Урок
з української мови для учнів 8 класу спеціальної школи на тему :
« Частини мови»
Вчитель Антоніна Степаник
2024
Тема: Частини мови
Форма проведення уроку: Інтерактивна гра з використанням міжпредметних зв’язків з математикою та історією
Мета уроку:
1. Ознайомити учнів з основними частинами мови (іменник, дієслово, прикметник, числівник, займенник).
2. Розвивати навички визначення частин мови в словах.
3. Створити можливості для міжпредметних зв’язків з математикою та історією, заохочуючи учнів до активної участі в навчанні.
4. Підвищити інтерес до вивчення української мови через гру та інтерактивні методи.
Обладнання:
- Картки з частинами мови.
- Презентація з прикладами частин мови.
- Картки з математичними завданнями та історичними фактами.
- Плакати з ілюстраціями до історичних подій або математичних понять.
- Настільні ігри або кубики для гри.
Хід уроку:
1. Організаційний момент (5 хв.)
- Привітання учнів.
- Пояснення мети уроку: Сьогодні ми будемо вивчати частини мови через цікаву гру, а також пов’язувати їх з математикою та історією.
2. Актуалізація опорних знань (5 хв.)
- Вчитель запитує учнів:
- Які частини мови ви знаєте?
- Як ви розпізнаєте іменник, дієслово ,прикметник, числівник, займенник?
- Коротке пояснення:
- Іменник — це частина мови, що позначає предмет або істоту (наприклад: місто, дитина ,солдат, година, тварина, дерево, місяць, фортеця, історія, повстання, добуток, король, доданок, століття ).
- Дієслово — це частина мови, що позначає дію (наприклад: складати, віднімати, рахувати, писати, стріляти, захищатися, перемагати, панувати, креслити, ділити, множити, святкувати).
- Прикметник — це частина мови, що описує ознаку предмета (наприклад: ворожий, відважний, сміливий, бідний, багатий, безстрашний, від’ємний, круглий, квадратний, цікавий, кольоровий).
- Числівник — це частина мови, що позначає число або порядок предметів (наприклад: шість, дванадцять, тисяча дев’ятсот шістдесят п’ять, перший, шостий, сто перший , вісімдесятий…).
- Займенник – це частина мови, що вказує на предмет , але не називає його ( наприклад: я, ми, ви, скільки, коли, мій, твій, наш..)
3. Оголошення мети та організація гри (2 хв.)
- Пояснення мети гри: сьогодні ми не просто будемо вивчати частини мови, але й поєднувати їх з математикою та історією, вирішуючи цікаві завдання.
- Учні поділяються на 2 команди, і кожна команда буде виконувати завдання, пов’язані з частинами мови, математикою та історією.
Основна частина уроку
4. Гра “Мовний експрес” (15 хв.)
Етап 1: Частини мови
Учні отримують картки з словами. Їх завдання — визначити частину мови та пояснити свій вибір. Картки можуть бути розділені на групи:
Етап 2: Математичний квест
Після того, як кожна команда визначить частини мови, вчитель дає математичне завдання, пов’язане з числами:
- “У вас є три слова. Кожне слово — це числівник. Підрахуйте їх і визначте суму.”
- “Якщо у реченні є два прикметники, один іменник , три дієслова та чотири займенники, скільки частин мови ми використовуємо?”
- Етап 3: Історичний блок
Після математичних завдань учням дається картка з історичним фактом, і вони мають:
- Визначити, які частини мови зустрічаються у цьому факті.
Наприклад:
5. Робота в групах “Мовний лабіринт” (10 хв.)
- Кожній групі дається картка з невеликим історичним описом або математичним завданням, і вони повинні створити з цих елементів правильне речення, використовуючи різні частини мови.
Наприклад:
- “24 серпня 1991 року було проголошено незалежність України.” — учні визначають частини мови та створюють граматичне правильне речення.
6. Математичні загадки з частинами мови (5 хв.)
- Учитель пропонує командам розв’язати загадки, в яких потрібно знайти правильну відповідь через частини мови:
- “кожному предмету надає він назву» - іменник
- « Він знавець ознак, прикмет, опише будь-який предмет» - прикметник
- «Дію предмета слово це скаже . Що робить предмет, чи що зробить розкаже» - дієслово
- “Як називаються слова, які відповідають на питання “скільки?” — числівники.
- « Яких два займенники псують дорогу » - я, ми.
Підсумок уроку (5 хв.)
1. Обговорення гри:
- Що вам сподобалося на уроці?
- Які частини мови було найважче визначити?
- Як ви поєднували частини мови з математикою та історією?
2. Підсумок:
- визначення переможця
- виставлення оцінок
Домашнє завдання
- записати 2 історичні події, використовуючи при цьому знання з математики.