01.03
ТЕМА. Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні
Мета: дати поняття про словосполучення, його будову, відмінність від слова й речення; формувати вміння визначати в словосполученні головне й залежне слова, виділяти словосполучення в межах речення; розвивати критичне мислення, вміння аналізувати; виховувати любов до рідного краю, захоплення дивовижним світом української природи.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу(формування мовної компетенції)
Очікувані результати: виділяють словосполучення у реченні, розрізняють головне й залежне слово, вміють граматично правильно будувати словосполучення, а відтак вміють правильно висловлюватись.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ МОТИВАЦІЙНИХ РЕЗЕРВІВ УЧНІВ З ТЕМИ
1. Лінгвістична казка «Щаслива зустріч»
Було це, діти, дуже давно. За велінням цариці Граматики став Синтаксис володарем словосполучень і речень. Він був розумним правителем. У реченнях кожне слово слухняно ставало на своє місце. Та чомусь ходив Синтаксис засмучений, зажурений. Відчував, що в нього не все є для щастя. Хотілося йому, щоб думки виражались з почуттями. Прагнув, щоб кожне речення мало відповідну інтонацію. На жаль, у його царстві не було Розділових Знаків. Тому при розмові втрачалися паузи, які були
потрібні. Ні питальних, ні окличних речень не могло бути. Навіть межі речень іноді важко визначались.
Одного разу задуманий Синтаксис гуляв по місту. Не спам’ятався, як опинився у дрімучому лісі. Тут він побачив цікаве видовище. Красива молода дівчина, що нагадувала царівну, бо мала на голові корону із загадкових знаків, була в оточенні дивних істот. Спочатку Синтаксис подумав, що то Цифри. Та коли підійшов ближче, побачив, що помилився. Знаки підстрибували, жестикулювали, а дівчина-царівна у відповідь тільки кивала головою. Її великі красиві очі були дуже сумні.
Синтаксис наблизився до царівни і запитав здивований: «Хто ви такі». Дівчина усміхнулася замість відповіді. «Я цар Синтаксис, а ви хто такі?» — ще голосніше запитав Синтаксис. Він здивувався, бо тепер його речення прозвучало з питальною інтонацією, виражало здивування.
«Нарешті! — відказала царівна. — Я Пунктуація. Мене зачарував на три роки злий чаклун Мовчун. Якщо за цей час до мене не заговорить розумний Синтаксис, я і мої слуги назавжди залишимося німі».
«Як це прекрасно, що ми зустрілись! — вигукнув Синтаксис. — Нарешті я знайшов те, чого мені бракувало. Тепер я знаю, що таке почуття! Я щасливий, що зустрів Тебе! Віднині Ти і Розділові Знаки будуть жити у нашому царстві. Маю надію, що речення подружаться з ними. А я просто не уявляю собі майбутнього без Тебе, дорога Пунктуаціє!
Пунктуація – це …
Синтаксис – це …
2. Гра «ПРИГАДАЙ». Учні розглядають таблицю «Розділи мовознавства» на слайді.
3. Дослідження –спостереження. Доберіть прикметники (епітети) до слова весна.
- Як називаються такі сполучення слів?
- Що точніше передає зміст поняття – слово чи словосполучення?
ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ З ТЕМОЮ , МЕТОЮ Й ЗАВДАННЯМИ УРОКУ
Запишіть тему в зошит: Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні
ІІІ. ОСВОЄННЯ ТЕМИ УРОКУ. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ЗАВДАНЬ.
Примхлива весна Весна
Запам’ятай! Слово, від якого ставиться питання, є головним, а інше, до якого ставимо питання, - залежним
Смішний випадок, влучно зауважили, запитати в сусідки.
Тепле вітерець, гратися листочки, зриває дерев
Я вже втрете приїжджаю Україна, тому краще розмовляю на українській мова. Мені дуже сподобалась ваша країна, особливо красиві Карпати й широке Дніпро. Дякую вас за гостинність
Штучний інтелект, фантазія та інтелект, інтелект дитини, дитина фантазує, на виставці, спілкуватися з ровесниками, бити байдики, сучасна техніка, позитивні емоції, обруч і стрічка, заняття на вулиці, задля успіху.
IV ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Продовжи речення.
Тема уроку корисна тим, що… Найбільше зацікавило завдання… Найскладніше було виконати…, оскільки… Найбільш несподіваним для мене було… Я навчився / навчилася…
Рефлексія. Вправа «Рюкзачок»
Яке зернятко мудрості ви покладете у свій рюкзачок?
Було просто., було цікаво. Нічого не зрозумів.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити вивчене. С.138
2. Виконати вправу 369 на с.139