Урок "Розвиток зв’язного мовлення. Докладний переказ тексту наукового стилю «Стародавній Чернігів»."

Про матеріал

Мета публікації – допомогти вчителям підготувати та провести цікаві та ефективні уроки української мови та літератури з використанням краєзнавчих матеріалів Чернігівщини.

З досвіду роботи вчителя української мови та літератури Шолох Н.Т. щодо впровадження й використання краєзнавчих матеріалів на уроках української мови та літератури, покликаних сприяти розширенню кругозору учнів про рідний край, підвищенню інтересу до вивчення історії і культури малої батьківщини, формуванню національно свідомої, гармонійно розвиненої, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самореалізації.
Перегляд файлу

Шолох Н.Т.,

учитель української мови та літератури

Жавинської ЗОШ І-ІІ ступенів

вищої кваліфікаційної категорії,

вчитель-методист

 

Українська мова (5 клас)

Тема уроку. Розвиток зв’язного мовлення. Докладний переказ тексту наукового стилю «Стародавній Чернігів».

Мета уроку. Навчити учнів робити докладні усні й письмові перекази текстів наукового стилю. Розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, логічне мислення, пам’ять. Виховувати історичну пам’ять, культуру писемного й усного мовлення.

Обладнання уроку. Текст для переказу, словники.

Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення.

Перебіг уроку

  1.            Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.
  2.         Читання тексту переказу.

Стародавній Чернігів

З утворенням у IX ст. давньоруської державиКиївської Русі - до її складу увійшли і Чернігово-Сіверські землі. Свою подвійну назву вони дістали від головного міста Чернігова і слов’янського племені сіверян, яке їх заселяло.

Уперше в літопису Чернігів згадується під 907 роком у договорі київського князя Олега з Візантією. У цьому договорі він стоїть другим після Києва. Про могутність стародавнього Чернігова свідчать не тільки літописні дані, а й численні кургани IXX ст. Матеріали їх розкопок дали історичній науці багато цінних речей, які свідчать про високий рівень розвитку ремесла і культури наших предків.

Першим чернігівським князем, відомим за літописом, був Мстислав, син Володимира. Під час князювання Мстислава (10241036 рр.) Чернігів був перебудований і значно розширений. У центрі міста (тепер територія Валу) були побудовані князівський двір і двори боярської знаті. Тоді ж було закладено Спаський собор, який зберігся до наших днів. Після смерті Мстислава в 1036 р. Чернігів став підвладним князю Ярославу Мудрому.

У другій половині XI століття Чернігів став одним з найбільших міст Русі - економічним і політичним центром величезного князівства. До того часу належить початок активної будівельної діяльності: споруджуються кам’яні храми, княжі резиденції, оборонні укріплення, розширюється територія міста.

Історія Чернігова в кінці XI століття ознаменувалася рядом кривавих міжусобних воєн (3 книги «Краєзнавчі матеріали з історії Чернігівщини»).

  1.     Аналіз змісту прочитаного тексту, словниково - орфографічна робота.
  1. Фронтальна бесіда.

Питання для бесіди:

  •       До якого стилю належить текст?
  •       Коли утворилася держава Київська Русь?
  •     Коли в літопису вперше згадується Чернігів?
  •    Що свідчить про могутність стародавнього Чернігова? Що дали історичній науці матеріали розкопок курганів?
  •     Хто був першим чернігівським князем?
  •    Як змінилося місто під час князювання Мстислава?
  •    Що було побудовано у центрі Чернігова?
  •              Яка відома пам’ятка культури м. Чернігова збереглась до наших днів?
  •    Кому стало підвладне місто після смерті Мстислава?
  •    Як змінився Чернігів у другій половині XI століття?
  •     Чим ознаменувалася історія міста в кінці XI століття?
  1. Словникова робота.
  1.          Пояснити значення слів:

літопис - послідовний опис історичних подій їх свідком чи учасником; укріплення - посилення обороноздатності чого-небудь, створення оборонних споруд;

сіверяни - люди, які жили по лівому березі Дніпра та вздовж річки Десни;

курган - насип над стародавньою могилою;

резиденція - місце тимчасового проживання високопоставленої офіційної особи.

2). Записати на дошці: Київська Русь, Чернігово-Сіверські землі, чернігівський князь Мстислав, Спаський собор, резиденція.

  1.     Повторне читання тексту переказу, робота над планом, його запис.

Стародавній Чернігів

 Орієнтовний план

  1.          Чернігово-Сіверські землі в складі Київської Русі.
  2.          Перша згадка про Чернігів.
  3.          Свідчення про могутність стародавнього міста.
  4.          Чернігів під час князювання Мстислава.
  5.          Чернігів у другій половині та в кінці XI століття.
  1.        Заключне читання тексту.
  2.     Усний переказ тексту учнями.
  3. Підготовка чорнового варіанту переказу.
  4. Коректування виконаної роботи, індивідуальна допомога окремим учням.
  5.     Читання 2-3 робіт на вибір. Колективне обговорення якості творчої роботи з точки зору змісту, мовного оформлення.

XI. Відповіді на запитання, що виникли під час роботи над переказом.

 

docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
4697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку