Урок Тема: "Безособові речення"

Про матеріал

- Ознайомити з особливостями безособового речення; - розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати безособові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; - формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення.

Перегляд файлу

Урок 

           Тема: Безособові речення

Мета:  - поглибити знання учнів про односкладні речення; - ознайомити з особливостями безособового речення; - розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати безособові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; - формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення; - розвивати соціальну та громадянську компетентності: сприяти становленню учня як громадянина, здатного соціалізуватися в суспільстві, вміти вирішувати реальні проблеми власного життя, створювати самостійно умови для життєвого успіху.

Учні знатимуть: - яку роль виконують односкладні безособові речення в науковому, офійійно – діловому та художньому стилях мовлення;

Учні вмітимуть: - знаходити в текстах різних стилів односкладні безособові речення; конструювати та трансформувати безособові речення.

Тип уроку:  урок – дослідження з використанням структури особистісно зорієнтованого уроку

Обладнання: картки – пам’ятки «Стилі мовлення», картки із завданням, підручник, інструкція з інформацією, гра ,,Звіт”

Методи, прийоми, види, форми роботи: бесіда, асоціативне гроно ,,Успіх”,  “Незакінчене речення “, метод ,,Я так думаю, “ПРЕС”,  робота за підручником.

                                Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності. Позитивна установка на роботу.
  • Евристична бесіда: – Чи успішна ви людина? Чи успішний ви учень?
  • Яку освіту ви хочете здобути – середню чи вищу?
  • Чого прагнете досягти в житті?
  • Чи зрозуміли ви для чого прийшли у цей світ?
  • Які ваші найважливіші цінності в житті?
  • Асоціативне гроно

           отримати освіту                                            любов

                 здобути професію                                   дружба

Успіх     реалізувати  себе в суспільстві     Цінності     толерантність

      стати успішним                                                     самоповага                                      

мати гарну родину                                   відповідальність         довіра

  • Перевірка самостійно складених вдома власних висловлювань. (Учні вибрали різну тематику).
  • Сьогодні на уроці ми обговоримо питання «Як  стати успішною людиною? Що для цього треба зробити? Яка формула успіху?», а допоможе нам  тема уроку «Односкладні безособові речення».
  1. Цілевизначення.
  • Навіщо нам потрібно вивчати цей матеріал?  Де він нам знадобиться?

Зможете:  - аналізувати,  конструювати безособові речення та використовувати у власному  мовленні;

  • давати власну оцінку своєї діяльності з погляду понять «відповідальність» та «обовязок», обгрунтовувати своє ставлення до вирішення проблем, які виникають у вас у повсякденному житті.
  1. Опрацювання навчального матеріалу.
  • Колективна робота за підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу ( §18). Складання опорної схеми.

 

 

 

 

 

 

 

  • «Зверніть увагу».  Слід відрізняти безособові речення з головним членом, вираженим сполученням прислівника та інфінітива, від двоскладних.

Під гору бігти важко. – двоскладне

Під гору важко бігти. – односкладне.

  • Робота в дослідницьких групах. Повторимо правила роботи в групах.

1. Уважно прочитайте завдання.

2. Визначте, хто говоритеме першим.

3. Почерзі висловіть свої думки.

4. Дійдіть спільного висновку. 

  • «Пізнавальний  інтерес».  Метод «Я так думаю».  Аналіз текстів офіційно – ділового, наукового і художнього стилів.

Інструкція з інформацією про перебіг дослідження:

  1. Прочитати текст, довести стильову належність його.
  2. Знайти односкладні безособові речення.
  3. Уважно перечитайте всі безособові речення, запишіть їх.
  4. З’ясувати ситуації, за яких ці речення використовуються, а також – що вони виражають, відтворюють.
  5. Висновки записати навпроти кожного речення.
  6. Зверніться до вчителя, якщо виникають проблеми.
  7. Узагальнити висновки і записати.
  8. Озвучити результати дослідження.

Картка – пам’ятка

 

 

 

Текс 1. Освіта відіграє в житті дитини дуже важливу роль. Завдяки їй формується характер, погляд на життя, суспільні інтереси й власні принципи. Розвиток дитини забезпечується здійсненням її права на освіту. Тож, навчаючись, маленька особистість має не тільки певні права, передбачені законодавством та моральними принципами, але й обов’язки.

Оволодівати  знаннями, вміннями, практичними навичками, підвищувати загальнокультурний рівень. Дотримуватися  вимог статуту, правил внутрішнього розпорядку. Бережливо  ставитись до державного, громадського і особистого майна. Дотримуватися  законодавства, моральних, етичних норм.

Брати  посильну участь у різних видах трудової діяльності, що не заборонені чинним законодавством.

,,Я вважаю, що…’’

,,Тому що …’’

,,Отже,..’’

Висновок: безособові речення відтворюють рішучість, наказовість. 

  • Чи завжди ви виконуєте свої обовязки?
  • Що керує вами у вирішенні проблем? До кого звертаєтеся за допомогою?
  • Чи однакові за значенням слова « відповідальність» та «обов’язок»?
  • «Словничок».  Відповідальність - це свідоме ставлення особи до вимог суспільної необхідності, обов'язків, соціальних завдань, норм і цінностей.

Обовязок – це те, чого треба беззастережно дотримуватися, що слід

безвідмовно виконувати відповідно до вимог суспільства або виходячи з власного сумління.Картка –памятка

      

            

 

 

 

 

 

Текст 2.  Що означає вивчити мову? Відомо, що можна якісно завчити правила і навіть свідомо застосовувати багато граматичних правил, проте не бути здатним вільно, легко, влучно, доцільно, досконало й оперативно користуватися цими знаннями за різних комунікативних ситуацій та цілей поза навчальним середовищем, тобто не досягти  грамотності. Це  не просто її розуміти і знати, це здатність мобілізовувати набуті мовні знання для розв’язання певних комунікативних завдань за різних контекстів, ситуацій, сфер навчальної,  наукової та професійної діяльності.

Висновок: безособові речення виражають результат дії, наслідки певних подій.

  • Як ви розумієте «мобілізувати мовні знання»?
  • Чому у повсякденному житті люди не спілкуються рідною мовою, а переходять на російську мову? Це незнання своєї мови, малий словниковий запас, чи соромно, чи не модно? Аргументуйте свою думку.

 

 

Картка – памятка

 

 

 

 

 

Текст 3 Часто доводилося мені з дідусем ходити в ліс шукати лікарські трави. Ось і цього разу встали ми дуже рано. На небі ще блідо мерехтіли зірки. Гостро віяло ранковою прохолодою. До лісу було далеченько. Коли дібралися туди, перші промені сонця вже лагідно лоскотали мені лице своїм теплом. Приємно було від того на серці, й воно промінилося радістю. І ноги не боліли, і втоми в тілі не було...
Дідусь сів на пахучі трави, розв'язав полотняну торбину зі сніданком. Приємно запахло…

Висновок:  безособові речення виражають відтворення переживань людини, коли вона залишається віч-на-віч з природою, душевний стан персонажа чи автора.

  • Чи вмієте ви, сучасне покоління, спілкуватися з бабусею та дідусем, з людьми похилого віку?
  • Чи приведе неповага до старшого покоління, незнанні традицій до вимирання нації? Чому? Аргументуйте свою думку.

Результати досліджень роботи в групах у вигляді схеми.( Учасники поділилися результатами роботи. Підвели підсумок щодо стилістичного використання безособових речень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Коло думок». ( Спонукання до пошуку альтернативних рішень)

– Зясуйте, що ж потрібно для досягнення успіху? Давайте разом складемо певні вимоги до себе з використанням безособових речень. Запишіть. В олімпійців є формула успіху. Кожний елемент цієї формули важливий.

Успіх =  Візія + Запал + Дія

Візія  – це кінцева мета, яку ми хотіли досягти.

Запал – це мотивація, яку треба підтримувати.

Дія – це кроки, які треба зробити, щоб дійти до своєї мети.

  • Повірити у свої сили.
  • Щодня оцінювати свої результати.
  • Не боятися помилок, вчасно їх виправляти.
  • Вітати себе з перемогою.
  • Переконатися у необхідності вчитися все життя.
  • Гра «Звіт». Психологи радять, що час від часу потрібно підбивати підсумки певного періоду життя. Спробуйте узагальнити «плюси» і «мінуси» вашого навчання у школі. Скористайтеся початком речень.

Опрацьовано              Втрачено

Прочитано                  Забуто

Зроблено                     Зламано

Створено                     Розірвано

Розвязано                   Загублено

IY. Рефлексійно – оцінювальний етап.

• Бесіда

  • Чи змінилися ваші цінності за період навчання з 1 по 8 клас?
  • Що ви ставите на перше місце? На які риси свого характеру почали звертати більше уваги?
  • Які висновки для себе ви зробили з матеріалів сьогоднішнього уроку?
  • Чи використаєте їх у своєму житті для досягнення успіху?
  • Технологія  «Незакінчене речення»
  • Після цього уроку я зрозуміла, що..
  • Мені потрібно більше працювати над…
  • Від сьогодні я буду дотримуватися…
  • Більше уваги приділятиму…
  • Оцінювання
  • Найбільший мій успіх – це…
  • Я зрозуміла заради чого я навчаюся, бо…

   Заповнити таблицю

 Критерії

       Завжди

           Рідко

   Ніколи

Я доводжу почату справу докінця

 

 

 

Я звертаю увагу на свою поведінку в повсякденному житті

 

 

 

Я беру на себе відповідальність..

 

 

 

 

Y. Домашнє  завдання

Виберіть статтю з будь – якої газети, випишіть односкладні речення, вкажіть їх вид.

Повторити теоретичний матеріал в підручнику  §16 -18, впр.183

 

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
1589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку