Урок розвитку мовлення "Усний твір-опис пам’ятки історії та культури в публіцистичному стилі" (8 клас)

Про матеріал

Конспект уроку з української мови на тему "Усний твір-опис пам'ятки історії та культури в публіцистичному стилі".

Мета: розглянути особливості побудови твору-опису пам'ятки історії та культури; формувати творчі вміння учнів осмислювати скульптурний твір, вміння описувати пам'ятку історії та культури;

Перегляд файлу

Тема.  Усний твір-опис пам’ятки історії та  культури в публіцистичному  стилі.

Мета:         розглянути особливості побудови твору-опису пам’ятки історії та культури; формувати творчі вміння учнів осмислювати скульптурний твір, вміння описувати пам’ятку історії та культури;

розвивати естетичні смаки учнів, спостережливість, увагу, логічне, образне мислення, відчуття прекрасного, збагачувати словниковий запас; удосконалювати культуру усного і писемного мовлення;

виховувати патріотичні почуття учнів, цікавість і бережливе ставлення до пам’яток історії та культури, любов до рідного міста.

Обладнання: фотографії пам'ятників у м. Чернівці, фото пам’ятника  Ользі Кобилянській, портрети його авторів, презентація до уроку, словники.

Тип уроку:  формування комунікативних умінь і навичок.

 

Зміст і структура уроку

 

І. Організація класу

Психологічний настрій

Добрий день, діти.  Незважаючи  на те, що на вулиці  похмуро й сіро,  у мене на душі спокійно й радісно, тому що я бачу перед собою розумні, добрі обличчя й очі.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Вступне слово вчителя           

  (Звучить музика. Відеофрагмент про місто).

     Міста мов люди. У кожного своє неповторне обличчя, свій характер, своя доля.

     Любов до міста, як і до жінки, може з’явитися з першого погляду. Проте справжнє кохання приходить лише тоді, коли обійдеш вулиці свого міста, у його парках виростеш дітей, а свою радість і смуток розділиш із заповідними куточками. І тоді місто стане рідним, ти відчуєш його дух і вічну красу – його архітектурне обличчя.

У спілкуванні з гарними містами, як із людьми, ми прагнемо збагатитися їхнім внутрішнім змістом, пізнати їх особливість, смаки. Можливо, міста приховують вишуканість своїх смаків у пам’ятках історії та культури. Саме біля таких споруд збудованими людьми творчими, натхненними, забуваєш про життєву метушню, про труднощі й тривоги.

     Отже, ви зрозуміли, що мову поведемо ми сьогодні про пам’ятники культури нашого міста, що залишилися нам у спадщину.  (Діти записують тему уроку у зошити).

Саме 27 листопада ми відзначаємо 150-річчя від дня народження                        О. Кобилянської.

III. Мотивація навчальної діяльності

(Зазначити, що учні знаходяться на початку важливого шляху.  Щоб він був успішним, треба визначити, чого очікують вони від роботи на цьому уроці. Запропонувати продовжити речення: Від цього уроку я очікую знати…; уміти…; цінувати…. Висловлювання мають бути лаконічними)

                              О ч і к у в а н і   р е з у л ь т а т и

Знати:

  • визначні пам’ятки української архітектури нашого міста;
  • особливості опису пам’яток історії, особливості публіцистичного стилю.

Уміти:

  • працювати у складі групи;
  • описувати пам’ятку історії та культури.

Цінувати:

  • архітектурні скарби нашого міста. 

На уроці ми більше дізнаємося про Ольгу Кобилянську, про історію створення пам’ятника письменниці в нашому місті, ознайомимося з особливостями опису пам’яток історії, згадаємо особливості публіцистичного стилю, поповнимо свій лексичний запас новими словами – це архітектурна термінологія.

     Результатом нашої роботи буде твір-опис одного з пам’ятників культури та історії нашого міста, а саме -  пам'ятника Ользі Кобилянській.

Девіз (слоган) уроку:

Мислити – логічно й критично,

висловлюватися – чітко й лаконічно,

досліджувати – глибоко, майстерно,

працювати – творчо й активно.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Словникова робота

- Що ж таке пам’ятник, пам’ятка архітектури?

Перш ніж почати розмову, ми повинні чітко розмежовувати значення слів:  пам’ятка, пам’ятник – це слова одного кореня.

Пам’ятник – пам’ятка. Слова пам’ятник – пам’ятка багатозначні. Та коли слово багатозначне, то серед різних його значень завжди є основне. Так, пам’ятник – це насамперед скульптурна споруда в пам’ять чи на честь кого-небудь: пам’ятник Шевченкові.

Пам’ятка – це предмет культури, що зберігся з давнини, наприклад: «Слово о полку Ігоревім» - видатна пам’ятка доби Київської Русі. Пам’ятка у цьому значенні – це і старовинний літопис, і видатний літературний твір, і важливий документ, і народна дума, і народна пісня, і визначна давня споруда.

Пам’ятка – це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся.

Пам’ятки бувають рухомі й нерухомі. До нерухомих належать розташовані просто неба пам’ятки архітектури та монументального мистецтва.

Рухомі – це твори живопису, скульптури, ужиткові речі, ювелірні вибори, рукописи, книжки, документи.

Дослідженням нерухомих пам’яток займається пам’яткознавство. Рухомі вивчаються історією, археологією, мистецтвознавством.

- Наведіть відомі вам пам’ятки рідного міста. 

Вибірковий диктант

- Виписати слова, які означають поняття, що стосуються скульптурного мистецтва.

Натюрморт, опера, пам'ятник, палітра, барельєф соната, повість, монумент, обеліск, мольберт, бюст, п'єса, постамент, вірш, стела, оповідання, п'єдестал, вальс, статуя, поет, скульптура.

Робота у «Словнику загадкових слів»

- Пояснити значення виписаних слів.

(При потребі використати тлумачні словники).

Пам'ятник це архітектурна або скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого-, чого-небудь.

Монумент споруда на честь видатної події, особи; пам'ятник.

Постамент підставка або підніжжя великих розмірів, на якому встановлюють пам'ятник.

П'єдестал те саме, що і постамент.

Статуя скульптурне зображення людини (тварини) на весь зріст.

Скульптура вид мистецтва, твори якого мають об'ємний характер і виготовлені з твердих або пластичних матеріалів.

Обеліск - архітектурна споруда, пам'ятник у вигляді чотиригранної колони, яка звужується доверху.

Стела - кам'яний стовп чи плита з написом або рельєфним зображенням, що ставиться як надмогильний пам'ятник або на згадку про яку-небудь подію.

Барельєф - скульптурна прикраса на плоских поверхнях, що виступає над площиною фону менш як на половину своєї товщини.

Бюст - скульптурне зображення людини до пояса.

 «Екскурсія рідним містом»

'ясувати, які пам'ятники Чернівців найбільше привертають увагу учнів. Після того, як учні озвучили відповіді, на інтерактивну дошку висвічується фото памятників).

Гра «Відгадай»

 (На мультимедійній дошці показую споруди, пам’ятники Чернівців, а діти повинні відгадати їх).

V. Опрацювання навчального матеріалу

Вступне слово вчителя

Учням нашого міста особливо близький і дорогий пам'ятник Ользі Кобилянській, бо вона прославила наш край далеко за межами України. І сьогодні я пропоную вам спробувати себе в ролі екскурсоводів. Готуючись до уроку, ми провели велику пошукову роботу, тому, я думаю, кожен майбутній екскурсовод із задоволенням поділиться з усіма "туристами" своїми знаннями. А що може цікавити туриста про невідомий йому пам'ятник?

Учнівські повідомлення

(Озвучення результатів виконаної в групах домашньої дослідницької роботи).

І група. Найголовніші відомості про Ольгу Кобилянську

Велика українська письменниця, яка була вихована на німецькій літературі, зростала в найглухіших закутках відсталої Австро-Угорської імперії і знайшла дорогу до українського письменства.

Дитинство минуло серед розкішної природи Карпат. Через переведення батька по службі довелося жити в Сучаві, Садгорі, Кимполунзі. З 1891 року живе в Чернівцях.

В середині 90-х років друкуються перші її твори. На них відгукується критика, їх перекладають німецькою, польською, чеською мовами.

Найвідоміші твори письменниці: "Людина", "Царівна", "Земля", "У неділю рано зілля копала". У них зображена доля освіченої дівчини, яка не може змиритися з бездуховністю міщанського середовища. Тяжке життя хліборобів, служба в цісарському війську, високі людські почуття.

Померла О. Кобилянська 21 березня 1942 року. Окупаційні власті заборонили опублікувати некролог українською мовою та промови над могилою.

У 1944 році в будинку, де жила Кобилянська, відкрито меморіальний музей. Її ім'я присвоєно Чернівецькому музично-драматичному театрові, вулицям у містах Буковини.

О. Кобилянську називають "гірською орлицею". "Пишною трояндою в саду української літератури" назвав письменницю М.Старицький.

 

ІІ група. Відомості про авторів пам'ятника

Архітектор О. Таратута. Скульптори - А.Скиба та М. Мірошниченко-члени спілки художників України.

М. Мірошниченко живе в нашому місті з 1970 року. Працює в галузі монументальної та станкової скульптури. Автор портретів, меморіальних дошок О. Маковею, С. Воробкевичу, М. Емінеску. Твори його зберігаються в Чернівецькому краєзнавчому музеї.

А. Скиба  - працює також в галузі станкової та монументальної скульптури. Учасник багатьох виставок, в т.ч. міжнародної (Шрі-Ланка, 1982 р.). Автор портретів Л.Кобилиці, Ю. Федьковича, І. Франка, О. Довбуша, Лесі Українки. Його твори зберігаються в Чернівецькому художньому музеї, музеях України.

ІІІ група. Творча майстерня скульпторів

Робота над пам'ятником тривала 4 роки – з 1976 по 1980. Працювали скульптори у майстерні Анатолія Скиби на вулиці К. Цеткін. У нашому місті живе жінка, з якої ліпили фігуру майбутнього пам'ятника. Це Тамара Шатілова – талановита і вродлива режисер обласної держтелерадіокомпанії. Вона жила певний час у селі Старий Вовчинець Глибоцького району, що поблизу Димки. "Сидіти у майстерні доводилося по декілька годин і в дуже незручній позі: одну руку слід було відкинути до плеча, іншу – тримати на книжці. Кінцівки терпли страшенно. Було дуже невесело годинами сидіти нерухомо, але було дуже приємно, що я позувала для образу великої письменниці", - згадує жінка.

Запропонували рішення композиції в граніті. Республіканська експортна комісія порекомендувала подумати над вирішенням скульптурного образу фігури письменниці для відлиття у бронзі. Бронза дає можливість глибше розкрити характер письменниці, деталювання одягу і тонке моделювання образу фігури.

За період роботи над пам'ятником створили шість метрових моделей, зробили безліч варіантів.

Кінцевий варіант ліпили з глини у цеху спецкомбінату у натуральну величину – такий, який бачимо сьогодні. Затверджувала художня рада, урядова київська комісія. Потім повезли до Львова на експериментальну керамічно-скульптурну фабрику, де відлили у бронзі.

ІV група. З історії

У 1907 році приблизно на тому місці, де нині стоїть пам'ятник Ользі Кобилянській, відкрили пам'ятник німецькому драматургу і поетові Йогану Шіллеру. Був він, мабуть, з мармуру, бо весь білий.

Румуни знімали всі австрійські пам'ятники і зняли цей. Після того на цьому місці довго не було жодного пам'ятника. Аж у 1963 році, коли відзначали 100-річчя від дня народження О. Кобилянської, поставили тут скромненький пам'ятник роботи львівського скульптора. Скульптура призначалася для демонстрації в закритому приміщенні , а не на площі. У 1980 році його було знято і передано в с. Димку, де є музей О. Кобилянської.

 

Повторення про стилі і типи мовлення

Твір-опис – зв’язний текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи письмовій формі.

 

Назви

 стилів

 

Жанри,

 в яких стиль реалізується

Основні ознаки жанрів і стилів мовлення

Мета мовлення

Сфера спілкування

Форма реалізації стилю

Мовні особливості стилів

Публіци-стичний

виступ, нарис, публіцистична стаття, памфлет, фейлетон, дискусія

обговорення, відстоювання і пропаганда важливих суспільно-політичних ідей, сприяння суспільному розвитку

громадсько-політичне життя

монолог (діалог)

використовуються: суспільно-політична лексика, емоційно забарвлені слова, риторичні запитання, вигуки, повтори; тон мовлення пристрасний, оцінний (іронія, сарказм, захоплення, гнів)

 

Колективна робота над планом твору-опису пам’ятки історії та  культури

У реченнях опису пам’ятки «відомим» є назва предмета чи його частина, «новим» - ознаки предмета чи його частини. Опис пам’ятки треба складати за таким планом:

І. Вступ.  Загальна характеристика монумента. Розповідь про пам’ятку (хто, коли і де створив, з якою метою, стислий переказ  змісту легенди, пов’язаної з пам’яткою тощо).

ІІ. Основна частина.  Опис пам’ятки.

ІІІ. Кінцівка. Роздуми щодо пам’ятки – про  її роль в історії, обґрунтування необхідності берегти її.

Усний колективний опис скульптури

(Розглядаємо ще раз фотографію пам'ятника).

-Як зображена письменниця? 

(Сидить на різьбленому стільці).

-Як виглядає?

- Як одягнена?

Підібрати портретну лексику.

Постать: гігантська, титанічна, сувора, монументальна.

Обличчя: похмуре, замислене, сповнене великої духовної сили.

Погляд: суворий, проникливий, сміливий, замислений, зосереджений.

(Одягнена в довге темне, з накидкою плаття. Гладко зачесана, на колінах - розкрита книжка. Лівою рукою притримує накидку, права  - на книзі. Обличчя замислене, спокійне, лагідне, погляд глибокий, проникливий, зосереджений).

Робота над мовним матеріалом

Скласти синонімічні ряди.

Монумент, пам’ятник, скульптура, скульптурний твір, пам’ятка культури.

Постать, статуя, фігура.

Скульптор, автор монумента, талановитий майстер.

Виправити помилки в записаних на дошці словосполученнях (усно): повісті Земля, У неділю рано зілля копала, Людина, Царівна, театральна площа, музично драматичний театр, скульптори А.Скиба та М.Мірошниченко, Архитектор О.Таратута, вилита з бронзи, постамент з червоного граніту, 100 річчя від дня народження О.Кобилянської, 2 серпня 1980 року. 

Словосполучення записати.

Узагальнююча бесіда

(Ввести в речення записані словосполучення).

 - Коли відкрито пам'ятник О.Кобилянській у Чернівцях?

 - Хто автори пам'ятника?

 - Де встановлено монумент?

 - З яких матеріалів виготовлений?

 - Як сприймається постать письменниці?

 - Яке значення цієї пам'ятки в нашому житті?

 - Стиль твору?

Робота у групах - метод «Сніжна куля»

Спробуйте самостійно підібрати вислови, які вам знадобляться при описі пам’ятника (на цю роботу відводиться 2 хвилини).

1 група складає вступ.    

2 група складає опис.      

3 група складає кінцівку.

При описі зверніть увагу!

  • Пам'ятник можна описувати з різних боків і з різних відстаней. Оберіть свій ракурс.
  • Описуючи історичний пам'ятник, звертайтесь до архітектурних термінів. Попрацюйте зі словником, з'ясуйте значення незнайомих слів, елементів пам'ятника.
  • Спочатку передайте враження, яке справляє на глядача пам'ятник, а потім підпорядкуйте цьому враженню опис.
  • Описуючи пам'ятник:

а)  зазначте, що він собою являє (статую, стелу, обеліск), на честь кого   встановлений;

б) скажіть, з якого матеріалу його виготовлено, який він за розміром, де встановлено і як він вписується в місцевість;

в) пам'ятайте, що основним у скульптурі є передача не форми, а духовного   світу людини, її характеру.

  • Описуючи пам'ятник, пам'ятайте, що у творі можуть бути елементи розповіді,  які даватимуть лише додаткові відомості.

Ознайомлення учнів з кращими зразками творів, що їх писали учні попередніх років

ІV. Підсумок уроку

Метод «Незакінчене речення»

  • На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було…
  • Ця інформація дозволила нам зробити висновок, що…
  • Я успішно засвоїв новий матеріал і вмію…
  • Як ви ставитесь до того, що в наш час демонтують пам’ятники?
  • Кому ви б хотіли встановити пам’ятник у нашому місті?

Слово вчителя

Закінчити наш урок я б хотіла словами М.Горького: «Людина – диво, єдине диво на землі, а всі інші чудеса земні – результат творчості її волі, розуму, уяви».

Творчості, нових досягнень, успіхів вам!

V. Домашнє завдання

 Підготувати усний твір-опис пам'ятника Ользі Кобилянській на основі опрацьованого матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
8689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку