Урок розвитку мовлення. Урок побудований на основі краєзнавчого матеріалу.Його проведення базується на основі спостережень і вражень дітей після споглядання пам"ятників міста.Мета уроку- розвивати спостережливість, увагу, творче мислення, а також виховати патріотизм до минулого і сьогодення.
Урок української мови
ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС ПАМ’ЯТНИКА ЗА ВЛАСНИМ СПОСТЕРЕЖЕННЯМ НА ТЕМУ: «ПІДНІССЯ ТИ НАД ГАДЯЧЕМ»
8 клас
Світлана Касьян, учитель української мови та літератури Гадяцького обласного наукового ліцею-інтернату ІІ-ІІІст. ім.Є.П.Кочергіна Полтавської обласної ради
Тема: Р.М. Твір-опис пам’ятника за власним спостереженням на тему: «Піднісся ти над Гадячем» (8 –й клас)
Мета: формувати вміння писати твори-описи пам’ятника за власним спостереженням; поглиблювати знання школярів про скульптуру; закріпити вміння висловлювати свою думку, чітко добираючи певні синтаксичні засоби; розвивати усне і писемне мовлення, мислення, логіку, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати національну свідомість, естетичні смаки, повагу до історичного минулого.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Методи і прийоми: розповідь з елементами бесіди, метод вправ, робота з ілюстраціями, з мультимедійною дошкою, творча робота.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет Корзуна.
В парку Перемоги могила
Полеглим в нерівнім бою
За ту, кого вірно любили,
За Матір- Вітчизну свою.
А.Заїка
План уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми та очікування результатів уроку
Учитель. Слайд №1 Міста мов люди. У кожного своє неповторне обличчя, свій характер, своя доля... .
Любов до міста може з’явитися з першого погляду. Проте справжнє замилування приходить лише тоді, коли обійдеш вулиці міста із шкільним портфелем, у його парках назбираєш осінніх листочків, а свою радість і смуток
2
розділиш із заповідними куточками. І тоді місто стане рідним, ти відчуєш його дух і вічну красу- його архітектурне обличчя.
Ми всі виросли з відчуттям того, що Гадяч- гетьманська столиця, джерело класичної української культури.
Пам’ятники і обеліски, знайомі з дитинства пагорби, яри, архітектурні пам’ятки – ними багате місто над Пслом, з їх допомогою красномовно розповідає про незабутнє.
Ми з вами на минулому уроці перегортали сторінки літопису міста, пройшлися ошатними вулицями, побували на центральній площі. На кожному кроці відчули подих історії... .
Бесіда (на основі попередньо проведеної екскурсії).
- Пригадаймо, пам’ятники яким історичним подіям та особам ми з вами бачили? Слайди № 2- № 8
Тож, проходять роки… Все далі і далі відходять в історію ті чи інші історичні події. Але в пам’яті народній ніколи не зітруться героїчні подвиги синів і дочок нашого народу та деякі історичні події. І як результат (ми переконалися) – пам’ятники історії та культури. Чимало великих монументів споруджено на честь героїв Великої Вітчизняної війни, історичних подій. Але в кожному місті й селі є пам’ятники загиблим у боях Великої Вітчизняної війни.
Ми з вами теж ходили до центру міста і побували біля пам’ятника Корзуна. І в кожного з вас склалося своє особисте враження від величності пам’ятника.
Бесіда ( на основі попередньо проведеної екскурсії).
Поетична сторінка (Учні читають ліричні твори про пізню осінь).
Сьогодні ми маємо можливість теж творчо висловити свої думки, адже будемо писати твір на основі власних спостережень на тему: «Піднісся ти над Гадячем». Слайд № 10
Епіграфом до уроку візьмемо слова А. Заїки:
В парку Перемоги могила
Полеглим в нерівнім бою
За ту, кого вірно любили,
За матір-Вітчизну свою.
( Учні записують тему і епіграф у зошити).
3
ІІІ. Робота над темою уроку
Бесіда.
- Які твори-описи ми вже з вами писали раніше?
- Які особливості опису як типу мовлення?
Художній стиль ↓ Епітети, порівняння |
Діловий стиль ↓ Максимально точна інформація |
Учитель. Отже, ми з вами дійшли висновку, що опис – це зв’язний текст, який має словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи.
Тому переходимо до роботи над твором.
-Що ми будемо описувати?( Пам’ятник).
Учитель.Зверніть увагу, що є слова одного кореня- пам’ятник, пам’ятка, пам’ять.
-Вони схожі за звучанням? (Так).
-А за значенням? (Ні).
Словникова робота.
Слайд № 11
(Тлумачення слів учні записують у зошити).
Пам’ятник – скульптурна споруда.
Пам’ятка – це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся з давнини.
Пам’ять- здатність зберігати і відтворювати у свідомості давні враження.
Учитель . Бліц-опитування.
Наведіть приклади паронімів ( Адресат-адресант, компанія – кампанія, писемність- письменність )
Тож переходимо до роботи над описом пам’ятника генерал-лейтенанту П.Корзуну (Слайд № 12).
Бесіда.
Вдома ви повинні були з’ясувати, коли він був збудований? (1958 р.)
-Що ви знаєте про П. Корзуна? (Народився у с.Клешево-Білорусія. Поліг смертю хоробрих під час визволення міста Гадяча 11 вересня 1943 р., командир 47-ї армії, генерал-лейтенант).
- Чи завжди могила мала такий вигляд ? (2010р.-реконструкція ).
Переходимо до опису пам’ятника. Згадайте, що таке «дане» і «нове»? («Дане» - пам’ятник, «нове» - ознаки). Слайд № 13.
4
Тож працюємо за такою схемою:
Групова робота.
«Дане» |
«Нове» |
Пам’ятник (монумент або скульптура) |
величний, прекрасний, дорогий, рідний, пам’ятка культури, геніальний витвір мистецтва. |
Постать
|
велична, незламна, горда,неза -лежна, прекрасна, зображена на пов- ний зріст, висотою 3,5 м. |
Деталі постаті |
|
Голова |
Пряма,рівна. |
Вираз обличчя (погляд)
|
цілеспрямований,серйозний, впевпевнений. |
Брови |
рівні, похмурі |
Одяг (плащ) |
легкий, розвіяний вітром, що символізує волю, незламність, рішучість. |
Постамент |
високий, прямокутної форми, цементовий, висотою2,5 м. |
Завдання 1. Скласти словосполучення з опорними словами.
Завдання 2 Слова пам’ятник, постамент, постава, голова ввести у речення.
Учитель.
Переходимо до складання плану до твору, але для цього опрацюємо план- схему до твору- опису пам’ятника історії та культури. Читаючи,обдумуйте окремі пункти до майбутнього плану.
Колективна робота .Слайд № 14
-Ваші пропозиції. Працюємо активно.
- Як буде звучати перший пункт плану?
Колективне сладання плану.
Орієнтовний план
Учитель.
Тож починаємо самостійну роботу за планом, використовуючи схему «Дане» і «Нове», фотографії пам’ятника, які є у вас на партах. Слайд № 15.
Самостійне складання твору - опису.
5
Зачитування творів.
ІV. Підсумок уроку і домашнє завдання
Рефлексія.
- То чим же цінний для нас цей пам’ятник?
- Які висновки з уроку ви зробили?
Продовжіть думку:
Я хочу…
Я можу…
Я буду…
Я переконана (переконаний)…
Отже, як бачимо, пам’ятники – це подих минулого, до якого нам завжди варто повертатися і яке ми не маємо права забувати. Бо це наша культура, духовність. А якщо вона загине, то загине й нація. І цьому в історії людства є чимало прикладів. То ж чи маємо ми право про це забувати?
Слайд № 16.
Ідучи вулицями свого міста чи села, озирніться навколо, придивіться уважніше. Можливо, вас оточує історія.
Слава пригаслим фрескам,
Слава струнким колонам,
Слава вогню мозаїк,
І всім пам’ятникам слава.
Р. Лубківський
Домашнє завдання.
Закінчити роботу над твором.
Література
1. Алексєєва Т. Розвивальне навчання- основа формування творчої особистості.// Методика мови.-К.-2009.-С.17-19.
2. Вітвіцька Т. Пам’ятки історії.Золоті ворота.// Українська мова та література.-2012.-№ 6.-С.-36-37.
3. Гончарюк Л. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури // Українська мова та література .-2012.-№ 6.-С.-4-8.
4. Дудник А.Усний твір-розповідь з елементами опису пам’ятника на основі особистих вражень// Українська мова та література .-2011.-№ 9-11.-С.-32-35.
5. Полтавщина: Енциклопедичний довідник.За ред.А.В.Кудрицького.-К.:УЕ,1992.-С.-150-164.