Мета публікації – допомогти вчителям підготувати та провести цікаві та ефективні уроки української мови та літератури з використанням краєзнавчих матеріалів Чернігівщини.
З досвіду роботи вчителя української мови та літератури Шолох Н.Т. щодо впровадження й використання краєзнавчих матеріалів на уроках української мови та літератури, покликаних сприяти розширенню кругозору учнів про рідний край, підвищенню інтересу до вивчення історії і культури малої батьківщини, формуванню національно свідомої, гармонійно розвиненої, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самореалізації.Жавинської ЗОШ І-ІІ ступенів
вищої кваліфікаційної категорії,
вчитель-методист
Тема уроку. Розвиток зв’язного мовлення. Докладний переказ тексту наукового стилю «Стародавній Чернігів».
Мета уроку. Навчити учнів робити докладні усні й письмові перекази текстів наукового стилю. Розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, логічне мислення, пам’ять. Виховувати історичну пам’ять, культуру писемного й усного мовлення.
Обладнання уроку. Текст для переказу, словники.
Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення.
Перебіг уроку
З утворенням у IX ст. давньоруської держави — Київської Русі - до її складу увійшли і Чернігово-Сіверські землі. Свою подвійну назву вони дістали від головного міста Чернігова і слов’янського племені сіверян, яке їх заселяло.
Уперше в літопису Чернігів згадується під 907 роком у договорі київського князя Олега з Візантією. У цьому договорі він стоїть другим після Києва. Про могутність стародавнього Чернігова свідчать не тільки літописні дані, а й численні кургани IX — X ст. Матеріали їх розкопок дали історичній науці багато цінних речей, які свідчать про високий рівень розвитку ремесла і культури наших предків.
Першим чернігівським князем, відомим за літописом, був Мстислав, син Володимира. Під час князювання Мстислава (1024 — 1036 рр.) Чернігів був перебудований і значно розширений. У центрі міста (тепер територія Валу) були побудовані князівський двір і двори боярської знаті. Тоді ж було закладено Спаський собор, який зберігся до наших днів. Після смерті Мстислава в 1036 р. Чернігів став підвладним князю Ярославу Мудрому.
У другій половині XI століття Чернігів став одним з найбільших міст Русі - економічним і політичним центром величезного князівства. До того часу належить початок активної будівельної діяльності: споруджуються кам’яні храми, княжі резиденції, оборонні укріплення, розширюється територія міста.
Історія Чернігова в кінці XI століття ознаменувалася рядом кривавих міжусобних воєн (3 книги «Краєзнавчі матеріали з історії Чернігівщини»).
Питання для бесіди:
літопис - послідовний опис історичних подій їх свідком чи учасником; укріплення - посилення обороноздатності чого-небудь, створення оборонних споруд;
сіверяни - люди, які жили по лівому березі Дніпра та вздовж річки Десни;
курган - насип над стародавньою могилою;
резиденція - місце тимчасового проживання високопоставленої офіційної особи.
2). Записати на дошці: Київська Русь, Чернігово-Сіверські землі, чернігівський князь Мстислав, Спаський собор, резиденція.
Стародавній Чернігів
Орієнтовний план
XI. Відповіді на запитання, що виникли під час роботи над переказом.