Урок "Спрощення в групах приголосних"

Про матеріал
У розробці подається урок з української мови в 5 класі на тему "Спрощення в групах приголосних". Окрім завдання усвідомлення учнями явища спрощення в групах приголосних і формування вміння написання відповідної орфограми, урок має на меті поширювати знання учнів про народні промисли, зокрема про теслярство. Під час уроку учні працюютьт з інтерактивним плакатом і виконують інтерактивні вправи, створені в сервісі "Learningapps".
Перегляд файлу

Великоновосілківська гімназія з загальноосвітньою школою І ступеня

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

«Спрощення в групах приголосних»

 

 

Підготувала

Хорош О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018-2019 н.р.

Тема: Спрощення в групах приголосних

Мета уроку: досягти усвідомлення учнями явища спрощення у групах приголосних; сформувати  вміння написання відповідних орфограм, удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови;

розвивати усне і писемне мовлення, зорову та слухову пам'ять, аналітичне мислення;

виховувати інтерес учнів до мови, до народних промислів; повагу до моральних принципів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, інтерактивний плакат, робочий лист, інтерактивні вправи, тлумачний словник.

Перебіг уроку.

І. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

                               Знову дзвоник кличе в клас –

                        Нові знання чекають нас.

                               Нехай знання ідуть на користь –

                               Ми починаємо урок.

 Учитель: Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми  поринемо  у чарівний та цікавий світ рідної мови.

Тож візьмімо  із собою старанність, охайність, увагу, активність, гарний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

    Мовознавче дослідження.
Прочитайте слова правої і лівої колонок, зробіть висновок про їхню вимову. Які слова вимовляти легше і чому?
Крапка                                      пункт
розбійник                                 гангстер
чесний                                      студентський

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя

Коли приголосні збігаються,

Вони важко вимовляються.

Через те у нашій мові

Випадають звуки в слові.

Якщо звуки випадають

СПРОЩЕННЯМ це називають.

Милозвучна рідна мова

І така її умова:

На письмі і у вимові

Випадають звуки в слові.

2.Бесіда з учнями за матеріалом, поданим в  інтерактивному плакаті, опрацьованому ними вдома. https://www.thinglink.com/scene/973163544818221057

-  Поясніть значення слова тесляр.

-  Які ще види народних промислів, крім теслярства, ви знаєте?

-  Яка інформація про теслярство була вам цікавою й пізнавальною?

-  Назвіть групи приголосних, у яких відбувається спрощення. Наведіть приклади.

-  Назвіть винятки із правила.

- Чи відбувається спрощення в словах іншомовного походження? Доведіть своє  твердження прикладами.

          3.Лінгвістична казка „ Спрощення в групах приголосних ” 

        На засіданні Великої Ради країни Орфографії обговорювалось одне питання: Як бути з тими словами, при зміні чи творенні яких виникає важкий для вимови збіг кількох приголосних?

Представник  фракції СТН запропонував випускати середній звук  [т] у вимові і не позначати його буквою т на письмі.

  •    Хоч моє прізвище РАДІСНИЙ і пов’язане з радістю, - сказав він, - я не заперечую проти його спрощення.

Його активно підтримав представник фракції СТЛ пан ЩАСЛИВИЙ:

  •    Я гадаю, що й без [т] наша фракція збереже своє щастя.

Керівники фракції ЖДН та ЗДН ВИЇЗНИЙ і ТИЖНЕВИЙ гаряче схвалили виступи попередніх ораторів і з радістю відмовились від набридливого їм звука [д] та необхідності передавати його на письмі буквою д.

          Спікер парламенту полегшено зітхнув: тепер можна зачитати заготовлену заздалегідь резолюцію про спрощення в групах приголосних.

Раптом до мікрофона побіг керівник фракції Запозичених пан КОНТРАСТНИЙ:

  •    Дайте й мені слово, - закричав він з французьким акцентом.
  •    Прийняття такого рішення – грубе порушення прав людини. Ми, запозичені, не хочемо втрачати зв’язку  зі  своїми предками і вимагаємо такого написання, яке б свідчило про наше походження. Я КОНТРАСТНИЙ, бо контраст, пан БАЛАСТНИЙ, бо баласт, пан КОМПОСТНИЙ, бо компост, пан ФОРПОСТНИЙ, бо форпост, пан СТУДЕНТСЬКИЙ, бо студент, ПРЕЗИДЕНТСЬКИЙ – президент, пан ГІГАНТСЬКИЙ, бо гігант, ЛЕЙТЕНАНТСЬКИЙ – лейтенант.

Не встиг голова Великої Ради заперечити промовцеві, як з місця зірвався пан ПЕСТЛИВИЙ.

  •    Хоч я і не іноземець, - схвильовано вигукнув він, але теж не хочу спрощуватись. Люди подумають, що мої предки було псами, коли написати ПЕСЛИВИЙ, а насправді вони були дуже ласкавими, усіх пестили.
  •    А я, - продовжував пан КІСТЛЯВИЙ, - не зможу пишатися своєю худорлявістю та вишуканістю, коли люди забудуть про благородні кості моїх предків. Та й пани ШІСТНАДЦЯТЬ, ХВОРОСТНЯК, ЗАП’ЯСТНИЙ, ХВАСТНУТИ, ХВАСТЛИВИЙ не бажають спрощуватись, бо, на відміну від більшості членів фракції, не соромляться своїх простих, але чесних предків.

Рішення Великої Ради було однозначним: усім спрощуватися, тільки представникам двох останніх фракцій дозволити жити неспрощеними.

4. Слово вчителя.

Для того, щоб краще запам’ятати винятки, вам допоможе ключ-символ

 „ Рука ”.

Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки « зап’ястний » проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – “ пестливий ”, потім проведіть по фалангах пальців кістлявий ”, загніть і розігніть кілька разів пальці правої руки „ шістнадцять, шістдесят, шістсот ”, зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ хворостняк ”, і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами хвастливий, хвастнути ”.

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота в парах.

1. Доберіть із довідки до іменників тільки ті прикметники, у яких  відбувається спрощення. Виконайте завдання так, щоб прикметники не повторювалися.

       Праця, план, товар, хлопець, поїзд, звістка, центр, вчинок.

       Довідка: Щас…ливий, радіс…ний, шіс…надцять, річний, облас…ний, безкорис…ливий, тиж…невий, чес…ний, хвас…ливий, швидкіс…ний, якіс…ний.

2.   Гра „Третє зайве”

   Запишіть „зайві” слова

  1.   Кіс…лявий, доблес…ний, радіс…ний.
  2.  Захис…ний, зап’яс…ний, заздріс…ний.
  3.   Ціліс…ний, хвас…ливий, тиж…невий.
  4.   Проїз…ний, корис…ний, хворос…няк.

3.Робота в групах . Диктант-переклад.
1-ша група. Счастливый, буревестник, областной, устный, шестнадцать, радостный, поздний, честный, костлявый, наместник, участник, скоростной, злостный, доблестный, солнце, сердце, безвыездно, перекрестный, проездной.
2-га група. Совершать хорошее дело никому и никогда не поздно. Для честных людей обещание это обязательство. Самый счастливый человек тот, кто дарит счастье наибольшему числу людей.
4. Підберіть закінчення до прислів’я, поясніть орфограму. https://learningapps.org/3905827

5. Гра „ Коректор ”

Знайти і пояснити, у яких словах допущено помилки.

Совістний, доблесний, областний, радісний, шістнадцять, хрустнути, шістсот, баластний, проїздний.

 6.Відгадайте кросворд. https://learningapps.org/display?v=ph04geq6217

 7. Математичний тест

У поданих реченнях знайти слова, у яких відбулося спрощення приголосних. Використовуючи умовні арифметичні знаки  ( +  у слові приголосний не випадає,  -  у слові приголосний випадає), записати відповіді.

  1. На крилах радісних вітрів спадає листя яворів.
  2. Минув мені рік шістнадцятий, сімнадцятий починає.
  3. Ллє небо жовтня запізнілі сльози.
  4. Ой про нашу чесну справу буде мир гриміти.
  5. Ранні пташки зеренце гають, а пізні – сльози ллють.
  6. Де велика рада, там пісний борщ.
  7. Он на стрункій та високій осині листя пестливо тремтить.
  8. Чесне діло роби сміло.
  9. Хвастливий хлопець ніколи не стане гарним парубком.
  10. Вередлива коза дуже вовкові корисна.

8. Вибіркова робота.

Випишіть з тексту слова, в яких відбулося спрощення, поясніть орфограму.

Вихователі

Мені було дев’ять років, коли мати подарувала книгу «Робінзон Крузо». Я тоді був найщасливіший. Прочитавши її, захотілося стати Робінзоном. Тільки на острів не поїхав: мати не радила.

А що можна робити Робінзону в місті?

Мені купили теслярські інструменти. Тоді мені так радісно було. Цілими днями я пиляв, стругав, збивав. Якісна виходила «продукція»: тут були і кораблики, і столики, і полички, і лопатки. До праці я сумлінно ставився, чесно працював. Щотижневий підсумок зробленого радував мене.

Коли мені минуло десять років, я поступив учитися до гімназії. Там були хороші вчителі, хороші порядки, і багато корисних речей полюбив саме там.

Ми багато читали. Під впливом книг в учнів формувалися власні погляди на життя. У мене було чимало друзів, але я не любив ні улесливих, ні заздрісних. (О. Яковлєв)

9. Словникова робота. Пояснити значення іменників, при потребі звернувшись до словника.

Форпост – передня варта, сторожа; передня позиція на ділянці фронту. Аванпост – передовий військовий пост. Контраст – різко окреслена протилежність у чомусь. Релаксація - поступовий перехід фізичної системи з нерівноважного стану, спричиненого зовнішніми впливами, в рівноважний.

10. Розподільний диктант. Розподіліть слова у дві колонки.

І колонка – у яких відбулося спрощення приголосних;

ІІ колонка  -  у яких не відбулося спрощення приголосних.

Злісний, форпостний, улесливий, власний, релаксантний, щасливий, агентство, невістка, чесний, пізній, кістлявий, корисний, офіціантський.

Ключ. Підкресліть перші букви у ІІ колонці і ви прочитаєте прізвище автора поеми «Мойсей».

VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Рефлексія.

Метод «Мікрофон»

- Ми з’ясували …

- Засвоїли…

- Навчилися…

- Розвивали…

- Важким було…

- Отримані знання мені потрібні для…

- Чи справдилися мої сподівання?

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Вивчити теоретичний матеріал (параграф 36). Відповісти на запитання й виконати завдання для самоперевірки за інтерактивним плакатом (https://www.thinglink.com/scene/973163544818221057 )
  2.  Виконати вправу з підручника 382 або скласти тести типу «Четверте зайве»  на тему «Спрощення в групах приголосних»

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

docx
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
7935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку