Великоновосілківська гімназія з загальноосвітньою школою І ступеня
Розробка уроку
«Спрощення в групах приголосних»
Підготувала
Хорош О.В.
2018-2019 н.р.
Тема: Спрощення в групах приголосних
Мета уроку: досягти усвідомлення учнями явища спрощення у групах приголосних; сформувати вміння написання відповідних орфограм, удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови;
розвивати усне і писемне мовлення, зорову та слухову пам'ять, аналітичне мислення;
виховувати інтерес учнів до мови, до народних промислів; повагу до моральних принципів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, інтерактивний плакат, робочий лист, інтерактивні вправи, тлумачний словник.
Перебіг уроку.
І. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Знову дзвоник кличе в клас –
Нові знання чекають нас.
Нехай знання ідуть на користь –
Ми починаємо урок.
Учитель: Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови.
Тож візьмімо із собою старанність, охайність, увагу, активність, гарний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Мовознавче дослідження.
Прочитайте слова правої і лівої колонок, зробіть висновок про їхню вимову. Які слова вимовляти легше і чому?
Крапка пункт
розбійник гангстер
чесний студентський
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя
Коли приголосні збігаються,
Вони важко вимовляються.
Через те у нашій мові
Випадають звуки в слові.
Якщо звуки випадають
СПРОЩЕННЯМ це називають.
Милозвучна рідна мова
І така її умова:
На письмі і у вимові
Випадають звуки в слові.
2.Бесіда з учнями за матеріалом, поданим в інтерактивному плакаті, опрацьованому ними вдома. https://www.thinglink.com/scene/973163544818221057
- Поясніть значення слова тесляр.
- Які ще види народних промислів, крім теслярства, ви знаєте?
- Яка інформація про теслярство була вам цікавою й пізнавальною?
- Назвіть групи приголосних, у яких відбувається спрощення. Наведіть приклади.
- Назвіть винятки із правила.
- Чи відбувається спрощення в словах іншомовного походження? Доведіть своє твердження прикладами.
3.Лінгвістична казка „ Спрощення в групах приголосних ”
На засіданні Великої Ради країни Орфографії обговорювалось одне питання: Як бути з тими словами, при зміні чи творенні яких виникає важкий для вимови збіг кількох приголосних?
Представник фракції СТН запропонував випускати середній звук [т] у вимові і не позначати його буквою т на письмі.
Його активно підтримав представник фракції СТЛ пан ЩАСЛИВИЙ:
Керівники фракції ЖДН та ЗДН ВИЇЗНИЙ і ТИЖНЕВИЙ гаряче схвалили виступи попередніх ораторів і з радістю відмовились від набридливого їм звука [д] та необхідності передавати його на письмі буквою д.
Спікер парламенту полегшено зітхнув: тепер можна зачитати заготовлену заздалегідь резолюцію про спрощення в групах приголосних.
Раптом до мікрофона побіг керівник фракції Запозичених пан КОНТРАСТНИЙ:
Не встиг голова Великої Ради заперечити промовцеві, як з місця зірвався пан ПЕСТЛИВИЙ.
Рішення Великої Ради було однозначним: усім спрощуватися, тільки представникам двох останніх фракцій дозволити жити неспрощеними.
4. Слово вчителя.
Для того, щоб краще запам’ятати винятки, вам допоможе ключ-символ
„ Рука ”.
Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – « зап’ястний » проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – “ пестливий ”, потім проведіть по фалангах пальців – „ кістлявий ”, загніть і розігніть кілька разів пальці правої руки – „ шістнадцять, шістдесят, шістсот ”, зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ „ хворостняк ”, і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами „ хвастливий, хвастнути ”.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота в парах.
1. Доберіть із довідки до іменників тільки ті прикметники, у яких відбувається спрощення. Виконайте завдання так, щоб прикметники не повторювалися.
Праця, план, товар, хлопець, поїзд, звістка, центр, вчинок.
Довідка: Щас…ливий, радіс…ний, шіс…надцять, річний, облас…ний, безкорис…ливий, тиж…невий, чес…ний, хвас…ливий, швидкіс…ний, якіс…ний.
2. Гра „Третє зайве”
Запишіть „зайві” слова
3.Робота в групах . Диктант-переклад.
1-ша група. Счастливый, буревестник, областной, устный, шестнадцать, радостный, поздний, честный, костлявый, наместник, участник, скоростной, злостный, доблестный, солнце, сердце, безвыездно, перекрестный, проездной.
2-га група. Совершать хорошее дело никому и никогда не поздно. Для честных людей обещание это обязательство. Самый счастливый человек тот, кто дарит счастье наибольшему числу людей.
4. Підберіть закінчення до прислів’я, поясніть орфограму. https://learningapps.org/3905827
5. Гра „ Коректор ”
Знайти і пояснити, у яких словах допущено помилки.
Совістний, доблесний, областний, радісний, шістнадцять, хрустнути, шістсот, баластний, проїздний.
6.Відгадайте кросворд. https://learningapps.org/display?v=ph04geq6217
7. Математичний тест
У поданих реченнях знайти слова, у яких відбулося спрощення приголосних. Використовуючи умовні арифметичні знаки ( + у слові приголосний не випадає, - у слові приголосний випадає), записати відповіді.
8. Вибіркова робота.
Випишіть з тексту слова, в яких відбулося спрощення, поясніть орфограму.
Вихователі
Мені було дев’ять років, коли мати подарувала книгу «Робінзон Крузо». Я тоді був найщасливіший. Прочитавши її, захотілося стати Робінзоном. Тільки на острів не поїхав: мати не радила.
А що можна робити Робінзону в місті?
Мені купили теслярські інструменти. Тоді мені так радісно було. Цілими днями я пиляв, стругав, збивав. Якісна виходила «продукція»: тут були і кораблики, і столики, і полички, і лопатки. До праці я сумлінно ставився, чесно працював. Щотижневий підсумок зробленого радував мене.
Коли мені минуло десять років, я поступив учитися до гімназії. Там були хороші вчителі, хороші порядки, і багато корисних речей полюбив саме там.
Ми багато читали. Під впливом книг в учнів формувалися власні погляди на життя. У мене було чимало друзів, але я не любив ні улесливих, ні заздрісних. (О. Яковлєв)
9. Словникова робота. Пояснити значення іменників, при потребі звернувшись до словника.
Форпост – передня варта, сторожа; передня позиція на ділянці фронту. Аванпост – передовий військовий пост. Контраст – різко окреслена протилежність у чомусь. Релаксація - поступовий перехід фізичної системи з нерівноважного стану, спричиненого зовнішніми впливами, в рівноважний.
10. Розподільний диктант. Розподіліть слова у дві колонки.
І колонка – у яких відбулося спрощення приголосних;
ІІ колонка - у яких не відбулося спрощення приголосних.
Злісний, форпостний, улесливий, власний, релаксантний, щасливий, агентство, невістка, чесний, пізній, кістлявий, корисний, офіціантський.
Ключ. Підкресліть перші букви у ІІ колонці і ви прочитаєте прізвище автора поеми «Мойсей».
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Рефлексія.
Метод «Мікрофон»
- Ми з’ясували …
- Засвоїли…
- Навчилися…
- Розвивали…
- Важким було…
- Отримані знання мені потрібні для…
- Чи справдилися мої сподівання?
VІІІ. Домашнє завдання.