Урок "Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова і речення. Головне й залежне слово"

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 5 класу. Містить завдання для розвитку основних компетентностей: володіння державною мовою, соціальна компетентність, навчання впродовж життя
Перегляд файлу

01.03

ТЕМА. Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні

Мета: дати поняття про словосполучення, його будову, відмінність від слова й речення; формувати вміння визначати в словосполученні головне й залежне слова, виділяти словосполучення в межах речення; розвивати критичне мислення, вміння аналізувати; виховувати любов до рідного краю, захоплення дивовижним світом української природи.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу(формування мовної компетенції)

Очікувані результати: виділяють словосполучення у реченні, розрізняють головне й залежне слово, вміють граматично правильно будувати словосполучення, а відтак вміють правильно висловлюватись.

ХІД УРОКУ

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ МОТИВАЦІЙНИХ РЕЗЕРВІВ УЧНІВ З ТЕМИ

1. Лінгвістична казка «Щаслива зустріч»

Було це, діти, дуже давно. За велінням цариці  Граматики  став  Синтаксис воло­дарем словосполучень і речень. Він був розумним правителем. У реченнях кожне слово слухняно ставало на своє місце. Та чомусь ходив Синтаксис засмучений, зажурений. Відчував, що в нього не все є для щастя. Хотілося йому, щоб думки виражались з почуттями. Прагнув, щоб кожне речення мало відповідну інтонацію. На жаль, у його царстві не було Розділових Знаків. Тому при розмові втрачалися паузи, які були

потрібні. Ні питальних, ні окличних речень не могло бути. Навіть межі речень іноді важко визначались.

Одного разу задуманий Синтаксис гуляв по місту. Не спам’ятався, як опинився у дрімучому лісі. Тут він побачив цікаве видовище. Красива молода дівчина, що нагадувала царівну, бо мала на голові корону із загадкових знаків, була в оточенні дивних істот. Спочатку Синтаксис подумав, що то Цифри. Та коли підійшов ближ­че, побачив, що помилився. Знаки підстрибували, жестикулювали, а дівчина-царівна у відповідь тільки кивала головою. Її великі красиві очі були дуже сумні.

Синтаксис наблизився до царівни і запитав здивований: «Хто ви такі». Дівчина усміхнулася замість відповіді. «Я цар Синтаксис, а ви хто такі?» — ще голосніше запитав Синтаксис. Він здивувався, бо тепер його речення прозвучало з питальною інтонацією, виражало здивування.

«Нарешті! — відказала царівна. — Я Пунктуація. Мене зачарував на три роки злий чаклун Мовчун. Якщо за цей час до мене не заговорить розумний Синтаксис, я і мої слуги назавжди залишимося німі».

«Як це прекрасно, що ми зустрілись! — вигукнув Синтаксис. — Нарешті я знай­шов те, чого мені бракувало. Тепер я знаю, що таке почуття! Я щасливий, що зустрів Тебе! Віднині Ти і Розділові Знаки будуть жити у нашому царстві. Маю надію, що речення подружаться з ними. А я просто не уявляю собі майбутнього без Тебе, дорога Пунктуаціє!

  • Продовжіть речення.

Пунктуація – це …

Синтаксис – це …

2. Гра «ПРИГАДАЙ». Учні розглядають таблицю «Розділи мовознавства» на слайді.

3. Дослідження –спостереження. Доберіть прикметники (епітети) до слова весна.

- Як називаються такі сполучення слів?
- Що точніше передає зміст поняття – слово чи словосполучення?

ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ З ТЕМОЮ , МЕТОЮ Й ЗАВДАННЯМИ УРОКУ

Запишіть тему в зошит: Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні

ІІІ. ОСВОЄННЯ ТЕМИ УРОКУ. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ЗАВДАНЬ.

  1. Спостереження.

Примхлива весна       Весна

  • Що спільного є у слова і словосполучення?
  • Чи є рівноправними слова у словосполученнях? Від якого слова ви поставите питання у словосполученні примхлива весна?

Запам’ятай! Слово, від якого ставиться питання, є головним, а інше, до якого ставимо питання, - залежним

  1. Учні розглядають будову словосполучення та схему позначень.
  2. Запиши. Визнач головне й залежне слово у словосполученні. Яким частинами мови виражені головні слова?

Смішний випадок, влучно зауважили, запитати в сусідки.

  • Якими частинами мови виражені головне і залежне слова в кожному словосполученні?
  • Залежно від того, якою частиною мови є головне слово, видівляють різновиди: іменне , дієслівне
  1. Подумайте, чи можна вважати словосполученнями подані сполуки слів?

Тепле вітерець, гратися листочки, зриває дерев

  •  Виправте помилки, щоб утворилися словосполучення. Що для цього потрібно зробити?
  • За допомогою чого встановлюється граматичний зв’язок між словами?
  • Запам’ятай! Граматичний зв’язок між словами у словосполученні здійснюється за допомогою закінчень або закінчень і прийменників. Порушення такого зв’язку призводить до появи граматичних помилок, які вчитель позначає на берегах зошитів літерою Г.
  1. Редагування тексту. Спробуйте себе в ролі вчителя. Запишіть без граматичних помилок текст, автором якого є іноземець або ж людина , що погано знає мову.

Я вже втрете приїжджаю Україна, тому краще розмовляю на українській мова. Мені дуже сподобалась ваша країна, особливо красиві Карпати й широке Дніпро. Дякую вас за гостинність

 

  • Учні, зверніть увагу на те, прийменник  в використовуємо у словосполученні приїжджаю в Україну: «Коли говоримо про чітко окреслену територію.. як самостійну державу, тоді завжди вживаємо в (а не на) « (І.Огієнко)
  1. Робота з підручником.
  • Спробуйте сформулювати визначення поняття словосполучення. Звірте свої результати з матеріалом підручника, що на с.138 Яку нову інформацію ви почерпнули?
  • Які ж сполуки слів не належать до словосполучень?
  • Чи можна вважати словосполученнями форми слів, наприклад, найбільш важливий, буду писати?
  •  Доповідь експерта про те, що не є словосполученням.
  1. Випишіть лише словосполучення. Обґрунтуйте свій вибір

Штучний інтелект, фантазія та інтелект, інтелект дитини, дитина фантазує, на виставці,                       спілкуватися з ровесниками, бити байдики, сучасна техніка, позитивні емоції, обруч і стрічка,               заняття на вулиці, задля успіху.

  1. Складіть словосполучення за поданими схемами й запишіть

 

IV ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Продовжи речення.

Тема уроку корисна тим, що… Найбільше зацікавило завдання… Найскладніше було виконати…, оскільки… Найбільш несподіваним для мене було… Я навчився / навчилася…

Рефлексія. Вправа «Рюкзачок»

Яке зернятко мудрості ви покладете у свій рюкзачок?

Було просто., було цікаво. Нічого не зрозумів.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Повторити вивчене. С.138

2. Виконати вправу 369 на с.139

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2023
Переглядів
2592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку