20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок "СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ, РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У НИХ."

Про матеріал
Українська мова, 9 клас Тема. СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ, РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У НИХ. Мета: з’ясувати особливості будови СПР із кількома підрядними, види зв’язку в реченнях такого типу та розділові знаки у них; удосконалювати вміння визначати тип підрядних частин, розвивати пунктуаційну грамотність, уміння складати речення за поданими схемами; виховувати прагнення до грамотності. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал (картки із завданнями) Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

 

Українська мова, 9 клас

 

Тема. СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ, РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У НИХ.

 

Мета: з’ясувати особливості будови СПР із кількома підрядними, види зв’язку в реченнях такого типу та розділові знаки у них; удосконалювати вміння визначати тип підрядних частин, розвивати пунктуаційну грамотність, уміння складати речення за поданими схемами; виховувати прагнення до грамотності.

 

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал (картки із завданнями)

 

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1. Перевірка домашнього завдання

Перевірка виконання учнями домашньої вправи, та вивчення ними відповідних правил.

 

2. Фронтальна бесіда:

  • Які речення називаються складнопідрядними? Наведіть приклади. 
  • Яка різниця між складнопідрядним і складносурядним реченнями? 
  • За допомогою чого приєднується підрядна частина до головної в складнопідрядному? 
  • Як відрізнити сполучне слово від сполучника? Наведіть приклад. 
  • На які види поділяються СПР? Назвіть види підрядних обставинних. 

 

3. Проблемне завдання

- Запишіть речення, визначте кількість простих речень у ньому, види зв’язку в складному. Чим відрізняється це речення від вивчених вами раніше?

Благословен той день і час, коли прослалась килимами земля, яку сходив Тарас малими босими ногами, земля, яку скропив Тарас дрібними росами-сльозами. (М. Рильський)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.

- Сьогодні ми з’ясуємо для себе особливості будови СПР із кількома підрядними, види зв’язку в реченнях такого типу та розділові знаки у них, будемо удосконалювати ваші вміння визначати тип підрядних частин, розвивати вашу пунктуаційну грамотність. Темою сьогоднішнього уроку є «Складнопідрядні речення з кількома підрядними, розділові знаки у них.»

 ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу 

1. Слово вчителя

План пояснення нового матеріалу:

1) СПР із кількома підрядними.

СПР досить часто може включати кілька підрядних частин. Головна частина може підпорядковувати собі одну з підрядних, тоді як інші підрядні частини будуть підпорядковані підрядній чи різним підрядним.

Розрізняють послідовну, однорідну й неоднорідну підрядність.

2) Послідовна підрядність.

Послідовною називається така підрядність, при якій перша підрядна частина залежить від головної, друга — від першої підрядної і так далі.

Наприклад: Не вірилося (у що?), що це саме він [Шопен] був геніальним творцем і виконавцем музики (якої?), яку вони слухали хвилину тому. (За Є. Брошкевичем)

                            [...], (що...), (яку...).

3) Однорідна підрядність.

Однорідна підрядність — це таке підпорядкування, за якою всі підрядні частини залежать від одного й того ж слова в головній і відповідають на одне і те ж питання.

Наприклад: Ми вірили (у що?), що скоро знайдемо дорогу із цих нетрів, (у що?) що незабаром наші ноги матимуть довгоочікуваний перепочинок.

 

[...], (що...), (що...).

 

4) Неоднорідна підрядність.

Неоднорідною називається така підрядність, за якої кілька підрядних частин різних типів пояснюють якийсь один член головної частини або ж відносяться до різних її членів.

Наприклад: Якби нас не попередили про піраміду, (за якої умови?) то ми б її й не помітили, (чому?) бо була вона напівзруйнована із здаля скидалася на звичайнісінький зарослий тереном пагорбок. 

                                                                            (Якби...), [...], (бо...).

5) Комбінована підрядність.

При комбінованій підрядності може бути підпорядкування різного характеру, тобто поєднання різних типів підрядності.

Наприклад: Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси. (О. Довженко)

                                                                    (Коли б… ), яку (    ), [     ], що (    ).

 

2. Робота з підручником

а) Опрацювання теоретичного  матеріалу, поданого у § 19.

б) Виконання практичних вправ:

- впр. 225. Знайти СПР з кількома підрядними. Визначити вид підрядності.

- впр. 234. Здійснити синтаксичний розбір виділених речень. Визначте, у якому речення є підрядність змішаного типу. Обгрунтуйте свій вибір.

V. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в парах. (завдання подано на картках)

З поданого тексту випишіть речення з кількома підрядними. Визначте вид підрядності. Намалюйте схеми до вибраних вами речень.

СОСНА

Найбільше мене дивувала і вабила сосна...

І досі вона стоїть в моїй уяві такою, якою побачив уперше, до якої звик у дитинстві. Мож-ливо, та сосна ввійшла в моє життя і поселилася в якихось там клітинах мозку тому, що саме з її вершини я вперше в житті заглянув у свою долю, побачив ту велич і красу, яка стала у моєму житті вирішальною. За власною ініціативою я ніколи не зважився б вилізти на вершину тієї со-сни. Мені ставало моторошно навіть тоді, коли я тільки, було, подумаю про те, щоб викарбани-тися на чолопок тієї золотавої красуні...

І в гурті, і самотою подовгу заклякав я під нею, дивився туди, де купкою хмизу чорніло кібцеве гніздо, пильно дослухався до музикального дзвону тоненьких зелених гілок і думав, і чим більше думав, тим більше мені прагнулось забратись на самісіньку вершину і хоч здалеку, хоч з ось такої висоти побачити Київ, мій омріяний Київ...

                                                                             (За Ю. Збанацьким)

 

2. Творче конструювання

 За поданими схемами складіть речення, визначте тип підрядності. Питання в схемах поставити після створення речень. Речення до трьох схем сильніші учні утворюють самостійно і записують на дошці. До схеми, що залишилась слабші учні утворюють колективно з допомогою вчителя.

[   ], (коли), (яке). 

(Якби),  [   ], (яку). 

(Коли), (який),  [   ]. 

 

Я вірю в те, що Україна буде вільною державою, яка, не дивлячись ні на що, увійде в ЄС.

                      [   ], (що), (яка).

 

VI. Підсумок уроку 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Що ми вивчали на сьогоднішньому уроці?

- Які є типи підрядності? Коротко розкажіть про кожен з них.

- Які розділові знаки вживаються між частинами СПР із кількома підрядними? 

 

  1.  Аргументоване оцінювання роботи учнів на уроці.

 

VIІ. Домашнє завдання

Вивчити правила, подані у § 19. Виконати завдання, подане на картці.

Домашнє завдання

- Запишіть речення, накресліть схему кожного з них, визначте тип підрядності.

Тишина така, що чуть, як б’ють об воду щуки-стріли. (К. Дрок) Чую, як в гніздах вору-шаться птиці, як прибуває вода у криниці. (М. Нагнибіда) Климко прокинувся від холодної ро-си, що впала йому на босі ноги, і побачив над собою світло-бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця. (Гр. Тютюнник) Можна було б сказати, що мою прелюдію весни творять звуки, які близько чи віддалено нагадують звуки, народжувані музичними інструментами. (Є. Гуцало) Отже, хто бачив дочку сотника Таволги, той би сказав, може, що вона краща й над ясную зорю в погоду, краща й над повний місяць серед ночі, краща й над саме сонце, що звеселяє й рибу в морі, і звіря в дуброві. (П. Куліш) Першу зиму Олені було так тяжко і так сумно, що вона не знала, куди подітися. (Гр. Тютюнник) Наступили ті осінні тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева останнє пожовкле листя. (С. Васильченко) Не встерігся і Пилипко свого ворога, що заманив його аж у середину глухого лісу, де він збився з шляху і різався трохи не по пояс глибокими кучугурами снігу. (Панас Мирний)

 

Домашнє завдання

- Запишіть речення, накресліть схему кожного з них, визначте тип підрядності.

Тишина така, що чуть, як б’ють об воду щуки-стріли. (К. Дрок) Чую, як в гніздах вору-шаться птиці, як прибуває вода у криниці. (М. Нагнибіда) Климко прокинувся від холодної ро-си, що впала йому на босі ноги, і побачив над собою світло-бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця. (Гр. Тютюнник) Можна було б сказати, що мою прелюдію весни творять звуки, які близько чи віддалено нагадують звуки, народжувані музичними інструментами. (Є. Гуцало) Отже, хто бачив дочку сотника Таволги, той би сказав, може, що вона краща й над ясную зорю в погоду, краща й над повний місяць серед ночі, краща й над саме сонце, що звеселяє й рибу в морі, і звіря в дуброві. (П. Куліш) Першу зиму Олені було так тяжко і так сумно, що вона не знала, куди подітися. (Гр. Тютюнник) Наступили ті осінні тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева останнє пожовкле листя. (С. Васильченко) Не встерігся і Пилипко свого ворога, що заманив його аж у середину глухого лісу, де він збився з шляху і різався трохи не по пояс глибокими кучугурами снігу. (Панас Мирний)

 

Домашнє завдання

- Запишіть речення, накресліть схему кожного з них, визначте тип підрядності.

Тишина така, що чуть, як б’ють об воду щуки-стріли. (К. Дрок) Чую, як в гніздах вору-шаться птиці, як прибуває вода у криниці. (М. Нагнибіда) Климко прокинувся від холодної ро-си, що впала йому на босі ноги, і побачив над собою світло-бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця. (Гр. Тютюнник) Можна було б сказати, що мою прелюдію весни творять звуки, які близько чи віддалено нагадують звуки, народжувані музичними інструментами. (Є. Гуцало) Отже, хто бачив дочку сотника Таволги, той би сказав, може, що вона краща й над ясную зорю в погоду, краща й над повний місяць серед ночі, краща й над саме сонце, що звеселяє й рибу в морі, і звіря в дуброві. (П. Куліш) Першу зиму Олені було так тяжко і так сумно, що вона не знала, куди подітися. (Гр. Тютюнник) Наступили ті осінні тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева останнє пожовкле листя. (С. Васильченко) Не встерігся і Пилипко свого ворога, що заманив його аж у середину глухого лісу, де він збився з шляху і різався трохи не по пояс глибокими кучугурами снігу. (Панас Мирний)

1. Робота в парах. (завдання подано на картках)

З поданого тексту випишіть речення з кількома підрядними. Визначте вид підрядності. Намалюйте схеми до вибраних вами речень.

СОСНА

Найбільше мене дивувала і вабила сосна...

І досі вона стоїть в моїй уяві такою, якою побачив уперше, до якої звик у дитинстві. Мож-ливо, та сосна ввійшла в моє життя і поселилася в якихось там клітинах мозку тому, що саме з її вершини я вперше в житті заглянув у свою долю, побачив ту велич і красу, яка стала у моєму житті вирішальною. За власною ініціативою я ніколи не зважився б вилізти на вершину тієї со-сни. Мені ставало моторошно навіть тоді, коли я тільки, було, подумаю про те, щоб викарбани-тися на чолопок тієї золотавої красуні...

І в гурті, і самотою подовгу заклякав я під нею, дивився туди, де купкою хмизу чорніло кібцеве гніздо, пильно дослухався до музикального дзвону тоненьких зелених гілок і думав, і чим більше думав, тим більше мені прагнулось забратись на самісіньку вершину і хоч здалеку, хоч з ось такої висоти побачити Київ, мій омріяний Київ…           (За Ю. Збанацьким)

 

 

1. Робота в парах. (завдання подано на картках)

З поданого тексту випишіть речення з кількома підрядними. Визначте вид підрядності. Намалюйте схеми до вибраних вами речень.

СОСНА

Найбільше мене дивувала і вабила сосна...

І досі вона стоїть в моїй уяві такою, якою побачив уперше, до якої звик у дитинстві. Мож-ливо, та сосна ввійшла в моє життя і поселилася в якихось там клітинах мозку тому, що саме з її вершини я вперше в житті заглянув у свою долю, побачив ту велич і красу, яка стала у моєму житті вирішальною. За власною ініціативою я ніколи не зважився б вилізти на вершину тієї со-сни. Мені ставало моторошно навіть тоді, коли я тільки, було, подумаю про те, щоб викарбани-тися на чолопок тієї золотавої красуні...

І в гурті, і самотою подовгу заклякав я під нею, дивився туди, де купкою хмизу чорніло кібцеве гніздо, пильно дослухався до музикального дзвону тоненьких зелених гілок і думав, і чим більше думав, тим більше мені прагнулось забратись на самісіньку вершину і хоч здалеку, хоч з ось такої висоти побачити Київ, мій омріяний Київ...

                                                                             (За Ю. Збанацьким)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Творче конструювання

 За поданими схемами складіть речення, визначте тип підрядності. Питання в схемах поставити після створення речень.

[   ], (коли), (яке).       

 

(Якби),  [   ], (яку). 

 

(Коли), (який),  [   ]. 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Творче конструювання

 За поданими схемами складіть речення, визначте тип підрядності. Питання в схемах поставити після створення речень.

[   ], (коли), (яке).       

 

(Якби),  [   ], (яку). 

 

(Коли), (який),  [   ]. 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
29 січня
Переглядів
390
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку