Розвиток мовлення учнів - це вся робота, що проводиться словесником спеціально та у зв'язку із вивченням шкільного курсу для того, щоб учні оволоділи мовними нормами, а також уміли висловлювати свої думки в усній і письмовій формі. Пропоновані матеріали допоможуть учителеві під час проведення уроків РЗМ.
Учитель української мови та літератури
НВК №2 м. Немирова
Маринич Ірина Анатоліївна
Урок розвитку зв'язного мовлення
Твір-роздум на суспільну тему
«Природа - мати. Будь же сином»
М. Рильський
Мета: Вчити учнів самостійно добирати і систематизовувати матеріал відповідно до теми та основної думки висловлювання, будувати логічно правильне і композиційно завершене висловлювання, поглиблювати знання учнів про особливості побудови роздуму, збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення, вміння осмислювати задану тему суспільного характеру; вибирати відповідний тип мовлення, підвищувати екологічну і духовну культуру, виховувати почуття господаря на своїй землі, відповідальність за її долю.
Оголошення теми уроку.
Постановка мети і завдань.
Актуалізація опорних знань (підготовча бесіда).
Назвати типи зв'язку мовлення (Розповідь, опис, роздум) Який найбільше підходить для розкриття теми уроку? (Роздум) В чому відмінність між розповіддю і роздумом? (Роздум передає узагальнений досвід, розглядає питання, що стосуються багатьох різноманітних конкретних випадків. Тому основою роздуму стає не подія, а думка.)
Учитель. Між реченнями існує причинно-наслідковий зв'язок. Спочатку йде певна думка (теза). А наступні речення це обґрунтування, пояснення тези (аргументи).
(Учні пригадують структуру твору - роздуму, користуючись таблицею-схемою)
Учитель. Оскільки на сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про захист довкілля, пропоную обрати групу незалежних експертів, що займатимуться вивченням даного питання. (Група експертів сідає за окремим столом).
Складання плану. Робота в зошитах.
– Про що можна сказати у вступі твору, щоб підвести до формулювання головної тези?
– Що можна сказати про природу нашої землі? ( Вона багата, прекрасна, неповторна.)
Розгляд репродукцій картин художників із зображенням природи та
фотографій із краєвидами рідної землі.
– Сформулюйте цю думку називним реченням і запишіть у зошитах перший пункт плану. (І. Чарівність і багатство природи.)
(II. Берегти природу- наш обов'язок)
Це була теза. А тепер давайте підберемо докази.
Чи змогли б ми з'явитися на світ і жити без природи? (Діти наводять докази та складають план:
б) «червона книга - болюча рана»
в) земля просить захисту.
Учитель. Захист навколишнього середовища - турбота кожного. Ось чому необхідно вжити серйозних заходів для розробки системи екологічної безпеки. У цьому напрямку вже досягнуто певного прогресу: 159 країн - членів ООН- організували агентства із захисту навколишнього середовища. Цими агентствами були проведені численні конференції, на яких обговорювалися проблеми, що стоять перед екологічно нестабільними регіонами, включаючи Аральське море, Південний Урал, Кузбас, Донбас, Семіпалатинськ, Чорнобиль. На озері Байкал був відкритий Міжнародний центр дослідження навколишнього середовища. Міжнародна організація «Грінпіс» багато робить для того, щоб зберегти навколишнє середовище. Але це всього лиш перші кроки, і треба рухатися вперед, захищаючи природу, оберігаючи життя на планеті не тільки заради сьогодення, заради теперішнього покоління, але й для прийдешніх поколінь.
Отже, який висновок зробимо про усе сказане?(Виступають незалежні експерти, підсумовують усе сказане на уроці).
Учитель. Що ж ми порекомендуємо нашим сучасникам? Який висновок зробимо? Яким буде останній пункт плану?
(III. Рятуймо своє майбутнє.)
Учитель.(Інструктаж) Ви побачили, як треба осмислювати тему, який приблизно за змістом і структурою має
бути твір заданого типу і стилю. Пам'ятайте, що слово « твір» походить від
слова « творити», а творчість - це не переказ і не фіксація чужих думок і
відомих фактів, списаних з різних джерел. Якщо ви і використовуєте чиїсь вислови у творі, то тільки пропустивши їх через свої почуття, на підтвердження
власної думки. Важливе значення має оригінальний вступ(1/3 твору), який логічно переходить у тезу, котра повністю розкривається в основній частині (2/3 твору). В кінці - висновок. Складений на уроці план допоможе продумати структуру твору.
Робота з підручником.(с.72 – поради до написання твору)
Підсумок уроку. Оцінювання.
Домашнє завдання: написати твір – роздум на суспільну тему.