Українська мова, 9 клас
Тема. СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ, РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У НИХ.
Мета: з’ясувати особливості будови СПР із кількома підрядними, види зв’язку в реченнях такого типу та розділові знаки у них; удосконалювати вміння визначати тип підрядних частин, розвивати пунктуаційну грамотність, уміння складати речення за поданими схемами; виховувати прагнення до грамотності.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал (картки із завданнями)
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
Перевірка виконання учнями домашньої вправи, та вивчення ними відповідних правил.
2. Фронтальна бесіда:
3. Проблемне завдання
- Запишіть речення, визначте кількість простих речень у ньому, види зв’язку в складному. Чим відрізняється це речення від вивчених вами раніше?
Благословен той день і час, коли прослалась килимами земля, яку сходив Тарас малими босими ногами, земля, яку скропив Тарас дрібними росами-сльозами. (М. Рильський)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.
- Сьогодні ми з’ясуємо для себе особливості будови СПР із кількома підрядними, види зв’язку в реченнях такого типу та розділові знаки у них, будемо удосконалювати ваші вміння визначати тип підрядних частин, розвивати вашу пунктуаційну грамотність. Темою сьогоднішнього уроку є «Складнопідрядні речення з кількома підрядними, розділові знаки у них.»
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя
План пояснення нового матеріалу:
1) СПР із кількома підрядними.
СПР досить часто може включати кілька підрядних частин. Головна частина може підпорядковувати собі одну з підрядних, тоді як інші підрядні частини будуть підпорядковані підрядній чи різним підрядним.
Розрізняють послідовну, однорідну й неоднорідну підрядність.
2) Послідовна підрядність.
Послідовною називається така підрядність, при якій перша підрядна частина залежить від головної, друга — від першої підрядної і так далі.
Наприклад: Не вірилося (у що?), що це саме він [Шопен] був геніальним творцем і виконавцем музики (якої?), яку вони слухали хвилину тому. (За Є. Брошкевичем)
[...], (що...), (яку...).
3) Однорідна підрядність.
Однорідна підрядність — це таке підпорядкування, за якою всі підрядні частини залежать від одного й того ж слова в головній і відповідають на одне і те ж питання.
Наприклад: Ми вірили (у що?), що скоро знайдемо дорогу із цих нетрів, (у що?) що незабаром наші ноги матимуть довгоочікуваний перепочинок.
[...], (що...), (що...).
4) Неоднорідна підрядність.
Неоднорідною називається така підрядність, за якої кілька підрядних частин різних типів пояснюють якийсь один член головної частини або ж відносяться до різних її членів.
Наприклад: Якби нас не попередили про піраміду, (за якої умови?) то ми б її й не помітили, (чому?) бо була вона напівзруйнована із здаля скидалася на звичайнісінький зарослий тереном пагорбок.
(Якби...), [...], (бо...).
5) Комбінована підрядність.
При комбінованій підрядності може бути підпорядкування різного характеру, тобто поєднання різних типів підрядності.
Наприклад: Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси. (О. Довженко)
(Коли б… ), яку ( ), [ ], що ( ).
2. Робота з підручником
а) Опрацювання теоретичного матеріалу, поданого у § 19.
б) Виконання практичних вправ:
- впр. 225. Знайти СПР з кількома підрядними. Визначити вид підрядності.
- впр. 234. Здійснити синтаксичний розбір виділених речень. Визначте, у якому речення є підрядність змішаного типу. Обгрунтуйте свій вибір.
V. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в парах. (завдання подано на картках)
З поданого тексту випишіть речення з кількома підрядними. Визначте вид підрядності. Намалюйте схеми до вибраних вами речень.
СОСНА
Найбільше мене дивувала і вабила сосна...
І досі вона стоїть в моїй уяві такою, якою побачив уперше, до якої звик у дитинстві. Мож-ливо, та сосна ввійшла в моє життя і поселилася в якихось там клітинах мозку тому, що саме з її вершини я вперше в житті заглянув у свою долю, побачив ту велич і красу, яка стала у моєму житті вирішальною. За власною ініціативою я ніколи не зважився б вилізти на вершину тієї со-сни. Мені ставало моторошно навіть тоді, коли я тільки, було, подумаю про те, щоб викарбани-тися на чолопок тієї золотавої красуні...
І в гурті, і самотою подовгу заклякав я під нею, дивився туди, де купкою хмизу чорніло кібцеве гніздо, пильно дослухався до музикального дзвону тоненьких зелених гілок і думав, і чим більше думав, тим більше мені прагнулось забратись на самісіньку вершину і хоч здалеку, хоч з ось такої висоти побачити Київ, мій омріяний Київ...
(За Ю. Збанацьким)
2. Творче конструювання
За поданими схемами складіть речення, визначте тип підрядності. Питання в схемах поставити після створення речень. Речення до трьох схем сильніші учні утворюють самостійно і записують на дошці. До схеми, що залишилась слабші учні утворюють колективно з допомогою вчителя.
[ ], (коли), (яке).
(Якби), [ ], (яку).
(Коли), (який), [ ].
Я вірю в те, що Україна буде вільною державою, яка, не дивлячись ні на що, увійде в ЄС.
[ ], (що), (яка).
VI. Підсумок уроку
- Що ми вивчали на сьогоднішньому уроці?
- Які є типи підрядності? Коротко розкажіть про кожен з них.
- Які розділові знаки вживаються між частинами СПР із кількома підрядними?
VIІ. Домашнє завдання
Вивчити правила, подані у § 19. Виконати завдання, подане на картці.
Домашнє завдання
- Запишіть речення, накресліть схему кожного з них, визначте тип підрядності.
Тишина така, що чуть, як б’ють об воду щуки-стріли. (К. Дрок) Чую, як в гніздах вору-шаться птиці, як прибуває вода у криниці. (М. Нагнибіда) Климко прокинувся від холодної ро-си, що впала йому на босі ноги, і побачив над собою світло-бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця. (Гр. Тютюнник) Можна було б сказати, що мою прелюдію весни творять звуки, які близько чи віддалено нагадують звуки, народжувані музичними інструментами. (Є. Гуцало) Отже, хто бачив дочку сотника Таволги, той би сказав, може, що вона краща й над ясную зорю в погоду, краща й над повний місяць серед ночі, краща й над саме сонце, що звеселяє й рибу в морі, і звіря в дуброві. (П. Куліш) Першу зиму Олені було так тяжко і так сумно, що вона не знала, куди подітися. (Гр. Тютюнник) Наступили ті осінні тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева останнє пожовкле листя. (С. Васильченко) Не встерігся і Пилипко свого ворога, що заманив його аж у середину глухого лісу, де він збився з шляху і різався трохи не по пояс глибокими кучугурами снігу. (Панас Мирний)
Домашнє завдання
- Запишіть речення, накресліть схему кожного з них, визначте тип підрядності.
Тишина така, що чуть, як б’ють об воду щуки-стріли. (К. Дрок) Чую, як в гніздах вору-шаться птиці, як прибуває вода у криниці. (М. Нагнибіда) Климко прокинувся від холодної ро-си, що впала йому на босі ноги, і побачив над собою світло-бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця. (Гр. Тютюнник) Можна було б сказати, що мою прелюдію весни творять звуки, які близько чи віддалено нагадують звуки, народжувані музичними інструментами. (Є. Гуцало) Отже, хто бачив дочку сотника Таволги, той би сказав, може, що вона краща й над ясную зорю в погоду, краща й над повний місяць серед ночі, краща й над саме сонце, що звеселяє й рибу в морі, і звіря в дуброві. (П. Куліш) Першу зиму Олені було так тяжко і так сумно, що вона не знала, куди подітися. (Гр. Тютюнник) Наступили ті осінні тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева останнє пожовкле листя. (С. Васильченко) Не встерігся і Пилипко свого ворога, що заманив його аж у середину глухого лісу, де він збився з шляху і різався трохи не по пояс глибокими кучугурами снігу. (Панас Мирний)
Домашнє завдання
- Запишіть речення, накресліть схему кожного з них, визначте тип підрядності.
Тишина така, що чуть, як б’ють об воду щуки-стріли. (К. Дрок) Чую, як в гніздах вору-шаться птиці, як прибуває вода у криниці. (М. Нагнибіда) Климко прокинувся від холодної ро-си, що впала йому на босі ноги, і побачив над собою світло-бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця. (Гр. Тютюнник) Можна було б сказати, що мою прелюдію весни творять звуки, які близько чи віддалено нагадують звуки, народжувані музичними інструментами. (Є. Гуцало) Отже, хто бачив дочку сотника Таволги, той би сказав, може, що вона краща й над ясную зорю в погоду, краща й над повний місяць серед ночі, краща й над саме сонце, що звеселяє й рибу в морі, і звіря в дуброві. (П. Куліш) Першу зиму Олені було так тяжко і так сумно, що вона не знала, куди подітися. (Гр. Тютюнник) Наступили ті осінні тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева останнє пожовкле листя. (С. Васильченко) Не встерігся і Пилипко свого ворога, що заманив його аж у середину глухого лісу, де він збився з шляху і різався трохи не по пояс глибокими кучугурами снігу. (Панас Мирний)
1. Робота в парах. (завдання подано на картках)
З поданого тексту випишіть речення з кількома підрядними. Визначте вид підрядності. Намалюйте схеми до вибраних вами речень.
СОСНА
Найбільше мене дивувала і вабила сосна...
І досі вона стоїть в моїй уяві такою, якою побачив уперше, до якої звик у дитинстві. Мож-ливо, та сосна ввійшла в моє життя і поселилася в якихось там клітинах мозку тому, що саме з її вершини я вперше в житті заглянув у свою долю, побачив ту велич і красу, яка стала у моєму житті вирішальною. За власною ініціативою я ніколи не зважився б вилізти на вершину тієї со-сни. Мені ставало моторошно навіть тоді, коли я тільки, було, подумаю про те, щоб викарбани-тися на чолопок тієї золотавої красуні...
І в гурті, і самотою подовгу заклякав я під нею, дивився туди, де купкою хмизу чорніло кібцеве гніздо, пильно дослухався до музикального дзвону тоненьких зелених гілок і думав, і чим більше думав, тим більше мені прагнулось забратись на самісіньку вершину і хоч здалеку, хоч з ось такої висоти побачити Київ, мій омріяний Київ… (За Ю. Збанацьким)
1. Робота в парах. (завдання подано на картках)
З поданого тексту випишіть речення з кількома підрядними. Визначте вид підрядності. Намалюйте схеми до вибраних вами речень.
СОСНА
Найбільше мене дивувала і вабила сосна...
І досі вона стоїть в моїй уяві такою, якою побачив уперше, до якої звик у дитинстві. Мож-ливо, та сосна ввійшла в моє життя і поселилася в якихось там клітинах мозку тому, що саме з її вершини я вперше в житті заглянув у свою долю, побачив ту велич і красу, яка стала у моєму житті вирішальною. За власною ініціативою я ніколи не зважився б вилізти на вершину тієї со-сни. Мені ставало моторошно навіть тоді, коли я тільки, було, подумаю про те, щоб викарбани-тися на чолопок тієї золотавої красуні...
І в гурті, і самотою подовгу заклякав я під нею, дивився туди, де купкою хмизу чорніло кібцеве гніздо, пильно дослухався до музикального дзвону тоненьких зелених гілок і думав, і чим більше думав, тим більше мені прагнулось забратись на самісіньку вершину і хоч здалеку, хоч з ось такої висоти побачити Київ, мій омріяний Київ...
(За Ю. Збанацьким)
2. Творче конструювання
За поданими схемами складіть речення, визначте тип підрядності. Питання в схемах поставити після створення речень.
[ ], (коли), (яке).
(Якби), [ ], (яку).
(Коли), (який), [ ].
2. Творче конструювання
За поданими схемами складіть речення, визначте тип підрядності. Питання в схемах поставити після створення речень.
[ ], (коли), (яке).
(Якби), [ ], (яку).
(Коли), (який), [ ].