Урок "Солі, їх склад, назви, визначення та поширеність у природі "

Про матеріал
Мета уроку дати учням уявлення про Солі, як клас неорганічних сполук; їх склад, назви, визначення та поширеність у природі; повторити характерні ознаки оксидів, основ та кислот; формувати навички і вміння складати формули солей, давати їм назви та розпізнавати серед інших сполук , розвивати уміння порівнювати, узагальнювати отриману інформацію; виховувати культуру поведінки та спілкування під час уроку, толерантність та дружелюбність учнів. Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь та навичок; творче їх застосування на практиці. Обладнання: Набір солей (NaCl, CuCl2, NaHCO3, CaCO3, KMnO4), вода, хімічні склянки, скляні палички, таблиця „Солі”, „Основні класи неорганічних сполук”, картки, фломастери, схеми, відеофрагмент „Солі”, магнітна дошка, мультимедійна система; демонстраційне приладдя. Форми роботи: словесні, пояснювально - ілюстративні, репродуктивні, інтерактивні, робота у групах, індивідуальна, робота з підручником ( П.Попель,2021), демонстраційний експеримент.
Перегляд файлу

 

 

 

 „ Солі, їх склад, назви, визначення та поширеність у природі”

(8 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

вчитель хімії

Кам’янського ліцею

Кам’янської ТГ

Чернівецького району

Чернівецької області

спеціаліст вищої категорії

«вчитель-методист»

Батушнян О.В.

 

 

Кам’яна,2022

 

Тема уроку: Солі, їх склад, назви, визначення та поширеність у природі.

Мета уроку:  навчальна: дати учням уявлення про Солі, як клас неорганічних сполук; їх склад, назви, визначення та поширеність у природі; повторити характерні ознаки оксидів, основ та кислот;

розвиваюча: формувати навички і вміння складати формули солей, давати їм назви та розпізнавати серед інших сполук , розвивати уміння порівнювати, узагальнювати отриману інформацію;

виховна: виховувати культуру поведінки та спілкування під час уроку, толерантність та дружелюбність учнів.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь та навичок; творче їх     застосування на практиці.

Обладнання:  Набір солей (NaCl, CuCl2, NaHCO3, CaCO3, KMnO4), вода, хімічні склянки, скляні палички, таблиця „Солі”, „Основні класи неорганічних сполук”, картки, фломастери, схеми, відеофрагмент „Солі”, магнітна дошка, мультимедійна система; демонстраційне приладдя.

Форми роботи: словесні, пояснювально - ілюстративні, репродуктивні, інтерактивні, робота у групах, індивідуальна, робота з підручником

               ( П.Попель,2016), демонстраційний експеримент.

Структура уроку

І. Організація класу. Емоційне налаштування.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1 Слайд №1. Хімічний диктант

Розподілити речовини за класами неорганічних сполук, дати їм назви:

Mgo, CaCO3, HCl, Na2CO3, NaOH, SO2, H2SO4, Zn(OH)2, NaCl, P2O5, H2CO3, Fe(OH)3.  

І група: підкреслити формули оксидів.

ІІ група: підкреслити формули кислот.

ІІІ група: підкреслити формули основ.

2. Слайд №2: „Не розірви ланцюг хімічних перетворень”

І група: Na        Na2O      NaOH        Na2SO4              

ІІ група: S       SO3         H2SO4      BaSO4           

ІІІ група: Zn       ZnO        Zn(OH)2        K2ZnO2  

Перевірка виконання завдання (представники груп  розв’язують біля дошки, а консультанти слідкують за виконанням завдань у групі).

3. Слайд №3. Інтерактивна гра „Валіза знань ”(робота з класом):

  • Дати визначення оксидів.
  • Групи оксидів, навести приклади.
  • Дати визначення кислот.
  • Типи кислот.
  • Визначення основ, їх типи і назви.
  • Чим подібні між собою основні та кислотні оксиди.
  • Записати рівняння реакцій Оксидів з водою.
  • Чи реагують між собою кислоти і луги (навести приклад реакції нейтралізації, назвати продукти реакції)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Слайд №4. Оголошення теми уроку, мети. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Аналізуючи відповіді учнів повертаємось до попередньої вправи:

Чому деякі речовини залишились не підкресленими?

Як вони називаються?

„Солі”- це ще один клас неорганічних сполук. Ці речовини надзвичайно важливі і в цьому ми переконаємось на наших уроках.

2. Опрацювання теми уроку

1.Учні отримують картки з хімічними формулами солей.(Робота в парах) Виходячи з хімічних формул солей, учні повинні сформулювати їх визначення.

2.Робота з підручником (ст. 136), учні записують визначення солей у зошити. загальні формули солей.

3.Хімічні формули і назви солей

На наступному етапі нашого уроку ви повинні навчитися складати хімічні формули солей і давати їм назви. Але спочатку пригадаємо загальне правило для складання хімічних формул (необхідно пам’ятати заряди катіонів металів і аніонів кислотних залишків).

4. Слайд №5: Завдання для груп: Складіть формули солей, які утворені такими йонами:

І група: Ba2+та Cl-             ІІ група: Na+ та CO32-       ІІІ група: Al3+ та NО3- 

Дайте хімічні назви цим солям

Запам’ятайте: Назви солей походять від назви атома Металу і латинської назви кислотного залишку.

5.Робота з підручником (ст. 138, таблиця 8) (робота в парах)

6.Слайд №6: Типи солей. (Робота із схемою ):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Слайд №7: 1. Демонстрація 16. Зразки солей. Інструктаж з БЖД.

І група: NaCl            ІІ група: CuCl2         ІІІ група: KMnO4   

Завдання: 1.Дослідити забарвлення солей та їх розчинність у воді.

       2.Зробити висновки і записати їх у зошити та прокоментувати.

8.Поширення солей і їх застосування.

Виступи учнів—лідерів груп, які отримали випереджуюче завдання, підготувати повідомлення з даної теми:

І група—Кухонна сіль, її поширення і використання.

ІІ група—Кальцію карбонат.     

ІІІ група—Натрій гідрокарбонат.

І група—Кухонна сіль, її поширення і використання.

NaCl—кухонна сіль. У давні часи сіль вважалась майже коштовністю. Дійсно, без золота прожити можна, а без солі—ні. У стародавньому Римі воїнам іноді платили сіллю, а чиновникам видавали сольовий пайок. За нашим звичаєм, дорогим гостям підносять на рушнику хліб-сіль, тим самим бажають їм здоров’я та добробуту. Розсипати сіль—це накликати лихо та сварку. В усній народній творчості теж часто згадується сіль: „Без солі і жито—трава”.

„Як не хочете бути кволі,

Уживайте достатньо солі

Сіль—ваш ворог і ваша рідня,

Їжте солі—три грами щодня

Та не більше! (в селі та в місті),

А то тиск підскочить за двісті.”

Отже, це надзвичайно цінний продукт який ми широко використовуємо не лише  в побуті, а й у промисловості та медицині (для знезараження ран, виготовлення фізіологічних розчинів.)

ІІ група—Кальцію карбонат.

   CaCO3—кальцію карбонат, одна з найпоширеніших сполук на Землі. Мінерали на основі CaCO3 вкривають близько 400 млн км2 земної поверхні. Крейда, мармур, вапняк, черепашник—усе це кальцію карбонат, який має надзвичайно широке використання. Крейда—це не тільки школярська крейда та зубний порошок. Її використовують у паперовій і гумовій промисловості як наповнювач, у будівництві. Мармур використовують для скульптурних робіт та оздоблення будівель. Вапняками мостять дороги, та зменшують кислотність грунтів.

ІІІ група—Натрій гідрогенкарбонат.

NaHCO3 - натрій гідрокарбонат, належить до кислих солей. Ця сіль відома нам, як звичайна питна сода. Розчин її використовують у медицині для зниження кислотності шлункового соку, для полоскання горла при ангіні. У харчовій промисловості—для виготовлення розпушувачів тіста. Ми не один раз спостерігали, як мама чаклує на кухні перетворюючи білий порошок у шиплячу суміш, це результат взаємодії питної соди з оцтовою кислотою.

Розчин питної соди—складова частина заряду пінного вогнегасника. При його використанні сода взаємодіє з сульфатною кислотою. Виділяється велика кількість вуглекислого газу, який і утворює велику піну.

V. Закріплення знань вивченого.

1. Перегляд відеофрагменту „Солі”

2. Слайд №8: Інтерактивна гра „Третій зайвий”

І група: NaCl, Mg(OH)2 , FeSO4

ІІ група: CaCO3, NaNO3,  Na3PO4

ІІІ група:  MgSO4, CaCO3, KNO3    

3.Слайд №9. Гра „Хрестики-нулики” (виграшний шлях—формули солей)

І група:                                                 ІІ група:

NaCl

HCl

Cl2O7

H2S

AlCl3

ZnO

H2O

H2SO4

BaCl2

 

NaOH

ZnSO4

H2SO4

H2S

Na2SO4

Na2S

CuSO4

Al2(SO4)3

Cl2O7

 

ІІІ група:

H2CO3

CO2

K2CO3

Na2S

Na2CO3

KOH

BaCO3

HCl

Al2O3

VI. Висновки. Учні заповнюють картки «Піраміда знань»

Оцінювання та аналіз роботи учнів на уроці. Підсумки уроку.

VII. Домашнє завдання:  §26 вивчити основні теоретичні поняття, термінологію, назви солей, №198, 199 (ст. 140);

***Скласти «досьє», або сенкан: І група— до теми „Кислоти”, ІІ група—до теми „Солі” ,

ІІІ група—до теми  «Основи».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 січня 2022
Переглядів
519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку