СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. ГОЛОВНЕ І ЗАЛЕЖНЕ СЛОВО.
Види вправ:
- Випишіть усі словосполучення з тексту і зробіть їх синтаксичний розбір.
- Розподільний диктант з ключем.- Знайдіть помилки і запишіть правильно.
Урок
Тема: СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. ГОЛОВНЕ І ЗАЛЕЖНЕ СЛОВО
Мета: поглибити вивчене про словосполучення, його види; розвивати вміння визначати сполучення слів; виховувати самостійність у навчанні.
Обладнання: підручник, картки з вправами 1, 2, 3; робочий зошит для 8 класу.
Хід уроку
І. Організаційний момент (оголошення теми і завдань уроку)
ІІ. Мотивація навчання школярів
Разом |
Через дефіс |
Окремо |
Знайдеш деінде |
Усього-на-всього кущ |
Хвилюються все одно |
Напам’ять вивчи |
Звик більш-менш |
Усміхається час від часу |
Ойкає щодня |
З’являються де-не-де |
Звалив з розгону |
Звикнув одразу |
Стали пліч-о-пліч |
Підуть нога в ногу |
Кинулися врізнобіч |
Вирушили вранці-рано |
Стихне кінець кінцем |
Вщух опівночі |
Знайду коли-небудь |
Зітхає раз за разом |
Заберіть додому |
З’ясувалося давним-давно |
|
Рідний батько – це найвища святиня в світі.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
1. Слово вчителя.
Словосполучення – синтаксична одиниця, що утворюється у результаті поєднання двох або більше повнозначних слів засобом підрядного зв’язку (високий чоловік, лист до брата, приємний мені, розмовляти пошепки).
Словосполучення складається найменше з двох слів: головного і залежного. Воно ще називаєтьсяпростим (непоширеним). Головне слово визначає вживання залежного слова у тій чи іншій формі. Якщо від головного слова залежить не одне, а більше слів, то таке словосполучення складне (поширене).
Головне і залежне слова пов’язані в словосполученні за змістом і граматично. Граматичний зв'язок у ньому виражається за допомогою залежного слова (широким полем) або закінчення і прийменника (іде в бібліотеку). Незмінні слова (прислівники, дієприслівники, неозначена форма дієслова) зв’язуються з головним за змістом (приніс швидко).
Будова кожного словосполучення залежить від того, які частини мови виступають у ролі головного і залежного слів і яку форму вони мають. Наприклад, у словосполученнях веселе свято, крутий берег залежне слово – прикметник, а головне – іменник, який визначає форму прикметника (веселе – с.р., одн., наз. в.; крутий – ч.р., одн., наз. в.). Залежно від того, якою частиною мови виражене головне слово, словосполучення бувають: 1) іменникові: іскристий сніг; 2) прикметникові: мокрий від дощу; 3) числівникові: п'ятнадцять зошитів; 4) займенникові: сам по собі; 5) дієслівні: носити воду; 6)прислівникові: досить швидко.
За способом пояснення головного слова словосполучення бувають: 1) додаткові (залежні слова відповідають на запитання непрямих відмінків): турбуватися про малят; 2) означальні (залежні слова відповідають на питання який? чий?): читання вголос; 3) обставинні (залежні слова відповідають на запитання різних обставин): розцвітати навесні.
В українській мові є словосполучення, які виступають як один нерозкладний член словосполучення: проливати крокодилові сльози (головне слово – проливати, а залежна частина –крокодилові сльози). Це стійке лексичне словосполучення.
Спільне значення всіх словосполучень, які мають однакову будову (тобто частини мови в ролі головного і залежного слів), називається їх граматичним значенням. Наприклад, однакове граматичне значення мають словосполучення дивитися кінофільм, вишивати сорочку, бо головне слово в них (виражене дієсловом) називає дію, яка переходить на предмет.
1) підмет і присудок (йде дощ);
2) однорідні члени речення (сиділа і слухала);
3) фразеологізми (байдики бити);
4) поєднання прийменників із іменниками (із пропозицією) чи займенників з прийменниками (до них), дієслова з часткою (таки зробив), складені форми слів (буду навчатись, найбільш здатний);
5) сполучення з відокремленими членами (стоять, укриті снігом).
Такі поєднання називаються сполученням слів!
2. Робота з підручником (читання правил ст. 43-51).
3. Тренувальні вправи:
Вправа 1(усно).
Визначте, які з наведених поєднань не є словосполученнями.
Укласти угоду; архіви й бібліотеки; на арені; творча робота; розуміти й відчувати; вода спадала; буду навчатись; духовний розвиток; протягом року; хліб і сіль; ранок позначався змінами; не більше чотирьох годин; необхідність порятунку; по пагорбах і долах; більш досвідчений; небо, оповите хмарами; рідне слово; деякі із своїх; упродовж століття; звернутися з листом; найменший у сім’ї; троянди й виноград; висловити надію; парко й духмяно; сидять, притулившись один до одного; на землі й на небі; думки, навіяні вітрами.
Вправа 2.
Випишіть усі словосполучення з тексту і зробіть їх синтаксичний розбір.
Фінвал
Цей кит розповсюджений в холодних і помірних водах усіх океанів. У тропічні і субтропічні води не запливає. Влітку в пошуках їжі наближається до полярних льодів. Досягає довжини до 27 м і маси 100 т! За розмірами фінвал із усіх тварин планети поступається лише синьому китові. На відміну від синього кита фінвал харчується не тільки планктоном, але й переслідує косяки мойви, оселедця та інших риб. За це його називають «оселедцевим» китом.
Цей кит – просте, іменникове, означальне.
В холодних водах – іменникове, просте, означальне.
В помірних водах – іменникове, просте, означальне.
Усіх океанів – іменникове, просте, означальне.
Розповсюджений у водах – дієслівне, просте, додаткове.
Тропічні води – іменникове, просте, означальне.
Субтропічні води – іменникове, просте, означальне.
Наближається влітку – дієслівне, просте, обставинне.
Наближається у пошуках їжі – дієслівне, складне, обставинне.
У пошуках їжі – іменникове, просте, додаткове.
Наближається до льодів – дієслівне, просте, додаткове.
До полярних льодів – іменникове, просте, означальне.
Досягає довжини – дієслівне, просте, додаткове.
Довжини до 27 м – іменникове, складне, означальне.
Досягає маси – дієслівне, просте, додаткове.
Маси 100 т – іменникове, складене, означальне.
Поступається за розмірами – дієслівне, просте, додаткове.
Поступається лише китові – дієслівне, складне, додаткове.
Синьому китові – іменникове, просте, означальне.
Із усіх тварин – іменникове, просте, означальне.
Поступається із усіх тварин – дієслівне, складне, додаткове.
Тварин планети – іменникове, просте, додаткове.
Вправа 3.
Запишіть словосполучення, додавши до поданих слів залежні слова.
Перемагати ворога, вивчати математику, попрощатися з товаришем, шість парт, працювати мовчки, мова українська, говорити дружно.
4. Вправа 4
Знайдіть помилки і запишіть правильно.
Дякувати водія – дякувати водієві.
В одинадцять годин – об одинадцятій годині.
У ліс за грибами – у ліс по гриби.
Вибачити товариша – вибачити товаришеві.
Хворіти грипом – хворіти на грип.
По законах природи – за законами природи.
Приймати участь – брати участь.
По власному бажанню – за власним бажанням.
Підручник по літературі – підручник з літератури.
IV. Підсумок
Бесіда:
- Що ми називаємо словосполученням?
- Які є види словосполучень? Наведіть приклади.
- Яке слово у словосполученні головне, а яке залежне?
- Які групи слів не є словосполученнями?
V. Домашнє завдання: П5, вправа 75.