Тема уроку: Що треба знати, щоб захистити свої права у суді
Очікувані результати (записати на дошці, під час підсумку повернутися до них):
Після цього уроку учні зможуть:
Розповідати, які функції виконують суди у нашому суспільстві та за якими принципами здійснюється правосуддя;
Пояснювати, до якого суду і в яких спорах звертатися;
Скласти позовну заяву.
Тема уроку: Що треба знати, щоб захистити свої права у суді
Очікувані результати (записати на дошці, під час підсумку повернутися до них):
Після цього уроку учні зможуть:
План теми:
Основні етапи уроку:
Обладнання: Конституція України (у кожного учня);
зразок позовної заяви (на кожну робочу групу);
папір, маркери.
Ситуації для написання позовних заяв:
Хід уроку:
І. Організаційний момент уроку, оголошення теми та очікуваних результатів.
ІІ. З’ясовуємо функції судів.
Учні оголошують свою думку, вільно висловлюючись із цього приводу.
Зосереджуємо увагу на найголовніших функціях судів:
Учитель наголошує, що це затверджено Конституцією України (ст. 55).
За ст. 129 Конституції України розглядаємо основні засади судочинства (відправлення правосуддя).
Детально система судів України вивчатиметься у курсі “Основ правознавства”, тому не варто зупинятися на цьому питанні. Достатньо зупинитися на діяльності місцевих судів.
Місцеві суди вирішують: кримінальні (виноситься вирок), цивільні та адміністративні (приймається рішення, ухвала, постанова) справи.
ІІІ. Звернення до суду.
Учитель(звертається до учнів): У вас виникла необхідність звернутися до суду за захистом своїх прав, які, на вашу думку, були порушені. Зупинимося на учасниках цивільного процесу: позивач (той, хто звертається до суду), відповідач (той, до кого звернуто позов), суддя (одноособово).
При зверненні до суду потрібно правильно написати позовну заяву, в якій необхідно вказати:
ІV. Робота в групах.
Для складання позовної заяви поділяємо клас на групи, кожна з яких має своє завдання.
Але спочатку нагадаємо порядок роботи у групі, запропонуємо розподілити обов’язки:
Позивач: Іваненко Іван Іванович,
мешкає за адресою:
сел. Зачепилівка, вул. Українська, будинок 78
Мені 78 років, я не працюю, пенсію за віком отримую у розмірі 332 грн., інших джерел доходів не маю, тому моє становище є вкрай нужденним. Мій син, Іваненко Петро Іванович, 1951 року народження, матеріальну допомогу мені добровільно не надає. відповідач працює у приватному підприємстві “Затока”, щомісяця одержує 1500 грн., проживає у власному будинку із дружиною, і має можливість надати мені допомогу. Прошу щомісяця утримувати з відповідача, Іваненка Петра Івановича, кошти на моє утримання в розмірі 350 грн., починаючи з 1 квітня цього року.
18.03.05 (Підпис)
(Зразок позовної заяви отримує кожна група).
V. Обговорення складених заяв.
Представник кожної групи зачитує свій варіант позовної заяви. Під час обговорення складених заяв висловлюються і учні, і вчитель, вказуючи на неточності або недоречності у кожному випадку.
VІ. Особливості кримінального процесу.
Учитель: Кримінальний процес має свої особливості:
стадія попереднього розслідування;
судове слідство;
судові дебати;
останнє слово підсудного;
Саме судове засідання ведуть один або три судді.
VІІ. Підсумок уроку.
Навчилися писати позовну заяву.
VІІІ. Домашнє завдання.
Записати виступ у суді від імені свідка, потерпілого, адвоката підсудного.
Ситуація: сталося пограбування квартири.