Урок "Складне речення з різними видами зв'язку"

Про матеріал
Конспект уроку української мови для 9 класу на тему "Складне речення з різними видами звязку. Узагальнення вивченого". У розробці використано матеріал про Героїв Небесної Сотні.
Перегляд файлу

Урок української мови «Герої не вмирають» у 9 класі

 

Тема: Складні речення з різними видами зв’язку.

Мета: узагальнити, систематизувати й поглибити знання учнів про складне речення, про смислові відношення між його частинами, виробляти вміння правильно конструювати, інтонувати різні типи складних речень, ставити відповідні розділові знаки;

розвивати культуру мовлення, логічне мислення, точність слововживання;

виховувати національну свідомість, громадянську свідомість, патріотизм.

Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань.

Обладнання: тези,  таблиця «Складні речення з різними видами зв’язку», листи оцінювання, завдання, тексти, підручники,  портрети героїв Небесної Сотні.

 

ХІД  УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

– Добрий день, шановні діти! Я рада зустрічі з вами і сподіваюсь, що вона буде цікавою і результативною.

Подивіться на мене добрими очима, подаруйте доброзичливий погляд один одному. Посміхніться.

 Отож, давайте сьогодні плідно попрацюємо і отримаємо за це гарні оцінки.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ.

 Зараз ви стоїте на порозі школи. Сьогодні ви – школярі, а завтра підете в самостійне життя. Вас чекає серйозне випробування – здача іспитів. Що стосується української мови – написання диктанту, де ви зможете показати свою мовну компетентність. Отже:

  • Ви хочете показати високій рівень знань на іспиті?
  • Ви хочете реалізуватися у житті?
  • Ви хочете буди грамотними людьми та досконало володіти мовою?
  • Ви хочете бути гідними громадянами нашої країни, знати свою історію, цінувати сьогодення?

А досягти  цього вам допоможе сьогоднішній урок. Сьогодні ми спробуємо набути знання застосувати на практиці.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

 Вам відомо, що в лютому Україна вшановує пам’ять учасників Революції Гідності,  Героїв Небесної Сотні, українців, яким не байдужа доля нашої держави. Трагічні події  листопада 2013 – лютого 2014 року кривавим слідом закарбувалися на сторінках української історії історії. На сьогоднішньому уроці ми згадаємо  героїв Небесної Сотні, наших земляків, які захищали  майбутнє країни на Майдані.

Сьогодні ми працюватимемо у групах (обираємо лідера групи). Кожен лідер отримує лист оцінювання.

Сьогоднішній урок навчить вас:

  • розрізняти типи складних речень;
  • встановлювати смислові відношення між частинами складного речення;
  • правильно ставити розділові знаки між частинами складного речення;
  • усвідомлювати національну  гідність.

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ (МЕТОД «МОЗКОВА АТАКА»).

1. Робота з реченнями на індивідуальних картках ( лідер від кожної групи працює біля дошки).

Списати, пояснити розділові знаки, визначити види складних речень.

Картка 1. Події, з часу яких минув рік, назавжди вкарбувалися в історію України, у серце кожного українця. 

Картка 2. Кожен усвідомив, що нас усіх об’єднує не тільки спільна обкладинка паспорта, а спільна історія, нація, душа.

Картка 3. Першими вийшла на Майдан cтуденти, бо саме молодь непокоїть майбутнє. 

  1. Клас працює з учителем колективно. Записуємо речення під диктовку.

Історія України мала багато трагічних періодів, коли свобода і навіть сам факт існування українського народу були під загрозою, але завжди  в такі періоди найкращі сини і дочки України ставали на захист своєї землі, своєї держави, свої співвітчизників.

Визначіть вид речення. Складіть схему. Поясність розділові знаки у реченні.

V. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАКРІПЛЕННЯ.

Лідери груп отримують завдання для своєї групи:

  1. Робота в групах.

І група

Скласти речення про Героїв Небесної Сотні за схемою:

 

 

[     ], (де…), (що…).

ІІ група

      Скласти складносурядне, складнопідрядне і безсполучникове речення про наших земляків, які загинули на Майдані, – Брезденюка Валерія, Шимка Максима, Полянського Леоніда.                                         

ІІІ група

Складіть і запишіть речення про Революцію Гідності за схемами:

1.  [     ] - [ наслідок  ]

2. [     ] : [ доповнення ]

3. [     ] : [ причина ]

2. Робота біля дошки.

 Утворити усі можливі варіанти складних речень за допомогою сполучників.

  1. Майдан став символом боротьби.
  2. Прізвища перших загиблих героїв Майдану знають усі

3.Диктант із завданням (лідери груп диктують кожен у своїй групі)

Перетворіть речення на складнопідрядні з підрядними обставинними.

  1. Більшість полеглих на Майдані героїв лише починала жити, але підступна куля обірвала їхнє життя.  (допустове)
  2. Мітингувальники були змушені відступити через силову атаку спецпризначенців. (причина)
  3. Для відстоювання власної гідності  українці вийшли на акцію протесту. (мети)
  4. Диктант-диспут.

Назвіть вид підрядного речення. Одні стверджують, що воно означальне, інші – підрядне місця. Обґрунтуйте вибір.

 Ми підійшли до місця, де було пролунав перший постріл.

  1. Гра «Хто швидше».

Із запропонованих частин скласти речення з кількома підрядними, щоб відповідало схемі.

Із кожною кулею,  із кожною сльозинкою, кожною гримасою болю та страху ми ставали більш мужніми, сильнішими. 

VІ. ПІДСУМОК  УРОКУ.

 Оцінювання роботи в групах (листи оцінювання).

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Написати твір на тему «Герої не вмирають» , використовуючи речення з різними видами зв’язку. 

 

 

docx
Додано
25 лютого 2023
Переглядів
861
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку