Урок. Розвиток зв'язного мовлення у 8 класі. Твір-опис пам'ятки історії на основі власних спостережень

Про матеріал
Уроки зв’язного мовлення найбільш ефективні у зрівнянні з уроками на лінгвістичну тему. Тому що уроки такого типу передовсім виховують в учнів любов до свого рідного краю, до свого міста, до своєї країни; дозволяють учням висловлювати свою особисту думку, проявити свої творчі здібності. Школярі можуть надати всі свої власні спостереження у такій формі уроку. Навіть учні з початковим рівнем знань зможуть пригадати щось зі свого дитинства, зі своїх спогадів, зі своїх особистих щоденних вражень – і отримати задовільну оцінку. Уроки розвитку зв’язного мовлення формують життєву компетентність взагалі. Тому переді мною, як педагогом, стояли такі завдання: - формувати мовленнєву компетентність школяра; - комунікативну компетентність; - компетентність самоосвіти, соціальну; - компетентність активної творчої діяльності. Згідно з метою учні повинні були: • Повторити теоретичні відомості про пам'ятники культури; • Ознайомитися з пам'ятниками культури Маріуполя; • Навчитися писати твір-опис пам'ятника історії з особистих спостережень. Урок з використанням регіонального компоненту дозволяє формувати компетентності комплексно і одночасно – готує учня до життя. Тому я обрала формою уроку саме урок-подорож. Найбільш доцільним для впровадження на уроці даного типу я обрала серед усіх методик активні методи навчання та методику розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

УРОК РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У

8 КЛАСІ З ВИКОРИСТАННЯМ КРАЄЗНАВЧОГО МАТЕРІАЛУ

 

 

Твір-опис пам'ятки історії на основі особистих спостережень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Єфанова А.Г.,

 вчитель української мови та літератури

КЗ «Гімназія зі структурним підрозділом початкової школи № 44 Маріупольської міської ради Донецької області»

 

Тема уроку:  Твір-опис пам'ятки історії на основі особистих спостережень

Мета: формувати мовленнєву компетентність школяра:

навчити добирати та систематизувати робочі матеріали до твору-опису пам'ятки;

вдосконалювати навички складання плану твору;

закріпити навички письмового зв'язного тексту про пам'ятник культури на основі особистих вражень та спостережень;

сприяти формуванню полікультурної компетентності:

повторити знання про види пам'ятників культури, закріпити отримані знання на попередніх уроках, ознайомитися з різноманітністю пам'ятників культури Маріуполя, навчити використовувати теоретичні знання на практиці, поглибити знання про будівлю як один із видів мистецтва, розвивати естетичний смак;

формувати комунікативну компетентність:

навчити зв'язано подавати свої думки;

поширити словниковий запас учнів;

сприяти формуванню соціальної компетентності:

виховувати любов до рідного краю, повагу до культурної спадщини Маріуполя та України, сприяти розвитку духовності школяра; виникненню зацікавленості до витворів мистецтва, навчити роботі з однолітками, роботі в команді;

формувати компетентність самоосвіти:

навчити адекватної самооцінці власної діяльності.

Тип уроку: урок формування нових умінь та навичок

Форма уроку: урок-подорож з використанням регіонального компоненту

Міжпредметні зв'язки: література, історія, художня культура, краєзнавство.

Обладнання:

  • Використання графічних можливостей дошки
  • Мультимедійний проектор, комп’ютер, екран;
  • Слайд-презентація «Опис пам’ятника культури Маріуполя» (додаток №1);
  • Роздавальний матеріал:

Додаток №2 «Тлумачний словник»

Додаток №3 «Розрізнені смужки»

Додаток №4 «Аркуш оцінювання»

Методи навчання: словесний, наочний, практичний, метод пошукової роботи, метод розвивального навчання, активні методи навчання, ІКТ, метод розвитку критичного мислення.

Прийоми: бесіда, лексична робота, рефлексія, навчальна гра, сенкан, презентація, робота в парах, в групах, порівняльний аналіз, метод «Прес», занурення.

Умови проведення уроку: учні отримали випереджаюче домашнє завдання підготувати доповіді за темами:

«Історія заснування ЗОШ №44 та ЗОШ №43м.Маріуполя»;

«Історія створення музею у Маріупольській ЗОШ №44»;

З тлумачного словника виписати до робочого зошита значення слова "пам'ятник".

 

 

Епіграф до уроку(записаний на дошці):                                           

Кожна школа славетна не кількістю,

а славою своїх учнів.

М.І.Пірогов

Структурний план уроку

 

І. Організація роботи учнів.

(приготування до уроку, вітання вчителя)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя

      Ми з вами живемо у місті металургів та рибалок  - Маріуполі. Але багато з вас навіть не бачать, що наше місто є носієм стількох пам'ятників культури. У всіх країнах та на всіх континентах пам'ятки культури є досягненням усього народу. А згадайте, як кожного дня йдете до школи за новими знаннями  повз будівлю, і навіть не здогадуєтесь, скільки ж усього вона побачила за роки свого існування. Ця будівля і є справжнім пам'ятником культури. Сьогодні ми спробуємо з іншого боку подивитись на неї, доторкнутись, відчути історичне минуле нашої школи.

 

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

1. Слово вчителя з елементами бесіди

      Сьогодні ми будемо вчитися писати твір-опис пам'ятника історії  Маріуполя. Ви подивились на оформлення нашої дошки і зрозуміли, яка тема сьогоднішнього уроку.

Так, правильно, це "Пам'ятник історії Маріуполя". І споруда нашої школи має безпосереднє відношення до пам'яток історії міста.

(слайд №1)

     Тому запишіть число та тему сьогоднішнього уроку, епіграф в зошити. Давайте пригадаємо правила єдиного орфографічного режиму. Від попередньої роботи відступаємо два рядки, посередині записуємо число з великої літери, назву місяця з маленької, на наступному рядку – «Класна робота» з великої літери. Нижче з червоного рядка записуємо назву теми з великої літери, без лапок. На наступному рядку з правого боку починаємо оформлювати епіграф у стовпчик і нижче записуємо автора цього вислову: спочатку ініціали, потім прізвище, все з великої літери.

(слайд №2)

     Сьогодні на уроці перед нами стоять такі завдання:

Ми повинні

  • повторити теоретичні знання про пам'ятники мистецтва;
  • пригадати пам'ятки історії Маріуполя;
  • використати отримані знання на практиці на прикладі будівлі ЗОШ №44;
  • навчитися писати твір-опис пам'ятника історії та культури за власним спостереженням, тобто на прикладі власної школи.

(слайд №3)

 

 

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Слово вчителя.

     Для того, щоб ми змогли написати гарний та якісний твір, нам треба пригадати деякі теоретичні відомості про пам'ятники культури та історії. (слайд №4)

     Отже, пам'ятник — це твір мистецтва, створений для увічнення пам'яті про людей і події. Наприклад, пам'ятник Тарасу Григоровичу Шевченку, який розташований на площі Кірова. Найпоширеніші види пам'ятників — скульптурна група, статуя, бюст, меморіальна дошка, тріумфальна арка, колона, обеліск тощо.

(слайд №5)

     Але "Повість минулих літ" - це також пам'ятник часів Київської Русі. Таким чином, пам'ятник - це історична споруда, і давній літопис, і музичний твір, і літературний доробок. Він є частиною культури та історії, матеріальним та духовним відтворенням скарбу народу. Як ви почули, кожний народ має духовну та матеріальну спадщину. До пам’ятників духовної культури відносяться традиції, звичаї, фольклорні твори. До пам’ятників матеріальної культури відносяться архітектурні споруди, деякі твори мистецтва (скульптура, живопис, мозаїка), деякі предмети декоративно-прикладного мистецтва (посуд, прикраси).

(слайд №6)

     Пам'ятник є свідком багатьох історичних подій, які відбувались у певній місцевості, в яких приймали участь наші пращури.

     Існують пам'ятники рухомі та нерухомі. Рухомі - це ті, до яких відносять витвори живопису, книги, літописи, ювелірні виробі. А нерухомі пам'ятники знаходяться на певному місці під відкритим небом, це пам'ятники, архітектурні споруди.

(слайд №7)

     Нерухомі пам'ятники культури поділяються на громадські, культові, оборонні. Громадські: театри, корпуси навчальних закладів, будинки; культові: собори, церкви; оборонні: замки, фортеці, палаци.

(слайд №8)

2. Гра "Відгадай споруду за малюнком». Індивідуальна письмова робота в зошитах з подальшою взаємоперевіркою.

