Урок української мови «Герої не вмирають» у 9 класі
Тема: Складні речення з різними видами зв’язку.
Мета: узагальнити, систематизувати й поглибити знання учнів про складне речення, про смислові відношення між його частинами, виробляти вміння правильно конструювати, інтонувати різні типи складних речень, ставити відповідні розділові знаки;
розвивати культуру мовлення, логічне мислення, точність слововживання;
виховувати національну свідомість, громадянську свідомість, патріотизм.
Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань.
Обладнання: тези, таблиця «Складні речення з різними видами зв’язку», листи оцінювання, завдання, тексти, підручники, портрети героїв Небесної Сотні.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
– Добрий день, шановні діти! Я рада зустрічі з вами і сподіваюсь, що вона буде цікавою і результативною.
Подивіться на мене добрими очима, подаруйте доброзичливий погляд один одному. Посміхніться.
Отож, давайте сьогодні плідно попрацюємо і отримаємо за це гарні оцінки.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ.
Зараз ви стоїте на порозі школи. Сьогодні ви – школярі, а завтра підете в самостійне життя. Вас чекає серйозне випробування – здача іспитів. Що стосується української мови – написання диктанту, де ви зможете показати свою мовну компетентність. Отже:
А досягти цього вам допоможе сьогоднішній урок. Сьогодні ми спробуємо набути знання застосувати на практиці.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Вам відомо, що в лютому Україна вшановує пам’ять учасників Революції Гідності, Героїв Небесної Сотні, українців, яким не байдужа доля нашої держави. Трагічні події листопада 2013 – лютого 2014 року кривавим слідом закарбувалися на сторінках української історії історії. На сьогоднішньому уроці ми згадаємо героїв Небесної Сотні, наших земляків, які захищали майбутнє країни на Майдані.
Сьогодні ми працюватимемо у групах (обираємо лідера групи). Кожен лідер отримує лист оцінювання.
Сьогоднішній урок навчить вас:
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ (МЕТОД «МОЗКОВА АТАКА»).
1. Робота з реченнями на індивідуальних картках ( лідер від кожної групи працює біля дошки).
Списати, пояснити розділові знаки, визначити види складних речень.
Картка 1. Події, з часу яких минув рік, назавжди вкарбувалися в історію України, у серце кожного українця.
Картка 2. Кожен усвідомив, що нас усіх об’єднує не тільки спільна обкладинка паспорта, а спільна історія, нація, душа.
Картка 3. Першими вийшла на Майдан cтуденти, бо саме молодь непокоїть майбутнє.
Історія України мала багато трагічних періодів, коли свобода і навіть сам факт існування українського народу були під загрозою, але завжди в такі періоди найкращі сини і дочки України ставали на захист своєї землі, своєї держави, свої співвітчизників.
Визначіть вид речення. Складіть схему. Поясність розділові знаки у реченні.
V. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАКРІПЛЕННЯ.
Лідери груп отримують завдання для своєї групи:
І група
Скласти речення про Героїв Небесної Сотні за схемою:
[ ], (де…), (що…).
ІІ група
Скласти складносурядне, складнопідрядне і безсполучникове речення про наших земляків, які загинули на Майдані, – Брезденюка Валерія, Шимка Максима, Полянського Леоніда.
ІІІ група
Складіть і запишіть речення про Революцію Гідності за схемами:
1. [ ] - [ наслідок ]
2. [ ] : [ доповнення ]
3. [ ] : [ причина ]
2. Робота біля дошки.
Утворити усі можливі варіанти складних речень за допомогою сполучників.
3.Диктант із завданням (лідери груп диктують кожен у своїй групі)
Перетворіть речення на складнопідрядні з підрядними обставинними.
Назвіть вид підрядного речення. Одні стверджують, що воно означальне, інші – підрядне місця. Обґрунтуйте вибір.
Ми підійшли до місця, де було пролунав перший постріл.
Із запропонованих частин скласти речення з кількома підрядними, щоб відповідало схемі.
Із кожною кулею, із кожною сльозинкою, кожною гримасою болю та страху ми ставали більш мужніми, сильнішими.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Оцінювання роботи в групах (листи оцінювання).
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Написати твір на тему «Герої не вмирають» , використовуючи речення з різними видами зв’язку.