Урок "Сходження на вершину знань. Систематизація та узагальнення матеріалу про прислівник" прислівник".

Про матеріал
у статті подано план-конспект уроку української мови з морфології. Урок проведено у формі гри "Сходження на вершину знань". Метою уроку є узагальнення та систематизація знань учнів про прислівник. На уроці переважатимуть такі методи і прийоми: метод «Мікрофон», «Вільне письмо», робота з картками, «Ланцюжок», робота в групах, робота в парах, тренінг.
Перегляд файлу

Тема.   Сходження  на  вершину  знань.  Систематизація  та  узагальнення  матеріалу  про  прислівник.

Мета  уроку:  систематизувати  й  узагальнити  вивчений  учнями  матеріал  про  прислівник;  з’ясувати   рівень  знань  з  цієї  теми  та  закріпити  їх  на  практиці ;

                 розвивати  усне  та  писемне  мовлення  школярів;

                 виховувати  культуру  мовлення.

Цілі.

Після  проведення  уроку  учні

знатимуть:

  • загальне  значення  прислівника;
  • морфологічні  ознаки;
  • синтаксичну  роль;
  • особливості  творення;
  • вивчені  орфографічні  правила.

умітимуть:

  • розпізнавати  прислівники,  визначати  їх  граматичні  ознаки;
  • правильно  використовувати  прислівники  в  мовленні;
  • знаходити  вивчені  орфограми,  пояснювати  їх  за  допомогою  правил.
  • створювати  усні  й  писемні  висловлювання  на  певну  соціокультурну  тему.

Тип  уроку:  систематизація  й  узагальнення  знань.

Форма  проведення:   урок – гра  « Сходження  на  вершину  знань».

Методи  і  прийоми:  метод  « Мікрофон»,  « Вільне  письмо»,  робота  з  картками,  «Ланцюжок»,  робота  в  групах,  робота  в  парах,  тренінг.

Обладнання:  планшет  із  зображенням  гірської  місцевості,  картки – завдання,  « Картка  альпініста».

                                                    Перебіг уроку:

  • З’ясування  емоційної  готовності  учнів  до  уроку.  Заповнення  щоденника  настрою

Заповніть  щоденник  настрою  на  початку  уроку.

   Настрій               

        Колір

Початок  уроку

Кінець  уроку

захоплення

червоний

 

 

радісний

жовтогарячий

 

 

приємний

жовтий

 

 

спокійний

зелений

 

 

сумний

синій

 

 

тривожний

фіолетовий

 

 

нудьга

чорний

 

 

 

Вступне  слово  вчителя.  Діти,  ви  уже  протягом  декількох  уроків  старанно  працюєте   над   вивченням  прислівника.  Сьогодні  ми з  вами  підемо  у  туристичний   похід  (  звичайно,  уявний),  станемо  альпіністами,  тобто  підкорювачами  гірських  вершин,  а  в  нашому  випадку – вершини  знань  під  назвою  « Прислівник ».  Підкорення  гірських  вершин  -  справа  складна.  Альпіністи  готуються до  сходження  впродовж  місяців:  тренуються,  вивчають  кліматичні  умови,  особливості  маршруту,  запасаються  необхідним  спорядженням – слабких  і  поквапливих  гори  не  люблять  і  часто  карають.  Нам  також  необхідно  підготуватись  до  майбутнього  походу. 

        Гори  не  штурмують  великими  колективами.  Відтак  об’єднаємось  у  групи  по  чотири  чоловіки,   оберемо  командирів,  які  будуть  відповідати   за  готовність  групи  на  участь  у  поході.  У  кожного  з  вас  є  «Картка  альпініста»,  в  яку  ви  будете  записувати  свої  досягнення.

                                    КАРТКА  АЛЬПІНІСТА

 

Прізвище, ім’я

 

Підготовка

техніки

Медична

комісія

            Висота

Підсумков.

   бал

    І

ІІ

ІІІ

 

 

 

 

 

 

  • Діти,  з  чого,  на  вашу  думку,  починається  сходження  до  вершини?  Звичайно,  з  медогляду,  адже  слабких  гори  не  люблять.  Так  що  пропоную  пройти  « медкомісію»  і  перевірити,  чи  « здорова»  пам'ять  наших  альпіністів.

І.  Актуалізація  опорних  знань   учнів   з  теми  « Прислівник  як  частина  мови»

  • Метод   « Мікрофон»

Розповісти  про  прислівник  як  частину  мови,  передаючи  умовний  мікрофон  товаришу.

  • Мої  юні  друзі!  Ваша  пам'ять  цілком  «здорова».  Поставте  у  колонці  « Медична  комісія»  ваших  « Карток  альпініста»  знак «+».  Ви  майже  готові  до  походу.  Залишається  підготувати  техніку,  а  для  цього  треба  виконати  наступне  завдання.
    • «  Теоретичний  тренінг – перфокартка»

    Для  цього  необхідно  правильно  виконати   завдання  з  перфокартками.

З  поданих  слів  знайти  прислівники  і  позначити  їх  у  картці  ( Х). 

                                                                                      1        2        3        4                                                                               

 

 

 

 

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Двоє,  подвоїти,  двійка,  надвоє.

2. Вечір,  вечірній,  увечері,  вечеряти.

3. Вузький,  вузько,  звузити,  вужчий.

4. Тричі,  потроїти,  трійка,  трирічний.

5.  Висота,  високий,  височіти,  увись.

         

 

  • Дорогі  друзі,  з  підготовкою  «техніки»  ви  справилися  на  відмінно.  Поставте  у  « Картках  альпініста»  у  колонці  « Підготовка  техніки»  знак  «+».

Однак   вам  треба  було  дізнатися  про  найвищі  вершини  України.

Повідомлення  учня.  Гори -  в  грецькій  міфології  дочки  Зевса  і  Феміди.  Їх  вважали  богинями  пір  року,  порядку  в  природі.  За  уявленнями  давніх  греків,  гори  охороняли  небесну  браму  на  Олімпі,  збирали  і  розвіювали  хмари,  були  покровительками  молоді,  супутницями  Афродіти.  На  території  України  є  Карпати  та  Кримські  гори.  Над  нашою  країною  у  Карпатських  горах  височить  Говерла,   яка  має  висоту  2061  метр. Говерла  знаходиться  у  хребці  Чорногори.  Являє  собою  асиметричну,  трохи  опуклу  вершину,  яка  піднімається  вище  пояса  лісів.  Вкрита  чагарниковим  криволіссям,  гірськими  луками  та  кам’яними  розсипами, а  маківка  гори -   вічними  снігами.

  • От  таку  гору  нам  потрібно  подолати.  Це  завдання  складне,  і  нашим  групам  виконати  його  буде  нелегко,  тому  наше  сходження  поділимо  на  три  висоти.  Перед  сходженням  на  першу  висоту  нам  необхідно.

ІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності.

Оголошення   теми,  мети  уроку  і  очікуваних  результатів

  • Реалізація

Сьогодні  на  уроці  ми  повинні  систематизувати  та  узагальнити  наші  знання  про  прислівник.  Для  звитяжного  подолання  першої  висоти  ( 700 метрів),  нам  необхідно  повторити  творення  прислівників.

  • Дослідження – моделювання  (  робота  в  парах)

Дібрати  по  три  прислівники  до  поданих  схем – моделей,  визначивши  спосіб  творення  слів.

1)  по     ому:  …,  …, 

2)  казна  … :   …,  …, …

3)     сь:  …,  …, 

4)   …о :  …,  …, 

-  Ви,  юні  альпіністи,  гарно  попрацювали,  подолали  майже  половину  першої  висоти.  А  зараз  привал.

  • Лінгвістична  гра  « Хто  більше» (групова  форма  роботи)

Змагання  між  групами  на  добір  прислів’їв,  приказок,  загадок,  у  яких  використані  ступені  порівняння  прислівників.

Менше  слів,  а  більше  діла.

Упертий  гірше  свині.

Проси  якнайбільше,  а  бери,  що  дають.

Краще  з  розумним  загубити,  ніж  з  дурнем  знайти.

Воно  належить  мені,  але  інші  його вживають  частіше  за  мене.

  • Сили  відновлено.  Перед вирішальним  штурмом  першої  висоти,  командири  отримують на  силуетах  гір завдання  і  ознайомлюють  з  ними  членів  своїх  груп.  Перевірку  виконання  проводимо  вибірково,  адже  в  альпіністів  девіз: « Один  за  всіх,  всі  за  одного».

 

 

Завдання  для  першої  групи

Замінити фразеологізми  прислівниками  з  довідки.  Пояснити  написання  н  і  нн  у  прислівниках.

Хоч  оком  світи,  за  власним  бажанням,  душа  в  душу,  за  спасибі,  як  своїх  п’ять  пальців,  вірою  і  правдою.

Довідка.  Добровіль(н,нн)о,  відда(н,нн)о,  друж(н,нн)ьо,  дарем(н,нн)о,  тем(н,нн)о,  достеме(н,нн)о.

 

 

 

Завдання  для   другої  групи

Утворити  прислівники  шляхом  поєднання  іменників  з  прийменником  в.  Пояснити  написання.

 В (глибина),  в (гора),  в(далечінь),  в(ніч),  в(ранок),  в(середина),  в(купа),  в(кінець).

 

Завдання  для  третьої  групи

Запишіть  прислівники  в  три  стовпчики: перший  -  прислівник  без  не  не  вживається; другий  -  прислівник  можна  замінити  синонімами  без  не;  третій  -  є  протиставлення.

Не/багато;  не/рано,  а  пізно;  не/подалік;  не/навмисно;   не/квапом;  не/даром,  а  за  гроші; не/мало,  а  багато;  не/легко;  не/нароком;  не/всипуче;  не/впопад;  не/густо;  не/вгаваючи.

  • Успішно  виконавши  ці  завдання,  усі  групи  подолали  першу  висоту.  Вітаю  вас  і  прошу  встановити  прапорці  як  знак  першої  перемоги,  а  в «Картках  альпініста»  позначити  цю  звитягу  у  відповідній  колонці   плюсом.

Перед  штурмом  наступної  висоти  необхідно  розім’яти  свої  м’язи.  А  для  цього  зробимо  фізкультхвилинку.

Всі  дихайте …

Не  дихайте 

Все  в  порядку,  спочивайте,

Дружно  руки  підіймайте,

Все  прекрасно,  опускайте.

Похиліться,  розігніться, 

Станьте  прямо,  усміхніться.

Перевіримо    вашу  уважність  -  скільки  прислівників  зустрілось,  запишіть  їх  по  пам’яті. 

Ось  ми  і  готові до  подолання  другої  висоти,  знову  ж  таки -  700  метрів.  Однак,  щоб  успішно  її  взяти,  нам  необхідно  повторити  найскладнішу  тему  « Написання  прислівників  разом,  окремо,  через  дефіс».  Вам  необхідно  мобілізувати  всі  свої  зусилля,  щоб  успішно  подолати  висоту. Успіх  всієї  групи  залежить  від  успіху  кожного  з   вас.

  •      Робота  біля  дошки:  естафета  хвилинних  випробувань
    •             Опис:  біля  дошки  працює  по  одному  представнику  від  кожної  групи.  Учні  виконують  одне  завдання.  Діти  записують  три  слова,  далі  наступні  3 – 5  учнів  і  т.д.  (  Правопис  кожного  слова  пояснюють  учні,   якщо  потрібно  -  коментує  учитель).

По–українськи,  на  жаль,  по-іншому,  влітку,  ліворуч,   коли-небудь,  час  від  часу,  віч–на-віч,    день  у  день,   повсякчас,  зліва,  як-не-як,  по  двоє,  в  цілому,  будь-що-будь,  на  щастя,  де-не-де.

  •            Молодці!  Спільними  зусиллями  командирів  і  членів  груп  успішно  виконано  завдання.  Отже,  ми  підкорили  й    другу  висоту.  Вітаю  вас.  Встановіть,  будь  ласка,  прапорці  і  поставте  у  « Картках  альпініста»  ще  один  знак  « +».   А  зараз  перепочинемо  і  приступимо  до  завершального  етапу.
    • ЛАБІРИНТ

Знайдіть  і  прочитайте  шість  прислівників,  що  не  вживаються  без  не-.

Примітка.  Можна  рухатися  в  будь-якому  напрямку,  тільки  не  по  діагоналі.  Деякі  слова  мають  по  два  варіанти  прочитання.

 

к

і

п

о

п

в

е

к

і

л

а

д

е

з

н

е

д

о

о

н

н

а

б

н

е

р

е

ч

і

р

а

 

н

е

о

д

м

о

р

 

Відповіді:  недоладно,  недоречно,  неодмінно,  незабаром,  невпопад,  неподалік.

От  і  залишилось  нам,  юні  друзі,  пройти  останній  етап – висота  661  метр.  Однак  він  найскладніший – підкорення  вершини.  Ген  вона,  ніби  рукою  подати,  але  це  оманливе  видіння:  таке  враження  близькості  створює  присутність  снігу  на  маківці  гори.  Щоб  подолати  останній  рубіж  нам  потрібно.

  • Завдання  з  розвитку  зв’язного  мовлення
  • Ситуативне  завдання  (  робота  в  парах)
    • Уявити  ситуацію:  ваш  однокласник  вважає,  що  можна  бути  щасливим,  не  приносячи  користь  іншим.  Спробувати  переконати  його  в  іншому – людина  народжена  для  того,  щоб  приносити  користь  іншим.  Скласти  і  розіграти  діалог  відповідно  до  запропонованої  ситуації,  використовуючи  прислівникові  сполучення  подані  у  рамці.  Аргументувати  висловлені  тези,  ввічливо  спростовуючи  помилкові  висловлювання  свого  співрозмовника.

 

По  можливості,  без  сумніву, 

В  міру,  в  нагороду,  до  останку,  до  речі,  на  жаль,  на  радість,       час  від  часу,  в  основному

 

 

Ну  от  і  надійшов  щонайнапруженіший  момент  -  підготовка  до  підкорення  вершини.

  • Відгадай  шаради  (  завдання  для  командирів  груп)
    • До  якої  частини  мови  належать  слова – відгадки?
  1. Перша  частина – назва  першої  ноти  нотного  стану;  друга  -  прийменник,  що  вживається  з  іменниками  в  родовому,  знахідному,  місцевому  відмінках;  третя  -  перший  склад  у  слові  « городина».
  2. Перша  частина  -  перший  склад  слова  « барвінок»;  друга  -  особовий  займенник  у  множині;  третя  -  найменше  трицифрове  число.
  3. Перша  частина  -  перший  склад  слова  « ласощі»;  друга – синонім  до  слова  « достойно».
  • Успішно  виконавши  завдання,  всі  групи  підкорили  вершину   «Прислівник»,  зустрілися  серед  вічного  снігу  на  її  маківці.  На  «дельтапланах»  групи  спускаються  на  стартовий  майданчик,  де  на   них  очікує   гелікоптер,  котрий  доправить  мандрівників  до  базового  табору.

 

ІІІ.  Контрольно – оцінювальний  етап

  • Рефлексія  « Вільне  письмо» : що  сподобалось  і  що  не  сподобалось  на  уроці.  Пишемо  одну  хвилину,  не  зупиняючись.
  • Заповнення  щоденника  настрою

ІV  Домашнє  завдання

     Обери  те  завдання,  яке  бажаєш  виконати:

  1. вправа  з  підручника;
  2. скласти  словниковий  диктант  на  правопис  прислівників;
  3. написати  твір – мініатюру  « Найвища  посада на  землі  -  бути  Людиною».
doc
Додав(-ла)
Курило Татьяна
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку