Навчальний матеріал допоможе закріпити знання учнів про складні речення зрізними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку, сформувати вміння креслити схеми речень, пояснювати вживання розділових знаків, удосконалити навички синтаксичного розбору речення.
Урок української мови
9 клас
ТЕМА: Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку
Мета:
навчальна – закріпити знання про речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком, формувати вміння креслити схеми таких речень, пояснювати вживання розділових знаків між частинами речень; удосконалювати навички синтаксичного розбору речень;
виховна – сприяти духовному розвиткові учнів, виховувати повагу до життєвого і творчого шляху Великого Кобзаря;
розвивальна – розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички колективної й самостійної роботи.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручник, таблиця, картки, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Картка №1 , і , і , і , і ; ; . .
|
Картка №2 : : , , . .
|
Картка №3 , і , і , , , .
|
Завдання:
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
IV. Актуалізація опорних знань.
Перевірка завдання на картках.
Висновок: складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку розподіляються на три основні різновиди: складні речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком, складні речення із сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком, складні речення із сполучниковим сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком.
V. Виконання вправ на закріплення вивченого.
1) Інструктування.
2) Об’єднання в групи, пари.
Робота в групах.
1 творча група. Робота зі зв’язним текстом з елементами лінгвістичного аналізу і творчим завданням.
Завдання: прочитати текст, визначити стиль, тип мовлення, які види речень переважають, роль цих речень, знайти вивчені орфограми; стисло переказати текст, використовуючи складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком.
Був початок липня 1844 року. День видався напрочуд сонячний і жаркий. Надвечір подув легенький північно-західний вітерець, по небу попливли хмари, пішов рясний теплий дощ. Дощовий вечір змінила чудова біла ніч. Додому Тарас повертався пізно. Йшов безлюдними вулицями, пригадував події прожитого дня: з ранку до полудня працював у Академії, на обід потрапив до Євгена Павловича, якого довгенько не бачив. Наговорилися від душі. Євген Павлович прочитав останній розділ свого нового роману «Чайковський», а він познайомив Гребінку зі своєю останньою поемою «Слова». Гребінка уважно прочитав раз, вдруге і замислився:
Ось уже п’ять місяців спливло, як він повернувся з України, а перед очима знову і знову повстали картини жахливих страждань кріпаків, дикого свавілля панів, і ці спогади не давали покою, ятрили серце. Знову й знову перегортав у своїй пам’яті сторінки баченого ним на рідній землі. Багато змін сталося в його житті протягом тих майже п’ятнадцяти років, відколи він залишив свою знедолену батьківщину. Так не змінився його рідний край за ці п'ятнадцять років. Хіба що неволя й рабство стали лютішими, стогін народний ще голосніший, а хвилі гніву людського ще потужніші.
(з книги Д. Красицького «І оживе добра слава»)
2 група. Завдання ідентифікаційного характеру.
Завдання: підібрати до кожного речення відповідну схему; варіанти відповідей записати у таблицю; підставити під написані номери схем букви, прочитати ім’я героя поеми Т.Г. Шевченка та назвати поему.
(З творів Лесі Українки)
Речення |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Відповідь |
|
|
|
|
|
Букви |
|
|
|
|
|
1 – р |
4 – е |
2 – я |
5 – м |
3 – а |
|
Робота в парах.
Пари виконують завдання конструктивного характеру.
Завдання: поєднати прості речення у складні із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком, визначити граматичні основи, накреслити схеми, визначити види зв’язків у реченнях.
Завдання для 1 пари
Один київський генерал запросив Шевченка у гості. Прийшли майже всі.. Не було лише Тараса Григоровича. Заради нього зібралося все товариство.
(З книги «Цікаві бувальщини»)
Завдання для 2 пари
Пройшов час. Генерал почав не на жарт хвилюватися. Він послав слугу на розшуки поета. Ніхто не хотів починати вечірку без Шевченка.
(З книги «Цікаві бувальщини»)
Завдання для 3 пари
Виявилося, Шевченко давно вже прийшов. Він спочатку завітав на кухню. Там він у розмові з двірнею забувся про гостини. Ось так поет залишався завжди з народом.
(З книги «Цікаві бувальщини»)
3) Виконання завдання.
4) Презентація результатів виконання завдань.
Синтаксичний розбір речення.
Із стислого переказу учнів виписують складне речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком і виконують синтаксичний розбір у зошитах, а один учень біля дошки.
VI. Підсумок уроку. Оцінювання результатів уроку.
Бесіда:
VII. Домашнє завдання