Тема. Сходження на вершину знань. Систематизація та узагальнення матеріалу про прислівник.
Мета уроку: систематизувати й узагальнити вивчений учнями матеріал про прислівник; з’ясувати рівень знань з цієї теми та закріпити їх на практиці ;
розвивати усне та писемне мовлення школярів;
виховувати культуру мовлення.
Цілі.
Після проведення уроку учні
знатимуть:
умітимуть:
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.
Форма проведення: урок – гра « Сходження на вершину знань».
Методи і прийоми: метод « Мікрофон», « Вільне письмо», робота з картками, «Ланцюжок», робота в групах, робота в парах, тренінг.
Обладнання: планшет із зображенням гірської місцевості, картки – завдання, « Картка альпініста».
Перебіг уроку:
Заповніть щоденник настрою на початку уроку.
Настрій |
Колір |
Початок уроку |
Кінець уроку |
захоплення |
червоний |
|
|
радісний |
жовтогарячий |
|
|
приємний |
жовтий |
|
|
спокійний |
зелений |
|
|
сумний |
синій |
|
|
тривожний |
фіолетовий |
|
|
нудьга |
чорний |
|
|
Вступне слово вчителя. Діти, ви уже протягом декількох уроків старанно працюєте над вивченням прислівника. Сьогодні ми з вами підемо у туристичний похід ( звичайно, уявний), станемо альпіністами, тобто підкорювачами гірських вершин, а в нашому випадку – вершини знань під назвою « Прислівник ». Підкорення гірських вершин - справа складна. Альпіністи готуються до сходження впродовж місяців: тренуються, вивчають кліматичні умови, особливості маршруту, запасаються необхідним спорядженням – слабких і поквапливих гори не люблять і часто карають. Нам також необхідно підготуватись до майбутнього походу.
Гори не штурмують великими колективами. Відтак об’єднаємось у групи по чотири чоловіки, оберемо командирів, які будуть відповідати за готовність групи на участь у поході. У кожного з вас є «Картка альпініста», в яку ви будете записувати свої досягнення.
КАРТКА АЛЬПІНІСТА
Прізвище, ім’я |
|
||||
Підготовка техніки |
Медична комісія |
Висота |
Підсумков. бал |
||
І |
ІІ |
ІІІ |
|||
|
|
|
|
|
|
І. Актуалізація опорних знань учнів з теми « Прислівник як частина мови»
Розповісти про прислівник як частину мови, передаючи умовний мікрофон товаришу.
Для цього необхідно правильно виконати завдання з перфокартками.
З поданих слів знайти прислівники і позначити їх у картці ( Х).
1 2 3 4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Двоє, подвоїти, двійка, надвоє.
2. Вечір, вечірній, увечері, вечеряти.
3. Вузький, вузько, звузити, вужчий.
4. Тричі, потроїти, трійка, трирічний.
5. Висота, високий, височіти, увись.
Однак вам треба було дізнатися про найвищі вершини України.
Повідомлення учня. Гори - в грецькій міфології дочки Зевса і Феміди. Їх вважали богинями пір року, порядку в природі. За уявленнями давніх греків, гори охороняли небесну браму на Олімпі, збирали і розвіювали хмари, були покровительками молоді, супутницями Афродіти. На території України є Карпати та Кримські гори. Над нашою країною у Карпатських горах височить Говерла, яка має висоту 2061 метр. Говерла знаходиться у хребці Чорногори. Являє собою асиметричну, трохи опуклу вершину, яка піднімається вище пояса лісів. Вкрита чагарниковим криволіссям, гірськими луками та кам’яними розсипами, а маківка гори - вічними снігами.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети уроку і очікуваних результатів
Сьогодні на уроці ми повинні систематизувати та узагальнити наші знання про прислівник. Для звитяжного подолання першої висоти ( 700 метрів), нам необхідно повторити творення прислівників.
Дібрати по три прислівники до поданих схем – моделей, визначивши спосіб творення слів.
1) по … ому: …, …, …
2) казна … : …, …, …
3) … сь: …, …, …
4) …о : …, …, …
- Ви, юні альпіністи, гарно попрацювали, подолали майже половину першої висоти. А зараз привал.
Змагання між групами на добір прислів’їв, приказок, загадок, у яких використані ступені порівняння прислівників.
Менше слів, а більше діла.
Упертий гірше свині.
Проси якнайбільше, а бери, що дають.
Краще з розумним загубити, ніж з дурнем знайти.
Воно належить мені, але інші його вживають частіше за мене.
Завдання для першої групи Замінити фразеологізми прислівниками з довідки. Пояснити написання н і нн у прислівниках. Хоч оком світи, за власним бажанням, душа в душу, за спасибі, як своїх п’ять пальців, вірою і правдою. Довідка. Добровіль(н,нн)о, відда(н,нн)о, друж(н,нн)ьо, дарем(н,нн)о, тем(н,нн)о, достеме(н,нн)о.
|
Завдання для другої групи Утворити прислівники шляхом поєднання іменників з прийменником в. Пояснити написання. В (глибина), в (гора), в(далечінь), в(ніч), в(ранок), в(середина), в(купа), в(кінець). |
Завдання для третьої групи Запишіть прислівники в три стовпчики: перший - прислівник без не не вживається; другий - прислівник можна замінити синонімами без не; третій - є протиставлення. Не/багато; не/рано, а пізно; не/подалік; не/навмисно; не/квапом; не/даром, а за гроші; не/мало, а багато; не/легко; не/нароком; не/всипуче; не/впопад; не/густо; не/вгаваючи. |
Перед штурмом наступної висоти необхідно розім’яти свої м’язи. А для цього зробимо фізкультхвилинку.
Всі дихайте …
Не дихайте …
Все в порядку, спочивайте,
Дружно руки підіймайте,
Все прекрасно, опускайте.
Похиліться, розігніться,
Станьте прямо, усміхніться.
Перевіримо вашу уважність - скільки прислівників зустрілось, запишіть їх по пам’яті.
Ось ми і готові до подолання другої висоти, знову ж таки - 700 метрів. Однак, щоб успішно її взяти, нам необхідно повторити найскладнішу тему « Написання прислівників разом, окремо, через дефіс». Вам необхідно мобілізувати всі свої зусилля, щоб успішно подолати висоту. Успіх всієї групи залежить від успіху кожного з вас.
По–українськи, на жаль, по-іншому, влітку, ліворуч, коли-небудь, час від часу, віч–на-віч, день у день, повсякчас, зліва, як-не-як, по двоє, в цілому, будь-що-будь, на щастя, де-не-де.
Знайдіть і прочитайте шість прислівників, що не вживаються без не-.
Примітка. Можна рухатися в будь-якому напрямку, тільки не по діагоналі. Деякі слова мають по два варіанти прочитання.
|
к |
і |
п |
о |
п |
в |
е |
к |
і |
л |
а |
д |
е |
з |
н |
е |
д |
о |
о |
н |
н |
а |
б |
н |
е |
р |
е |
ч |
і |
р |
а |
|
н |
е |
о |
д |
м |
о |
р |
Відповіді: недоладно, недоречно, неодмінно, незабаром, невпопад, неподалік.
От і залишилось нам, юні друзі, пройти останній етап – висота 661 метр. Однак він найскладніший – підкорення вершини. Ген вона, ніби рукою подати, але це оманливе видіння: таке враження близькості створює присутність снігу на маківці гори. Щоб подолати останній рубіж нам потрібно.
По можливості, без сумніву, В міру, в нагороду, до останку, до речі, на жаль, на радість, час від часу, в основному
|
Ну от і надійшов щонайнапруженіший момент - підготовка до підкорення вершини.
ІІІ. Контрольно – оцінювальний етап
ІV Домашнє завдання
Обери те завдання, яке бажаєш виконати: