Урок "СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ ОЗНАЧАЛЬНИМИ ТА З'ЯСУВАЛЬНИМИ ЧАСТИНАМИ" розроблено відповідно до сучасних вимог компетентнісного підходу до вивчення рідної мови. Вдало підібрані завдання сприяють формуванню знань про види складнопідрядних речень з підрядними означальними та з'ясувальними частинами, умінь визначати структуру складнопідрядного речення, будувати власне висловлювання та правильно вживати різні види складнопідрядних речень. У процесі роботи учні розвивають логічне мислення, вчаться працювати в команді, будують власні висловлювання. Використання таких методів та прийомів, як «мозковий штурм», «незакінчене речення», творче моделювання, метод «Прес», «Мікрофон», проблемне питання, дослідження-аналіз, сприяє динамічності та продуктивності уроку.
Дидактичний матеріал містить цікаві про рідний край, а саме розкриває тему голодомору 1932-1933 років у м.Миргороді. Такий підхід до вивчення теми дозволяє учням не лише глибоко засвоїти програмовий матеріал, а й сформувати високу національну свідомість, спонукає розвитку пізнавальної активності та забезпечує міжпредметні зв'зки.
Урок №21
Тема: СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ ОЗНАЧАЛЬНИМИ ТА З’ЯСУВАЛЬНИМИ ЧАСТИНАМИ
Мета: (формувати компетентності): предметні: знання про види складнопідрядних речень з підрядними означальними та з’ясувальними, уміння визначати структуру складнопідрядного речення, уміння будувати висловлювання, правильно вживати різні види складнопідрядних речень; ключові: розвивати логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки; комунікативні: уміння працювати самостійно і в колективі; інформаційні: робота з текстом; загальнокультурні: здатність кожної людини на скорботу і пам'ять про мільйони загублених життів співвітчизників, бажання вивчати історію рідного краю.
Очікувані результати
Учні повинні знати:
визначення та особливості підрядних означальних та з’ясувальних речень;
сполучники та сполучні слова, характерні для цього виду речень.
Учні повинні уміти:
розпізнавати підрядні означальні та підрядні з’ясувальні речення;
аналізувати підрядні означальні, підрядні з’ясувальні речення;
виявляти проблеми у вивченні теми, знаходити шляхи їх вирішення;
використовувати такі речення у власних висловлюваннях;
визначати позицію підрядної частини щодо головної.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Форми організації пізнавальної діяльності: фронтальна, групова. Методи та прийоми: «мозковий штурм», «незакінчене речення», творче моделювання, метод «Прес», «Мікрофон», проблемне питання, дослідження-аналіз.
Обладнання: підручники, мультимедійна презентація, завдання для роботи в групах, роздавальний матеріал, рушник, колоски, свічка, «Реквієм» Й.Моцарта.
«Хай не згасне пам’яті свіча…»
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційно-емоційна частина.
Інтерактивна вправа «Настрій»
1.Вступне слово вчителя.
Доброго ранку! Надіюся, що ви прийшли на урок з гарним настроєм.
Теплий погляд і щира посмішка ведуть до успіху. Подивіться один на одного, посміхніться і будемо разом підійматися на вершину знань.
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань
-А зараз дещо пригадаємо з теми «Складне речення».
Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»
- Яке речення називається складним? Наведіть приклад складного речення.
- Які є види складних речень?
- Яке речення називають складнопідрядним?
Інтерактивний прийом «Незакінчене речення»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Метод «ПРЕС»
А. Патріот – це та людина, яка любить свою країну.
Б. Мені здається, що справжній патріот знає історію свого народу, чесно виконує роботу, вміє допомагати іншим.
В. Ставаймо професіоналами, вдосконалюймо себе, робімо звершення для нашої України!
Визначте види підрядних частин у першому та другому реченнях.
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Формулювання очікуваних результатів.
Отже, сьогодні ми розглянемо тему «Складнопідрядні речення з підрядними означальними та з’ясувальними частинами». Записати дату та тему уроку.
Що, на Вашу думку, стане об’єктом нашого вивчення? Для чого нам потрібні ці знання?
Давайте сформулюємо, що Ви чекаєте від сьогоднішнього заняття:
Ми поглибимо знання з теми…
Ми дослідимо…
Ми навчимося…
- Що це за емблема? (Емблема жалобних днів за жертвами Голодомору.) (звучить реквієм)
День па́м'яті жертв голодомо́ру — щорічний національний пам'ятний день в Україні, що припадає на четверту суботу листопада.
А зараз попрацюємо зі словом «голодомор».
багатий, але знищений урожай |
за непослух – покарання |
голодна смерть |
ворог народу |
знищення |
залякані |
покірність |
безнадія |
Голодомо́р — геноцид українського народу, організований керівництвом та урядом СРСР у1932–1933 роках шляхом створення штучного масового голоду,
Геноци́д — цілеспрямовані дії з метою знищення повністю або частково окремих груп населення чи цілих народів за національними, етнічними,расовими або релігійними мотивами. (з Вікіпедії)
Голоко́ст — переслідування і масове знищення євреїв і циган у Німеччині під час Другої світової війни.
В масову свідомість українців і міжнародну політичну лексику термін «голодомор» ввів американський політолог та історик Джеймс Мейс.
Вперше на офіційному рівні поняття «Голодомор» було застосоване в грудні 1987 року першим секретарем ЦК КПРС Володимиром Шербицьким під час його виступу на урочистостях з нагоди 70-ліття УРСР.
го́лод (тривале недоїдання через брак їжі), |
ситість |
голодува́ння, голоднеча розм.; безхлі́б’я (коли нема хліба). |
|
- Хто ж такий патріот? Патріот – це той, хто не тільки любить свою країну, а й знає історію свого народу, своєї малої батьківщини.
Отже, сьогодні на уроці ми запалимо свічку пам’яті, віртуально побуваємо в Миргородському музеї пам’яті жертв Голодомору, пройдемося сквером Скорботи та віддамо шану невинно убієнним.
V. Формування вмінь і навичок
Робота біля дошки.
Запишіть речення. Доведіть, що вони складнопідрядні. З’ясуйте місце підрядних частин у реченні та визначте їх вид. Побудуйте схеми речень.
У світі не зафіксовано подібного голоду, що випав на долю українського краю. Вражає, що навіть зараз болісно ступати стежками тієї страшної трагедії.
– Якщо одне слово, то яка це частина мови?
– Визначте: частини поєднані за допомогою сполучника чи сполучного слова?
Отже, який ми робимо висновок?
Підрядна означальна частина пояснює в головній іменник, займенник або слово в значенні іменника, розкриває ознаки.
З’ясувальна частина з’ясовує, конкретизує в головній значення дієслова-присудка.
ВИСНОВОК. Означальна та з’ясувальна підрядна частина завжди стоять після слова, якого вони стосуються.
Технологія критичного читання.
Об’єднайтесь у пари. Прочитайте речення. Чи можна їх уважати текстом? До якого стилю належить цей текст?
Утворіть з поданих простих речень складнопідрядні з підрядними означальними.
1. Миргородський музей пам'яті жертв Голодомору — філія Національного музею «Меморіал жертв Голодомору». 2. Його створив громадський діяч та очевидець геноциду Олександр Джунь. 3. Це єдиний у світі музей жертв Голодомору. 4. Він розташований безпосередньо на місці масових убивств голодом неповнолітніх дітей.
Меморіал - об'єкт або архітектурна, скульптурна споруда, архітектурно-ландшафтний ансамбль в пам'ять про щось або когось, як правило, людину, яка померла, або події.
Філія - відділення якої-небудь установи, підприємства, організації тощо.
VІ. Закріплення нового матеріалу
Графічний диктант (по 1 балу за речення і за схему)
Із поданого тексту випишіть номери складнопідрядних речень із підрядними означальними та з’ясувальними. Побудуйте схеми цих речень.
1. Дитячий концтабір у місті Миргород, який існував з 1930 по 1934 рік під виглядом дитячого притулку, створено на місці старовинної козацької фортеці. 2. У таборі тримали дітей віком від 1 до 12 років. 3. Очевидці згадували, що добове харчування в'язнів не давало шансів вижити. 4. Панували крадіжки їстівного. 5. Наглядачі табору в теплу пору року випускали дітей «пастися» надвір, а ті навколішки їли траву та обгризали кору з кущів. 6. На кутку Личанка сусіди організували волонтерські групи, які намагалися постачати їжу до табору.
означальна |
з’ясувальна |
||
№ речення |
схема |
№ речення |
схема |
|
|
|
|
Немає сліз, немає болю,
я тільки їстоньки прошу
І простягаю руки кволі
До молодого споришу.
Жую тонке пагіння липи
І припадаю до щавлю…
Приснись мені, окрайцю хліба,
так хочу істи – і не сплю.
Так писав наш земляк, поет, член Спілки письменників України Антон Шевченко. Семирічним хлопчиком пережив голод, а дев’ятнадцять засуджений до десятирічного ув’язнення.
Чи можна без головної частини, лише за сполучником визначити вид підрядної частини?
Об’єднайтесь у пари. Установіть відповідність між частинами складного речення та відтворіть фрагмент спогадів в’язня Личанського притулку Кійко Тетяни Іванівни. Виразно прочитайте утворені речення. Визначте види підрядних частин.
1 |
Нас вигнали з рідної хати за те, |
А |
…що обличчя і тільця стали жовті з сірим відтінком. |
2 |
Голод і хвороби довели нас до тієї межі, |
Б |
…яка часто віддавала нам з братом свій пайок. |
3 |
Були такі дні, |
В |
…що хворих дітей наглядачі закопували живцем у землю. |
4 |
Невдовзі померла сестра Палазя, |
Г |
…коли епідемія забирала 10 і більше маленьких життів. |
5 |
Сусіди говорили, |
Д |
…що ми не виконали план хлібозаготівлі. |
ВИСНОВОК. Отже, пряму мову можна замінити складнопідрядним реченням із підрядною з’ясувальною частиною.
Запишіть перше речення та виконайте його синтаксичний розбір.
VІІ. Узагальнення й систематизація знань, вироблення практичних умінь та навичок.
Прочитайте текст. Знайдіть та випишіть складнопідрядне речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть значення виділеного слова.
Частину знесилених дітей змогли евакуювати з-за колючого дроту родини Коваленків Джунів Батієнків Омельченків. У 1937 році майже всі волонтери які врятували частину дітей із табору були заарештовані і відправлені у концтабори.
ВОЛОНТЕР — це доброволець. Людина, яка безкорисливо робить будь-яку дію.
Прочитайте речення. Яке з них потребує редагування? Відредагуйте і запишіть це речення. Відповідь обґрунтуйте.
Будинок-барак «дитячого притулку» зберігся. Саме в тих кімнатах створено експозицію музею, де утримувалися малолітні в'язні комуністів.
VІІІ. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання
Вправа «Мікрофон»
Сьогодні на я зрозумів(ла)…
Найбільші труднощі в мене були…
Я не вмів(ла), а тепер умію…
Я запам’ятав(ла)…
Урок спонукав мене …
ІХ. Домашнє завдання:
Опрацювати п.16, 17. Написати творчу роботу «Терновий вінок моєї Вкраїни». Використайте спогади своїх рідних, увівши в текст 3-4 складнопідрядні речення з означальними та з’ясувальними підрядними частинами.
25 листопада о 16 годині візьміть участь у Всеукраїнській акції «Запали свічку». Хай кожен схилить голову перед пам’яттю невинно убієнних поставить свічку перед образом Божим.
Хай ця хвилина увійде в наші серця тихою молитвою, очистить наші душі від зла. Тож вшануємо їх пам'ять хвилиною мовчання. Прошу всіх встати.