Урок "Складнопідрядні речення з підрядними зясувальними"

Про матеріал

Урок побудований на соціокультурній змістовій лінії "Національна історія і культура (походження та значення тризуба)". Метою уроку є показати відмінність СПР зясувальних від СПР означальних; за допомогою текстів Г. Лозко, О. Неживого, В. Ужченко виховувати в учнів любов до свого народу, його історії.

Перегляд файлу

 

 

Тема. Складнопідрядне речення з підрядними зясувальними.

Мета: ознайомити учнів з поняттям про підрядні зясувальні речення, пояснити, як ці речення можуть звязуватися з головним, показати відмінність складнопідрядних зясувальних від складнопідрядних означальних речень; формувати вміння й навички визначати в тексті складнопідрядні зясувальні речення; за допомогою текстів Г Лозко, Неживого О., Ужченко В виховувати в учнів любов до свого народу, його історії.

Соціокультурна змістова лінія: Національна історія і культура (походження та значення тризуба (тридента)).

Обладнання: Г.С.Лозко. Українське народознавство. - К.: Зодіак-ЕКО, 1995.- С.230-232; Неживий О. І., Ужченко В. Д. Дидактичний матеріал з народознавства на уроках української мови. – 2-ге вид. – К.: Освіта, 1995. - С.209.

 

                                                       Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань учнів

   1. Перевірка домашнього завдання

   2. Індивідуальна робота учнів з картками

 

                                                        Картка 1

 

Серед поданих речень знайти складнопідрядне означальне речення, визначити засіб звязку в ньому. Переписати, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки. Усно визначити розряд числівників.

Знак тр…зуб, або тридент, відомий у світі з (не) запамятних часів. Саме стародавність цих знань і є (най)вищою цін…істю для нащ…дків. Це є той таємнич…й код, який маємо проч…тати, щоб відчути себе спа…коємцями великого і мудрого народу.

Тр…зуб знають у Європі, Азії, Індії; (з) ним зображувалися грец…кий Посейдон, етрус…кий (а пізніше римс…кий) Нептун, індійс…кий Шіва, скіфс…кий Тагимасад.

(Най)давніші писемні згадки про золотий тр…зуб і блакитне вбран…я царів Атлант…ди знаходимо у праці Платона «Тімей», яка була написана в 360-355 рр. до н.е.

З часу загибелі Атлант…ди минуло 11,5 тисяч років. Припускають, що (не) всі нащ…дки Посейдона загинули. Українс…кі землі (ні)коли повністю (не) були затопл…ні морями і потопами, тому цілком імовірно, що давню с…мволіку тр…зуба і жовто-блакитної барви наші предки вин…сли з Атлант…ди.   (За Г. Лозко)                                                                                                                                                   

 

                                                   Картка 2

 

Серед поданих речень знайти складнопідрядне означальне речення, визначити засіб звязку в ньому. Переписати, вставляючи пропущені букви. Усно визначити розряд числівників.

Про те, що тр…зуб є одним з найдавніших знаків нашої з…млі, можна судити з наскел…них малюнків, гончарних виробів, монет, пр…крас. Так на Поділ…і знайдені наскел…ні рел…єфи з тр…зубом, які зробл…ні у IV-III тис. до н.е., в Ольвії – тр…зуби першого тисячоліт…я до н.е., на монетах Боспорс…кого царства карбувалися тр…зуби з V ст. до н.е. Відомо також, що сармати використовували тамги-тр…зуби.

За князівс…кої доби тр…зуб почав набувати суч…сної графічної форми, хоча існувало б…гато різних варіантів малюнка у різних князів. Головна ідея тр…зуба – це ч…сло три, поєднан…я тр…ох основ бут…я, троїстість (тр…вимірність) жит…євого простору.

                                                                                            За Г. Лозко                                                                                                                              

 

                                                  Картка 3

 

Утворити з виділених простих речень складнопідрядні означальні речення, накреслити їхні  схеми. Визначити ступінь порівняння прикметників найдавніших, найархаїчніших, найстародавніших.

 

  Тризуб є вираженням найдавніших, найархаїчніших культів багатьох народів. Це, перш за все, культ Великої Праматері-Родоначальниці, культ Вогню, культ мудрого Змія. Всі ці символи знаходимо в давній арійській міфології. Арії на своєму шляху з Подніпровя до Індії залишили багатьом народам цей життєдайний знак – тризуб.

В індійському штаті Джаму далеко в горах і досі існує Храм Великої Богині Матері, розміщений у надрах триглавої гори з українською назвою Трикута. Велетенська бронзова скульптура богині з піднятим тризубом у правій руці завжди охороняється жерцями. Побожне ставлення індійців до тризуба свідчить про те, що цей знак аж ніяк не випадковий. Його давність нині не потребує доведень. Показово і те, що самі індійці усвідомлюють не місцеве походження тризуба.

Тризуб є одним із найстародавніших українських талісманів.

Оскільки саме на землях України тризуб має безперервну багатотисячолітню традицію, він має бути визнаним як національний символ і як символ Української держави. ( За Г. Лозко)

 

 

IІ.  Оголошення теми, мети й завдань уроку

ІІI. Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Опрацювання нового матеріалу

  1. Мовне спостереження

Порівняти складнопідрядне означальне і складнопідрядне зясувальне речення. Чи помітили ви відмінність між ними?А що схожого між цими реченнями? Що пояснюють підрядні означальні у головному реченні? а підрядні зясувальні?

  Символ – це ідея, яка відображає найглибинніші знання наших пращурів.

  Відомо, що більшість символів виникло ще на світанку історії людства.

 

Орієнтовні відповіді:

(Відмінність між складнопідрядними означальними і складнопідрядними зясувальними реченнями лише смислова (семантична); за структурою такі речення нічим не відрізняються один від одного: вони відносяться до одного члена в головному, теж можуть приєднуватися сполучниками чи сполучними словами.

Підрядні означальні пояснюють іменник (чи субстантивоване слово) у головному реченні, а в підрядних зясувальних присудок найчастіше буває виражений дієсловом неповної семантики (через що потребує додаткового зясування).

 

2. Робота з підручником

 §11, с.87-88 – прочитати теоретичний матеріал. Дати визначення підрядного зясувального речення, зясувати, за допомогою яких сполучників і сполучних слів приєднується підрядна частина до головної.

 

3. Робота з текстом

  До якого стилю мовлення належить текст? Довести свою думку. Виписати  складнопідрядні зясувальні речення, накреслити схеми. Виконати синтаксичний розбір останнього речення.

Найдавніші археологічні знахідки тризуба на українських землях походять з I ст. н.е. Очевидно те, що він міг бути символом давнього племені чи знаком влади. Як називалось це племя – невідомо, ймовірно, воно згодом влилося до обєднання племен давніх словян, що пізніше створили свою державу – могутню Київську Русь. Зображення тризуба належить до рубежу Х-XI ст., часів князювання в Києві Володимира Великого (980-1015 рр.), який міг успадкувати цей знак від своїх предків. Про те, що тризуб зберігся на золотих і срібних монетах Володимира, став спадкоємним геральдичним знаком для його нащадків – Святополка (1015-1019 рр.), Ярослава Мудрого (1019-1054 рр.), Анни Ярославни, королеви Франції, - писали академіки Б. Рибаков й І. Крипякевич. Відомо, що аналогічне клеймо має й цегла, знайдена під час розкопок Десятинної церкви в Києві (986-996 рр.). та Успенського собору у Володимирі-Волинському (1160 р.). Цікавим видається й те, що зображення його знаходять на цеглі й камінні інших церков, замків, палаців, на зброї, посуді, перснях. (За В. Ужченко)

 

  1. Робота біля дошки

1. Списати спроектовані на дошку речення, замінюючи виділені другорядні члени складнопідрядними з’ясувальними реченнями. Записати утворені складні речення, розставити розділові знаки.             

Зразок: Учитель радив учням глибше занурюватися в історію своєї держави.

             Учитель радив, щоб учні глибше занурювалися в історію своєї держави.

  Наш народ усвідомлює важливість національної символіки.

  Тепер ми добре знаємо походження тризуба.

 

 2. Скласти за поданими схемами складнопідрядні зясувальні  речення.

[ оглядати ], (спол.слово де); [ сказано], (спол. що); [чути ], (спол.слово як); [помітно], (спол. що ); [жаль],  (спол. що ).

 

 V. Закріплення вивченого матеріалу  

   1. Ігровий  методичний прийом «Слабка ланка»

  Пропоную пригадати всі нові терміни уроку. Перший учень називає один   термін, другий – попередній і свій, третій – два попередні та свій і т. д. Порядок слів зберігається. Якщо учень помилився, то наступний не виправляє його, а говорить: «Слабка ланка».

   2. Виконати за підручником вправу 118.

 

VI. Підведення підсумків уроку

VII. Домашнє завдання: § 11, с. 87-88 – вивчити теоретичний матеріал. 

 

                                               Методичний прийом «Вибери завдання сам».

На дошці заздалегідь записані домашні завдання трьох рівнів, і учні вибирають собі комбінацію придатних для них варіантів за інтересом і силою:

 

                                     високий рівень:

Написати міні-твір на тему: « Національні символи України», використовуючи складнопідрядні зясувальні речення.

 

                                    достатній рівень:

 Вправа 121 (письмово).

 

                                    середній рівень:

           Вправа 116 (письмово).

 

початковий рівень:

 Вправа 115 (письмово).

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
31 липня 2018
Переглядів
1302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку