Виправіть помилки 1. І тихо-тихесенько я промовляла «сон літньої ночі! Мені тебе жаль!» 2. «Цього року мабуть урожай буде».— каже Панас. 3. «Рано ти,— каже батько— закінчив науку». 4. «Зажди! — просить хлопчина,— Не тікай від мене, візьми мене із собою, перевези»! 5. «Пізно, Володько,— сказала тітка і додала тим самим легким смішком: Ех ти, сторож!»
Номер слайду 3
Перевірте себе 1. І тихо-тихесенько я промовляла: «Сон літньої ночі! Мені тебе жаль!» 2. «Цього року, мабуть, урожай буде»,— каже Панас 3. «Рано ти,— каже батько,— закінчив науку» 4. «Зажди! — просить хлопчина.— Не тікай від мене, візьми мене із собою, перевези!» 5. «Пізно, Володько,— сказала тітка і додала тим самим легким смішком: — Ех ти, сторож!»
Номер слайду 4
Перебудуйте речення з прямою мовою на непряму 1. Кажу дітям: «Подивімося в небо...» 2. «Що ж ти, Петре, стоїш, заступаючи півнебокраю?» - здивувалася Марія. 3. В одній зі своїх статей письменник Сергій Носань гнівно запитує: «Чому ж ви самі часто нехтуєте мовою материнською, цим скарбом, з якого виростаєте?» 4. «Любіть Україну, всім серцем любіть!» — закликав Володимир Сосюра. 5. «Ми вас проведемо,— упевнено сказав білоголовий сміливець першокласного віку.— Ми знаємо, куди вам треба».
Номер слайду 5
Усуньте помилки, допущені при заміні прямої мови непрямою. 1. Керівник попросив новенького, що ти розкажи мені трохи про себе. 2. Пасажир запитав у провідника, чи скоро ви подасте мені чай. 3. Учителька суворо сказала дітям, що тепер ходімо в теплицю і там пересадимо квіти. 4. Майстер весело звернувся до будівельників, що тепер берімося до діла. 5. Микола, розглядаючи в сутінках засмагле цегляно-червоне обличчя бронебійника, сказав, що ловко ти останній танк підбив.
Номер слайду 6
Поновіть речення з прямою мовою Передихнула, промовила вголос, що вільна 2. Павлусь осмілився спитати, куди вони їдуть 3. Юрко закричав, щоб Тося підійшла. 4. Григорій Сковорода казав, ЩО природа — всьому початкова причина й рушійна сила. 5. Син здивовано запитав, чому йому не можна слухати тих віршів. 6. Князь наказав, щоб Романко підійшов до нього.
Номер слайду 7
Складіть речення до запропонованих схем 1. А: “П”. 2. А: “П?” 3. “П!” — а. 4. “П, — а. — П”. 5. “П(?,!) — а, а: — П”. 6. А: “П”, - а.
Номер слайду 8
Підтвердіть або спростуйте думку Непряма мова оформлюється як просте речення. Що, як, щоб – сполучники, що вживаються при непрямій мові. Репліки використовуються при полілозі. Цитата – дослівний уривок із тексту. Епіграф – різновид діалогу. Віршована цитата пишеться в лапках. Пряма мова - обов’язково складне речення. Діалог може оформлюватися без слів автора.
Номер слайду 9
Самостійно Перебудуйте речення з прямою мовою на непряму. - “Куди ж ви йдете у таку негоду?” – дивувався старий Клен. - “Усяке нове діло вимагає досвіду”, - говорив Майборода. - Старенька бабуся, що сиділа під хатою, запитала дівчинку: “А куди це ти, дитино, йдеш?” 2. Поновіть речення з прямою мовою. - Степанко з гордістю сказав друзям, що техніка кругом виявляє приховані резерви. - Мати допитувалась Павла, чого він ходив до лісу. - Тоня каже до брата, що їхні моделі літаків найкращі.