(слайд № 9)

     На дошці з'являються зображення і учні повинні віднести їх за призначенням: рухомі або нерухомі, якщо нерухомі , то які саме. У зошиті ви записуєте назву пам'ятника історії і до нього ви пишете ваше визначення про цей пам'ятник. А потім ми зробимо взаємоперевірку. За кожну правильну відповідь ви зможете отримати по 0.5 бала.

(Маріупольська ЗОШ № 44, "Повість минулих літ", Свято-Троїцький храм, Маріупольський драматичний театр, пам'ятник Т.Г.Шевченку в Маріуполі) 

(слайд № 10-14)

    Правильні відповіді: ЗОШ 44 - нерухомий громадський пам'ятник; "Повість минулих літ" - рухомий пам'ятник; Свято-Троїцький храм  - нерухомий культовий пам'ятник; Маріупольський драматичний театр - нерухомий громадський пам'ятник; пам'ятник Т.Г.Шевченку - нерухомий громадський пам'ятник.

(слайд № 15-19)

     В кожного з вас є аркушик на парті, який має назву "Аркуш оцінювання". Там є сім стовпчиків. В перший стовпчик ви вписуєте вашу оцінку за гру "Відгадай споруду за малюнком". Нагадую, що максимально за це завдання ви могли заробити 2.5 бали.

3. Слово вчителя

     Давайте з вами подивимось, як ви виконали ваше домашнє завдання. Ви повинні були виписати ті поняття, які нам сьогодні будуть у нагоді.

 

V.Перевірка домашнього завдання.

1. Робота за роздавальним матеріалом (картка №1).

     Читання вголос термінів ланцюжком.

2. Пошукова гра "Добери пару". Індивідуальна письмова робота із самоперевіркою.

     Перед вами розташовані зображення пам'ятників культури та історії Маріуполя. Вам треба дописати назви визначень, до яких вони відносяться. Кожна правильна відповідь буде оцінюватись у 0.5 бала. Максимально ви зможете заробити 2.5 бали.

(слайд № 21)

     (Правильні відповіді: меморіальна дошка "Коллектив школы 44гордится тем, что в ней учился Бойко Владимир Семёнович...", статуя Т.Г. Шевченка, бюст О.С.Пушкіна, тріумфальна арка "Міський сад", колона з тріумфальної арки парку ім.Петровського)

(слайд № 22)

    Знову повернемось до наших «Аркушиків оцінювання». Ви в цьому завданні могли отримати максимально 2.5 бали, тому у другий стовпчик проставте ваші оцінки.

 

V.Сприйняття та осмислення нового матеріалу.

1.Слово вчителя

      Сьогодні на уроці ми будемо готуватися до опису пам'ятника культури та історії, а саме споруди нашої школи. Ми тут проходимо кожного дня і навіть не замислюємось над тим фактом, що це і є однією з пам’яток історії нашого краю. Зараз надамо слово нашим учням-дослідникам, які шукали та підготували матеріали про будівлю нашої школи.

2. Повідомлення учнів-дослідників. Перевірка випереджаючого домашнього завдання.

Довідкові матеріали для виступу учнів.

(слайд № 23-24)

1-ий учень.

     Будівля 44- ї школи стоїть на історичному місці. На меморіальній дошці на будівлі школи є напис: «Тут , 14 липня 1899 року, біля залізничного мосту відбулося перше зіткнення між страйкуючими робітниками заводів «Нікополь» і «Провіданс» з царськими військами і поліцією. Серед робітників були вбиті та поранені. Школа була побудована в 1936 році. З 1936 року по 1940 рік школа була семирічною. На терені педагогічної діяльності довоєнних років працювали: Колеснікова П.І. вчитель української мови, Ставпер М.І. вчитель російської мови (була розстріляна фашистами). Вчителі: Деркач М.С., Дорохова І.А., директор школи Дрозд М.А. загинули, захищаючи Батьківщину від німецько-фашистських загарбників. У 1941 році перестало битися кипуче серце школи. Школа була перетворена на штаб, в гуртожиток, а головний вихід на вулицю - у величезний в'їзд для возів, коней і машин.

 

 

2-ий учень.

      Настав 1943 рік. Донбас та Маріуполь у вересні були звільнені від німецько-фашистських загарбників. Школа знову прийняла вигляд справжньої школи і була оголошена реєстрація вчителів. Будівля школи руйнуванню не піддавалась, але всередині було все понівечене, розбите, не було води, опалювальна система не працювала, дах протікав, так як був зрешечений осколками від снарядів. Жителі селищ Садки та Річний відремонтували вікна, прибрали в приміщеннях, і школа стала працювати. У тяжких умовах працювали перші місяці. Вони працювали без паперу, без меблів, підручників. З 1943 року школа була дев'ятирічної . З 1969 року і по 2008 - десятирічна - неповна середня, з 2008 року по 2017 - одинадцятирічна, школа I - III ступенів, і з 2018 року по теперішній час – Гімназія зі структурним підрозділом початкової школи. У нашій школі працювали вчителі - учасники бойових дій: Бардаш І.В., Данилов А.А., Міщенко М.М., Подопригора М.І., Заславський В.Д., Галіус В.М., вони не дожили до наших днів. Живі вчителя - ветерани Вирвикішка Марія Трофімова, Пономаренко Віра Григорівна, Галіус Поліна Михайлівна, Папуш Ніна Федорівна. Учні школи не забувають їх, вітають зі святами, відвідують на дому.

3-ій учень.

       За вісімдесят п’ять років школою було випущено більше 2500 учнів. Школа пишається своїми випускниками. Серед них Бойко Володимир Семенович - почесний директор ПАТ «ММК ім. Ілліча», народний депутат Верховної Ради України, Герой України; Мірошниченко Людвіг Миколайович працював відповідальним секретарем правління ПАТ « ММК ім. Ілліча » з персоналу; Катурова Галина Федорівна - лікар, кандидат медичних наук і багато інших відомих в місті людей. Наша школа в 2021 році відзначила 85 - річний ювілей. На святковий вечір завітали всі ветерани, колишні випускники. Наша школа пам'ятає і пишається ними.

3. Слово вчителя

      Отже, ви побачили, що будівля нашої школи має свій історичний відбиток в історії нашого міста. А зараз хочу вам повідомити дуже цікаву інформацію. Влітку 2013 року, коли у школі відбувався ремонт, з приміщення теперішнього другого класу виносили стару дошку. На її зворотному боці був надпис "1941 року". Ми з вами були свідками справжньої пам'ятки історії, до якої ми торкалися, на якій ми писали. І навіть не здогадувались, що вона набагато старша за нас з вами.

      На фасаді школи є три меморіальні дошки, давайте уважно подивимось на них та з'ясуємо, кому ж вони присвячені.

(слайд № 25).

      Також в нашій школі є музей. Тут зберігаються всі пам'ятки від першого дня заснування нашої школи і до сьогодення. Майже всі учні вже були у нашому шкільному музеї, але все ж таки давайте пригадаємо його (перегляд фотографій). Кожний бажаючий може потрапити до музею та отримати невелику екскурсію від вчителя історії.

(слайд №26-27)

     А одна з учениць, яка є учасником нашого шкільного гуртка "Вахта пам'яті", розкаже нам про створення цього музею.

4. Перевірка індивідуального завдання.

Слово учениці

     Музей школи 44 є прямою пам'яткою історії, він заснований у 2010 році. Тут зберігаються матеріали про заснування школи у 1936 році, про її воєнні  і повоєнні роки та, звісно ж, про нас з вами. Тому що ми є теж творцями нової історії. Також тут зберігається багато експонатів, наприклад, кулі, снаряди, воєнні фляги та каска, які мешканці селищ Садки та Річний, учні школи, приносили до нашого музею. Ми пишаємось тим, що наша будівля містить ще одну "цікавинку" - наш музей. Адже, не кожна школа, і навіть не кожний район, зможе похвалитися такою живою пам'яткою історії.

 

5.Фізкультхвилинка із зануренням.

(учні роблять вправи)

      Уявіть, що ми з вами опинились в далекі воєнні роки. Тоді у тяжкі роки такі ж хлопці та дівчата, як і ви, опинились один на один із війною.  Вони не знали, як реагувати на дії фашистів. І ось десь поблизу пролітає снаряд, і вам треба від нього укритися (присідаємо, руками закриваємо голову), далі обережно треба пройти заміноване поле (ходьба навшпиньки). Далі перед собою ми побачили велику траншею і нам треба якось її перейти (перестрибуємо). Ми з вами тільки можемо здогадуватись як тяжко біло виживати у ті роки. А на сьогоднішній день людей, які воювали за наше рідне місто майже не залишилось у живих. Але ті хлопчики і дівчата, яких війна застала у ранньому віці, зараз живі, і їх називають «діти війни». І коли ви будете їхати у громадському транспорті, не цурайтесь, а поступіться їм місцем. Або коли побачите, що люди похилого віку не в змозі перейти дорогу, допоможіть їм. Не будьте байдужими!

6. Слово вчителя.

      Не всі мешканці Іллічівського району знають, що в нашої школи є близнюк - це загальноосвітня школа №43, яка знаходиться в селищі Гугліно. Ця школа теж була заснована у 1936 році, як і наша. Навчання у школі також було семирічним. У воєнні роки на базі цієї школи був влаштований госпіталь. Потім знов відновились заняття і школа стала дев'ятирічною з 1943 року. Зараз я пропоную подивитись на зображення нашої школи та на зображення школи 43. Давайте подивимось на ці дві будівлі і спробуємо знайти спільні та відмінні риси у цих двох будівель.

(слайд № 28)

7. Бесіда. Порівняльний аналіз пам’яток історії.

  • Що ви побачили спільного???

(Відповідь:

  • будівлі схожі за формою, мають три поверхи;
  • обидві споруди мають два входи;
  • і будівля ЗОШ №44 і будівля ЗОШ №43 мають балкони на фасаді споруди; на балконах балясини однієї форми;
  • обидві споруди мають ряд вікон над входом, отже знаючи влаштування нашої школи, ми можемо зробити висновок, що ЗОШ №43 також має дві сходи.
  • Однакові форми вікон)
  • Які відмінності ви побачили?

(Відповідь: ЗОШ №43 не має приміщення для горища, яке є в ЗОШ №44)

  • Яка кольорова гама? Чи однакова вона?

(Відповідь: Кольорова гама дуже різна. ЗОШ №44 має досить яскраву кольорову гаму, тут присутній і білий колір, який влітку може нагадувати нам про чудовий зимовий сніг,  і зелений, який навпаки взимку дасть змогу нам не загубитися в білому кольорі, і знайти дорогу до школи, як зелене світло у світлофора буде кликати нас. А зранку від таких яскравих кольорів твої очі одразу відкриваються і тобі вже не хочеться спати. А ЗОШ №43 декілька похмура. Там наявний темно-помаранчевий колір та сірий, вона не радує очі зранку. Але, звісно ж, школа не винна, що вона знаходиться в такому стані. Просто у ЗОШ №44 є почесний випускник, далекого 1955 року, який допомагає їй мати такий святковий вигляд.)

  • Що треба робити, щоб споруда школи і надалі зберігалася???

(Відповідь: Нам тільки треба більш обережно до неї ставитись, від нас залежить порядок і чистота у школі, бо якщо ми зразково поводитимемося, не смітитимемо, не битимемо нічого і не ламатимемо, то в школі буде порядок і чистота. Не можна писати на будівлі, бруднити стіни. Щоб зберегти таку чудову споруду для майбутніх поколінь.)

8. Колективна робота. Сенкан.

      Тепер давайте з вами закріпимо всі наші здобуті знання про пам'ятку історії - нашу школу. Для цього нам підійде така форма роботи як "сенкан", ми зможемо з різних боків охарактеризувати нашу споруду.

      Нагадаю, що сенкан(т) – це невеличкий вірш, який складається з 5 рядків. Давайте разом подивимось і відновимо у пам’яті правила складання сенкану

(слайд № 29)

Сенкан

  1. Іменник
  2. 2 прикметника
  3. 3 дієслова
  4. Речення
  5. Асоціація або синонім до слова

 

Наприклад, пам'ятник Святителю Ігнатію біля будівлі грецької спільноти України

Пам'ятник Святителю Ігнатію біля будівлі грецької спільноти України

Білий, величний

Висвітлює, нагадує, уособлює

Пам’ятник Святителю Ігнатію демонструє видатну особистість.

Пам'ять  про грека в рідному місті

(слайд № 30)

Наприклад, Маріупольська загальноосвітня школа № 44

Маріупольська загальноосвітня школа № 44

Яскрава, видатна

Вчить, нагадує, виховує

ЗОШ № 44 має відомого випускника Бойко В.С.

Будинок знань

(слайд № 31)

9. Слово вчителя

      Робота над творами-описами вже відома вам, і тепер давайте спробуємо скласти план для нашого майбутнього твору-опису.

10. Робота в парах. Гра-конструктор "Розрізнені смужки"

(картка №2)

      Перед учнями знаходиться декілька смужок з назвами пунктів плану, їм потрібно удвох розташувати їх у правильному порядку. Кожна пара, яка впорається із завданням правильно, заносить до своїх «Аркушів оцінювання» оцінку за цю роботу – 2бали. Учні, які неповністю впорались із цим завданням, або ж допустили кілька помилок – ставлять собі по 1 балу.

План

І. Історія створення нашої школи, її минуле.

ІІ. Школа 44 - пам'ятник історії міста Маріуполя

   1. Де розташований цей пам'ятник?

   2. Опис самого приміщення.

   3. Загальне враження від будівлі школи.

   4. Як вписується пам'ятник у місцевість, як сприймається в архітектурному ансамблі площі, вулиці?

ІІІ. Загальна оцінка і значення пам'ятника для історії нашого міста.

(слайд №32)

 

VІ. Систематизація отриманих знань.

1.Рефлексія.Взаємоопитування.

      (Перше питання ставить вчитель, один учень відповідає, і ставить питання іншому, і так один одному - ланцюжком).

1) Чи хотіли б ви щось змінити у будівлі нашої школи?– ставить вчитель.

Допоміжні питання:

2) З якими пам’ятниками історії нашого міста на канікулах ми не знайомились?

3) Чи є колона у будівлі нашої школи?

4) Чи можна додати рельєфне зображення на будівлю школи? 

5) Чи потрібні балкон, які з’єднують вікна, бо учням не можа виходити на них?

6) Чи вписується школа у навколишній ландшафт?

2. Активний метод "Прес". Проблемне питання. Індивідуальне опитування.

       Давайте з вами знову подивимось на епіграф.

  • Яке відношення він має до нашого уроку?

Вам треба за епіграфом до нашого уроку висловитись у чотирьох реченнях:

1. Висловлення власної точки зору      «Я вважаю, що ...»

2. Обґрунтування своєї думки              «... Тому що ...»

3. Приклади й аргументи для підтримки своєї точки зору        «Наприклад ...»

4. Узагальнення, висновки.                   «Отже ...»

(слайд № 33)

 

VІІ. Підсумок уроку.

1.Робота в групах. Технологія «Т».

(Учні повертаються по два до наступної парти, щоб утворилися малі групи по 4 чоловіка)

       Тепер ви подумаєте та дасте відповідь на запитання:

  • Чи є будівля нашої школи пам'яткою культури та історії у нашому місті?

       Вам потрібно або підтвердити цей факт, або ж його спростувати. Заповніть таблицю у зошитах.

 

Чи є будівля нашої школи пам'яткою культури та історії у нашому місті?

 

                                 ЗА                                                                        ПРОТИ                                                     

 

 

 

 

 

 

 

(слайд №34)

      (Вчитель вислуховує спільні відповіді по одному учню від групи, сам оцінює їх діяльність в балах, вся група ставить однакові бали у власні аркуші оцінювання.)

2.Слово вчителя.

      Ми сьогодні дізнались багато нового та цікавого про історію нашого рідного краю. Я думаю, що всі будуть зі мною згодні, що нам треба любити свій рідний край, знати його та почитати.

3. Оцінювання навчальних досягнень учнів (картка №3).

      Повернемось до "Аркушів оцінювання". В перший стовпчик ви вписали вашу оцінку за гру "Відгадай споруду за малюнком". Далі йде стовпчик з назвою «Гра «Добери пару», де ви вже поставили свою оцінку. А третій стовпчик  має назву «Гра-конструктор «Розрізнені смужки», оцінку тут ви теж поставили. Потім йде стовпчик з назвою "Моя власна активність на уроці" тут ви ставите собі оцінку за роботу на уроці від 0 до 2 балів, де 0-це неактивність або низька активність на уроці, 1- середня активність, і 2 бали - "Я - найактивніший учень(учениця) сьогодні". П’ятий стовпчик має назву «Технологія «Т» і тут кожен учень ставить собі таку оцінку, яку дав вчитель його групі. А шостий стовпчик заповнюють ті учні, які готували на сьогодні випереджальне домашнє завдання – по 1 балу. Здайте заповнений аркуш на перевірку.

(слайд №35)

4. Домашнє завдання.

       Відкрили свої щоденники і запишемо домашнє завдання. Хто претендує на високий рівень складає основну частину твору за нашим планом. На достатній рівень – вступ та висновок вашого твору. А на середній рівень – скласти 10-15 словосполучень з описом будівлі школи. (слайд №36)

       Я вам хочу прочитати кращий твір-опис будівлі нашої школи учня минулого року.

Зразок:

Моя друга домівка

Зараз школу можна назвати моєю другою домівкою. Вона займає значне місце у моєму житті. Саме школа здебільшого визначає мій розклад дня, те, чим я займаюся. Саме у школі я зустрічаю друзів-однокласників, зі шкільних уроків узнаю багато нового та цікавого.

Моя школа не нова, їй вже більше семидесяти п’яти років. Це триповерхова біло-зелена будівля у формі прямокутника. Молодші класи розміщені на другому поверсі, а старшокласники вчаться на третьому. Класні кімнати в моїй школі просторі та світлі, з великими вікнами та зручними партами. Стіни їх прикрашені квітами, таблицями, портретами видатних учених.

До головного входу веде парадний ґанок зі сходинками. З цього ґанку кожного року восени та навесні нас вітають з Першим та Останнім дзвоником директор, завучі, вчителі та різні гості. З такої нагоди  ґанок прикрашають вітальними надписами та повітряними кульками.

На фасаді нашої школи є три меморіальні дошки. Перша повідомляє, що у цій школі вчився видатний випускник, Бойко В.С. Друга каже, що «14 липня 1899 року, біля залізничного мосту відбулося перше зіткнення між страйкуючими робітниками заводів «Нікополь» і «Провіданс» з царськими військами і поліцією. В результаті боротьби робоча маса відбила від конвою заарештованих керівників страйку. Серед робочого натовпу були вбиті та поранені». Третя меморіальна дошка повідомляє, що «наша школа є пам’ятником культури і старовини. Вона охороняється державою. А всі пошкодження караються законом».

На першому поверсі знаходиться великий просторий хол, де висить розклад занять, стінгазети, оголошення. А найбільшою гордістю його є комп’ютерний клас, який нашій школі подарував В.С.Бойко. Цей клас оснащено сучасними  комп’ютерами, тож я з нетерпінням чекаю, коли цей предмет з’явиться в моєму розкладі. Навіть у найбільшого розбишаки не підійметься рука щось там зіпсувати.

Ще в нашій школі є спортзал, а біля школи великий стадіон, який нам теж подарував В.С.Бойко.  На першому поверсі знаходиться бібліотека з багатьма цікавими книжками, а також їдальня, куди привозять смачні булочки і звідки завжди йде апетитний аромат.

Моя школа є пам’ятником історії та культури Маріуполя. Тому треба поважати людей, які створили і прославили своєю діяльністю цю споруду.

5. Заключне слово вчителя.

Закінчити сьогоднішній урок я хочу словами видатного українського письменника Василя Андрійовича Симоненка:

Можеш вибирати друзів і дружину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

                                       В.А. Симоненко

(слайд №37)

 

Не забувайте, що школа, друзі, вулиця, якою ти йдеш до школи – це наша мала Батьківщина…

Посміхнемось, похвалимо себе.

 

Дякую за урок. Ви були молодці. Урок закінчено. Здайте щоденники для виставлення оцінок.

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Баран Г.В. Опис пам’яток історії та культури. Матеріал до уроків розвитку мовлення // Вивчаємо укр.мову та літ.-2006.-№29.
  2. Жаріков Н.Л. Пам’ятники містобудування і архітектури. Довідник в 4-х томах.- К.: Будівельник.- 1983.
  3. Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова: Підручник для 8 класу загальноосвітніх закладів з навчанням російською мовою.-К.: «Генеза», 2008.-248с.
  4. Золотухіна Т.Б. Цикл уроків розвитку мови у 5-8кл. Навчання творам-описам на уроках російської мови з використанням краєзнавчого матеріалу. Маріуполь, 2011.-53с.
  5. Котляр С.М. Опис пам’ятки історії і культури. Цикл уроків розвитку зв’язного мовлення у 8 класі з використанням краєзнавчого матеріалу: посібник для вчителя. Маріуполь, 2009.-49с.
  6. Пометун О., Пироженко Л. Современный урок. Интерактивные технологи обучения: Научно-методическое пособие. –К.: А.С.К., 2004.-192с.
  7. Система обучения сочинениямв 4-8 классах. Под ред.. Т.А.Ладыженской. Изд.2-е, испр. и доп.М., «Просвещение», 1973.-367с.
  8. http://www.ukrlit.vn.ua
  9. http://znanija.com
  10. https://s44-mar.wixsite.com/s44-m

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2

                                                       Тлумачний словник

Пам'ятник — це твір мистецтва, створений для увічнення пам'яті про людей і події. Найпоширеніші види пам'ятників — скульптурна група, статуя, бюст, меморіальна дошка, тріумфальна арка, колона, обеліск тощо. Прототипами пам'ятників були поховальні споруди найдавніших людських суспільств — мегаліти і кургани, а також обеліски, піраміди і т. д. У наступні епохи гробниці і надгробки нерідко виконували роль пам'ятників. Проте зазвичай під пам'ятником у вузькому сенсі розуміють твори, в яких меморіальна функція виразно переважає над поховальною або культовою (хоча останні і не виключаються).

 

Меморіальна (коректна українська назва — пропам'ятна) до́шка— плита, зазвичай з довговічного каменю (мармуру, граніту) чи металевого сплаву (бронза, чавун), що увічнює пам'ять про знамениту особу або подію. Встановлюється на будівлях, де жила або працювала знаменита особа або в/біля яких відбулась важлива подія.

 

Ста́туя (лат. statua, від statuo «ставлю») — твір круглої скульптури, що зображує людину або тварину (подеколи також міфологічні і/або фантастичні істоти); один з основних видів скульптури.

       Статуї мають тривимірний об'єм і, зазвичай, встановлюються на постаменті. Невеликі статуї, якими прикрашають інтер'єр, називають статуетками.

 

Погруддя в скульптурі — зображення людини, зазвичай портретне, з відображенням торсу від обличчя до грудей. Синонімом є іноземне слово «бюст».

 

Тріумфальна арка — монументальне оформлення проїзду або урочиста споруда на честь військових перемог і знаменних подій, споруда на честь видатної особи чи події — брама з одним або трьома арочними отворами, прикрашена скульптурами і написами.

 

Колона (синонім — соха) — (фр. colonne, лат. columna) — архітектурно оброблена вертикальна опора, як правило, кругла в перерізі. Елемент тримальної конструкції споруд та архітектурних ордерів.

 

Балкон (фр. balcon, з давньоверхньонімецького balko - балка) - в архітектурі - різновид тераси, - майданчик з поручнями, укріплена на виступаючих зі стіни балках.

 

Ві́кна — спеціально створювані прорізи в зовнішніх стінах будинків, що призначаються для освітлення, інсоляції та провітрювання приміщення. Вікна є головним (до 50 %) джерелом тепловтрат у будівлях. Вони забезпечують надходження в приміщення світла і повітря, зв'язують внутрішній простір в будівлі з навколишнім світом.

 

Баля́сина — вертикальний елемент балюстради, невисокий фігурний (часто веретеноподібний) стовпчик, що підтримує перила сходів, терас, балконів, дахів. Робиться гладеньким або прикрашається різьбленням, розписами, золоченням.

 

 

 

 

 

 

Додаток №3

Розрізнені смужки

План

І. Історія створення нашої школи, її минуле.

ІІ. Школа 44 - пам'ятник історії міста Маріуполя

   1. Де розташований цей пам'ятник?

   2. Опис самої будівлі.

   3. Загальне враження від будівлі школи.

   4. Як вписується пам'ятник у місцевість, як сприймається в архітектурному ансамблі площі, вулиці?

ІІІ. Загальна оцінка і значення пам'ятника для історії нашого міста.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 4

Аркуш оцінювання

Назва роботи

 

Гра «Відгадай споруду за малюн-ком»

Гра «Добери пару»

Гра-конст-руктор «Розрізне-ні смуж-ки»

Моя власна актив-ність на уроці

Техноло-гія «Т»

Випере-джальне домашнє завдання

Оцінка за урок

Макси-мальна кількість балів

 

     2,5 б.

 

  2,5 б.

 

     2 б.

 

    2 б.

 

     2 б.

 

    1 б.

 

    12 б.

Моя оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище, ім’я учня_______________________________    

Оцінювання вчителем_____________________________

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
7 грудня 2021
Переглядів
1575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку