнокольоровий, барвистий. Жовте, червоне, руде листя заквітчало дерева, і дерева красуються одне перед одним.

- Ось послухайте, яким бачить кущ горобини восени Марія Познанська.

(Читає підготовлений учень.)

                                                    Горобина

                                          Хто в хустинці червоненькій

                                          Став у лісі між дубів?

                                          Може, дівчинка маленька

                                          Назбирать прийшла грибів?

                                          Ні, не дівчинка там стала –

                                          Горобина вироста,

                                          Ту хустинку гаптувала

                                          Щедра осінь золота.

- Чому поетеса називає горобину дівчинкою у червоній хустині?

Діти. У горобині червоні ягідки.

Вчитель. Погляньте навкруг, може і вам нагадують когось дерева.

(Діти ходять між деревами і складають висловлювання.)

4. Опис осіннього листя. Дидактична гра «Який листочок мені найбільше подобається?»

- Діти, давайте на згадку про нашу подорож зберемо осінній букет. Кожен візьміть по одному листочку, який вам найбільше сподобався.

(Діти по черзі описують свої листочки, не згадуючи назви, інші відгадують, про який листочок йдеться.)

5. Слухання звуків осіннього лісу

- А тепер зупинимося і прислухаємось. Що ви чуєте?

Діти. Шумлять дерева.

- Шурхотить листя.

- Вистукує дятел.

Вчитель. Все це, діти, звуки осені.

6. Драматизація уривка твору.

- Осінь називають щедрою господинею. Як ви думаєте,чому?

Діти. Восени ми збираємо в садках фрукти, на городах – овочі.

- В лісі є багато грибів.

(Підготовлені діти інсценують твір Наталі Остапенко «Господиня осінь».)

Господиня Осінь

В лісі походжає

Хто як потрудився

У звірят питає.

Захиталась гілочка,

І з’явилась білочка:

- Я запас роблю на зиму,

У надійну комірчину

Заховаю шишки

І смачні горішки.

Обізвався їжачок,

Сіра шубка з голочок:

- У останні теплі днини

Листям я встелив хатину,

Щоб до самої весни

Снились теплі жовті сни.

Зайченятко виглядає

І сміливо промовляє

- Я про зиму пам’ятаю

Кожушину поміняю,

Щоб, як скочу в білий сніг,

Вовк найти мене не зміг.

Вчитель. Чому ще осінь називають щедрою?

Діти. Осінь роздає подарунки не тільки людям, рослинам, а й лісовим звірям.

 

 

2-й урок

II. Творення дитячих висловлювань.

1. Ознайомлення з легендою

-  За народним переказом, Осінь – старша донька Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство. Я віддам все моє золото. Будь щедрою і люди любитимуть тебе».

- Що подарувало Сонце Осені?

Діти. Все своє золото.

Вчитель. А де ж це золото? Ми його бачили сьогодні.

Діти. Це жовті листочки на деревах.

2. Слухання музики

- Люди завжди милувалися красою осені. Одні передавали її за допомогою музики. Таких людей називають композиторами.

- Діти, закрийте свої оченята і послухайте ось цю композицію. Спробуйте пофантазувати. Що ви уявляєте?

(Діти слухають запис твору П. І. Чайковського «Пори року» («Осінь»)

- Що ви уявили?

Діти. Йде дощ.

- Вітер зриває листочки з дерев.

Вчитель. Які почуття у вас викликала ця музика?

Діти. Мені стало сумно.

- Я розхвилювався.

3. Сприймання картини

- Інші талановиті люди своє замилування красою цієї пори передавали за допомогою фарб і пензля.

- Як називають таких людей?

Діти. Художники.

Вчитель. Погляньте на репродукцію картини І. Левітана «Золота осінь». Що на ній зображено?

Діти. Осінній ліс.

- Маленька річечка.

- Жовті берізки.

Вчитель. Які фарби використав художник?

Діти. Жовті, червоні, коричневі, сині.

4. Складання розповіді

- Передати свої почуття можна за допомогою слова. Як називають таких людей?

Діти. Письменники, поети.

Вчитель. Сьогодні ми з вами спробуємо стати маленькими письменниками і розповісти, що ми бачили в лісі. Та спочатку заплющіть очі і уявіть стежку, по якій ми йшли, яскраве вбрання дерев, почуйте шелест листя.

(Діти складають розповідь. Кожне речення викладають графічною моделлю.)

Діти. Ми ходили до осіннього лісу. Листя на деревах пожовкло. Пташки співають сумних пісень. Звірі готуються до зими. Осінь оглядає свої володіння.

5. Виготовлення аплікації «Птах»

- Послухайте вірш «Малий листок» і дайте відповідь на запитання на що жаліється листочок?

Вже прощаються лелеки,

Бо почули зиму.

Листя жовкне в край далекий

Теж хотіло б з ними.

І листок малий, мов пташка,

Дзьобиком киває,

А злітати в небо страшно –

Крилець бо немає.

                                            В. Орлов.

Вчитель. Діти, чого бажало листячко7

Діти. Полетіти з лелеками.

Вчитель. А чому листячко не може летіти?

Діти. Воно не має крилець.

Вчитель. Та ми як справжні чарівники спробуємо перетворити осінні листочки не птахів.

(Діти працюють в парах над виготовленням аплікації за зразком.)

6. Складання звукових моделей слів

- А тепер підпишіть свої роботи, щоб ми знали, якого птаха ви зобразили на аплікації.

- Оскільки писати ви ще не вмієте то використайте фішки. які позначають звуки.

(Діти будують звукові моделі слів лелека, синиця, ворона, чапля.)

7. Підсумок уроку. Рефлексивна діяльність

 

 

 

doc
Додано
10 жовтня 2018
Переглядів
3490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку