Урок "ЗАМІНА ПРЯМОЇ МОВИ НЕПРЯМОЮ"

Про матеріал
Українська мова, 9 клас Тема. ЗАМІНА ПРЯМОЇ МОВИ НЕПРЯМОЮ Мета: подати учням відомості про непряму мову як засіб передачі чужої мови, навчити знаходити у висловлюваннях речення з непрямою мовою; удосконалювати вміння правильно інтонувати й розставляти розділові знаки в реченнях з непрямою мовою; розвивати творчі вміння замінювати пряму мову на непряму; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів естетичні смаки шляхом змалювання картин куточків рідної держави. Обланнання: підручник Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

 

Українська мова, 9 клас

 

Тема. ЗАМІНА ПРЯМОЇ МОВИ НЕПРЯМОЮ

Мета: подати учням відомості про непряму мову як засіб передачі чужої мови, навчити знаходити у висловлюваннях речення з непрямою мовою; удосконалювати вміння правильно інтонувати й розставляти розділові знаки в реченнях з непрямою мовою; розвивати творчі вміння замінювати пряму мову на непряму; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів естетичні смаки шляхом змалювання картин куточків рідної держави.

Обланнання: підручник

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання

Перевірка знання учнями теоретичного матеріалу, вивченого на минулому уроці, та виконання домашньої вправи.

 

  1. Вступна бесіда

1) Що вам відомо про пряму мову з попередніх уроків?

2) З якою метою люди використовують пряму мову?

3) Яку структуру мають речення з прямою мовою?

4) Пригадати інтонаційні особливості прямої мови. Навести приклади.

5) Чим можна замінити пряму мову? Чим ці речення будуть відрізнятись? Наведіть приклади.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні ви познайомитеся з відомостями про непряму мову як засіб передачі чужої мови, навчитеся знаходити у висловлюваннях речення з непрямою мовою; удосконалимо ваші вміння правильно інтонувати й розставляти розділові знаки в реченнях з непрямою мовою; будемо розвивати творчі вміння замінювати пряму мову на непряму. Темою нашого уроку є «Заміна прямої мови на непряму».

 

 

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

  1.              Слово вчителя

Непрямою мовою називається переказ чужого мовлення не дослівно, а своїми словами, лише зі збереженням основного змісту.

Наприклад:

Пряма мова

Недарма в старовину мудреці казали: „Святе місце пустим не буває".

Непряма мова

Недарма в старовину мудреці казали, що святе місце пустим не буває.

Синтаксично непряма мова виступає у вигляді підрядного речення, що підпорядковується головному, яке відповідає словам автора. Між частинами такого складнопідрядного речення ставиться кома.

Наприклад:

В.Сухомлинський писав, що без поваги і любові рідного слова не може бути ні людської вихованості, ні духовної культури.

При заміні прямої мови на непряму слова автора стають головним реченням, а пряма мова - підрядним. При цьому непряма мова завжди стоїть після слів автора і приєднується до них сполучниками що, ніби, щоб, чи, а також сполучними словами хто, що, який, чий, коли, де, ніби.

 

  1. Робота з таблицею  «Особливості заміни прямої мови непрямою в реченнях різних за метою висловлювання»

А) Опрацювати таблицю

Речення

прямої мови

Засоби

зв’язку

Приклади

пряма мова

непряма мова

Розповідне

сполучники: що, ніби, щоб

Передихнула, промовила вголос:

«Я вільна» (Р. Іваничук)

Передихнула, промовила вголос, що вільна.

Питальне

Сполучники чи сполучні слова: хто, що, який, чий, котрий, де, коли, як тощо

«А куди ви їдете,

люди добрі?» —

осмілився спитати

Павлусь (А. Чайковський)

Павлусь осмілився

спитати, куди вони їдуть

Спонукальне

Сполучник

щоб

«Тосю, ану йди

сюди!» — закричав

Юрко (Є. Гуцало)

Юрко закричав,

щоб Тося підійшла.

Б) Скласти речення з прямою мовою, різні за метою висловлювання. Замінити їх на речення з непрямою мовою.

 

  1. Робота з підручником

а) Опрацювання теоретичного матеріалу поданого у § 5.

 

б) Виконання практичних вправа

- вправа № 41. Запишіть речення, замінивши їх різними видами речень з непрямою мовою.

- вправа №44. Запишіть подані вислови в різних варіантах за зразком.

 

V. Закріплення знань

Робота в парах. Дослідження-трансформація

 Відновити речення: переставити їхні частини так, щоб вийшли речення з непрямою мовою. Вставити необхідні сполучники і сполучні слова. Аргументувати свій вибір.

1. Молодий Горпищенко, як їхній степ, приїжджаючи до батька у відпустку, ніщо йому так не пахне, льотчик реактивної авіації, говорив (За О. Гончаром). 

2. Де поділо житаa поле, ходить вітер і пита з болем (За В. Сосюрою). 

3. Весна...ще одна весна, Світлана Кузьмівна, трохи сумно, сказала замріяно й (За В. Стусом).

4. Сповнені безутішного смутку й щемливої ніжності рядки, у грізний час війни, матері забуть не може, Павло Тичина написав (За А. Шевченком).

5. Сказав щиглику спати, подумав хлопчик, так не буде холодно (За  О.  Донченком). 

6. Люди — це завжди діти своїх матерів, Максим Горький якось сказав (За. А. Шевченком).

 

VІ. Підсумок уроку

  1. Метод «Незакінчене речення»
  • Сьогодні на уроці ми вивчали…
  • Сьогодні для мене була новою інформація про…
  • Найбільше мені сподобалось завдання…
  • Викликало труднощи при виконанні завдання…
  1. Аргументоване оцінювання роботи учнів на уроці.

 

VІІ. Домашнє завдання

                                        §5, впр. 43

Робота з таблицею  «Особливості заміни прямої мови непрямою в реченнях різних за метою висловлювання»

А) Опрацювати таблицю

Речення

прямої мови

Засоби

зв’язку

Приклади

пряма мова

непряма мова

Розповідне

сполучники: що, ніби, щоб

Передихнула, промовила вголос:

«Я вільна» (Р. Іваничук)

Передихнула, промовила вголос, що вільна.

Питальне

Сполучники чи сполучні слова: хто, що, який, чий, котрий, де, коли, як тощо

«А куди ви їдете,

люди добрі?» —

осмілився спитати

Павлусь (А. Чайковський)

Павлусь осмілився

спитати, куди вони їдуть

Спонукальне

Сполучник

щоб

«Тосю, ану йди

сюди!» — закричав

Юрко (Є. Гуцало)

Юрко закричав,

щоб Тося підійшла.

Б) Скласти речення з прямою мовою, різні за метою висловлювання. Замінити їх на речення з непрямою мовою.

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
29 січня
Переглядів
317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку