19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок "Слова – навпаки. Слова, протилежні за значенням"

Про матеріал

Урок розвитку мовлення "Слова – навпаки. Слова, протилежні за значенням" має на меті розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням, формувати вміння добирати слова, протилежні за значенням, активізувати вміння вживати їх в усному і писемному мовленні, збагачувати словниковий запас учнів, збагачувати мовлення прислів'ями, розвивати артикуляцію та виразність мовлення. Корегувати пам'ять, зорову та слухову увагу, виховувати вміння спілкуватися та працювати в парі.

Перегляд файлу

Тема. Слова – навпаки. Слова, протилежні за значенням.

Мета. Продовжувати розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням. Формувати вміння добирати слова, протилежні за значенням, активізувати вміння вживати їх в усному і писемному мовленні. Збагачувати словниковий запас учнів, збагачувати мовлення прислів’ями.

Розвивати артикуляцію та виразність мовлення. Корегувати пам'ять, зорову та слухову увагу. Виховувати вміння спілкуватися та працювати в парі. 

Обладнання: квітка, емблеми, картки із завданнями, м’яч, роздатковий матеріал.

                                                      Хід уроку

І. Організація класу

— Доброго дня, діти! Привітайтеся з нашими гостями.

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Працюватимо старанно,

Щоб почути у кінці

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці!

Діти,  подивіться у вікно. Яка зараз пора року? Що ви можете сказати про сьогоднішню погоду на вулиці? (Тепло, сонечко світить).

— Який настрій викликає у вас ця погода? (гарний, веселий). Так ось я хочу, щоб у вас на протязі всього уроку був такий радісний настрій.

Чи любите ви весну? Чому?

— Весна, чудова пора року, коли після зимової сплячки все в природі оживає, прокидається. І я хочу показати вам сьогодні незвичайну чарівну квітку, яка виросла на казковій весняній галявині. Ой, дивіться на пелюстках, щось написано!

      Хлопчики і дівчатка! Якщо вам вдасться виконати завдання чарівної квіточки, вас чекає сюрприз.

Ну що,  спробуємо впоратися з завданнями квітки ?! Тоді починаємо!

• Відриваємо  першу пелюстку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Завдання 1. Вивчити скоромовку про весну.

Скоромовка

Вже весна і тане крига,

Врешті, весняна відлига.

— Читаємо хором повільно

— Читаємо голосно

— Читаємо пошепки

— Читаємо як пісню

— Читаємо швидко

 

• Відриваємо  другу пелюстку.

Завдання 2. Гра «Знайди друзів»

Пес                  решето

Поле                товариш

Сито                собака

Друг                гіркий

Солодкий        нива

— Скільки пар друзів знайшли? Прочитайте їх. Як дізналися, що це слова-друзі?

— Які слова залишилися без пари? Чому?

— Як гадаєте, про що будемо говорити сьогодні на уроці?

 

III. Повідомлення теми та мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми поговоримо про слова, протилежні за значенням, навчимося знаходити їх у реченнях та тексті, складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо в своєму житті.

— Навіщо ми використовуємо слова, протилежні за значенням?

( Саме ці слова здатні збагатити і прикрасити мовлення людини, зробити його образним і красивим. Вони допомагають краще висловити свої почуття і емоції.  Без цих слів наша мова не була б такою повною, яскравою і емоційно забарвленою)

 

ІV. Робота над матеріалом уроку

• Відриваємо  третю  пелюстку.

Завдання 3. Гра “Скажи навпаки” ( з мячем)

Вчитель кидає мяч і називає слово. Дитина, яка зловила мяч, повертаючи його, називає слово, протилежне за значенням.

День,  холод,  світло,  зима,  гарно

 

• Відриваємо  четверту  пелюстку.

Завдання 4. «Опиши хлопчиків»

— До нас на урок завітали два хлопчика. Розгляньте їх зовнішній вигляд. Зверніть увагу на те, чим вони відрізняються. Давайте їх опишемо. Використовуйте слова, протилежні за значенням.

Справа хлопчик веселий, а зліва – сумний.

Справа хлопчик худий, а зліва – гладкий, товстий.

Справа хлопчик чистий, а зліва – брудний.

Справа хлопчик високий, а зліва – низький.

Справа у хлопчика волосся світле, а зліва – темне.

— Хлопчики зробили помилки, давайте їх виправимо.

Далеко – близький (треба близько)

День – нічний (треба ніч)

Підняв – опускається (треба опустив)

Старість – молодий (треба молодість)

Портфель – рюкзак

Учні коментують, які знайшли помилки, і  виправляють їх.

Портфель – рюкзак – слова, близькі за значенням. Підібрати слово , протилежне за значенням неможливо.

 

Фізкультхвилинка.

Стомились, не можемо вже працювати.

Будем всі відпочивати.

Руки вгору, руки вниз,

Вліво-вправо повернись.

Подивись на небо вгору,

Очі вниз опусти додолу.

Присядь низенько, підтягнись височенько.

Очі закрий, помовчи, до 5 полічи.

Очі відкрий, розкажи, як лічив.

Тепер знов до праці – ти відпочив.

  Які протилежні за значенням слова допомогли вам виконати фізкультхвилинку?

 

• Відриваємо  п’яту  пелюстку.

Завдання 5.  Фотодиктант

Учитель показує учням одночасно 2 малюнки, учні записують слова парами.

Чорний – білий, літо – зима, день – ніч.

Перевірка.

(За наявності часу учні з однією парою слів усно складають речення)

 

• Відриваємо  шосту пелюстку.

Завдання 6. Робота в парах

  Наступне завдання ви будете робити в парах. В кожного з вас на грудях є емблема. Вам потрібно знайти учня, на емблемі якого написане слово, яке буде протилежним за значенням  до вашого. Це і означає, що ви знайшли свою пару. Разом ви будете виконувати  наступне завдання. Завдання у кожної пари буде своє.

  Прошу наші пари представитись.

 

1.  Розшифруйте слово. Підберіть до нього слово, протилежне за значенням.

А Н С Е В  (весна – осінь)

1  2   3   4   5   (добро – зло)

 О  Б  Д   О  Р

 

2. Зєднайте малюнки стрілочками

C:\Работа\2016 1-А\Открытые уроки\Розвиток мовлення\photofacefun_com_1491152954.jpgC:\Работа\2016 1-А\Открытые уроки\Розвиток мовлення\photofacefun_com_1491153024.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Похожее изображение3. Розшифруйте ребус.  Підберіть до відгадки  слово, протилежне за значенням.

ребусиребуси         ,,            (горе - радість)                             1 – Т (тиша – шум, гомін)

 

4. Підібрати пару до картинок

5. Записати слова, протилежні за значенням

Сміється

 

Війна

 

Далеко

 

Новий

 

Гарно

 

Хворий

 

6. Виправте текст, замінюючи виділені слова на протилежні за значенням.

                                Взимку_________________

Сонце  (низько)  ______________стоїть над землею. По небу пливуть (важкі )  _______________( чорні ) ________________хмари.  (Зимові ) _________________ дні (короткі )  ________________, а ночі  (довгі )  ______________________.

 

 

* Додаткове завдання (за наявності часу).

Відновити прислів’я.

  Без слів, протилежних за значенням нам не обійтися у своєму житті. З давніх пір люди користуються ними. Вони сховали їх  у загадках, прислів’ях та приказках.

А у нас наступне завдання. Будете працювати в парах. Складіть зі слів прислівя. Знайдіть слова, протилежні за значенням. Як ви розумієте зміст прислівя?

Добро завжди перемагає зло.

Маленька праця краща за велике безділля.

Більше діла — менше слів

На чорній землі білий хліб родить.

Ситий голодного не розуміє.

Знайти друга легко – важко вберегти.

 

V. Підсумок

  З якими словами ознайомилися на уроці?

  Наведіть приклади.

  Закінчіть речення  

Слон великий, а мишка …………. .    

Удень світло, а вночі    ………….. .

Цукор солодкий, а лимон ………. .

  Яке завдання сподобалось найбільше?

А тепер обіцяний сюрприз. Загляніть  у вазу (на дні вази цукерки).

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Томашевська Ганна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Руденко Наталія Іванівна
    Дякую за змістовний матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
4287
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку