урок Соціально-побутова драма Іван Котляревського «Наталка Полтавка». Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки"

Про матеріал

Проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру; розвивати навички самостійної роботи, вміння висловлювати свої думки, робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків, прищеплювати зацікавленість театром.

Перегляд файлу

ТЕМА: Соціально-побутова драма Іван Котляревського

«Наталка Полтавка». Образ Наталки  як  уособлення  кращих  рис української  жінки

 

Мета: проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру; розвивати навички самостійної роботи, вміння висловлювати свої думки, робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків, прищеплювати зацікавленість театром.

 

Обладнання: портрет І.Котляревського, презентації, аудіозаписи пісень,  фільм «Наталка Полтавка», підручник, текст твору, ілюстрації до змісту твору,афіша, сенкани, дидактичний матеріал (цифровий диктант, картки

самооцінювання, питання до інтерв’ю, стрічки до віночка Наталки з рисами її вдачі).

 

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок з елементами театралізації.

 

Форми і методи роботи:  «Мозкова атака», бліц-опитування, метод проектування, рольова гра «Інтерв’ю журналіста з автором», театралізація, «Гронування», бесіда, захист проектів у вигляді мультимедійних презентацій,  міні-дискусія «Обери позицію», «Незакінчене речення», сенкани.

 

 

Хід уроку:

 

                                                 На дошці – епіграф уроку:

                                                                       «Щастя дістається тим, хто за нього  бореться»

                                                                                                                                 (П. Бомарше).

                                                                                                                                                                                      

 

Проблемне питання: «Чи повинна людина боротись за своє щастя чи від своєї долі не втечеш?»

 

I Організаційний момент.

 

Привітання вчителя:

 

                     Добрий день, шановні друзі!

                     Рада Вас усіх вітати.

                     Ми зустрілись в тіснім колі,

                     П’єсу І.Котляревського вивчати.

 

Вчитель: Сьогодні  особливий  урок, сподіваюся  він  принесе  задоволення  і  вам,  і  нашим  гостям.

      Театр починається з афіші. Ми бачимо яскраве запрошення - і виникає бажання відвідати  чудову виставу. Тож я рада, що ви підготували на сьогодні і афішу, й ілюстрації до уроку, виразивши так свої почуття і смаки, розкривши таланти.

     Запрошую вас у нашу уявну залу(слайд 1 презентації), де вже чекають актори. відкиньмо  хвилювання, починаймо.

        Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості та успіху. Запорукою ж цього є ваші міцні знання. Давайте ж пригадаємо з вами вивчений матеріал, і тоді відкриються лаштунки, за якими нас чекають нові досягнення.

 

II. Актуалізація опорних знань

«Мозкова атака» ( бліц-опитування)

слайд 2

1. Де відбувається дія твору? (В одному полтавському селі над Ворсклою) - 

2.  Яка тема п’єси? (Зображення життя й побуту українських селян на початку 19 ст. та драма кохання бідної селянської дівчини, яка відстоює своє право на щастя) 

3.  Який основний конфлікт твору? (Соціальні перешкоди на шляху одруження закоханих, майнова нерівність) 

4.  В якому епізоді розкривається кульмінація п'єси? (Наталка категорично відмовляється вийти заміж за Возного)

слайд 3

5.Як за жанром автор визначив свою п’єсу? («Малоросійська опера»)

6.Чому?  (Феноменальність твору — 22 пісні.)

7. Хто з славетних українських композиторів у 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу? (М.Лисенко)

8.Який відомий режисер у 1936 році екранізував оперу М. Лисенка?

 (Іва́н Петро́вич Кавалері́дзе (Із 1957 по 1962 — режисер-постановник на Київській кіностудії ім. О. Довженка.)

 

Вчитель: Скільки ж років п’єса  йде на сценах українських та зарубіжних театрів? (198). 

 

      В минулому році ми  дивились «Наталку Полтавку»  в театрі за участю нашого випускника Бараннікова Назара, що став актором. І. думаю, ви погодитесь зі мною, що драма  популярна і в наш час.

Відомий актор і драматург І. Карпенко-Карий писав: “Я сам 33 роки слухав “Наталку”… Багато води утекло в море забуття… тисячі драматургічних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а “Наталку” вивчили напам’ять мало не всі слухачі… В чому сила п’єси, в чому її чаруюча душу краса?” Він дає відповідь на своє питання. Але мені б хотілося, щоб ми самі спробували відповісти.

В чому ж, на вашу думку, СИЛА П,ЄСИ, секрет ЇЇ сценічного  успіху ? – (довідка - слайд 4)

 

Добре, молодці!

 

Вчитель: А давайте згадаємо, якою піснею починається п’єса «Наталка Полтавка» ?

(Звучить пісня  «Віють вітри…») – слайд 5 (відео вмонтовано у презентацію)

 

   Вчитель: Всі ви, діти, впізнали пісню головної героїні п’єси «Наталка Полтавка». Подивившись виставу, прочитавши твір, послухавши пісню, кожен із вас уявив собі Наталку.

Отже, сьогодні на уроці ця чудова героїня перебуватиме в центрі нашої уваги.

 

III. Повідомлення теми і мети уроку слайд 6

Вчитель: Тема нашого уроку: «Наталка як уособлення кращих рис української жінки» (записують у зошит).

 

Нехай епіграфом до уроку стануть слова знаменитого французького драматурга і публіциста П’єра Бомарше: « Щастя дістається тим, хто за нього бореться.» Але поряд з епіграфом ви бачите народні прислів’я. (слайд 7) Яке з них підтверджує думку, висловлену П’єром Бомарше? А яке заперечує її? То чому ж ці 2 прислів’я співіснують стільки років як народна мудрість?

 

Тож як проблемне питання нашого уроку пропоную таке :  чи має людина бути ковалем свого щастя, чи повинна просто чекати на нього, бо  від долі все одно не втечеш?

 

Мету ж нашого уроку, я думаю, ви зможете спроектувати самостійно, давши відповіді на запитання. («Метод проектування») - слайд 8

 

• Я хочу  більше дізнатися про…

• Бажаю розвивати в собі такі вміння, навички…

• Вважаю за необхідне  виховувати в собі…

( Відповіді учнів)

 

Вчитель: Хотілося, щоб наприкінці уроку кожен досяг своєї мети, зрозумів, чи слід боротися за щастя, а також відповів собі на  питання( на дошці):

-Чи привабливим є образ такої дівчини, як Наталка, для сучасного хлопця?

-Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?

 

IV. Сприйняття й засвоєння  учнями  навчального  матеріалу

 

1. Для нас підготували завдання знавці змісту драми «Наталка Полтавка» з паралельного класу. Отже,  цифровий диктант «Вгадай героя». (додаток 1) Вам треба за 1 хвилину вгадати, кому з героїв належать цитати і позначити відповіді цифрами, якими зашифровані імена персонажів.

А тепер поміняйтеся зошитами і перевірте роботу однокласника. Правильні відповіді на дошці. ( відповіді – 562134)

 

2. Вчитель: Шановні діти, а тепер спробуйте уявити собі, що сучасні журналісти можуть перенестися у минуле і взяти інтервю в

І. П. Котляревського.  Їм цікаво було б дізнатись, що допомогло автору створити такі реалістичні персонажі. Отже, кожна група має питання до автора, ваша задача розіграти  (Інтервю журналіста з автором).

 

1 група

-Чому ваша героїня Терпилиха не почувалася щасливою?

-Звідки ви знали про життя бідних, старих та хворих людей та чому так розуміли їх?

 2 група

-Що є основним мотивом вашої п'єси? ( драма закоханих)

-Чи у вашому житті була драма, пов,язана із перешкодами на шляху до кохання?

3група

-З якої соціальної групи більшість  героїв вашого твору?

- Чи співчували ви простим селянам?

- Чи зробили  ви щось  для полегшення становища  хоча б окремих людей?

  4 група

- Чи існували прототипи образів Наталки, возного, Петра?

- Завдяки чому характери ваших героїв такі реалістичні? ( брав характери персонажів із життя, власного досвіду)

 

РУБРИКА «ЦІКАВІ ФАКТИ» -  слайд 9

п’єса має життєву основу (селянин Мефодій Семижон, що працював у

театрі, познайомив Котляревського зі своєю небогою і розповів її сумну

історію);до дівчини сватається заможний писарчук, але вона, попри вмовляння матері, не хоче йти за нього заміж, бо чекає свого нареченого, який забарився на заробітках.

 

 

Вчитель: На початку твору Наталка виконує сумну пісню «Віють вітри, віють буйні…», а якою піснею закінчується твір?

( пісня «Ой, я дівчина Наталка…») – слухаємо - слайд 10

  • Якою постає перед нами Наталка у кінці твору? Чому її настрій так змінився? ( бо стала щасливою)

Що сприяло цьому? Про це і поговоримо.

 

3. Театралізація (додаток 3)

Вчитель: Кожна група мала домашнє  завдання – спробувати себе у ролі акторів, режисерів, костюмерів та інсценізувати епізоди, що найяскравіше ілюструють образ героїні.

Після кожної міні-вистави, групи мають обрати тільки ті стрічки до віночка Наталки, що називають  риси вдачі героїні, про які вам розкажуть актори.( 2 група не представляє сценку, бо малювали афішу, замість інсценізації дивимось уривок із фільму – слайд 11)

 (  Представник названої групи прикріплює стрічки до віночка: 1 група – шанує людей, бідна,  мудра, добре імя, 2 група – красива, розумна, трудяща, добре серце, поважає матір, рукодільниця, 3 група –не вередлива, живе чесно, живе власною працею, 4 група – вірна, люб’язна, готова допомогти)

 

Після кожної сценки – питання.

Вчитель:

І. Якими способами  у цьому епізоді  Наталка виражає шанобливе ставлення до возного?( добродію, пане возний с. 134, звернення на Ви, вклонилася).

ІІ. Яке порівняння та фразеологізм вживає виборний Макогоненко,   узагальнюючи  всі  моральні чесноти  Наталки? («Золото – не дівка. Наградив Бог Терпилиху дочкою»).

У драмі виборний детальніше характеризує Наталку, режисер фільму скоротив текст. Знайдіть у підручнику цю характеристику, прочитайте мовчки та оберіть необхідні картки. ( 30 секунд, групова робота) 

ІІІ. З допомогою якого афоризму Наталка доводить свою принципову позицію жити тільки чесною працею?

ІV. Як Наталка уявляє собі ідеал подружнього життя?

 

4. Перевірка (метод «Гронування») (на дошці – віночок, клеїмо до нього стрічки з рисами вдачі)

Вчитель: Ми зібрали гарний віночок на дошці, а кожна група також відібрала набір стрічок, на яких написано риси Наталки. Перша і друга групи за 1 хвилину мають з них вибрати тільки типові риси українських дівчат ХІХ ст, а третя та четверта – тільки індивідуальні. Отже. За роботу!

 

( Це типові риси українських дівчат ХІХ ст.

(працьовита, чесного роду, рукодільниця, поважає матір, шанує людей, дбає про репутацію,)

Своєрідні (індивідуальні) риси:

мудра,  розумна,  не вередлива. вірна, любязна, готова допомогти, добре серце.)

 

5. Кожна група працювала над проектом, який представить у вигляді презентації. ( додаток 2)

 

 

6.   Міні-дискусія. (метод « Обери позицію»).

Вчитель:  Чи згодні ви з висновками 2 групи?

ХЛОПЦІ: Чи привабливим є образ такої дівчини, як Наталка, для сучасного хлопця?

ДІВЧАТА: Чи може бути Наталка ідеалом  для сучасної української дівчини?

Чому?Аргументуйте свою думку..

 

Зверніть увагу на епіграф: « Щастя дістається тим, хто за нього бореться». Чи погоджуєтесь ви з такою думкою? Чи слід все ж таки сидіти і чекати, доки доля сама тебе знайде? Відповідь аргументуйте.

 

 

Сподіваюсь, що сьогоднішній урок спонукав вас до того, щоб ви задумалися над своїми вчинками, характером, поведінкою, ставленням до батьків, людей старшого покоління, молодших за себе. Творіть добро, і воно повернеться до вас сторицею.

 

V.   А ПІДСУМКОМ НАШОГО УРОКУ БУДУТЬ ПРИДУМАНІ ВАМИ СЕНКАНИ: «Щастя»

 

7. Метод «Незакінчене речення» (слайд 12)

*На сьогоднішньому уроці я…

*Мені сподобалося…

*Я хотіла б (хотів би)…

*У героїв п’єси я вчуся…

 

VI.Оцінювання

 

Учитель: Наш урок добігає кінця. Дякуємо за увагу всім учням і гостям. Наталка – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління.  Мені хотілося б побажати нашим молодим дівчаткам та юнакам знайти велике і чисте кохання.

 

VII. Домашнє завдання (слайд 13)

  1. Випишіть фразеологізми , що вживають у мовленні возний та виборний, поясніть їхнє значення.

2. СТВОРІТЬ «пісенні портрети» двох персонажів твору на вибір ( за бажанням у вигляді презентації) – слайд 14

АБО

  1. Закінчіть речення та наведіть аргументи та приклади для доведення      

власної думки: «Для сучасників твір «Наталка Полтавка» може служити…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

Шановні, ми підготували для вас цифровий диктант «Вгадай героя». Вам треба за 1 хвилину здогадатись, кому з героїв належить цитата і позначити відповідь цифрою, що відповідає імені персонажа.

Герої:

1 – Микола,

2 – Наталка,

3 – Терпилиха,

4 – Петро,

5 – возний,

6 – виборний.

Цитати:

1. «Даже і в повітовом суді, і во всіх присутственних містах униніе воспослідовало; малійшая проволочка ілі прижимочка просителю, як водилось перше, почитається за уголовноє преступленіє; а взяточок, сиріч — винуждений подарочок, весьма-очень іскусно у істця ілі отвітчика треба виканючити.»

2. «Що? Одказала? Добре зробила. Тахтауловський дяк п'є горілки багато і уже спада з голосу; волосний писар і підканцелярист Скоробреха, як кажуть, жевжики обидва і голі, вашеці проше, як хлистики, а Наталці треба не письменного, а хазяїна доброго, щоб умів хліб робити і щоб жінку свою з матір'ю годовав і зодігав.»

3. «Все для тебе стерплю, все для тебе зроблю, і коли мені бог поможеть осушити твої сльози, то я найщасливіша буду на світі, тілько...»

4. «Одважусь в пекло на три дні! Піду на Тамань, пристану до чорноморців. Хоть із мене і непоказний козак буде, та єсть же і негіднійші од мене. Люблю я козаків за їх обичай!»

5. «…а як прийшов сей шибеник, пройдисвіт, то і Наталка обезуміла і зробилась такою, як бачите. Коли ви не випровадите відсіль сього голодрабця, то я не ручаюсь, щоб вона і мене послухала.»

6. «Що я нажив — все твоє: на, возьми! Щоб пан возний ніколи не попрекнув тебе, що взяв бідну і на тебе іздержався. Прощай! Шануй матір нашу, люби свого судженого, а за мене одправ панахиду.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

ПРЕЗЕНТАЦІЇ УЧНІВ (ДОДАЮТЬСЯ)

 

1 ГРУПА 

 « Я, Петро,  беру за дружину Наталку, тому що…(характеристика Наталки від імені коханого)

 

2 ГРУПА

СЛАЙД 1

Ми, сучасні дослідники у галузі сім,ї та шлюбу, провели дослідження на тему:  «Чи може Наталка бути ідеалом для сучасної дівчини, юнака?»

СЛАЙД  2. 

 «Заперечувати, що сучасні чоловіки оцінюють жінок за зовнішністю, не має сенсу. Зовнішні дані для сильної статі, безперечно, мають значення, саме на них його представники звертають увагу, перш за все. Жіночність і доглянутість -  саме ці риси приваблюють найбільше. Наталка ж повністю відповідає цим критеріям»

СЛАЙД 3. 

Сучасна жінка має такі якості: п р а ц ю є  у  б у д ь - я к і й  с ф е р і  с у с п і л ь н о г о  ж и т т я ; м о б і л ь н а ,   р о б и т ь  к а р ’ є р у ; в и х о в у є  д і-

т е й ; б у д у є  с т о с у н к и  з  ч о л о в і к о м ; д о п о м а г а є  б а т ь к а м ; в и к о н у є  р о л ь  п с и х о л о г а  в  родині ; с т и л ь н а , с т е ж и т ь  з а 

н о в и н к а м и  м о д и ,о х а й н а , д о г л я н у т а . Наталка також…

СЛАЙД 4.

 Ми провели опитування, звірили з висновками сучасних психологів і з,ясували, що більшість чоловіків цінують наступне:

 доброту і ніжність,мудрість,відданість і вміння дружити, самоповагу,  цілеспрямованість, терплячість і вірність.

Всі ці якості притаманні головній героїні Наталці Полтавці

Отже, на нашу думку, Наталка може бути ідеалом для сучасної дівчини та юнака.

 

3 ГРУПА

СЛАЙД 1

 Ми - літературні критики і створили для вас пісенний портрет Наталки.

 СЛАЙД 2

«Головна героїня п’єси не тільки словами, а й піснями розкриває свою вдачу, вроду, долю. Пісня «Ой я дівчина Полтавка…» — це ліричний автопортрет героїні, простої української дівчини, що подобається Петрові своєю красою, веселою та жартівливою вдачею і вірністю. Доповнює портрет пісня «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву…», з якої ми дізнаємося, що Наталка небагата, проста, але чесного роду, не соромиться прясти, шити і носити воду.

   Образ Наталки романтизований. Серце дівчини сповнене суму і тривоги за коханого. Саме цей стан душі героїні яскраво передає пісня «Віють вітри, віють буйні». Вона про те, як «тяжко жити без милого і в своїй сторонці. Однак у нашої героїні болить серце, а сльози не «ллються», бо «хто щасливим був часок, по смерть не забуде».

    Рішучість дівчини в боротьбі за щастя звучить у пісні «Ой мати, мати! Серце не вважає…». Нею звертається вона до матері. Наталка вважає, що «лучче умерти, як з немилим жити, сохнути з печалі, щодень сльози лити».

СЛАЙД 3:   

 З початку ХІХ ст. долітають до нас Наталчині пісні, буйні і ніжні, зігрівають зворушливою дівочою вірністю наші серця. Як хочеться вірити сьогодні в те, що давні та вічно молоді пісні Наталки знатимуть наші хлопці й дівчата!

 

4 ГРУПА 

Ми – психологи і підготували для вас дієві поради, яких треба дотримуватись, щоб почуватися щасливими.  Також ми дослідили, яким шляхом  герої  драми йшли до свого щастя. Матеріалом для доведення власних думок стали афоризми та народні прислівя.

СЛАЙД  1

Возний  Тетерваковський щиро кохав Наталку і хотів, щоб вона стала щасливою. Відмова від Наталки  зробила  і його щасливим, бо «Насолоджуватися щастям - найбільше благо, мати можливість давати його іншим - ще більше» .

Цим своїм вчинком возний також заслужив повагу від односельців, а в мудрому афоризмі сказано, що «Ми буваємо щасливі, тільки відчуваючи, що нас поважають» .

Тетерваковському важко було відмовитись від Наталки, але «Часом за щастя треба боротися навіть з самим собою» .

Ми впевнені, що така щира людина,як возний, знайде своє кохання.

 

СЛАЙД 2      

Петро не побоявся піти далеко від Наталки на довгий час на заробітки і правильно зробив, бо «У душах боягузливих немає місця для щастя» (Мігель де Сервантес).    Для нього також щастя Наталки було важливішим за власне, він навіть хотів віддати їй на придане усі зароблені гроші, тому що «Любити - це знаходити в щасті іншого своє власне щастя» (Готфрід Вільгельм Лейбніц).  Отже, Петро заслужив своє щастя.

 

Наталка вірно чекала Петра чотири роки, відмовляла ввічливо усім, хто до неї сватався, вірила Петрові і боролася за своє щастя, бо, напевно, знала,що «Про мужнє серце розбиваються всі негаразди» (Мігель де Сервантес).

Тож кому, як не їй,  бути щасливою!

СЛАЙД  3 

Ми вважаємо, що кожен персонаж наприкінці твору почувався щасливим, бо всі вони дотримувалися тих рецептів щастя, які дає нам мудрість людей у вигляді прислів’їв, приказок та афоризмів. Ми хочемо поділитися з вами цими рецептами. Прочитайте їх , будь ласка, мовчки і оберіть щось для себе:

«Щасливий той, хто щасливий у себе вдома» ( Лев  Толстой).

 «Якщо ти сам щасливий, то ти зробиш щасливими й інших» ( Людвіг Фейєрбах).

«Будь справедливий, і будеш щасливий» (Жан-Жак Руссо).

«Є два бажання, здійснення яких може скласти істинне щастя людини, — бути корисним і мати спокійну совість» (Л. Толстой).

«Надія на щастя, нехай навіть оманлива, ніколи не заподіює людині зла, бо вона полегшує життя»  (Лопе де Вега).

«Під лежачий камінь вода не тече» (Народна мудрість)

«Кожна людина — коваль своєї долі» (Народна мудрість)

 «Часом за щастя треба боротися навіть із самим собою» («Гордість і упередження» (Фільм 2005 року). Слайд 4 Будьте щасливі!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

 

Сценка №1

(Наталка задумливо ходить по сцені, підходить возний)

В о з н и й. Благоденственного і мирного пребиванія! Удобная оказія предстала зділати о собі предложеніє на самоті.

Н а т а л к а (вклонившись). Здорові були, добродію, пане возний!

В о з н и й. "Добродію"! "Добродію"! Я хотів би, щоб ти звала мене — теє-то як його —якось по-іншому.

Н а т а л к а. Я вас зову так, як все село наше величає, шануючи ваше письменство і розум.

В о з н и й. Не о сем, галочко, — теє-то як його — хлопочу я, но желаю із медових уст твоїх слишати умилительноє названіє, сообразноє моєму чувствію. Єй- Богу, люблю тебе до безконечності.

Н а т а л к а. Бог з вами, добродію! Що ви говорите! Я річі вашей в толк собі не возьму.

В о з н и й. Лукавиш — теє-то як його — моя галочко! і добре все розумієш. Ну, коли так, я тобі коротенько скажу: я тебе люблю і женитись на тобі хочу.

Н а т а л к а. Гріх вам над бідною дівкою глумитися; чи я вам рівня? Ви пан, а я сирота; ви багатий, а я бідна; ви возний, а я простого роду; та й по всьому я вам не під пару.

В о з н и й. Оная любов все — теє-то як його — ровняєть. Рци одно слово: "Люблю вас, пане возний!" — і аз, вишеупом'янутий, виконаю присягу о вірном і вічном союзі з тобою.

Н а т а л к а. У вас єсть пословиця: "Знайся кінь з конем, а віл з волом"; шукайте собі, добродію, в городі панночки;                                            

В о з н и й. Бачив я многих — і ліпообразних, і багатих, но серце моє не імієть — теє-то як його — к ним поползновенія. Я тебе давно уже — теє-то як його — полюбив, як тілько ви перейшли жити в нашеє село. Скажи, говори, отвічай, отвітствуй, могу лі бить — теє-то як його — мужем пристойним і угодним душі твоєй і тілу?

 Наталка:

Так, добродію, пане возний! Перестаньте жартовати надо мною, безпомощною сиротою. Моє все багатство єсть моє добре ім'я; через вас люди начнуть шептати про мене, а для дівки, коли об ній люди зашепчуть... (Вклоняється шанобливо та йде, він простягає до неї руки)

 

Сценка №2 – фрагмент з фільму.

В и б о р н и й. Добридень, пане возний. Що ви тут робите?

В о з н и й. Я наміревал — теє-то як його — посітити нашу вдовствующую дякониху, но, побачивши тут Наталку (зітхає), остановився побалакати з нею.

В и б о р н ий (лукаво). Наталку? А де ж вона?

В о з н и й. Може, пішла додому.

В и б о р н и й. Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, — яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить.

В о з н и й. Нічого сказати — теє-то як його — хороша, хороша і уже в такім возрасті...

В и б о р н и й. Та й давно б час їй заміж іти, так що ж? Сирота, та іще і бідна. Ніхто і не квапиться.

В о з н и й. Однако ж я чув, що Наталці траплялись женихи, і восьма пристойнії…

В и б о р н и й. Що? Одказала? Добре зробила. Дяк п'є горілки багато і уже спада з голосу; волосний писар і підканцелярист Скоробреха, обидва і голі, як хлистики, а Наталці треба не письменного, а хазяїна доброго, щоб умів хліб робити і щоб жінку свою з матір'ю годовав і зодягав.

В о з н и й. Для чего же неписьменного? Письменство — теє-то як його — не поміха ко вступленію в законний брак. Я скажу за себе: правда, я — теє-то як його — письменний, але копійка волочиться і про чорний день іміється.

Признаюсь тобі, як приятелю, буде чим і жінку — теє-то як його — і другого кого годовати і зодігати.

В и б о р н и й. Так чом же ви не одружитеся? Уже ж, здається, пора. Хіба в ченці постригтись хочете? Чи ще, може, суджена на очі не нависла?

В о з н и й. Та тьху на вас, пане виборний1 Вам аби жартувати!

 

Сценка №3

В и б о р н и й. Час би, Наталко, взятись за розум: ти уже дівка, не дитя. Кого ж ти дожидаєшся? Чи не із города ти таку примху принесла з собою? О! там панночки дуже чваняться собою і вередують женихами: той не гарний, той не багатий, другий дуже смирний, інший дуже бистрий; той кирпатий, той носатий. А од такого перебору досидяться до того, що послі і на їх ніхто не гляне.

Н а т а л к а. Не рівняйте мене, пане виборний, з городянками: я не вередую і не перебираю женихами. Ви знаєте, хто за мене сватався. Чи уже ж ви хочете спхнути мене із мосту та в воду?

В и б о р н и й. Правда, замуж вийти — не дощову годину пересидіти; але мені здається, якби чоловік надійний трапився, то б не треба ні для себе, ні для матері йому одказовать; ви люди не багаті.

Н а т а л к а. Хто живе чесно і годується трудами своїми, тому і кусок черствого хліба смачніший од м'ягкой булки, неправдою нажитої.

В и б о р н и й. Об розумі і добрім серці твоїм нічого і говорити; всі матері приміром ставлять тебе своїм дочкам. Тілько нігде правди дівати, трудненько тепер убогій дівці замуж вийти; без приданого, хоть будь вона мудрійша од царя Соломона, то може умерти сідою панною.

Н а т а л к а (в сторону). От і біда мені!

 

Сценка 4

В и б о р н и й. Без жартів, знаю гарного жениха для тебе, Наталко. А коли правду сказати, то я і прийшов за його поговорити з тобою і твоєю матір.ю.

Н а т а л к а (с нетерпением), А хто такий той жених?

В и б о р н и й. Наш возний, Тетерваковський. Ви його знаєте... Чим же не чоловік?

Н а т а л к а. Возний? Чи він же мені рівня? Ви глумитеся надо мною, пане виборний! Бога бійтесь!Мені страшно і подумати, щоб такий пан — письменний, розумний і поважний — хотів на мені женитись. Скажіте мені перше, для чого люди женяться?

В и б о р н и й. Для чого? Для того... а ти буцім не знаєш?

Н а т а л к а. Мені здається, для того, щоб завести хазяйство і сімейство; жити люб'язно і дружно; бути вірними до смерті і помагати одно другому. А пан, которий жениться на простій дівці, чи буде її вірно любити? Чи буде їй щирим другом до смерті? Йому в голові і буде все роїтися, що він її виручив із бідності, вивів в люди і що вона йому не рівня; буде на неї дивитися з презирством і обходитися з неповагою, і у пана така жінка буде гірше наймички... буде кріпачкою. ( в сторону: Де ж то мій Петро?, іде собі)

В и б о р н и й. Петро? Де ж він? Уже років трохи не з чотири, як він пропада. І Наталка так обезглузділа, що любить запропастившогося Петра? А той, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербовався!..

 

 

docx
Додав(-ла)
могилевец юля
Додано
10 січня
Переглядів
171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку