Урок розвитку мовлення в 3 класі НУШ. Твір - опис "Казкова сніжинка"

Про матеріал
Складання твору - опису за власними спостереженнями "Казкова сніжинка"з метою розвивати уміння добирати епітети, порівняння, близькі за значенням слова та слова, вжиті в переносному значенні. Розвивати орфографічну пильність, виховувати естетичні почуття.
Перегляд файлу

УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ (3 КЛ.)

ТЕМА: Складання Твору – Опису «Казкова Сніжинка» за власними спостереженнями

МЕТА:  вчити складати художній опис за власними спостереженнями; поповнювати словниковий запас учнів; розвивати вміння добирати влучні слова – епітети, порівняння, близькі за значенням та слова, вжиті в переносному значенні. Вчити помічати такі слова у художніх творах та використовувати їх у своїй мові. Розвивати критичне мислення, орфографічну пильність, виховувати естетичні почуття. 

ОБЛАДНАННЯ: малюнки сніжинок, витинанки, таблиці слів для написання твору опису, пам’ятка аналізу твору.

 

ХІД УРОКУ:

 

           І.  ВСТУПНА ЧАСТИНА (організація класу)

  1.  Гра «Ведмедики і сніжинки».                                         

Ведмедики і сніжинки у відповідних масках. Сніжинки легенько кружляють, а ведмедики поважно рухаються, щоб не зачепити снігових красунь.

  1. Гра «Мікрофон»
  • Що відчували ведмедики?
  • Що відчували сніжинки?
  1.  

ІІ.  ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. Мотивація навчальної діяльності

Робота в малих групах: обрати сніжинку, об’єднатися в 3 групи            1 група: Гра «Розсипанка» (скласти слово)

                  Н І Ж К А С Н І       Ж И С К А Н І Н      Н І С А К Ж И Н – ?                      2 група: Гра «Дешифрувальник»

          

 1

 2

 3

 А

 С

 О

  І

 Б

 Ч

 Н

 А

 В

 Ж

 К

 И

                Код:  1А, 2Б, 3А, 1Ж, 3В, 2Б, 2А, 1Б, 2В, 3Б                                                         

 

 

 

 

 

3 група: Відгадування загадки

 

      Ніжна зірка сніжно – біла

      На рукав з гори злетіла.

      Поки ніс її сюди

      Стала краплею води.      (Сніжинка)

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні ми навчимося складати опис сніжинки.

Подивіться, як багато у нашому класі сніжинок. Справжня казка! Яка пора року дарує нам цих красунь?

  • Уявіть собі таку картину:

Йде лісами і лугами, селами і містами зима – білосніжка. У своєму чарівному кошику несе вона сніжинки і розсипає їх . Кружляють маленькі зірочки у повітрі і тихо спускаються на землю. І ось ваш погляд зупинився на одній такій зимовій гості.

  •            Де, в якій ситуації ви могли б спостерігати за цим чудовим дарунком? (Наприклад. Я йду до школи. На дворі снігопад. Одна сніжинка м’яко сіла мені на рукав. Я подивилась на неї…)
  •            Яка думка виникла у вас, коли ви подивились на сніжинку?
  •            Які почуття охопили вас?
  •            Що б ви сказали у цю мить?
  •            Що нагадують сніжинки?
  •            Якої вона форми?
  •            Якого кольору?
  •            Як виникли в природі сніжинки?

3.  Робота над твором – описом.

3.1. Пошук образних висловів, які можна використати  в творі – описі.

Для того, щоб наш опис був красивим, художнім, ми повинні підібрати образні вислови: епітети, порівняння.

  •            Які прикметники ви використаєте в описі?
  •            З чим порівняєте сніжинку?

3. 2. А тепер визначте  образні вислови в художніх текстах, які я вам запропоную:

а) В. Сухомлинський:

«З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, як зірка…»

б) М. Рильський:

І у полі , і в ліску

Закружляли у танку

Ці білесенькі сніжинки,

Мов дівчатка – балеринки.

                     в) П. Воронько:

У студеній високості

Народилися сніжинки

І летять на землю в гості

Діамантові пушинки.

  • Як можна називати сніжинку, щоб не повторювати  весь час слово  «сніжинка»? (Сніжний метелик, сніжна квіточка,  зимова зірочка, зимова гостя з неба, красуня…).
  • На дошці з’являється запис:

Епітети:                                                             Порівняння:

Діамантова                                                                     ,мов зірка

Срібляста                                                                         , мов пушинка

Чарівна                                                                             , мов метелик

Прозора                                                                            , мов дівчинка - балеринка

Ніжна                                                                                  красуня

Легка                                                                                   гостя з неба

Одночасно звертаю увагу на орфограми виписаних слів.

  • Чи весь час сніжинки в природі знаходяться в стані спокою?
  • Які слова допоможуть їх оживити?

Летять

Падають

Танцюють

Кружляють

Покривають

Спускаються

  • До якої частини мови належать названі слова?
  • Знайдіть серед дієслів:

а) слова, близькі за значенням;

б) слова, протилежні за значенням;

в) слова, вжиті в переносному значенні.

  1.  

           3.3.  Фізхвилинка:

Перегляд відеоролика (добір заголовка для твору - опису).

Ми так багато з вами говорили про зимову красуню-сніжинку. Давайте  подумаємо, який заголовок ми дамо своєму твору описові?

  • Чарівна зірочка
  • Сніжно – біла красуня
  • Казкова сніжинка
  • Зимова гостя з неба
  •  Зустріч з чарівним метеликом.

Попередження: образні вислови твору повинні відповідати заголовкові.

         3.4. колективне складання усного твору – опису за даними питаннями. Вправа «мікрофон»

  • З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка).
  • Прочитайте про себе питання і запропонуйте своє перше речення, яким би ви почали твір.

 

Зачин:

  • Де і коли  ви побачили сніжинку?
  • Які почуття виникли у вас від побаченого?

Скажіть про це одним реченням.

 

Основна частина:

  • Яка сніжинка? На що вона схожа?
  • Якого кольору ця сніжна зірочка?
  • Що станеться зі сніжинкою, як дмухне сильний морозний вітер?

 

Кінцівка:

  • Ваше враження від побаченої краси.
  • Що ви ще довго будете спостерігати в повітрі?

 

3. 5. Орієнтовний твір – опис

            

                                             СНІЖНА – ЗІРОЧКА

 

Йшла зима – білосніжка. Вся біла, розсипала сніжинки на землю.        І ось одна така білесенька пушинка сіла мені на рукав, мов метелик. Я задивилася на неї. Яка ж ти гарна, небесна гостя!

Схожа сніжинка на сріблясту крижану зірочку. На сонечку її промінчики іскряться різними кольорами. Справжній діамант! Ніжна, прозора красуня від подиху сильного морозного вітру закружляла у таночку і швидко загубилася серед своїх сестричок.

Я ще довго милувалася цим дивовижним явищем. А дівчатка – балеринки, то мов пушинки , злітали у височінь, то  знову легко спускалися на землю.

 

3.6. Словникова робота, попередження про орфографічну грамотність:

Танцюють, кружляють, розсипаються, усміхаються.

 

3.7.   Самостійне складання творів письмово.

           3.8. Читання і аналіз дитячих творів.

 

ПАМ’ЯТКА АНАЛІЗУ ТВОРУ – ОПИСУ

  • Чи сподобався вам твір?
  • Чи відповідає він темі?
  • Чи вдало дібраний заголовок?
  • Чи можна виділити в тексті зачин, основну частину, кінцівку?
  • Чи є логічний зв ’язок між частинами твору?
  • Чи немає повторень?
  •  Чи використані образні вислови? Вдало чи ні?
  • Що б ви порадили автору опису?

 

3.9. СКЛАДАННЯ СЕНКАНУ ПРО  СНІЖИНКУ

СНІЖИНКА

ЛЕГКА, НІЖНА, БІЛА

ТАНЦЮЄ, ЛЕТИТЬ, ОПУСКАЄТЬСЯ, ВИБЛИСКУЄ

КРУЖЛЯЄ В ПОВІТРІ МЕТЕЛИКОМ
ДИВО!

ІV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  • Що вчилися робити на уроці?
  • Чи вдалося вам скласти опис?
  • Де можна використати ці вміння?
  • Який у вас настрій?

 

Рефлексійна вправа «Незакінчене речення»

  • Я не знала, а тепер дізналася…
  • Я не вміла, а тепер навчилася…
  • Найкраще мені вдалося…
  • Найбільше мені сподобалось і запам’яталось…

 

«Веселка настрою»

Оберіть зірочку того кольору, який відповідає вашому настрою.

  1.  
  2.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  
  2.   
  3.  
  1.  
  1.  
  2.  
  3.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

  1.  
  1.  
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  

 

 

 

 

ЗРАЗКИ ДИТЯЧИХ ТВОРІВ

  1. СРІБЛЯСТА КРАСУНЯ

Одного зимового дня я йшла по вулиці, і на мій рукав упала сніжинка. Ой, яка ж вона красива!

Це була сніжна білесенька дівчинка з блакитними очками. Але незабаром подув сильний вітер і здув з рукава пушинку. Чарівна сніжинка наче ожила і затанцювала, як балеринка.

Я довго милувалася, як срібляста красуня кружляла в танці зі своїми сестричками.

 

  1. ДІАМАНТОВА СНІЖИНКА

Одного зимового дня я йшов зі школи додому. На мій рукав приземлилась сніжинка – балеринка. Я зрадів. Ой, яка гарна сніжна зіронька!

Ця красуня схожа на діамантову пушинку, яка на сонці переливається різними кольорами. Тоді враз подув сильний вітер і здув сніжне сонце. Красива сніжинка закружляла в повітрі зі своїми сестричками.

Я довго милувався танком сніжинок – балеринок.

 

  1. КРАСУНЯ З НЕБА

Одного зимового дня я йшла зі школи. І на мій рукав упала з неба блискуча, мов скло, сніжинка. Ой, яка вона красива!

Красуня була схожа на діамантову зірочку і світилася, мов сонечко. Подув сильний вітер. Казкова сніжинка – балеринка закружляла зі своїми подружками у блакитному небі.

Я ще довго дивилася, як танцювали зимові красуні.

 

  1. ДІАМАНТОВА ГОСТЯ З НЕБА

Одного зимового дня я йшов зі школи. Та раптом пішов сніг, і одна сніжинка впала мені на рукав. Я зупинився і дивився на неї із захопленням.

Яка вона красива! Легка, мов пушинка, та й, мов дівчинка – балеринка, одягнена у сріблясто- чарівний одяг. Але подув морозний вітер і здув сніжинку.

А я ще довго дивився услід діамантовій гості з неба.

 

  1. ЗИМОВА ГОСТЯ З НЕБА

Одного зимового дня я йшов зі школи. І на мій рукав упала сніжинка. Вона стала дивитися на мене, а я почав її розглядати.

Сніжинка була схожа на восьминіжку, але дуже малесеньку. З’єднувала ніжки тоненька, як ниточка, крижинка.  На кінці кожної ніжки було наче намальовано по дві маленькі рисочки. Вони були схожі на людські руки, тільки з трьома пальчиками. Сніжинка була такою гарною і чарівною, що я боявся поворухнутися, щоб вона не полетіла геть. Але подув сильний вітер, і вона затанцювала, як балеринка, зі своїми сестричками – сніжинками.

Я дивився їй услід, але вона загубилася у танці з багатьма сніжинками. Мені було дуже шкода, що моя гостя так швидко залишила мене. Але мені стало радісно, що в світі є така краса.

 

  1. ГОСТЯ З НЕБА

Одного зимового дня я йшла  зі школи додому. Пролітав сніжок. Я простягла руку, і на мій рукав лягла маленька пухнаста зіронька. Яка ж вона гарна, ця тендітна красуня – сніжинка!

Дійсно, це чудо може витворити лише чарівниця з казки. Здмухнеш її і немовби летиш разом з нею – так тобі робиться втішно і весело. При  сонячнім світлі і при світлі нічного ліхтаря сніжинки виблискують, немов коштовні діаманти. Дмухне вітерець – і ці дивовижні гості з самого неба затанцюють, закружляють, неначе дівчатка – балеринки, у якомусь чудернацькому танці і відлетять геть. А тебе переповнює радість.

І саме через такі казкові миттєвості я так люблю цю прекрасну пору року.

 

 

+++++++++++*-

docx
Додав(-ла)
Головіна Любов
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
5745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку