Урок "Складні випадки написання географічних назв"

Про матеріал
Дана методична розробка поглиблює знання здобувачів освіти про написання географічних назв, знайомить їх з історією вулиць та інших топонімів рідного краю, формує навички грамотного письма. Навчальні тести вихованці виконують з метою контролю сформованих компетентностей та закріплення вмінь та навичок. На етапі підбиття підсумків здобувачі освіти не тільки пригадують навчальний матеріал, а й розвивають власне мовлення та критичне мислення, адже потрібно закінчити певну думку. Диференційоване домашнє завдання дає право вибору, що виконувати; вдосконалювати власні знання з цієї теми.
Перегляд файлу

 

Методична розробка з української мови

ТЕМА: Складні випадки написання географічних назв

МЕТА:

навчальна складова: розвивати у здобувачів освіти предметні компетентності: дотримання орфографічних норм і правил українського правопису; поглиблення знання про складні випадки написання географічних назв, поглибити знання краєзнавчого характеру про деякі топоніми рідного краю.

діяльнісна складова: удосконалювати ключові компетентності: орфографічні навички правопису географічних назв, виявляти і пояснювати порушення орфографічних норм, застосовувати знання на практиці; розвивати асоціативну пам’ять, світоглядні уявлення, збагачувати словниковий запас здобувачів освіти , уміння критично мислити, вчитися та виправляти помилки у власних висловлюваннях, бути уважним;

ціннісна складова: усвідомлювати загальнокультурні компетентності: культивувати пам’ять про героїчні сторінки історії України; виховувати національну самосвідомість, почуття патріотизму, повагу до минулого свого народу та любов до рідного краю, прищеплювати бажання досконало володіти українською мовою; важливість дотримання орфографічної норми для сучасного компетентного мовця.

 

 

Очікувані результати навчання – формування компетентностей:

  1. Спілкування державною мовою: уміння ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах, грамотно висловлюватися рідною мовою; чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; поповнювати свій словниковий запас.
  2. Ініціативність і підприємливість: уміння генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності з метою вибору найкращого рішення.
  3. Уміння вчитися впродовж життя: уміння визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.

 

Тип заняття – розвиток компетентностей

 

Міжпредметні зв’язки: інформатика, історія, географія

 

Методи навчання, прийоми: комунікативний практикум, лексична хвилинка, складання асоціативного ряду, мовознавче дослідження, віртуальна подорож, робота з підручником, індивідуальна, групова робота,  рефлексія.

 

Наочність: підручник «Українська мова (рівень стандарту) для 10 класу/ Н.Б. Голуб, В.І. Новосьолова, - К.: Педагогічна думка, 2018», епіграфи, слайдова презентація, ілюстрації, картки, тестові завдання.

  

Перебіг заняття

І. Організаційний момент.

1. Привітання. Побажання гарного настрою та плідної роботи.

2. Перевірка присутності здобувачів освіти.

ІІ. Мотивація освітньої діяльності

Епіграфом до  нашого заняття я обрала слова Ольги Федик:

«Мова – найважливіший національний ідентифікатор, завдяки якому кожна нація вирізняється з-поміж інших, усвідомлюючи себе самодостатнім та самочинним суб’єктом історії»

ІІІ. Повідомлення теми й мети заняття

  Сьогодні ми поринемо у найважливішій наш національний  скарб, у світ нашої співучої, солов’їної, барвінкової, материнської мови, узагальнимо та  систематизуємо здобуті раніше знання з теми «Складні випадки написання географічних назв», продовжимо удосконалювати та розвивати предметні, ключові та загальнокультурні компетентності і будемо практично застосовувати уміння та навички на практиці.

Сьогодні ми будемо досліджувати, творити, здійснимо віртуальну екскурсію рідним краєм.

На партах у вас лежать підручники, до яких ви можете звертатися за потреби.

ІV. Актуалізація базових компетентностей

  1.          Комунікативний практикум
  •            Що таке орфограма?

(Орфограма — це правильне написання слів, яке потрібно вибрати з кількох можливих варіантів ).

  •            Що таке власна назва?

(Власні назви - слова або словосполучення, які позначають індивідуальні об'єкти)

  •            Що таке географічна назва?

(Це назва, що відноситься до об'єкту на Землі)

  • За якими правилами пишемо географічні українські назви?

(Українські географічні назви на письмі передаються відповідно до вимови за нормами українського правопису.)

 

  1.            Пояснення викладачки. Матеріал розміщений у підручнику на с. 132. Робота з таблицею.

 

V. Удосконалення та розвиток предметних компетентностей

1. Лексична хвилинка

  •                 Запитання: чи правильно говорити «вулиця носить ім’я»?

Викладачка. Дієслово носити має в українській мові точно визначений зміст: «Ненагодоване і босе сорочку до зносу носить» (Т. Шевченко). Уживають його також у переносному значенні, в образних висловах, де мовиться про рух, дію: «Таки явивсь! Де тебе носило так довго?» (Леся Українка). Кажуть і про коней: «Мене коні не раз носили» (словник Б. Грінченка), або в розумінні «підіймати», «Кашель носив його груди» (І. Франко).

Але це дієслово в українській мові не пов’язують із речами нерухомими, які не можуть щось нести. Коли говориться про найменування вулиці чи якогось закладу, тоді вживають дієслова «зватись» або «мати назву». «На нашому заводі, що зветься «Світлий шлях», вона одна працює на чотирьох станках» (Г. Бойко); «Ця вулиця має назву Першого травня» (Б. Антоненко-Давидович).

  •  Запишіть назву вулиці, на якій проживаєте. Чи знаєте ви, чого саме так чи в честь кого, чи яких подій вона названа.

Викладачка. Зараз я пропоную вам переглянути відеоролик про одну з вулиць міста Львова. https://www.youtube.com/watch?v=VoyykyFFLZU

 

-         Скажіть чому в даному відео записано Високий Замок , а не Високий замок.

-         ( Тому що перша –це назва вулиці, яка складається з двох частин,а друга – це назва замку, як споруди).

 

  1. Асоціативний ряд

 

Утворіть асоціативний ряд до зображення, використовуючи географічні та власні назви.

Олексій Козак - YouTube

(Запорізька Січ, Запоріжжя, Дмитро Вишневецький, Придніпров’я, острів Хортиця, Дніпровські пороги, Польсько-Литовська держава, Річ Посполита тощо)

 

  1. Робота з підручником

Виконати вправу 476.

Але цю вправу ми виконаємо, обꞌєднавшись у 3 групи

І група виписує географічні назви, які пишуться разом, ІІ - через дефіс, ІІІ – окремо

 

  1. Віртуальна подорож «15 цікавих фактів про Закарпаття»

 

Робота з картками

На 15 картках підібрана інформація про цікаві топоніми Закарпаття. Ваше завдання озвучити текст,  пояснити орфограми.

 

  1. Закарпатська область - це найзахідніша область України. На околиці селища Соломонове поблизу міста Чоп знаходиться крайня західна точка України.
  2. Закарпатська область одна із найменших за площею областей України. Лише Чернівецька область менша за Закарпатську. Площа області - 12.8 тис км². Незважаючи на це, Закарпатська область за площею більша, ніж 40 держав світу, зокрема таких як Ямайка, Ліван, Катар, Гамбія, Кабо-Верде, Люксембург, та ряд інших держав.
  3. Закарпатська область єдина із усіх областей України, яка має вихід до державного кордону аж чотирьох європейських держав - Польщі, Словаччини, Угорщини та Румунії.
  4. Закарпаття - це справжнє серце Європи (чисто в географічному розумінні), адже за однією із версій, саме в Закарпатській області, на околиці села Ділове Рахівського району розташований географічний центр Європи, де навіть встановлено відповідний пам'ятний знак.
  5. Незважаючи на те, що область називається Закарпатська (тобто "за Карпатами"), насправді 75% її території розташовано в горах Карпатах, в лише 25% на Закарпатській низовині, яка і є Закарпаттям в чисто географічному розумінні.
  6. Обласний центр Закарпатської області - місто Ужгород є найменшим за чисельністю населення обласним центром в Україні. Станом на кінець 2020 року в місті проживало 116 тисяс осіб.
  7. Усі річки Закарпатської області належать до Дунайського басейну, тобто несуть свої води в Дунай. Найбільш повноводною річкою Закарпатської області є Тиса, яка впадає в Дунай на території Сербії.
  8. У Закарпатській області, на межі із Івано-франківською областю знаходиться найвища точка Українських Карпат - гора Говерла (2061 метр), яка також є і найвищою вершиною України.
  9. У селі Руська Мокра, що в Тячівському районі Закарпатської області зима триває найдовше в Україні. Сніг тут лежить 162 дні на рік, а максимальний рекорд становив 178 днів.
  10.  Селище Палло Закарпатської області - найбільш віддалена від Світового океану точка в Україні. Відстань від цього селища до найближчого берега моря становить 658 км, що на 12 кілометрів більше, ніж від найпівнічнішої точки України - села Грем'яч до Чорного моря.
  11.  Місто Рахів Закарпатської області - найбільш високогірне місто в Україні. Воно розташоване на висоті 820 метрів над рівнем моря. Рахову належить ще один рекорд - найбільший перепад висоти між вулицями - 600 метрів: від найнижчої (400 метрів) до найвищої (1000 метрів).
  12.  На межі Закарпатської та Львівської областей знаходиться найдовший діючий залізничний тунель в Україні - Бескидський, довжиною 1,8 кілометра.
  13.  У селі Стужиця, що неподалік кордону із Польщею та Словаччиною росте "Дуб-Чемпіон" - 1300-літнє дерево виду Quercus (Дуб звичайний), що є найстарішим за віком деревом в Україні;
  14.  В обласному центрі Закарпаття - місті Ужгород знаходиться найдовша липова алея в Європі. Її загальна довжина становить 2,2 кілометрів.
  15.  Саме в Закарпатській області, на масиві Чорногора в Українських Карпатах розташоване озеро Бребенескул - найвисокогірніше в Україні (1801 метр над рівнем моря).

Озеро Бребенескул — «Синє око Карпат» — Верховина Карпати — VERKHOVYNA.LIFE

VІ. Контроль і корекція сформованих компетентностей

«Знаю, вмію, набуваю компетентностей!»

 

  • Щоб перевірити свої знання з цієї теми, пропоную  виконати навчальні тести.
  1. Як пишеться назва міста Атлантик...(С,с)іті?
  1.      через дефіс та обидва слова з великої літери
  2.      разом і друге слово з маленької літери
  3.      окремо і друге слово з великої літери
  4.      через дефіс і друге слово з маленької літери
  1. Як пишеться назва міста Івано...(Ф,ф)ранківськ?
  1.     окремо і друге слово з великої літери
  2.     через дефіс і друге слово з маленької літери
  3.     разом і друге слово з маленької літери
  4.     через дефіс і обидва слова з великої літери
  1. Як пишеться назва вулиці (Н, н) ебесна (С,с)отня?
  1.     перше слово з великої літери, а друге – з маленької
  2.     перше слово з малої літери, а друге – з великої
  3.     обидва слова з великої літери
  4.     обидва слова з малої літери
  1. Як пишеться назва селища (В,в)еликі (Л, л)учки?
  1.     обидва слова з великої літери
  2.     обидва слова з малої літери
  3.     перше слово з великої літери, а друге – з маленької
  4.     перше слово з малої літери, а друге – з великої
  1. Друга частина назви міста Бориспіль утворена від
  1.     українського слова «спілий»
  2.     українського слова «поле»
  3.     грецького слова «місто»
  4.     латинського слова «місце»
  1. Як пишеться назва міста (Н,н)овоград...(В,в)олинський?
  1.     разом і друге слово з малої літери
  2.     окремо і друге слово з великої літери
  3.     через дефіс і обидва слова з великої літери
  4.     через дефіс і друге слово з малої літери
  1. Як пишеться топонім (С,с)хідноєвропейська (Р,р)івнина?
  1.     перше слово з великої літери, а друге – з малої
  2.     обидва слова з великої літери
  3.     перше слово з малої літери, а друге – з великої
  4.     обидва слова з малої літери
  1. Як пишуть назви міст з артиклем типу Ріо...де...Жанейро?
  1.     окремо
  2.     разом
  3.     з одним дефісом
  4.     з двома дефісами
  1. Як пишеться назва вулиці Бейкер...(С,с)трит?
  1.     разом і друге слово з малої літери
  2.     через дефіс і друге слово з великої літери
  3.     через дефіс і друге слово з малої літери
  4.     окремо і друге слово з великої літери

Перевірка тестів

VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

Завершіть речення:

  • Сьогодні я дізнався про...
  • Здобуті знання мені знадобляться, щоб...
  • Труднощі викликало...
  • Освіченою може вважатися така людина, яка...

 

VІІІ. Інформація-інструктаж домашнього завдання

-       Для здобувачів освіти з високим рівнем знань: вивчити матеріал на стор. 132, скласти власне висловлення про історію назв деяких закарпатських вулиць.

-       Для здобувачів освіти  з достатнім та середнім рівнем знань: вивчити матеріал на стор. 132, виконати вправу 475.

 

Список використаних джерел

 

  1. Українська мова (рівень стандарту) для 10 класу/ Н.Б. Голуб, В.І. Новосьолова, - К.: Педагогічна думка, 2018. – 2000 с.

 

  1. Український правопис. – К.: Наук. думка. – 2019. – 282 с.

 

  1.  Фурдуй М.І. Українська мова: Практикум з правопису. – К.: Либідь, 2004. – 272 с.

 

  1. Українська мова: Практикум: Навч. посібник. -//Пазяк О.М., Сербінська О.І., Фурдуй М.І., Шевченко Л.Ю. – К.;Либідь, 2001. – 384 с.

 

  1. 15 цікавих географічних фактів про Закарпаття. Режим доступу: https://transkarpatia.net/transcarpathia/our-news/158336-15-cikavih-geografichnih-faktiv-pro-zakarpattja.html

 

 

doc
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
1013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку