Відкритий урок "Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами БСР".

Про матеріал
Відкритий урок у 9 класі на тему "Безсполучникове складне речення.Смислові відношення між частинами БСР".
Перегляд файлу

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

Зінченно Наталя Адамівна

 

 

Тема: Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.

Цілі уроку:

навчальні- поглибити в учнів знання про
безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень;

розвивальні – розвивати вміння знаходити ці синтаксичні конструкції в текстах, правильно інтонувати безсполучникові складні речення, аналізувати будову їх і смислові відношення в них;

виховні - на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу плекати почуття поваги й любові до рідної землі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання : підручник з української мови (автор Глазова) , мультимедійний комплекс, друковані смайли настрою, картки-липучки із завданнями.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1.Забезпечення емоційного настрою (прийом  «Смайл-настрій»).

Діти обирають смайлик, який відповідає їх настрою .

 

 

 

 

 

 

2. Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань

Робота з карткою-липучкою «Складне речення»   (додаток 1)

Учні пояснюють вивчений матеріал за карткою.

ІІ. ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ

  1. Повідомлення теми й мети уроку
  2. Визначення учнями власних цілей , запис їх  на аркушах.

Вправа «Рюкзак»

(Учні пишуть на аркушиках з малюнками шкільних приладь свої очікування від уроку і прикріплюють їх до малюнку) (додаток 2)

C:\Users\user\Desktop\Файлы\рюкзак.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.Опрацювання навчального матеріалу

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу підручника та за посиланням(Q-код) .

  1. Робота з підручником (Глазова О.П. с.163)

Прочитайте теоретичний матеріал . Зробіть висновок, що спільного
в безсполучникового складного речення зі складносурядним і відмінного зі складнопідрядним.

  1. Заповнити таблицю

G:\выдкритий урок\img005.jpgМатеріал взятий із інтерактивного зошита «Українська мова.Синтаксис:складне речення,пряма мова». Автори:Анастасія Онатій, Анна Дусик. https://botan.studio/shop/ (адреса для

      замовлення)
 

 

 

Інтерактивна вправа

 

 

 

 

C:\Users\user\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\img004.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Дослідження­-класифікація. Випишіть спочатку безсполучникові складні речення з двома частинами, потім – безсполучникові складні речення, що мають три і більше частин. Накресліть схеми речень.
Зоря тріпнулася після ночі, зачервоніла на верхах, на дубі сойка вже туркоче,
бреде світанок у снігах. Уже бризнули соком і квітом діброви, туманцем зітхнула
травиця в півсні – це квітень землі приміряє обнову, це квітень довкола, в тобі і
в мені! Гойднувся човен, заскрипіли кочети. Десь недалеко заіржав кінь, виринув
із верболозу вершник. Дощ босоніж входить в ниви, гне в сережки срібний колос,
жито схлипує й сміється, подає пшениці голос. Котилися громи, сліпучим корінням виплескувалися блискавиці. Дужче стискається серце, спомини обступають,
заливають мене, як повінь човна (З тв. М. Стельмаха).
҉   З’ясуйте, що є засобом зв’язку в безсполучникових складних реченнях.
҉    Дослідіть, які речення мають форму поетичних рядків. Прочитайте їх, додержуючи відповідної інтонації.

4.Робота з таблицею

Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

Одночас
ність дій,процесів
або станів

Світило сонце,
парувала земля
(Петро Панч).

[ ], [ ].
одночасність

Послідовність дій,
процесів або станів

Лягло сонце за
горою, зірки засіяли
(Т. Шевченко).

[ ], [ ].
послідовність

Причинові
відношення

Пора до двору:
сходять місяць і зоря
(Нар. творч.).

[ ]: [причина].

Пояснювальні
відношення

Щастя не кінь:прямої доро
ги не визнає
(Нар. творч.).

[ ]: [пояснення].

Умовні
відношення

Згаєш хвилину – утратиш
годину
(Нар. творч.).

[умова] –[ ].

Часові
відношення

Прийшов березень – мину
ли й турботи
(Нар. творч.).

[час] – [ ].

Наслідкові
відношення

Весною сій –
восени збереш
(Нар. творч.).

[ ] – [наслідок].

Відношення
зіставлення
або протиставлення

Усе минеться
– одна праця залишиться
(Нар. творч.).

[ ], [ ].
зіставлення

 

5. Виконання вправ 290, 291 за підручником

Фізкультхвилинка для очей

https://www.youtube.com/watch?v=9znAKmoG9tg&t=4s

6. Вправа-конструювання.

Перебудуйте складнопідрядні речення на безсполучникові. Порівняйте інтонацію.

  1. Не забувай, що добре ім’я цінніше за найбільше багатство. (Не забувай: добре ім’я цінніше за найбільше багатство).
  2. Якщо будеш сіяти із сумом, то вродить печаль. (Будеш сіяти із сумом — вродить печаль).
  3. Якщо зрубав дерево, то посади два. (Зрубав дерево — посади два).
  4. І слова не можна зрозуміти, бо такий зчинився гамір. (І слова не можна зрозуміти: такий зчинився гамір).

ІV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

Підведення підсумків уроку

C:\Users\user\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Tema-02-lesson-01-rozdrukivka-05.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал, опрацьований на уроці. Виконати вправу 293 за підручником.

 Високий рівень.

Скласти інтелект-карту за вивченим  теоретичним матеріалом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                         


                                   

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
9 лютого 2021
Переглядів
2224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку