„ Солі, їх склад, назви, визначення та поширеність у природі”
(8 клас)
вчитель хімії
Кам’янського ліцею
Кам’янської ТГ
Чернівецького району
Чернівецької області
спеціаліст вищої категорії
«вчитель-методист»
Батушнян О.В.
Кам’яна,2022
Тема уроку: Солі, їх склад, назви, визначення та поширеність у природі.
Мета уроку: навчальна: дати учням уявлення про Солі, як клас неорганічних сполук; їх склад, назви, визначення та поширеність у природі; повторити характерні ознаки оксидів, основ та кислот;
розвиваюча: формувати навички і вміння складати формули солей, давати їм назви та розпізнавати серед інших сполук , розвивати уміння порівнювати, узагальнювати отриману інформацію;
виховна: виховувати культуру поведінки та спілкування під час уроку, толерантність та дружелюбність учнів.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь та навичок; творче їх застосування на практиці.
Обладнання: Набір солей (NaCl, CuCl2, NaHCO3, CaCO3, KMnO4), вода, хімічні склянки, скляні палички, таблиця „Солі”, „Основні класи неорганічних сполук”, картки, фломастери, схеми, відеофрагмент „Солі”, магнітна дошка, мультимедійна система; демонстраційне приладдя.
Форми роботи: словесні, пояснювально - ілюстративні, репродуктивні, інтерактивні, робота у групах, індивідуальна, робота з підручником
( П.Попель,2016), демонстраційний експеримент.
Структура уроку
І. Організація класу. Емоційне налаштування.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1 Слайд №1. Хімічний диктант
Розподілити речовини за класами неорганічних сполук, дати їм назви:
Mgo, CaCO3, HCl, Na2CO3, NaOH, SO2, H2SO4, Zn(OH)2, NaCl, P2O5, H2CO3, Fe(OH)3.
І група: підкреслити формули оксидів.
ІІ група: підкреслити формули кислот.
ІІІ група: підкреслити формули основ.
2. Слайд №2: „Не розірви ланцюг хімічних перетворень”
І група: Na Na2O NaOH Na2SO4
ІІ група: S SO3 H2SO4 BaSO4
ІІІ група: Zn ZnO Zn(OH)2 K2ZnO2
Перевірка виконання завдання (представники груп розв’язують біля дошки, а консультанти слідкують за виконанням завдань у групі).
3. Слайд №3. Інтерактивна гра „Валіза знань ”(робота з класом):
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Слайд №4. Оголошення теми уроку, мети. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Аналізуючи відповіді учнів повертаємось до попередньої вправи:
Чому деякі речовини залишились не підкресленими?
Як вони називаються?
„Солі”- це ще один клас неорганічних сполук. Ці речовини надзвичайно важливі і в цьому ми переконаємось на наших уроках.
2. Опрацювання теми уроку
1.Учні отримують картки з хімічними формулами солей.(Робота в парах) Виходячи з хімічних формул солей, учні повинні сформулювати їх визначення.
2.Робота з підручником (ст. 136), учні записують визначення солей у зошити. загальні формули солей.
3.Хімічні формули і назви солей
На наступному етапі нашого уроку ви повинні навчитися складати хімічні формули солей і давати їм назви. Але спочатку пригадаємо загальне правило для складання хімічних формул (необхідно пам’ятати заряди катіонів металів і аніонів кислотних залишків).
4. Слайд №5: Завдання для груп: Складіть формули солей, які утворені такими йонами:
І група: Ba2+та Cl- ІІ група: Na+ та CO32- ІІІ група: Al3+ та NО3-
Дайте хімічні назви цим солям
Запам’ятайте: Назви солей походять від назви атома Металу і латинської назви кислотного залишку.
5.Робота з підручником (ст. 138, таблиця 8) (робота в парах)
6.Слайд №6: Типи солей. (Робота із схемою ):
7. Слайд №7: 1. Демонстрація 16. Зразки солей. Інструктаж з БЖД.
І група: NaCl ІІ група: CuCl2 ІІІ група: KMnO4
Завдання: 1.Дослідити забарвлення солей та їх розчинність у воді.
2.Зробити висновки і записати їх у зошити та прокоментувати.
8.Поширення солей і їх застосування.
Виступи учнів—лідерів груп, які отримали випереджуюче завдання, підготувати повідомлення з даної теми:
І група—Кухонна сіль, її поширення і використання.
ІІ група—Кальцію карбонат.
ІІІ група—Натрій гідрокарбонат.
І група—Кухонна сіль, її поширення і використання.
NaCl—кухонна сіль. У давні часи сіль вважалась майже коштовністю. Дійсно, без золота прожити можна, а без солі—ні. У стародавньому Римі воїнам іноді платили сіллю, а чиновникам видавали сольовий пайок. За нашим звичаєм, дорогим гостям підносять на рушнику хліб-сіль, тим самим бажають їм здоров’я та добробуту. Розсипати сіль—це накликати лихо та сварку. В усній народній творчості теж часто згадується сіль: „Без солі і жито—трава”.
„Як не хочете бути кволі,
Уживайте достатньо солі
Сіль—ваш ворог і ваша рідня,
Їжте солі—три грами щодня
Та не більше! (в селі та в місті),
А то тиск підскочить за двісті.”
Отже, це надзвичайно цінний продукт який ми широко використовуємо не лише в побуті, а й у промисловості та медицині (для знезараження ран, виготовлення фізіологічних розчинів.)
ІІ група—Кальцію карбонат.
CaCO3—кальцію карбонат, одна з найпоширеніших сполук на Землі. Мінерали на основі CaCO3 вкривають близько 400 млн км2 земної поверхні. Крейда, мармур, вапняк, черепашник—усе це кальцію карбонат, який має надзвичайно широке використання. Крейда—це не тільки школярська крейда та зубний порошок. Її використовують у паперовій і гумовій промисловості як наповнювач, у будівництві. Мармур використовують для скульптурних робіт та оздоблення будівель. Вапняками мостять дороги, та зменшують кислотність грунтів.
ІІІ група—Натрій гідрогенкарбонат.
NaHCO3 - натрій гідрокарбонат, належить до кислих солей. Ця сіль відома нам, як звичайна питна сода. Розчин її використовують у медицині для зниження кислотності шлункового соку, для полоскання горла при ангіні. У харчовій промисловості—для виготовлення розпушувачів тіста. Ми не один раз спостерігали, як мама чаклує на кухні перетворюючи білий порошок у шиплячу суміш, це результат взаємодії питної соди з оцтовою кислотою.
Розчин питної соди—складова частина заряду пінного вогнегасника. При його використанні сода взаємодіє з сульфатною кислотою. Виділяється велика кількість вуглекислого газу, який і утворює велику піну.
V. Закріплення знань вивченого.
1. Перегляд відеофрагменту „Солі”
2. Слайд №8: Інтерактивна гра „Третій зайвий”
І група: NaCl, Mg(OH)2 , FeSO4
ІІ група: CaCO3, NaNO3, Na3PO4
ІІІ група: MgSO4, CaCO3, KNO3
3.Слайд №9. Гра „Хрестики-нулики” (виграшний шлях—формули солей)
І група: ІІ група:
NaCl |
HCl |
Cl2O7 |
H2S |
AlCl3 |
ZnO |
H2O |
H2SO4 |
BaCl2 |
NaOH |
ZnSO4 |
H2SO4 |
H2S |
Na2SO4 |
Na2S |
CuSO4 |
Al2(SO4)3 |
Cl2O7 |
ІІІ група:
H2CO3 |
CO2 |
K2CO3 |
Na2S |
Na2CO3 |
KOH |
BaCO3 |
HCl |
Al2O3 |
VI. Висновки. Учні заповнюють картки «Піраміда знань»
Оцінювання та аналіз роботи учнів на уроці. Підсумки уроку.
VII. Домашнє завдання: §26 вивчити основні теоретичні поняття, термінологію, назви солей, №198, 199 (ст. 140);
***Скласти «досьє», або сенкан: І група— до теми „Кислоти”, ІІ група—до теми „Солі” ,
ІІІ група—до теми «Основи».
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|