Урок "Що ми знаємо про іменник і прикметник" (4 клас)

Про матеріал

Мета: повторити і систематизувати знання учнів про іменник і прикметник як частини мови; розширити і поглибити знання дітей про значення і роль іменника і прикметника у мовленні. Розвивати вміння вживати іменники і прикметники для всебічної характеристики предмета, для повнішого розкриття думки . Розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до Батьківщини, рідного слова; формувати компетентнісний підхід до оволодіння мовними навичками. Розвивати уміння вживати іменники і прикметники в мовленні.

Перегляд файлу

Тема: Що ми знаємо про іменник і прикметник.

Мета: повторити і систематизувати знання учнів про іменник і  прикметник як  частини мови; розширити і поглибити знання дітей про значення  і   роль іменника і  прикметника у мовленні. Розвивати вміння вживати іменники і  прикметники для всебічної   характеристики предмета, для повнішого розкриття думки . Розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до Батьківщини, рідного слова; формувати компетентнісний підхід до оволодіння мовними навичками. Розвивати уміння вживати іменники і  прикметники в мовленні.

Матеріали та обладнання: підручник «Українська мова. 4 клас» (М. Д. Захарійчук), картки для  «Роботи в групах», зображення квітів, бланки для тестів, фішки.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Створення емоційного фону

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно піднімати,

На уроці не дрімати,

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд. Часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

ІІ. Актуалізація знань учнів

  • Відгадайте, про яку частину мови йдеться у загадці:

Всі на світі добре знають,

Що предмет я означаю.

-Хто чи що, - ви запитайте

І про мене всі дізнайтесь.

Я істота й неістота

Парта, зайчик, дошка, котик.

Маю рід, число, відмінок

Хто я? знайте достеменно

Називаюсь я ….(Іменник)

 

  Яка? Який? – на ці питання я відповідаю,

Колір, смак і розмір я вам називаю.

З іменником – братиком дружу завжди.

Хто я? Швиденько мене назви. ( Прикметник).

1. Інтерактивна вправа «Бліц – опитування»

- Що таке  іменник? ( Іменник -  це частина мови)

- Що називає іменник?  ( Іменник називає назву предмета)

- Які числа має іменник? (Однина і множина)

- Наведіть приклади іменників, які стоять тільки у множині.( Вила, ворота, гроші, шахи…)

- Наведіть приклади іменників які стоять тільки у однині. (Мука, сіль, молоко, рідня…)

- Яким членом речення виступає іменник? ( Іменник виступає в реченні  підметом)

- На яке запитання відповідають іменники-назви істот?( Іменники істоти відповідають на питання хто?)

- В яку групу об’єднуються іменники, які відповідають на питання що?( Неістоти)

- Що треба пам’ятати при написанні іменників-власних назв?( Пишуться з великої букви)

― Що таке прикметник ? ( Прикметник – це частина мови)

― Що виражає прикметник ? ( Прикметник  виражає ознаку предмета)

― На які запитання відповідає прикметник ? ( Прикметник відповідає на питання : який? яка ? яке?  які? )

― Як змінюються прикметники ? ( Прикметники змінюються за числами, відмінками, а в однині – і за родами)

― З якою частиною мови прикметник найчастіше зв’язаний  у реченні ? (У реченні прикметник найчастіше зв’язаний  з іменником)

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети  уроку

1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні наш урок буде незвичайним. У нас були  різні уроки, а сьогодні буде урок-віночок. Український віночок – не просто краса, а й оберіг, бо в ньому є така сила, що болі знімає, душу зцілює, сили береже. Цей звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Наші бабусі знали різні секрети: як плести, де і коли, як зберігати квіти у вінках. Всього в українському віночку 12 квіточок і кожна з них є оберегом.

     Дівчаткам плели віночки із 7 квіточок. І ми будемо вплітати у віночок по одній квіточці, але квітку ми можемо вплітати, коли виконаємо певне завдання.

     Хочу, щоб на уроці панувала атмосфера творчості, взаєморозуміння, зацікавленості.

2. Створення мовленнєвого середовища. Метод «Мікрофон»

- Отож про що піде мова на уроці?( про іменник і прикметник, про віночок… )

- Яким ви хочете побачити урок? ( цікавим, пізнавальним…)

- Якими повинні бути діти на уроці? (Уважними, розумними, об’єктивними, кмітливими…)

- Чого ви очікуєте від нашого уроку? ( цікавих завдань, ігор, гарних оцінок…)

ІV. Відтворення і корекція опорних знань.

  - Перш ніж почати роботу, давайте згадаємо правила уроку:

Сидимо – рівно!

Пишемо – гарно!

Слухаємо – уважно!

Відповідаємо - точно!

1.Каліграфічна хвилинка

- Приступаємо до роботи. Запишемо число, класна робота. На уроках української мови ви вчитесь не тільки грамотно, а й каліграфічно писати Для того, щоб вплести першу квітку – мак, ми проведемо каліграфічну хвилинку.

ві  він  ок  очок віночок

  • Складіть речення зі словом віночок.

Вплітаємо мак. (Розповідь учня).

Мак у віночку – то символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій боротьбі і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському віночку.

2.Робота зі словником. Символ.

У грецькій мові слово «символ» означає знак, прикмета, ознака.

- Прочитаємо за мною це слово.

- Зверніть увагу що слово «символ» пишеться з буквою «м».

3.Вибірковий диктант

- Щоб вплести наступну квіточку нам потрібно написати  вибірковий диктант. Але перед цим пригадаємо.

- Якого роду бувають іменники? ( чоловічого, жіночого, середнього)

- На які питання відповідають?( Чол.  р. (він,  мій). Жін.  р. (вона,  моя). Середн,  р. (воно,  моє) )

- Як визначити рід прикметника?(Прикметник завжди стоїть у тому ж роді, числі  й  відмінку,  що  й  іменник,  який  із  ним  зв’язаний)

- Яке мають закінчення чоловічий, жіночий, середній рід прикметника? (прикметники  мають закінчення:  чоловічий  рід  -ий,  -ій,  жіночий — а,  -я,  середній   е,  -є.

Запишіть прикметники лише чоловічого роду.

 

Березневий, українська, апельсиновий, мила, радісний, синє, вільний, ясна, іскристий, дерев’яна, нічний, грізне, осінній, широка, красивий.

 

(Підкреслити першу літеру в кожному прикметнику, що записали. Прочитати слово, що вийшло – «барвінок»).

- Зачитайте слова які виписали.

Вплітаємо барвінок (Розповідь учня)

Барвінок – символ життя. Він має лікувальні властивості, ним прикрашають оселі, вплітають у весільні вінки.

Вплітаємо і ми барвінок у наш віночок.

4.Фізкультхвилинка для очей

Очі швидко обертаєм,

Головою не хитаєм.

Вліво раз, два, три, чотири.

Вправо стільки ж повторили.

По колу очі обертаєм

І все навколо розглядаєм.

Раз коло, два і три, чотири.

Щільніше очі ми закрили.

На п’ять і шість їх потримали

І потім знову закружляли.

5.Гра «Полікуй речення».

 Працюємо в парах.

- А зараз ми з вами пограємо у гру.  На кожній парті у конверті «розсипане» речення. Скласти речення, назвати іменник і прикметники, визначити рід та число.

- Ми вже з вами пригадали що прикметник  найчастіше зв’язаний з іменником. Наведіть приклади словосполучень іменник + прикметник?(По одному учневі дають відповіді: добрий  калач,  щира  людина,  гарне слово).

Приклади завдання:

1пара: Теплий, у, верховітті, пробігає, вітер. ( Теплий вітер пробігає у верховітті – ч.р., одн.)

2 пара: Яскравий, заглянув, у, сонячний, промінь, вікно. (Яскравий промінь заглянув у вікно – ч.р., одн.)

3 пара: берізки, до, проміння, Сонячне, всміхнулося. (Сонячне проміння всміхнулося до берізки - с. р., одн.)

4 пара: хмара, сонечко, Велика, затулила.(Велика хмара затулила сонечко - ж.р.,одн.)

Вплітаємо яблуневий цвіт. Квіти яблуневі – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голівки і промовляв:  «Мати – яблуня моя. Дай моїй донечці здоров’я і долі щасливої». (Розповідь учня)

V.  Повторення й узагальнення засвоєних знань.

1. Гра «Доповни речення»

- Від іменника «калина» утворіть прикметники і введіть у речення.

1. З … вуст молодої дівчини зринає задушевна пісня.

2. … чай допомагає від застуди.

3. У багатьох селах України зустрічаються ще … гаї.

- У якому реченні утворений прикметник вжито в переносному значенні? (У першому реченні «з калинових вуст» вжито в значенні «з червоних вуст».)

Вплітаємо калину.

Калина – це символ України,дівочої вроди і краси. (Розповідь учня). (Вчитель прикріплює малюнок до вінка)

2. Гра «Хто швидше?»

Діти утворіть від іменників прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду.(Усно учні відповідають)

Тепло – … (теплий, тепла, тепле).

Весна – … (весняний, весняна, весняне).

Сонце – … (сонячний, сонячна, сонячне).

Діти – … (дитячий, дитяча, дитяче).

Вплітаємо у віночок ромашку, як символ доброти і ніжності.

 Ромашка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.(Розповідь учня)

3. Фізкультхвилинка.

Руки в сторони та вгору —

 На носочки піднялись.

 Підніми голівку вгору —

 Й на долоньки подивись.

 Присідати ми почнемо,

 Добре ноги розімнемо.

 Раз — присіли, руки прямо.

 Встали — знову все так само.

 Повертаємося вправно,

 Все виконуємо гарно.

 Вліво-вправо повернулись

 І сусіду усміхнулись.

4. Робота з підручником.

 Самостійна робота.

- Розгорніть підручник на сторінці 181. Самостійно попрацюйте над тестовими завданнями вправи 414. (Кожному я роздаю бланки з тестами запитання знаходяться у підручнику. Учні прочитають запитання, а правильну  відповідь обводять  на бланку.)

- А тепер обміняйтесь своїми тестами. Візьміть прості олівці і перевірте у сусіда по парті правильність виконання завдання з відповіддю на дошці.( один учень читає запитання і правильну відповідь).

1

2

3

а

а

а

б

б

б

в

в

в

г

г

г

5. Тренувальна вправа Учні утворюють і записують словосполучення вправи 414 (п.4 )сторінка 182. Визначають рід, число та відмінок іменників і прикметників. (Один учень виходить до дошки. Записують словосполучення у зошит.)

Міцною пам’яттю ( ж.р.,одн., О.в.)

Могутньому дубу ( ч.р., одн., Д.в.)

Березовим гаєм ( ч.р., одн., Ор.в.)

(Один учень працює творчо.)

  • Потрібно  написати твір на тему: «Український віночок» 4-5 речень.

Вплітаємо квітку безсмертника.

 Безсмертник – дарує здоров’я  роду людському, чи виразки чи ранки дуже гоїть. Квітка смерть перемагає тож ніколи не вмирає. От безсмертником і зветься. На здоров’я нам дається. (Розповідь учня)

Словникова робота

 

- Зверніть увагу що це слово пишеться з префіксом - без, а корінь починається з букви – с.

- Прочитаємо за мною це слово.

6. Гра «Аукціон слів».

- Природа нашої Батьківщини багата та чарівна. Такою багатою і красивою є мова нашого краю. Зараз ми пограємо в гру  «Аукціон слів». На звичайних аукціонах придбати якусь річ можна за кошти, купує той, хто платить більше. А у нашій грі ми виставляємо на аукціон слово - іменник «Україна» за прикметники. Придбає слово той, хто назве більше прикметників.( За кожне слово - прикметник фішка. Виграє той, у кого найбільше фішок.)

(Самостійна, незалежна, рідна, мила, отча, багата, заможна, квітуча, співуча, благословенна, квітуча, чарівна, єдина, молода, дивовижна, чудова, прекрасна, гостинна, неповторна, унікальна, благословенна, надзвичайна, суверенна…)

Вплітаємо  волошку. Волошка – це символ людського прозріння, краса і велич неба. Волошка – лікарська рослина. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.(Розповідь учня)

7.Стратегія «Кубування».

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання  ваші перевіряє.

  Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного кубика».

1) Частина мови. 

2) Що означає?

3) На які питання відповідає?

4) Яким членом речення виступає?

5) Граматичні ознаки?

6) Приклади.

IV. Підсумок уроку.

Перед завершенням уроку систематизуємо наші знання й виконаємо ще одне завдання і проведемо хвилинку фантазії.

— Назвіть іменники, найважливіші у вашому житті. (Мама, тато, життя, здоров'я, вода, хліб, мова, праця, Батьківщина...)

  Назвіть іменники, які присутні у нас на уроці. (Увага, старанність, праця, дружба.)

По країні Предмета будем ще мандрувати,

Треба ж нам ще багато вивчати.

А сьогодні — спасибі вам, друзі!

Будьте щасливі в родинному крузі!

Дякую всім, хто працював,

В зошитах гарно писав,

На всі запитання відповідав,

Різні завдання читав.

- Незабаром продзвенить дзвінок –

Підіб’ємо підсумок.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку.

Метод «Коло думок»

Діти утворюють коло та передають одне одному віночок продовжують речення.

- Сьогодні на уроці я намагався…

- Сьогодні на уроці я дізнався…

- Сьогодні на уроці мені сподобалося…

 

1

 

docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
6785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку