Математика 5 клас
Тема. Розв’язування вправ на додавання та віднімання десяткових дробів
Мета: узагальнити і систематизувати відомості про десяткові дроби, зокрема про додавання і віднімання десяткових дробів; закріпити вміння та навички застосування цих дій до розв’язування задач; розвивати логічне мислення та уяву; виховувати культуру математичних записів , такі моральні якості, як уміння прийти на допомогу тим, хто знаходиться в біді, доброзичливість.
Обладнання: екран, проектор, плакати, чайнворд, підручник.
Тип уроку. Узагальнення і систематизація знань (урок – подорож)
Хід уроку
І. Мотивація діяльності.
Учитель. На уроці ми будемо узагальнювати і систематизувати знання, вміння та навички, які стосуються додавання і віднімання десяткових дробів.
Для цього здійснимо мандрівку в казку «Снігова королева».
Сподіваюся, ви добре знаєте головних героїв казки – Кая і Герду? Скажіть, що трапилося з Каєм?
(Серце хлопчика перетворилося на лід. Його забрала у свій палац Снігова королева.)
А Герда вирішила відшукати Кая. Для цього , за правилами нашого уроку, їй потрібно розв’язати значну кількість задач. І ми їй в цьому допоможемо.
ІІ. Перший етап мандрівки.
Учитель. На своєму шляху Герда зустріла бабусю, якій вона дуже сподобалась, а тому бабуся вирішила залишити дівчинку в себе.
Для цього вона завела Герду в будинок і замкнула двері на ключ. Щоб вибратися з будинку, дівчинці потрібно розв’язати чайнворд.
Допоможімо їй це зробити.
Запитання чайнворду
ІІІ. Другий етап мандрівки.
Учитель. Впоравшись із завданням, Герда вирушила далі. У дорозі вона зустріла галку, якій розповіла свою історію. Галка знала принца Кая і обіцяла дівчинці влаштувати з ним зустріч, якщо Герда правильно прочитає числа: 0,1804; 1,804; 18,04; 180,4; 1804.
Чи зумієте і ви це зробити? (Учні читають числа.)
А цим знаменитий 1804 р.? (Це рік заснування першої в Україні гімназії у місти Новгороді – Сіверському.)
ІV. Третій етап мандрівки.
Учитель. Дівчинка зустрілася з принцом , але це був не її Кай. Герда розплакалася, але принц її заспокоїв і сказав :»Якщо ти замість зірочок у запропонованих прикладах запишеш такі цифри, щоб утворився правильний вираз, то отримаєш карету і вирушиш у дорогу».
Для цього Герді потрібно пригадати , як додаються та віднімаються десяткові дроби, визначити, яку дію слід виконати над числами і замість зірочок записати цифри.
Зробіть це і ви.
Приклади
41,5*3 5*,386
2*,37* 26,*5*
*9,*94 *1,2*4
V. Історична довідка.
Сучасні знаки «+» і «-« стали загальновживаними, починаючи із ХVІІ ст.. Уперше ці знаки з’явилися в праці німецького математика Я. Відмана (1489р. –І половина ХVІ ст..) вважають, що спочатку знак «-« використовували для позначення недостачі, збитку в торгівлі, а знак «+» для позначення прибутку.
У різних народів знаки додавання і віднімання спочатку мали неоднакову форму. Так, у стародавніх єгиптян знак «+» нагадував зображення двох ніг, що рухаються вперед, а знак «-« був схожий на зображення двох ніг, що рухаються назад.
VІ. Четвертий етап мандрівки.
Учитель. Тільки – но Герда заїхала в темний ліс, як на неї налетіли розбійники. Маленька розбійниця пообіцяла відпустити її, якщо дівчинка порівняє числові вирази:
Порівняйте ці вирази і ви. (Учні роблять необхідні обчислення, формулюють правило порівняння десяткових дробів і розв’язують завдання.)
VІІ. П’ятий етап мандрівки.
Учитель. Далі Герді допомагав подорожувати олень. Вони дісталися до Лапландії та зупинилися в хатинці лапландки для відпочинку. Потім Герда подорожувала сама. Вона дійшла до володінь Снігової королеви. Тут її зустріли снігова завірюха та сильний вітер. Це були слуги Снігової королеви. Щоб їх перемогти Герді треба розв’язати рівняння:
Ми теж допоможімо Герді.
VІІІ. Шостий етап мандрівки.
Учитель. Після важкої подорожі Герда знайшла Кая, обняла його, поцілувала і льодяне серце розтануло. Діти веселі та щасливі повернулися до дому.
ІХ. Підсумок мандрівки. Домашнє завдання.
Повторити правила на додавання та віднімання десяткових дробів. Розв’язати вправи .
Література
Руднєвський НВК
Урок математики в 5 класі: «Розв’язування вправ на додавання та віднімання десяткових дробів»
Підготувала вчитель математики Коцюба Л.Г.
2019 |