Тема : Складнопідрядні речення з кількома підрядними
Мета:
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.
Форми й методи організації пізнавальної діяльності: колективна, групова, парна; гронування, лінгвістичний двобій, метод незакінченого речення, рефлексія, проблемне запитання; текстоцентричний підхід.
Обладнання : тексти, роздатковий матеріал і підручники, картки, ілюстрації.
У СВІТІ ПРОФЕСІЙ
ХІД УРОКУ
Покликання є течія, якій корисно чинити перешкоди
в її джерелі для того, щоб побачити, чи річка це або
тільки струмочок.
А. Декурсель
Проблемне запитання
- Виходячи з теми уроку, назвіть способи застосування знань, умінь, навичок з даної теми у житті.
Робота з епіграфом уроку
- Пояснення значення епіграфа.
- Визначення меж речень.
- Складання схеми речення.
- Визначення виду підрядності.
А) «гронування»
- Запишіть посередині словосполучення «складне речення».
- Навколо словосполучення запишіть ті поняття і терміни, що пов’язані з ним.
- Встановіть зв’язки між поняттями.
Б) « лінгвістичний двобій»
Учні працюють в парах, ставлячи одне одному запитання з теми.
А) Робота з текстом
У житті кожної людини настає момент, коли доводиться вирішувати, де здобути (продовжити) освіту, куди піти працювати. Їй необхідно вибрати професію, свій життєвий шлях.
Кожному громадянину нашої країни надано право на вибір професії, рід занять і роботи. Проте це право, як показує практика, інколи дуже важко реалізувати - не вистачає знань про самі професії, тих вимог, які вони пред'являють до особистості працюючого, і умінь оцінити власні здібності, виявити свої інтереси та схильності.
Вибір професії - це довгий процес, що складається з низки етапів, тривалість якого залежить від зовнішніх умов та індивідуальних особливостей суб'єкта вибору професії. Він ускладнюється тим, що нині існують тисячі різноманітних професій, при цьому приблизно щороку з'являються сотні нових і зникають десятки старих.
Звичайно ж, коли людина вибирає майбутню професію, величезну роль відіграють її особисті якості і схильності. Проте це далеко не все, що впливає на остаточний вибір.
Завдання:
.
Б) Робота в групах ( диференційовані завдання з урахуванням рівня навчальних досягнень)
1-ша група - скласти і розіграти діалог на тему: «Розмаїття професій» , використовуючи певну групу слів :
1. Слова та словосполучення, притаманні мові моряків: кок — кухар; камбуз — кухня; кубрик — кімната відпочинку екіпажу; бак — носова частина корабля; ходити в море — плавати.
2. Професіоналізми працівників банківсько-фінансової, торговельної та подібних сфер: зняти касу, підбити, прикинути баланс.
3. Назви фігур вищого пілотажу в льотчиків: штопор, бочка, петля, піке тощо.
4. Професіоналізми користувачів персональних комп’ютерів: мама — материнська плата; клава — клавіатура; скинути інформацію — переписати; вінт — вінчестер.
5. Професіоналізми музикантів: фанера — фонограма; ремікс — стара мелодія у новій обробці; розкрутити (пісню, ім’я) — розрекламувати.
2-га група – відредагувати текст ( запис на дошці ).
Відредагувати текст, виправивши орфографічні, пунктуаційні, граматичні та лексичні помилки ( записати на дошці ).
Вибір професії займає час і ви багато про що повині подумати, оскільки намагаєтеся вирішити - чим би ви хотіли займатися. Ви можете виявити що повині будите ходити на спеціальні курси, щоб придбати кваліфікацію по певному виду роботи, або можете дізнатися що ви повині будите отримати деякий досвіт роботи, отримати достатно знань, щоб підготуватися до якої небудь діяльності.
На щастя є багато людей, до яких ви можете звирнутися по пораду і допомогу в прийнятті рішення. У більшості школ є вчителі які можуть дати кваліфіковану раду про профессію. Психолог може протестувати вас і порадити, до якої професії ви маєте більш здібностей або схильності. І ви також можете обговорити свої ідеї з сім’єю і друзями які завжди готові вислухати і внести пропозиції. Але ,навіть, якщо ви звертаєтеся до інших людей за допомогою, самооцінка важлива частина процессу ухвалення рішень.
3-тя група - доповнити речення підрядними частинами, визначити види речень, види підрядності. Побудувати схеми.
Щоб обрати свій фах, необхідно враховувати ряд факторів…
Людині завжди краще й веселіше працюється,коли вона знає…
Я вже обрав майбутню професію, керуючись при цьому багатьма чинниками, але головним із них був той…
4-та група – скласти речення за поданими схемами на тему : « Усі професії важливі»
В) Презентація роботи класних груп
6. Підсумковий етап
А) Метод незакінченого речення
« У майбутньому я хочу стати…»
Б) Рефлексія « Незакінчене речення»
навчився…
На уроці я зрозумів…
усвідомив…
В)Емоційна рефлексія ( слово вчителя )
Грунт удобрювати як? Де посіяти буряк?
Як рослини захищати, від хвороб їх лікувати?
Все в сільському господарстві агрономи знають,
І за це їх на селі дуже поважають.
У садочку вихователі, як бабусі, і як матері:
Нагодують, погуляють, спати діток повкладають,
Почитають нову казку, подарують свою ласку.
Став би я екскурсоводом,
Спілкувався б із народом,
По музею б я ходив,
Про мистецтво б говорив.
Службу державну митник несе,
Зайвого злодій не провезе.
Що у валізах, в вантажних вагонах
Перевіряють люди в погонах.
До цирюльника ходила,
Модну зачіску робила.
Волосся стало чепурне –
Ви не впізнаєте мене!
Знає він обов’язки, знає всі права,
Це юрист досвідчений – світла голова.
Він закони пояснить у своїй країні.
Зможе він допомогти будь-якій людині.
Нам фото на пам’ять фотограф зробив,
І нашу родину він там відтворив.
Нехай дуже швидко минають роки,
На фото родинне дивлюсь залюбки.
Г ) Оцінювання учнів.
7. Домашнє завдання.
Підготувати усний твір на тему : « Моя майбутня професія», використовуючи СПР з кількома підрядними.