Мета. Вчити дітей складати твори, розвивати їх мовлення, уяву, фантазію, творчі здібності, виховувати інтерес до творчості, естетичні почуття, любов до природи, спостережливість.
Твір – казка «Про що розповіла сніжинка»
Мета. Вчити дітей складати твори, розвивати їх мовлення, уяву, фантазію, творчі здібності, виховувати інтерес до творчості, естетичні почуття, любов до природи, спостережливість.
-Діти, відгадайте загадку.
Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав згори злетіла
Поки ніс її сюди —
Стала краплею води. (Сніжинка)
-Чому ви вважаєте, що це сніжинка?
-Пригадайте, коли вперше цього року ми побачили сніг?
-Який настрій був у нас? Чому?
-Що нагадував політ сніжинок?
-А де ж поділася сніжинка?
-Чому вона розтанула?
-У що перетворилася?
-А чи знаєте ви, як утворюються сніжинки?
- А ось Ліна Костенко — відома поетеса — уявила собі це так.
Сидить праля та пряде —
Сніг іде-іде-іде.
Нитка рветься де-не-де,
А вона пряде й пряде.
Вже напряла хуртовин,
На шапки для верховин,
На сувої полотна,
На завісу для вікна,
На хустинку й покривало —
Мало-мало-мало-мало,
Сніг іде-іде-іде,
А вона пряде й пряде.
-Якими бувають сніжинки за формою?
-Пригадайте свої спостереження.
Погляньте, погляньте, яка благодать! Дивіться: метелики з неба летять!
Квітки повмирали усюди надворі
Морозець малює на шибках узори...
Як трошки поблискає золотом сонце —
Картиною гарною стане віконце.
Погляньте, погляньте, яка благодать!
Метелики з неба летять і летять.
О.Олесь
Коли усі квітки зів'яли,
На чорну землю ми упали —
Накрили килимом пухнастим,
А ще мереживом сріблястим,
Адже не гірше ми за квіти (Сніжинки)
Слухання запису фонограми О. Глизін "Зимовий сад"
- Цю красуню зараз ми не можемо побачити, але кожен з нас може її уявити.
Закрийте очі, послухайте музику і спробуйте уявити собі цю незвичайну гостю.
-Якою ви уявили собі сніжинку, зиму?
Робота з художнім матеріалом.
– Ми описували зиму, сніг словами. А якими ще засобами можна описати зиму? (Фарбами, намалювати)
-Які кольори ви б використали у своїх малюнках?
Зимонька не сама прийшла, а й своїх братів за собою привела. Подивіться уважно на дошку і прочитайте зашифровані слова.
ДЕЛЬРУГ – (грудень)
ЧЕНЬСІ – (січень)
ИТЙЛЮ – (лютий) -Що ви знаєте про зимові місяці?(Повідомлення дітей)
Розпочинає зиму грудень. У народі його прозвали "першозимник". Грудень – студень, на всю зиму землю вистуджує. У народі говорять: грудень старший рік завершує, а січень новому двері відчиняє.. Свою назву місяць дістав за тріскучі морози і люті хуртовини. Іменують його ще "сніговик", "тріскун".
Підступний і мінливий лютий – найкоротший місяць року. Це місяць хуртовин і частих відлиг. Починає пригрівати сонечко.
Кажуть, що в лютому зима зустрічається з весною.
Завдання у групах
1 група - Відгадати загадку.
Легке і біле щось летить.
Можливо, це кульбаб пушинки.
Хоч правда, ще кульбаб немає,
Бо ще зима. І це …. (сніжинки)
2 група - Відгадати загадку.
Холодно зима лютує,
Хто в цей час на склі ночує? (мороз)
3 група - Назвати зимові місяці.
(грудень,січень, лютий)
4 група – Сказати одним словом «падає сніг» (снігопад)
Словникова робота
-Назвіть «зимові слова», які відповідають на питання Що?
(Сніжинки, заметіль, віхола, чарівниця, зима, лід.)
-Підберіть прикметники до слова сніжинка.
(Білесенька, чарівна, казкова, пухнаста, крижана, веселі, срібно-біла, легенькі, як пушинки.)
Що роблять сніжинки взимку?
(Кружляють, падають, срібляться, виблискують, летять, танцюють.)
-Розгляньте репродукцію картини О. Пластова "Перший сніг".
-Що зображено на ілюстрації?
-Які кольори використав художник? Чому?
-З чим порівнюються сніжинки у цих загадках, віршах?
-Чому сніжинки порівнюються з білими мухами?
-Із срібними бджілками?
-З пушинками?
- Давайте спробуємо сьогодні створити казку «Про що розповідала сніжинка?»
А допоможуть нам у цьому ваша фантазія, творчість
- Перш ніж складати казку, давайте пригадаємо, з яких частин складається текст?
-Як найчастіше починаються казки? (Відповіді дітей).
Колективне складання казки за такими запитаннями:
-Де жила Сніжинка?
-Про що вона мріяла?
-До кого вона звернулась по допомогу?
-Як вона летіла до землі?
-Чим закінчилася її мандрівка?
Складання учнями творів у групах.
Читання складеної казки.
Жила собі Весела Сніжинка. У неї було багато подруг.
Одного разу зустріли вони Мороза, попросилися на землю погуляти. А Мороз не пустив. Сказав, що Зима ще спить і не можна її будити. Не послухалися сніжинки-вітринки, втекли від сердитого Мороза. Та не встигли і до землі долетіти, як розтанули.
Осінь покарала пустотливих сніжинок
Підсумок уроку.
Кожна група презентує свою казку.
-Уявіть себе художниками і намалюйте « свою» сніжинку.
-А тепер розкажіть сніжинці, що ми робили на уроці ?
- Що найбільше сподобалось?