Мета - звернути увагу учнів на панорамність зображення англійської дійсності у творі;
- закріпити вивчене про історичний роман, розвивати вміння узагальнювати матеріал, аргументувати відповіді, виховувати прагнення осмислити історичний досвід;
-розвивати навики самостійного набуття знань, вміння використовувати комп'ютерні технології для представлення своїх досліджень.
Тема. Широка панорама життя середньовічної Англії в романі В.Скотта «Айвенго
Мета: - звернути увагу учнів на панорамність зображення англійської дійсності у творі;
Обладнання: тексти роману «Айвенго», комп’ютерні презентації «Замки середньовіччя », «Лицарство», «Одяг середніх віків», картки з тестовими завданнями, зображення предметів «Музея речей», картки «Конфлікти епохи», «Замки середньовіччя», «Мода ХІІ ст.», «Звичаї та традиції», «Соціальні прошарки»- вони закриті, в ході уроку поступово відкриваються.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Ми кілька уроків тому почали знайомство з творчістю видатного англійського письменника Вальтера Скотта.
- Що вам із почутого запам’яталось?
- Який вплив на нього справила історія Шотландії, шотландський колорит?
- Який жанр він започаткував і чому саме цей?
- Дайте визначення історичного роману.
Вчитель. На попередніх уроках ми з вами познайомилися зі змістом роману. За допомогою тестів, я визначу, на скільки ви орієнтуєтесь у тексті твору.
Тест на знання змісту тексу
ІІ.Оголошення теми уроку.
- Які слова не зрозумілі?
Панорама – вид на місцевість, що відкривається з високо розташованого місця; великий, широкий простір, що його можна оглядати з певної відстані.
Вчитель. Дійсно, ми будемо оглядати широке зображення епохи середньовіччя з певної відстані, тому що нас і героїв твору віддаляє великий часовий проміжок.
Над твором ми будемо працювати ще кілька уроків, будемо розглядати його під різними кутами, але сьогодні головне завдання нашого уроку таке: з’ясувати, чи можна роман «Айвенго» назвати панорамою життя середньовічної Англії?
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
Вчитель: Давайте звернемося до тексту роману «Айвенго».
- Чим розпочинається наш роман? (Екскурс в історію Англії)
- Про що ми знього дізнаємося?
- З якими героями ми зустрічаємось на початку твору?
- На що ви звернули увагу?
Висновок 1: Отже, вже з самого початку роману ми побачили наявність кількох конфліктів.
І конфлікт - національний. В романі В. Скотта відображено основний конфлікт цієї епохи: боротьба англосаксів проти норманів.
ІІ конфлікт – соціальний. (Закріпачені селяни – феодали.)
ІІІ конфлікт- політичний . Боротьба між принцом Джоном і королем і за владу.
Вчитель. - Куди далі переносяться події роману?
- Що уявляв замок в Середні віки?
(Группа учнів-архітекторів представляє презентацію «Замки середньовіччя»).
Висновок 2: Роман дає уявлення про архітектуру Англії ХІІ століття
- Хто такий Седрік Сакс?
- Використовуючи метод гронування, дайте коротку характеристику цього персонажу.
- В замку Седрика неочікувані гості – пріор Еймер та Бріан де Буальгільбер. Як їх приймає хазяїн, чим пригощає?
- Входить леді Ровена, що робить Седрик Сакс? Як зустрічають жінку?
Висновок 3: У романі зображено середньовічні звичаї та традиції.
- Яка була на вигляд леді Ровена? Зверніть увагу на її одяг.
- Які ще описи одягу ви знайшли? Зачитайте їх.
(Група учнів- модельєрів представляють презентацію «Середньовічний одяг»)
Висновок 4: Зі сторінок роману ми дізнаємося про модні тенденції Англії ХІІ століття.
Вчитель. -Як реагують гості-нормани на прихід гостя?
- Хто ж є Пілігрим? (Прочанин)
- Чому він скриває своє обличчя?
- Яку послугу пілігрим зробив єврею?
- Як віддячив Ісак йому?
- Які релігійні суперечності висвітлює автор?
Вчитель. Ми бачимо зображення ще одного конфлікту.
ІV конфлікт – релігійний. (Вальтер Скотт показав зневагу християн-європейців до єврейського народу, до юдейської віри, до мусульман. У висвітленні цих конфліктів автор виступає як гуманіст, утверджуючи право кожного народу й кожної віри на існування.)
Вчитель. Що об’єднує присутніх ?(Всі гості їдуть на лицарський турнір.)
-Описуючи рицарські турніри (VІІ гл), чи тільки історично-описову мету переслідує автор?
Поринемо у світ рицарських турнірів.
(Група учнів - істориків представляє презентацію «Лицарі»)
-Скільки днів проводився турнір?
Перший день.
Поясніть причини цього двобою. Яким був його результат? Прокоментуйте.
Другий день.
Колективне змагання.
Третій день Змагання лучників. Для кого влаштовувався 3 день турніру? З якою метою?
Висновок 5: Роман дає чітке уявлення про таке явище як лицарство, лицарські турніри.
Вчитель. У романі представлені також різні соціальні прошарки того часу. За допомогою гри «Встанови відповідність», ми їх повторимо. (Вища королівська верхівка — принц Джон, Річард I; лицарі — Айвенго, Bpiaн де Буагильбер, Mopic де Бpaci, Фрон де Беф та ін; духовенство — пpiop Еймер, монахи з різних абатств; англосаксонські феодали — Седрік, Аттельстан, леді Ровена та ін.; селяни - Гурт, Вамба та ін.; городяни; вільні йомени) Висновок 6: У романі представлено різні соціальні прошарки. Фактично тут представлена вся Англія ХІІ ст.
Вчитель. В нас залишилося ще одне завдання. Ми маємо відвідати наш «Музей речей». Ви бачите зображення предметів. Вам необхідно коротенько розповісти – кому вони належать, які історії з ними пов’язані. (Біла рукавичка, скринька з коштовностями, золотий ріг, лавровий вінок)
ІV Підсумкова бесіда.
Вчитель: Полгляньте на дошку – всі картки розкрито.
Вчитель. Зробіть висновки, щодо нашого проблемного завдання.
1. Широко представлені події середньовіччя (хрестові походи, лицарські турніри, політичні протистояння саксів і норманів);
2. У творі відображено конфліктні ситуації середньовічної Англії (Політичні, соціальні, національні);
3. Широка панорама населення , в романі представлені всі соціальні прошарки.
4. В романі знайшли відображення традиції та звичаї епохи.
Отже, ми довели, що роман В.Скотта «Айвенго» можна назвати широкою панорамою життя середньовічної Англії .
- Які історичні уроки ми можемо взяти?
- Чого роман вчить?
- Навіщо його читати?
V. Домашнє завдання. Дібрати цитати до характеристики образу Айвенго-лицаря; намалювати за бажанням малюнки до твору.