Урок "Способи дієслів"

Про матеріал
Ця розробка містить матеріали, які можуть допомогти вчителю у проведенні уроку в 7 класі з теми "Способи дієслів". На уроці використовуються сучасні форми роботи та різні види завдань.
Перегляд файлу

Тема уроку: Способи дієслів

Завдання уроку:

  • повторити й систематизувати знання про дієслово;
  • ознайомитись із категорією способу дієслів;
  • навчитись розпізнавати та правильно утворювати різні способові форми дієслів в усному та писемному мовленні;
  • складати власні висловлювання.

 

Хід уроку

Доброго дня,  учні 7 класу, сьогодні ми з вами спільно проведемо урок укр. мови. Моє ім'я Т .В. , мені приємно, що саме з вами я буду працювати упродовж уроку.

Ми продовжуємо з вами вивчати тему «Дієслово». Я знаю, що ви вже багато чого вивчили про дієслово. Отже, раніше вивчені знання з теми вам сьогодні знадобляться і ви ще ознайомитесь з однією категорією дієслова «Способи дієслів»

Завдання:             слайд

 

Також ми з вами сьогодні навчимося розпізнавати та правильно утворювати різні способові форми дієслів, використовувати їх в усному та писемному мовленні, продовжимо ознайомлюватись з надбанням укр. Культури

 

 

Хід уроку

 

 Епіграфом  до нашого уроку стануть уривки з творів Т. Шевченка   слайд

 

 

        Ну, щоб, здавалося, слова…

        Слова та голос – більш нічого.

        А серце б'ється – ожива,

        Як їх почує!

           Т. Г. Шевченко

 

        Не одцурайсь, мій сину, мови

        У тебе іншої нема,  

        Зі словом батьківським – Людина

        Без мови в світі - нас нема

           Т. Г. Шевченко

Робота з епіграфом. Мотивація

1.Прочитайте уривки. Давайте згадаємо, хто такий Шевченко? Яку знаменну подію, пов’язану з біографією Шевч., ми відзначали минулого року?  (200 років з Дня народження). Якою спільною темою об’єднані ці два уривки? (значення слова, мови в житті людини)

Давайте з вами повернемось до 1 уривку, прочитаємо.

Запишемо число, класна робота (на дошці)

Інструктаж про роботу з дидактичним матеріалом -  з підручником, індивідуальні  завдання, тести, д/з

2.Чи є в уривках дієслова? Давайте запишемо і визначимо їх час_____________________

__________________________________________________________________________________

 

 

 

І Актуалізація опорних знань учнів

  • давайте пригадаємо, що ви вже знаєте з теми Д.               слайд

Бліц-опитування:

  • Що означає дієслово?
  • Які морфологічні ознаки має дієслово?

час рід число вид особа спосіб ?

 

 

як ви вважаєте, чому біля категорії способу стоїть знак питання?

Отже, тема уроку: Способи дієслів (на дошці)          слайд

ІІ Вивчення нового матеріалу:                         слайд

 Прочитайте подані речення, вказати в них дієслова. Визначити, в якому з речень дієслова означають:

  1. Дію, яка відбувається, відбулась або відбудеться;
  2. дію, можливу за певних умов;
  3. дію, яка виражає наказ, прохання або пораду

 

Дію, яка відбувається, відбулась або відбудеться;

       Душу,  тіло ми положим за нашу свободу. формула

І покажем, що ми, браття, козацького роду.

       (П. Чубинський)

Фронтальна бесіда:

-з якого твору цей уривок? (вірш «Ще не вмерла Україна» - це слова із Державного Гімну України. Це урочистий твір, який уособлює патріотичні почуття народу.  хто написав музику? (М. Вербицький)

У 2003 році видано Указ Президента Укр. «Про Державний Гімн України»    слайд

Цей твір ви вивчали в 6 класі на уроці укр. Літ, під час вивчення теми «Пісні літературного походження». Які це пісні літературного походження? (які мають автора)

Давайте пригадаємо, що назви державних атрибутів пишуться з великої букви: Гімн України, Прапор України, Герб України. У загальному значенні слова гімн, герб, прапор пишуться з малої буквислайд

Положим (ІІ д), покажем (І д) – дія, яка відбудеться       схема

дію, можливу за певних умов;

Якби я втратив очі, Україно,         слайд

То зміг би жить, не бачачи ланів.

У глибині твоїх темнот і снів

Твоя  лунала б  мова солов'їна.

      (Д. Павличко)

 

З творчістю Дмитра Павличка ви ознайомитесь у старших класах. Але один з його віршів, який став піснею, вам, мабуть, відомий «Два кольори»                                                                                    музика              

Яку мову називають «солов’їною»?  - укр. Ви,мабуть, знаєте, що за милозвучністю укр. Мова посідає 2 місце в світі після… італійської

Зміг би, лунала б – дія, яка відбулася б за певних умов.

дію, яка виражає наказ, прохання або пораду

Як сонця безсмертного коло,

Що креслить у небі путі,

Любіть свою мову й ніколи

Її не забудьте в житті!

      (В. Сосюра)

 

Любіть, не забудьте – дія, спонукання

Доберіть до слова дія прикметники, які охарактеризували б її за вираженням - ?????????

 

ІІІ Тренувальні вправи слайд

 

-Робота з підручником §14, ст. 52-53 Прочитати      представник ряду

 І - ряд дієслова дійсного способу      інформує клас за допомогою

ІІ- ряд умовний         презинтації

ІІІ – наказовий

 

Записуємо слова, речення з презентації

 

  1. Знали – знаємо – будемо знати (виділити закінчення, визначити час)
  2. Були б руки та охота – буде зроблена робота

Ти не язиком працював би, а руками     (синтаксичний розбір останнього речення; формотворча частка би, твор умовний спосіб, пиш окремо)

  1. Не дивись на чоловіка, а на його діло

Чесне діло роби сміло           (підкреслити дієслова, звернути увагу на написання не з дієсл)

Який  рос відповідник можна дібрати? -  Труд украшает человека

Можливо, ви знаєте інші прислів’я чи ФО про працю,  (сізіфова праця (марна праця) ,гнути спину, золоті руки, майстер на всі руки; праця людину кормить, бджілка мала, а й та працює) адже крім шанобливого ставлення до мови, українцям притаманна така риса, як працьовитість . Ми з вами продовжимо пізнавати укр. Культуру

           слайд

Індивідуальне завдання, робота біля дошки  (7-9 балів)         хвилина релаксації

                                                                                     

1.картки                       диференційоване завдання

1. Прочитайте уривок з вірша Т. Шевченка «Думка», випишіть дієслова, утворіть від них форми 2-ої особи однини наказового способу

2.Прочитайте уривок з вірша Т. Шевченка «Думка», випишіть дієслова, утворіть від них форми 2-ої особи однини умовного способу

2.Робота біля дошки (7-9 балів) 

Дієслова поставте в наказовому способі в 2-й особі однини й запишіть у дві колонки: 1) без ь у кінці; 2) з ь у кінці..                                                                                                                                                          картки

1) без ь у кінці         2) з ь у кінці..

 Озвучити-озвуч         Стати-стань

Насипати-насип Попередити-попередь

Зважити-зваж Ужалити-ужаль

Відрізати-відріж                    Переглянути-переглянь

Перевірити-перевір  відмітити-відміть

 

3.Фонетичний запис дієслів

Робиться

Умиваєшся

Зверніть увагу, що пишемо …, а вимовляємо…., за орфоепічними правилами, ЗНО

Перевірка, оцінки

Творче завдання

За поданим малюнком дібрати дієслова та скласти речення.

Крім пісень літ походження, є ще українські народні пісні. Одна з таких відомих пісень -  «Ти ж мене підманула                                                        музика

За бажанням на 10-12 балів скласти зв’язне висловлювання за картиною - перевірити зошит (усі слухають чи дотримано вимоги зв’язного мовлення?)

Д-з

4-6 б.: §14, впр. 93, розподілити слова за способами

7-9 б.: §14, впр. 96, записати  складні речення, визначити присудки, їх способові форми

10-12 б.: опрацювати §14, ні за холодну воду – аж у руках горить . Із запропонованою фразеологічною парою скласти зв’язне висловлювання на одну з тем (за вибором)             слайд

 

Підсумок

Тест-самоперевірка відповіді на слайді                    слайд

 

 

Виконання тестових завдань для самоконтролю

Завдання з вибором однієї правильної відповіді. 

1. Дієсловами дійсного способу є всі слова рядка    (0,5 б.) 

а) буду читати, написав, наробитися, говоритимемо

б) скликали, мовчатимуть, будеш панувати, пише

в) веселяться, пишаємося, квітчаймо, поназносили

г) наздоганятиму, мовчав би, порадили, прикрашатимемо

2. Правильно вжито дієслівну форму в реченні     (0,5 б.)

а) Політики боряться за владу.

б) Коли ти віддасиш мені книгу?

в) Ходімте трохи повільніше.

г) Запам’ятаймо цю мандрівку. 

3. Дієсловами дійсного способу є всі слова рядка     (0,5 б.)

а) знали, відчитав, запустимо, буде бити, знаю;

б) стрибала, загрався, плакала б, знаємо, пішли;

в) злюся, гарчав, наврочили, скулити, походжу;

г) пишімо, знають, розпочав, виголосить, знайшла;

4. Дієслова у словосполученнях мають однаковий спосіб у рядку   (0,5 б.)

а) Ходили по колу, взяв на руки, пише мені листи.

б) Думала про щастя, знати б правду, ішов степами.

в) Знай своє, манить красою, вийшла з хати.

г) Йде босоніж, хай не мріє про це, не знав того.

Завдання на вибір декількох правильних відповідей.

5.Установити відповідність між дієсловами та їх способовими формами                                 А  Б В                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                            1

А Дійсний.

1 Зупиніться, ударте.

Б Умовний.

2 Приніс би, ходила б.

В Наказовий.

3 Ллється, нездоровиться.

                                    2

                                     3

                                
6. Установіть відповідність між дієсловами та їх особовими  формами

                                                                                      А  Б  В  

1) ходімо

А) дійсний

2) ходимо

Б) умовний

3) ходив би

В) наказовий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3


 

7. Установіть відповідність між дієсловами та їх способовими формами

                                                                                                                                             А   Б  В  Г  Ґ

1) Без людської праці вся земля заросла б бур’янами.

А) Дійсний сп., майб. час, 3 ос. множ.

2) Засипле сніг і наш поріг, і в полі бадилину.

Б) Умовний сп., одн., жін. рід

3) Ростіть, огірочки, в чотири листочки.

В) Дійсний сп., мин. час., множ.

4) Ходили понад тією молочною рікою.

Г) Наказовий сп., 3 ос. множ.

 

Ґ) Наказовий сп., 2 ос. множ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1

  2

  3

  4

 

 

8. Установіть відповідники між фразеологізмами та їх значенням

 

1) задати перця з маком

А) допомагати

2) помогти на свою голову

Б) зазнати невдачі

3) обійняти поглядом

В) не розуміти

4) сісти в калюжу

Г) сильно насварити

 

Д) дивитися на когось

 

Е) мати проблеми через когось

 

Є)  укласти перемир’я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              А   Б  В   Г  Д  Е  Є

 

        1

        2

        3

        4

   
 

 

Ну, щоб, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б'ється – ожива,

Як їх почує!

  Т. Г. Шевченко

Не одцурайсь, мій сину, мови

У тебе іншої нема,  

Зі словом батьківським – Людина

Без мови в світі - нас нема

  Т. Г. Шевченко

  • Що означає дієслово?
  • Які морфологічні ознаки має дієслово?
  • Душу,  тіло ми положим за нашу свободу.
  • І покажем, що ми, браття, козацького роду.
  •        (П. Чубинський)
  • Якби я втратив очі, Україно,        
  • То зміг би жить, не бачачи ланів.
  • У глибині твоїх темнот і снів
  • Твоя  лунала б  мова солов'їна.
  •       (Д. Павличко)
  • Як сонця безсмертного коло,
  • Що креслить у небі путі,
  • Любіть свою мову й ніколи
  • Її не забудьте в житті!
  •       (В. Сосюра)
  • Знали – знаємо – будемо знати (виділити закінчення, визначити час)
  • Були б руки та охота – буде зроблена робота

Ти не язиком працював би, а руками     (синтаксичний розбір останнього речення; формотворча частка би, твор умовний спосіб, пиш окремо)

  • Не дивись на чоловіка, а на його діло

Чесне діло роби сміло           (підкреслити дієслова, звернути увагу на написання не з дієсл)

Який  рос відповідник можна дібрати? -  Труд украшает человека

Можливо, ви знаєте інші прислів’я чи ФО про працю,  (сізіфова праця (марна праця) ,гнути спину, золоті руки, майстер на всі руки; праця людину кормить, бджілка мала, а й та працює) адже крім шанобливого ставлення до мови, українцям притаманна така риса, як працьовитість .

Випишіть з вірша Т. Шевченка «Думка» всі дієслова. Визначте, якого вони способу, утворіть від них форми 2-ої особи однини наказового або дійсного способу та відповідну родову форму умовного способу.             

Дієслова поставте в наказовому способі в 2-й особі однини й запишіть у дві колонки: 1) без ь у кінці; 2) з ь у кінці..                                                                                                                                                         

1) без ь у кінці         2) з ь у кінці..

 Озвучити-озвуч         Стати-стань

Насипати-насип Попередити-попередь

Зважити-зваж Ужалити-ужаль

Відрізати-відріж        Переглянути-переглянь

Перевірити-перевір  відмітити-відміть

3.Фонетичний запис дієслів

Робиться

Умиваєшся

За поданим малюнком дібрати дієслова та скласти речення.

Біля дошки

Дієслова поставте в наказовому способі в 2-й особі однини. Запишіть дієслова без ь  в кінці 

        

Озвучити, стати, насипати,  попередити,  зважити,   ужалити,  відрізати,  переглянути,  перевірити,  відмітити

 

Біля дошки

Дієслова поставте в наказовому способі в 2-й особі однини. Запишіть дієслова з  ь у  кінці 

              

Озвучити, стати, насипати,  попередити,  зважити,   ужалити,  відрізати,  переглянути,  перевірити,  відмітити

 

Біля дошки

Фонетичний запис дієслів

Робиться

Умиваєшся

 

Індивідуальне завдання

Прочитайте уривок з  вірша Т. Шевченка “Думка”. Випишіть з нього всі дієслова. Утворіть від них форму 2-ої особи однини наказового  способу.

Тече вода в синє море, 
Та не витікає; 
Шука козак свою долю, 
А долі немає. 
Пішов козак світ за очі; 
Грає синє море, 
Грає серце козацькеє, 
А думка говорить: 
"Куди ти йдеш, не спитавшись? 
На кого покинув 
Батька, неньку старенькую, 
Молоду дівчину? 

Індивідуальне завдання

Прочитайте уривок з  вірша Т. Шевченка “Думка”. Випишіть з нього всі дієслова. Утворіть від них форму однини умовного  способу.

Тече вода в синє море, 
Та не витікає; 
Шука козак свою долю, 
А долі немає. 
Пішов козак світ за очі; 
Грає синє море, 
Грає серце козацькеє, 
А думка говорить: 
"Куди ти йдеш, не спитавшись? 
На кого покинув 
Батька, неньку старенькую, 
Молоду дівчину? 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
30 грудня 2020
Переглядів
1112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку