Контрольна робота з української мови для учнів 9-х класів
Тема. «Безсполучникове складне речення. Розділові знаки в БСР»
Мета: перевірити якість і рівень засвоєння учнями знань із відповідної теми; виробляти навички самоконтролю; виховувати любов до слова, пунктуаційну пильність.
Тип уроку: урок контролю й корекції знань, навичок й умінь.
Українська мова . 9 клас.
Контрольна робота з теми
«Безсполучникове складне речення. Розділові знаки в БСР»
Мета: перевірити якість і рівень засвоєння учнями знань із відповідної теми; виробляти навички самоконтролю; виховувати любов до слова, пунктуаційну пильність.
Тип уроку: урок контролю й корекції знань, навичок й умінь.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Народна творчість
Хід уроку
I. Організаційний момент
Перевірка готовності дев’ятикласників до контрольної роботи.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Створення максимально сприятливих умов для виконання контрольних тестових завдань.
III. Етап контролю знань, навичок й умінь
1. Безсполучникове складне речення є в рядку ( з 1 – 18 завдання по 0, 5 б.)
А Отець Яков подивився, потім повів очима вгору по стіні, зітхнув, скрутнув головою і нічого не сказав.
Б Покуть, де за традицією мали рясніти образи, був зовсім порожній.
В Роман йшов улицею: йому треба було до тестя.
Г Василь Кравчина, поранений в руку, одступав по дорозі з групою добре озброєних бійців, і тяжкий сором і гнів розтинали його душу.
2. Безсполучникового складного речення немає в рядку
А Отець Лісовський лякав гріхами й грозив карами всім без винятку, він чіпляв гріхи до всього сущого …
Б Виснажилися студені джерела, задихнулася від спраги річка й померла.
В Марно воркують лагідні горлиці, тривожно голосять одинокі зозулі.
Г Пропливали широкі сірі неорані українські лани, розбиті возами, зруйновані міста і чорні вікна спалених домів.
3. Із чотирьох частин складається БСР ( розділові знаки пропущено)
А Гуде ліс сухо подзвонюють мідним листом дуби співають сосни у високості під ногами тугі мов литі жолуді.
Б Поволі чвалали курними степовими шляхами сірі воли рипіли вози погейкували погоничі.
В Замовкла пісня поклав Музикант флейту на лаву й пішов до хати.
Г Частина саду являє собою крутий рельєф вона найменш упорядкована й справляє враження екзотичного лісу.
4. Між частинами БСР необхідно поставити кому (розділові знаки пропущено)
А Отаман мене не скривдить чоловік він шанований.
Б На зеленій траві білі чайки сидять білі свічі горять на тарелях латать.
В Тільки піде дощ одразу все оживає навкруги.
Г Трубив у свій ріг буяла весна.
5. Між частинами БСР замість крапки з комою треба поставити кому
А Вона й сіла коло вербового кореня дуплинастого, схилила голову на білую ручку; взяли її думки та гадки.
Б Серце стисло; до горла підкотився клубок.
В На порозі стоїть бабуся; навкруги тиша; скрізь ясно; з гаїв холодок дише.
Г Росла, росла дівчинонька та й на порі стала; ждала, ждала козаченька та й плакати стала.
6. Пунктуаційну помилку допущено в рядку
А Могутні крила розпростуються для лету; їх не спинить ніяка сила у світі.
Б Верби сплакували листям, їхні золоті сльози гнало за водою.
В Чайка сідає у воду – чекай доброї погоди.
Г Від серця відлягло: хмара покотила за обрій важкі громи, викрешуючи довгі блискавки.
7. Правильно розставлено розділові знаки в рядку
А Пройшовши по небу, тепла, тиха червнева ніч стала оволодівати й землею: безмежний степ став ущухати, корився, ніжніша.
Б До самого виру під’їжджати небезпечно; підмиває лід.
В Дощик перестав: усе навколо запахло, посвіжішало, заблищало.
Г Я підбіг до чайки, узяв її за крило: пташка була ще тепла, між білим пір’ячком на грудях чорніла ранка.
8. Між частинами БСР треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено)
А Художній живопис Григора Тютюнника виникав на ґрунті народного життя звідси письменник черпав прикметні риси своїх героїв, сюжети й багатство мови.
Б Рослинний і тваринний світ ховав у собі багато такого цікавого, невичерпного кожен день вражав усе новими несподіванками.
В Не повернуть минулого ніколи воно пройшло і вже здається миттю.
Г Прийшла й сіла кінець стола своїми білими руками меду батькові наливала й розмовляла.
9. Між частинами БСР треба поставити замість коми двокрапку в рядку
А Від барвистої небесної дуги залежить якість і кількість живлющого дощу, саме вона, веселка, набирає для нього воду з річок.
Б Ніщо тут не обмежує тебе, ніхто нікуди не підганяє.
В Тим часом вітер потужно роздимав полум’я, багряне гаддя де-не-де проповзало поміж людей, рвалося вперед…
Г В один край від табору тяглися поля, у другий – залягав рівний, як море, одвіку неораний степ.
10. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Роман йшов і розважав щось; думки снувалися по його голові, як човни поміж основою.
Б Глибше орати – більше снігу мати.
В Послався зелений барвінок, голубо зацвів; червоніє зірка; повився горобиний горошок…
Г Світ підлягає суворій необхідності, зима відповідає літу, весна – осені.
11. Укажіть БСР, у якому між усіма частинами треба поставити двокрапку (розділові знаки пропущено)
А Сивіла дощем далечінь вода вже блищала на шляху.
Б Вилискують брили оброслі зеленим оксамитом водяних мохів розпускається білим шумовинням потік виграючи на сонці.
В Я знаю моя мати і завтра піде в монастир їй незносні наші тривоги…
Г Явір зелененький на воду схилився козак молоденький сильно зажурився.
12. На межі частин БСР треба поставити крапку з комою в рядку (розділові знаки пропущено)
А Нап’юся з живої кринички візьму доброти від землі.
Б Запорозька Січ підтримувала в народі дух свободи патріотичної лицарської доблесті звідси козацтво розлилось по всій Україні.
В Бачу хвиля іскриста грає вільно на синьому морі.
Г Землі кланяйся низько до хліба буде близько.
13. Пунктуаційну помилку допущено в рядку
А Та я знаю одне: я готовий страждати за правду.
Б Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою.
В Велика повінь наближалася; долішнє населення все вийшло на рятувальні роботи.
Г З неба, як розтоплене золото, ллється на землю блискучий світ сонця; на ланах грає сонячна хвиля; під хвилею співає хліборобська доля.
14. Укажіть БСР, у якому між частинами треба поставити двокрапку, крапку з комою (розділові знаки пропущено)
А Душа річ тонка до неї ключів особливих не треба.
Б Він вважав себе багатим є молодість є сила є нестерпне бажання працювати.
В А тим часом із діброви козак виїжджає під ним коник вороненький насилу ступає.
Г Бучне весілля справили од її двору аж до церкви червоною китайкою вислали срібними кубками гостей частували.
15. Між частинами БСР треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А Кинулись до води тільки вінок маковий плаває кружиться.
Б Я глянув і здивувався ще дужче тато намалювали коня.
В Пам’ятайте при старших годиться мовчати премудрих слухати старшим підкорятися.
Г Зима білі сніги метуть хурделиці від морозу лунко тріскається лід на річці.
16. Між частинами БСР замість двокрапки треба поставити тире
А Старі переживають свої помилки особливо важко: їм належить бути мудрими.
Б І здається: Дніпро – наче крила орла.
В От бачить він: красується, шумить зелений сквер.
Г До мови доторкнешся: м’якіше од м’яких вона тобі здається.
17. Між частинами БСР треба поставити двокрапку й тире (розділові знаки пропущено)
А Трамонтан дмухав з берега був місяць січень чи лютий море замерзло на сотню метрів.
Б Нас мама змалку вчила впав шматочок хліба підніми і поклади на стіл.
В Одесу видко по другий бік морської затоки це місто обдував трамонтан воно висіло на березі мов кістяк старої шхуни.
Г Минув і рік минув і другий козака немає.
18. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Він вийшов на поле – уся праця пропала.
Б Здобудеш освіту – побачиш більше світу.
В Дарував їй з рук перстень: вона його не взяла.
Г Холодніє сіре небо – більше радості не знать.
19. Установіть відповідність між БСР і розділовими знаками в них (розділові знаки пропущено) ( 1 б.)
1 кома А Хочеш дружби будь сам другом.
2 крапка з комою Б Я знаю світ росте із доброти.
3 двокрапка В Серед густо посаджених вільх вам тривожно й незатишно.
4 тире Г Біліє місяць люди сплять.
Д Пливуть човни блищать весельця.
20. Запишіть речення, розставте розділові знаки між частинами БСР. Виконайте синтаксичний розбір одного речення (на вибір) ( 2 б.)
1. Не жди сподіваної волі вона заснула. 2. Сім’я міцна горе плаче. 3. Ти співав я мовчазна сиділа пісня в серці у мене бриніла. 4. Червоніє за горою плугатар співає.
IV. Організований збір зошитів для контрольних робіт
V. Відповіді на запитання, що виникли в учнів під час виконання завдань контрольної роботи
VI. Домашнє завдання
Створити алгоритм теоретичного матеріалу з теми «Безсполучникове складне речення».
( 1 В, 2 Г, 3 А, 4 Б, 5 Б, 6 А, 7 Г, 8 В, 9 А, 10 Г, 11 В, 12 Б, 13 Б, 14 Г, 15 А, 16 Г, 17 Б, 18 В; 19. 1 – Д, 2 – Г, 3 – Б, 4 – А; 20. 1. Не жди сподіваної волі: вона заснула.
2. Сім’я міцна – горе плаче. 3. Ти співав, я мовчазна сиділа, пісня в серці у мене бриніла. 4. Червоніє за горою; плугатар співає.)