Урок "Що таке історико-географічний простір. Як змінювалися уявлення про простір упродовж історії"

Про матеріал
Мета: хронологічна - зіставляти картографічну інформацію різних історичних періодів; просторова - позначати розміщення об’єктів на карті, прокладати уявні маршрути, визначати відстані; інформаційна - співвідносити дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); логічна та аксіологічна-сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу, бажання більше дізнатися про нього. Очікувані результати навчання відповідно до ДСБО: описує перебіг історичних подій та визначає тяглість в історичному процесі [6 ГІО 1.2.1-2] формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей [6 ГІО 1.3.2-1] використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів [6 ГІО 3.1.2-2] розрізняє джерела інформації за видами (матеріальні / нематеріальні, первинні / вторинні, текстововізуальні тощо) [6 ГІО 3.1.1-1] висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій [6 ГІО 4.3.1-2] Групи компетентностей: • Компетентність спілкування державною мовою; • Соціальна та громадянська компетентності; • Інформаційно-комунікативна компетентність; • Уміння навчатися впродовж життя; • Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Пропоновані види навчальної діяльності: Співвіднесення даних карти історико-географічних регіонів України з розповіддю вчителя; Групова / парна робота з історичними джерелами; Мандрівка (за картою) історико-географічними регіонами України; Послідовне викладення інформації; Практичні та творчі завдання
Перегляд файлу

Дата: 09.11

Клас: 6-ті

Тема: Що таке історико-географічний простір. Як змінювалися уявлення про простір упродовж історії.

Мета: хронологічна - зіставляти картографічну інформацію різних історичних періодів; просторова - позначати розміщення об’єктів на карті, прокладати уявні маршрути, визначати відстані; інформаційна - співвідносити дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); логічна та аксіологічна-сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу, бажання більше дізнатися про нього.

 Очікувані результати навчання відповідно до ДСБО:      описує перебіг історичних подій та визначає тяглість в історичному процесі [6 ГІО 1.2.1-2]                                                                                                                                                                        формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей [6 ГІО 1.3.2-1]                                                                      використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів [6 ГІО 3.1.2-2]                                                                                                  розрізняє джерела інформації за видами (матеріальні / нематеріальні, первинні / вторинні, текстововізуальні тощо) [6 ГІО 3.1.1-1]                                                                      висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій [6 ГІО 4.3.1-2]

Групи компетентностей:

  • Компетентність спілкування державною мовою;
  • Соціальна та громадянська компетентності;
  • Інформаційно-комунікативна компетентність;
  • Уміння навчатися впродовж життя;
  • Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

 

Пропоновані види навчальної діяльності:      Співвіднесення даних карти історико-географічних регіонів України з розповіддю вчителя;                                                                                                                                                           Групова / парна робота              з історичними джерелами;                                                                                    Мандрівка (за картою) історико-географічними регіонами України;                                           Послідовне викладення інформації;                                                                                                                Практичні та творчі завдання                                                   

Змістова лінія, що реалізується під час вивчення теми: Людина і природа. Людина і світ уявлень та ідей. Людина і суспільство     

Міжпредметні лінії: «культурна самосвідомість», «інформаційне середовище»

Тип  уроку: урок формування компетентностей

 

Обладнання: зошити, підручники, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

 

ХІД УРОКУ

 

План уроку:  

  1.     Що досліджує історична географія
    2.   Як люди малювали карти в різні часи
  1.     Що можна дізнатися про простір із старовинних мап                                                                                          

І. Організаційний момент (1хв) Емоційне налаштування.

Вправа “Уявне малювання” Уявіть себе художниками. Якими фарбами ви намалювали б свій сьогоднішній ранок? Чому?

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Коригування опорних знань, умінь та ставлення (4 хв)

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та ставлення (2 хв)

Вправа «Маркування». Познач зеленим маркером види географічних карт, а  червоним історичні карти. Обґрунтуй свій вибір.

https://naurok.com.ua/uploads/files/2115660/312175/342781_html/images/312175%203.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/2115660/312175/342781_html/images/312175%204.jpeg

https://naurok.com.ua/uploads/files/2115660/312175/342781_html/images/312175%205.jpeghttps://naurok.com.ua/uploads/files/2115660/312175/342781_html/images/312175%206.png

ІV. Формування мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)

Розгадайте ребус. Яке поняття в ньому закодоване? Дайте визначення цього поняття

 

V. Вивчення нового матеріалу (26  хв)

Вправа «Історичні регіони». Заповнити на основі адміністративної карти таблицю (вправа на повторення матеріалу курсу «Україна і світ. Вступ до історії та громадянського суспільства», 5 клас)

Назва регіону / історичної області

Сучасне розташування  на адміністративній карті

Волинь

 

Буковина

 

Галичина

 

Поділля

 

Слобожанщина

 

Бессарабія 

 

Таврія

 

1. Що досліджує історична географія

Робота з підручником. Ознайомитися зі змістом ст. 100-102 і сформулювати 3 прості й 2 складні запитання до нього.  

Робота в парах. Оберіть два найвдаліші запитання з переліку та поясніть свій вибір. (За наявності навчального часу можна запропонувати учням провести  ранжування 3 найцікавіших запитань і самостійно знайти відповіді на них)

2.Як люди малювали карти в різні часи

Самостійна робота. Опрацювати історичні джерела на ст. 102 та створити «ментальну карту»

Проведення фізкультхвилинки

3.Що можна дізнатися про простір із старовинних мап 

Робота з картою. Роздивіться уважно карту. Прочитайте  назву. Про який період історії України йдеться? З якою метою використовують зелені кольори? На що указують стрілки на карті?

Робота з таблицею. Віднайдіть на карті географічні назви - топоніми та назви народів - етноніми. Запишіть у відповідний стовпчик.

Топоніми

Етноніми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Скриня ідей»

Прокоментуйте вислів французького географа Жана-Жака Елізе Реклю «Історія є географія в часі, а географія – історія у просторі»

VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь та ставлення (4 хв)

Користуючись адміністративною картою України, доповніть речення

  Столицей України є місто ____________. Воно розташовується у ____________ частині нашої держави та межує з _____________, _______________, ______________ областями України. Наша держава має вихід до _____________ та ____________ морів. Країнами-сусідами України є _____________, ____________, _____________, _______________, _______________, ______________, ________________.  Ми живемо в _______________ області. Вона розташована на _____________ України та межує з _______________.

Адміністративна карта Украіни для початкової школи, м-б 1: 1 000 000 (на картоні) від компанії ychebnik. com. ua - фото 1

VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання (4 хв)

VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)  Пояснення домашнього завдання.                   Завдання на вибір:                                                                                                                                                          1. Окрім «наукових» мап, відомо про мапу найбільш популярних країн для іноземних туристів, мапу систем писемності, мапу популярності окремих видів спорту, вишивану мапу України тощо. Запропонуйте перелік неординарних мап, які можна було б створити.                                                                                                                                                           2. Віднайдіть інформацію про історичний регіон, у якому ви живете. Запишіть його особливості, про які вам вдалося дізнатися.

 

docx
Додано
25 вересня
Переглядів
174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку