- Ознайомити з особливостями безособового речення; - розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати безособові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; - формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення.
Урок
Тема: Безособові речення
Мета: - поглибити знання учнів про односкладні речення; - ознайомити з особливостями безособового речення; - розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати безособові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; - формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення; - розвивати соціальну та громадянську компетентності: сприяти становленню учня як громадянина, здатного соціалізуватися в суспільстві, вміти вирішувати реальні проблеми власного життя, створювати самостійно умови для життєвого успіху.
Учні знатимуть: - яку роль виконують односкладні безособові речення в науковому, офійійно – діловому та художньому стилях мовлення;
Учні вмітимуть: - знаходити в текстах різних стилів односкладні безособові речення; конструювати та трансформувати безособові речення.
Тип уроку: урок – дослідження з використанням структури особистісно зорієнтованого уроку
Обладнання: картки – пам’ятки «Стилі мовлення», картки із завданням, підручник, інструкція з інформацією, гра ,,Звіт”
Методи, прийоми, види, форми роботи: бесіда, асоціативне гроно ,,Успіх”, “Незакінчене речення “, метод ,,Я так думаю”, “ПРЕС”, робота за підручником.
Хід уроку
отримати освіту любов
здобути професію дружба
Успіх реалізувати себе в суспільстві Цінності толерантність
стати успішним самоповага
мати гарну родину відповідальність довіра
Зможете: - аналізувати, конструювати безособові речення та використовувати у власному мовленні;
Під гору бігти важко. – двоскладне
Під гору важко бігти. – односкладне.
1. Уважно прочитайте завдання.
2. Визначте, хто говоритеме першим.
3. Почерзі висловіть свої думки.
4. Дійдіть спільного висновку.
Інструкція з інформацією про перебіг дослідження:
Картка – пам’ятка
Текс 1. Освіта відіграє в житті дитини дуже важливу роль. Завдяки їй формується характер, погляд на життя, суспільні інтереси й власні принципи. Розвиток дитини забезпечується здійсненням її права на освіту. Тож, навчаючись, маленька особистість має не тільки певні права, передбачені законодавством та моральними принципами, але й обов’язки.
Оволодівати знаннями, вміннями, практичними навичками, підвищувати загальнокультурний рівень. Дотримуватися вимог статуту, правил внутрішнього розпорядку. Бережливо ставитись до державного, громадського і особистого майна. Дотримуватися законодавства, моральних, етичних норм.
Брати посильну участь у різних видах трудової діяльності, що не заборонені чинним законодавством.
,,Я вважаю, що…’’
,,Тому що …’’
,,Отже,..’’
Висновок: безособові речення відтворюють рішучість, наказовість.
Обов’язок – це те, чого треба беззастережно дотримуватися, що слід
безвідмовно виконувати відповідно до вимог суспільства або виходячи з власного сумління.Картка –пам’ятка
Текст 2. Що означає вивчити мову? Відомо, що можна якісно завчити правила і навіть свідомо застосовувати багато граматичних правил, проте не бути здатним вільно, легко, влучно, доцільно, досконало й оперативно користуватися цими знаннями за різних комунікативних ситуацій та цілей поза навчальним середовищем, тобто не досягти грамотності. Це не просто її розуміти і знати, це здатність мобілізовувати набуті мовні знання для розв’язання певних комунікативних завдань за різних контекстів, ситуацій, сфер навчальної, наукової та професійної діяльності.
Висновок: безособові речення виражають результат дії, наслідки певних подій.
Картка – пам’ятка
Текст 3 Часто доводилося мені з дідусем ходити в ліс шукати лікарські трави. Ось і цього разу встали ми дуже рано. На небі ще блідо мерехтіли зірки. Гостро віяло ранковою прохолодою. До лісу було далеченько. Коли дібралися туди, перші промені сонця вже лагідно лоскотали мені лице своїм теплом. Приємно було від того на серці, й воно промінилося радістю. І ноги не боліли, і втоми в тілі не було...
Дідусь сів на пахучі трави, розв'язав полотняну торбину зі сніданком. Приємно запахло…
Висновок: безособові речення виражають відтворення переживань людини, коли вона залишається віч-на-віч з природою, душевний стан персонажа чи автора.
Результати досліджень роботи в групах у вигляді схеми.( Учасники поділилися результатами роботи. Підвели підсумок щодо стилістичного використання безособових речень).
«Коло думок». ( Спонукання до пошуку альтернативних рішень)
– З’ясуйте, що ж потрібно для досягнення успіху? Давайте разом складемо певні вимоги до себе з використанням безособових речень. Запишіть. В олімпійців є формула успіху. Кожний елемент цієї формули важливий.
Успіх = Візія + Запал + Дія
Візія – це кінцева мета, яку ми хотіли досягти.
Запал – це мотивація, яку треба підтримувати.
Дія – це кроки, які треба зробити, щоб дійти до своєї мети.
Опрацьовано Втрачено
Прочитано Забуто
Зроблено Зламано
Створено Розірвано
Розв’язано Загублено
IY. Рефлексійно – оцінювальний етап.
• Бесіда
Заповнити таблицю
Критерії |
Завжди |
Рідко |
Ніколи |
Я доводжу почату справу докінця |
|
|
|
Я звертаю увагу на свою поведінку в повсякденному житті |
|
|
|
Я беру на себе відповідальність.. |
|
|
|
Y. Домашнє завдання
Виберіть статтю з будь – якої газети, випишіть односкладні речення, вкажіть їх вид.
Повторити теоретичний матеріал в підручнику §16 -18, впр.183