Урок розвитку мовлення "Слова – навпаки. Слова, протилежні за значенням" має на меті розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням, формувати вміння добирати слова, протилежні за значенням, активізувати вміння вживати їх в усному і писемному мовленні, збагачувати словниковий запас учнів, збагачувати мовлення прислів'ями, розвивати артикуляцію та виразність мовлення. Корегувати пам'ять, зорову та слухову увагу, виховувати вміння спілкуватися та працювати в парі.
Тема. Слова – навпаки. Слова, протилежні за значенням.
Мета. Продовжувати розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням. Формувати вміння добирати слова, протилежні за значенням, активізувати вміння вживати їх в усному і писемному мовленні. Збагачувати словниковий запас учнів, збагачувати мовлення прислів’ями.
Розвивати артикуляцію та виразність мовлення. Корегувати пам'ять, зорову та слухову увагу. Виховувати вміння спілкуватися та працювати в парі.
Обладнання: квітка, емблеми, картки із завданнями, м’яч, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу
— Доброго дня, діти! Привітайтеся з нашими гостями.
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Працюватимо старанно,
Щоб почути у кінці
Що у нашім першім класі
Діти – просто молодці!
— Діти, подивіться у вікно. Яка зараз пора року? Що ви можете сказати про сьогоднішню погоду на вулиці? (Тепло, сонечко світить).
— Який настрій викликає у вас ця погода? (гарний, веселий). Так ось я хочу, щоб у вас на протязі всього уроку був такий радісний настрій.
— Чи любите ви весну? Чому?
— Весна, чудова пора року, коли після зимової сплячки все в природі оживає, прокидається. І я хочу показати вам сьогодні незвичайну чарівну квітку, яка виросла на казковій весняній галявині. Ой, дивіться на пелюстках, щось написано!
Хлопчики і дівчатка! Якщо вам вдасться виконати завдання чарівної квіточки, вас чекає сюрприз.
Ну що, спробуємо впоратися з завданнями квітки ?! Тоді починаємо!
• Відриваємо першу пелюстку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Завдання 1. Вивчити скоромовку про весну.
Скоромовка
Вже весна і тане крига,
Врешті, весняна відлига.
— Читаємо хором повільно
— Читаємо голосно
— Читаємо пошепки
— Читаємо як пісню
— Читаємо швидко
• Відриваємо другу пелюстку.
Завдання 2. Гра «Знайди друзів»
Пес решето
Поле товариш
Сито собака
Друг гіркий
Солодкий нива
— Скільки пар друзів знайшли? Прочитайте їх. Як дізналися, що це слова-друзі?
— Які слова залишилися без пари? Чому?
— Як гадаєте, про що будемо говорити сьогодні на уроці?
III. Повідомлення теми та мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про слова, протилежні за значенням, навчимося знаходити їх у реченнях та тексті, складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо в своєму житті.
— Навіщо ми використовуємо слова, протилежні за значенням?
( Саме ці слова здатні збагатити і прикрасити мовлення людини, зробити його образним і красивим. Вони допомагають краще висловити свої почуття і емоції. Без цих слів наша мова не була б такою повною, яскравою і емоційно забарвленою)
ІV. Робота над матеріалом уроку
• Відриваємо третю пелюстку.
Завдання 3. Гра “Скажи навпаки” ( з м’ячем)
Вчитель кидає м’яч і називає слово. Дитина, яка зловила м’яч, повертаючи його, називає слово, протилежне за значенням.
День, холод, світло, зима, гарно …
• Відриваємо четверту пелюстку.
Завдання 4. «Опиши хлопчиків»
— До нас на урок завітали два хлопчика. Розгляньте їх зовнішній вигляд. Зверніть увагу на те, чим вони відрізняються. Давайте їх опишемо. Використовуйте слова, протилежні за значенням.
Справа хлопчик веселий, а зліва – сумний.
Справа хлопчик худий, а зліва – гладкий, товстий.
Справа хлопчик чистий, а зліва – брудний.
Справа хлопчик високий, а зліва – низький.
Справа у хлопчика волосся світле, а зліва – темне.
— Хлопчики зробили помилки, давайте їх виправимо.
Далеко – близький (треба близько)
День – нічний (треба ніч)
Підняв – опускається (треба опустив)
Старість – молодий (треба молодість)
Портфель – рюкзак
Учні коментують, які знайшли помилки, і виправляють їх.
Портфель – рюкзак – слова, близькі за значенням. Підібрати слово , протилежне за значенням неможливо.
Фізкультхвилинка.
Стомились, не можемо вже працювати.
Будем всі відпочивати.
Руки вгору, руки вниз,
Вліво-вправо повернись.
Подивись на небо вгору,
Очі вниз опусти додолу.
Присядь низенько, підтягнись височенько.
Очі закрий, помовчи, до 5 полічи.
Очі відкрий, розкажи, як лічив.
Тепер знов до праці – ти відпочив.
— Які протилежні за значенням слова допомогли вам виконати фізкультхвилинку?
• Відриваємо п’яту пелюстку.
Завдання 5. Фотодиктант
Учитель показує учням одночасно 2 малюнки, учні записують слова парами.
Чорний – білий, літо – зима, день – ніч.
Перевірка.
(За наявності часу учні з однією парою слів усно складають речення)
• Відриваємо шосту пелюстку.
Завдання 6. Робота в парах
— Наступне завдання ви будете робити в парах. В кожного з вас на грудях є емблема. Вам потрібно знайти учня, на емблемі якого написане слово, яке буде протилежним за значенням до вашого. Це і означає, що ви знайшли свою пару. Разом ви будете виконувати наступне завдання. Завдання у кожної пари буде своє.
— Прошу наші пари представитись.
1. Розшифруйте слово. Підберіть до нього слово, протилежне за значенням.
А Н С Е В (весна – осінь)
1 2 3 4 5 (добро – зло)
О Б Д О Р
2. З’єднайте малюнки стрілочками
3. Розшифруйте ребус. Підберіть до відгадки слово, протилежне за значенням.
,, (горе - радість) 1 – Т (тиша – шум, гомін)
4. Підібрати пару до картинок
5. Записати слова, протилежні за значенням
Сміється |
|
Війна |
|
Далеко |
|
Новий |
|
Гарно |
|
Хворий |
|
6. Виправте текст, замінюючи виділені слова на протилежні за значенням.
Взимку_________________
Сонце (низько) ______________стоїть над землею. По небу пливуть (важкі ) _______________( чорні ) ________________хмари. (Зимові ) _________________ дні (короткі ) ________________, а ночі (довгі ) ______________________.
* Додаткове завдання (за наявності часу).
Відновити прислів’я.
— Без слів, протилежних за значенням нам не обійтися у своєму житті. З давніх пір люди користуються ними. Вони сховали їх у загадках, прислів’ях та приказках.
А у нас наступне завдання. Будете працювати в парах. Складіть зі слів прислів’я. Знайдіть слова, протилежні за значенням. Як ви розумієте зміст прислів’я?
Добро завжди перемагає зло.
Маленька праця краща за велике безділля.
Більше діла — менше слів
На чорній землі білий хліб родить.
Ситий голодного не розуміє.
Знайти друга легко – важко вберегти.
V. Підсумок
— З якими словами ознайомилися на уроці?
— Наведіть приклади.
— Закінчіть речення
Слон великий, а мишка …………. .
Удень світло, а вночі ………….. .
Цукор солодкий, а лимон ………. .
— Яке завдання сподобалось найбільше?
— А тепер обіцяний сюрприз. Загляніть у вазу (на дні вази цукерки).