Урок США в міжвоєнний період

Про матеріал
Розробка уроку "США в міжвоєнний період" стане в нагоді вчителям історії шкіл та викладачам вузів І-ІІ рівня акредитації. Розробка містить політичний, економічний розвиток США в міжвоєнний період. Характеризує період "проспериті", "Велику депресію", "Новий курс" Ф. Рурвельта.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

з історії для 10 класу

для студентів І курсу

ВНЗ І-ІІ рівня акредитації

 

На тему «США в міжвоєнний період»

 

 

 

 

 

 

Розробила викладач суспільних дисциплін Костюченко К. М.

ВП НУБіП України  „Немішаївський

агротехнічний коледж ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018


Тема 3:   «Провідні держави світу  в 20 - 30-х рр. ХХ ст.»

Заняття 4     «США в міжвоєнний період»

 

Мета: ознайомити студентів з наслідками Першої світової війни для США; визначити зміни у світовому статусі США по закінченні Першої світової війни; проаналізувати особливості еконо­мічного і політичного розвитку США у повоєнний період; схарактеризувати особливості періоду «про­спериті» у США; пояснити причини «Вели­кої депресії» розкрити її наслідки та вихід з економічної кризи; форму­вати вміння аналізувати й зіставляти перебіг історичних подій і процесів в окремо взятій країні, простежувати їхній вплив на світо­вий історичний процес; виховувати повагу до історичного минулого народів світу; ви­ховувати культуру мовлення, актив­ну життєву позицію. (Слайд 1-2)

Тип заняття: вивчення нового матеріалу - лекція.

Обладнання: підручник, політична карта світу, картки із завданнями для студентів, мультимедійна презентація.

Основні поняття і терміни: Президентська республіка, федерація, Вудро Вільсон, «сухий закон»,  гангстери, організація Ку-клукс-клан, «ліквідація злиднів», «Велика депресія», «проспериті», «Велика депресія», світова економічна криза, «новий курс» Ф. Рузвельта, економічна стабілізація США.

Структура заняття

І. Організація навчальної діяльності.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Зміна статусу США у світі після Першої світової війни.
  2. Період "проспериті" ("процвітання").
  3. "Велика депресія".
  4. "Новий Курс" Ф. Рузвельта.

ІІІ. Закріплення нових знань.
ІV. Підсумки заняття.
V. Домашнє завдання.

Хід заняття

І. Організація навчальної діяльності.

Викладач повідомляє тему й основні завдання заняття. Звертається особлива увага на економічний розвиток США в 20-30-х роках, на збільшення національного багатства і першість у світі, а згодом падіння та вихід із кризи. 

Чому так сталось?  Знайти відповідь на це запитання нам допоможе матеріал сьогоднішнього заняття.

На сьогоднішньому занятті ми повинні розглянути особливості розвитку США в 20-30-х роках. У результаті опрацювання даної теми ми маємо досягти певних результатів.

Слайд 3

Очікувані результати

Після цього заняття студенти мають:

   характеризувати зміни у світовому ста­тусі США після Першої світової війни;

   визначати особливості періоду «про­спериті»;

   пояснювати причини та наслідки «Ве­ликої депресії»;

  аналізувати зміни в соціально-еконо­мічній та політичній сферах США в період «нового курсу» Ф. Рузвельта;

   висловлювати власне ставлення до становлення США як до світової держави.

II.  Викладання необхідної інформації за планом

Викладач. На основі вже опрацьованих нами очікуваних результатів я пропоную вам скласти план нашого заняття і записати його у свої зошити.

Самостійна робота студентів над складанням плану. Оголошення студентами своїх варіантів плану, вибір найоптимальнішого з них.

  1. Зміна статусу США у світі після Першої світової війни.
  2. Період "проспериті" ("процвітання").
  3. "Велика депресія".
  4. "Новий Курс" Ф. Рузвельта. (Слайд 4)

Викладач. Звичайно, в процесі розгляду нового матеріалу ви зустрінетеся з новими словами та поняттями, які вам необхідно запам'ятати.

Ключові поняття заняття: Слайд 5

«проспериті», «Ве­лика депресія»,

Вудро Вільсон, гангстери,

«сухий закон», організація Ку-клукс-клан,

«ліквідація злиднів», «новий курс» Ф. Руз­вельта,

економічна стабілізація США, сві­това економічна криза

Викладач. Запам'ятати вам також слід і три основних етапи даного періоду.

Основні етапи: Слайд 6

1921—1929 рр. — період «проспериті»;

1929—1933 рр. — «Велика депресія»;

1933 р. — початок «нового курсу» Ф. Рузвельта

IІI. Мотивація навчальної діяльності студентів

Викладач. На сьогоднішньому занятті ми з вами розпочинаємо вивчати досить значну за обсягом і цікаву те­му — «Провідні держави світу в 20 - 30-х рр. ХХ ст.». А почне­мо ми з вивчення історії США у першій половині XX ст. Які асо­ціації виникають у вас, коли ви зга­дуєте США?

Для переважної більшості присутніх США — наддержава. Протягом заняття ми спробуємо проаналізувати ди­наміку розвитку США від початку XX ст. до періоду «Другої світової війни» — найгострішої кризи середини XX століття.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Наслідки Першої світової війни для США

Викладач. - Які настрої панували в амери­канському суспільстві під час Першої світо­вої війни? американському суспільстві не спостерігалося підвищеного інтересу до війни; американці мало розумілися на причинах цієї далекої і чужої для них війни і щиро бажали, щоб країна дотримувалася нейтралітету; американські підприємці збагачувалися за ра­хунок поставок країнам Антанти; так було до травня 1915 року, коли почалися напади ні­мецьких підводних човнів на американські ко­раблі; підводна війна, проголошена Німеччи­ною, схиляла американців до думки, що США треба вступити у війну.)

Перша світова війна дала силь­ний імпульс для економічного розвитку США і посилила їх політичний вплив у світі. Я хочу запропонувати вам самим спробува­ти визначити причини цього явища. Для цього кожному з вас доведеться звернути увагу на слайд 4. На ньому ви бачите ймовір­ні причини даного процесу. Шість із них є правильними, а три — ні. Для визначення правильних відповідей вам надається 2 хв.

Слайд 7-8

  1. Економічна криза в США.
  2. США не зазнали масових втрат під час війни.
  3. Виступили в ролі головного постачаль­ника військових, продовольчих, сиро­винних матеріалів.
  4. Стали світовим кредитором.
  5. США стали світовим боржником і по­трапили в залежність від країн Єв­ропи.
  6. Нью-Йорк став міжнародним фінан­совим центром.
  7. Велика роль іммігрантів.
  8. Міграція з країни.
  9. У свідомості американців утверджу­вався принцип поширення амери­канських цінностей на весь світ

Правильні відповіді: 2,3,4,6,7,9. (Правильні варіанти у закритому вигляді при­сутні на дошці; правильно названі відповіді викладач відкриває; якщо якийсь із варіантів не був названий, викладач відкриває його класу і коментує:)

Слайд 9 «14 пунктів Вудро Вільсона»

Запитання до студентів: — Виходячи з поданого вище матеріалу, зробіть висновки: чого прагнули США? (США домагалися міжнародного визнання, принципу «відкритих дверей», «відкритих можливостей» з метою послаблення позицій європейських держав та посилення амери­канського впливу у світі. Фактично це був курс на завоювання світового лідерства.)

Викладач. Вільсон сподівався керувати світом за допомогою Ліги Націй, але Конг­рес США відмовився затвердити Версальський договір. Провідні позиції в Лізі Націй затвердили за собою Франція та Велика Британія. Уряд США підписав з Німеччи­ною окремий сепаратний договір, в якому про Лігу Націй вже не йшлося.

2.  Період «проспериті»

Викладач. На президентських виборах 1920 р. до влади прийшли республіканці, і президентом став Воррен Ґардінґ (на екрані — фото Ґардінга  Слайд 10).

 Період президентс­тва Воррена Ґардінґа уславився запровад­женням «сухого закону», за яким було забо­ронено виготовлення та продаж алкоголь­них напоїв на всій території США. Ця заборона діяла з 1920 по 1933 рік. Сухий за­кон обернувся небаченим зростанням зло­чинності. Була створена ціла система під­пільного виробництва алкогольних напоїв, величезні прибутки від їх продажу відтепер оминали державну скарбницю. З'явилися нові господарі життя — гангстери, очолю­вані Аль Капоне (Слайд 11).

«Справа Америки — бізнес» — так визначив основний курс своєї політики наступний президент США Кельвін Кулідж (1923— 1929 рр.) (на екрані — фото Куліджа) (Слайд 12).

(Розповідь викладача супроводжується відповідними слайдами 13-23.)

Закріплення. Викладач.  робота з картками – завданнями. Слайд 24

Завдання:
- вибрати ті вислови, які найбільше відповідають терміну „проспериті”.
1) перехід на нові технології;
2) поява спекулянтів на ринку цінних паперів;
3) найраніша стабілізація;
4) зменшення безробіття;
5) збільшення безробіття;
6) стабілізація цін;
7) закрита можливість вкласти вільні кошти  у цінні папери;
8) поява можливості вкласти вільні кошти у цінні папери.

Загалом завдяки високим темпам розвитку економіки, політичній стабільності, сприятливим умовам для підприємництва США досягли панівного становища в загальносвітовому виробництві, якого ще не знала жодна держава.

 «Нова ера» спричинила й суттєві зміни в моралі американців, насамперед молоді. Проте усі ці проблеми багатьом здавалися поодинокими хмаринками на в цілому безхмарному небі американського «проспериті».

 

3.  «Велика депресія»

Викладач. Наступником Куліджа став Гер­берт Гувер, який висунув програму «ліквіда­ції злиднів». Але його наміри не були реалі­зовані. Країна стояла на порозі найжорстокішої в своїй історії економічної кризи, що мала світовий характер.

(На екрані — фо­то Гувера. Слайд 25).

Робота над формуванням понять і термінів.

Викладач організовує роботу студентів з поняттям «Велика депресія», вказує хронологічні межі названого періоду.

Проблемне питання «Велика депресія» - це випадковий  збіг  обставин,  результат  недалекоглядної політики,   чи закономірне явище?

Розповідь викладача.

Період «Великої депресії» започаткували події на Нью-Йоркській біржі. (Необхідно пригадати визначення терміна «акція».)

Сучасники так описують те, що відбулося: «Грім ударив 24 жовт­им 1929 року. Курси акцій почали стрімко падати. Божевільна паніка охопила Нью-Йоркську біржу. Першого ж дня, коли всі кинулися продавати акції, було продано 12 800 тис. акцій, п'ятьма днями пізніше — в один день продали 16 млн. акцій. «чорний вівторок»

(Далі у ході своєї розповіді викладач акцентує увагу на причинах «Великої депресії» Слайд 26-31. Уривок з документального фільму «Велика депресія»).

Проаналізуйте статистичні дані про динаміку промислового виробництва з 1929 по 1932 р.

Робота з додатковими матеріалами

— «Велика депресія» — випадковий збіг об­ставин, результат недалекоглядної політики чи закономірне явище? (Студенти працюють з матеріалами додатку, дають відповіді на це питання Слайд 32-33).

Рік....................................1930      1931      1932     1933
Падіння ВВП,%.............  9,4           8,5        13,4       2,1
Зріст безробіття,%...       8,7         15,9        23,6     24,9

Наслідки Великої Депресії (Слайд 34)

Криза викликала шоковий стан серед населення Америки. Рівень промислового виробництва був відсунений до початку XX століття

Погіршилось становище фермерів, дрібних підприємців, представників середнього класу. Багато людей опинилося за межею бідності.

3. "Новий курс" Ф. Рузвельта

Новим способом виходу з кризи, що і стало у подальшому початком глибоких реформ американського суспільства, стала політика президента Франкліна Рузвельта в 1933-1941 рр., яку запам’ятали в історії як "новий курс". Слайд 35-48

  • 6 березня 1933р. оголосив про надзвичайний стан і закрив усі банки.
  • 10 березня відновили роботу лише ті банки, що спроможні були здійснювати банківські операції. Відкрив На­ціональний банк
  • встановив повний державний контроль за золотом, за цін­ними паперами
  • Вводився державний контроль.
  • створено корпорацію для страхування банківських вкладів.
  • скасував "сухій закон",
  • 16 червня 1933 р. закон про відновлення промисловості, або скорочено – НІРА,
  • створював систему державного регулювання промисловості.
  • Запровадив "кодекси чесної конкуренції"

Незважаючи на те, що "новий курс" Рузвельта зустрів опір консервативних сил, а деякі реформи не досягли очікуваних результатів і Зійшли нанівець 1938 р., реформа­торська діяльність президента виявилася своєрідним переломним моментом в історії США XX сторіччя. "Новий курс" президента Рузвельта став прикладом для багатьох поколінь майбутніх реформаторів у всьому світі.

 

ІІІ. Закріплення нових знань. Бесіда. Відкритий мікрофон.

 

1. У чому полягав успіх реформ президента Ф. Рузвельта?

2.  Назвіть слабкі сторони політики реформ.

3. Які з реформ ви вважаєте найбільш результативними?


VІ.   Домашнє завдання: Слайд 50

Опрацювати пар. 19 Щупак І. Всесвітня істо­рія. 10 клас. — К, 2010.

Визначити і записати, які з заходів “нового курсу” заслуговують на те, щоб їх застосувати в Україні.

1. Які реформи були проведені Рузвельтом щодо виведення економіки США з кризи?

2. Які наслідки реформ "нового курсу"?

3. Дайте оцінку діяльності Ф.Рузвельта.

 

Література

  1. Ладиченко Т.В., Осмоловський С.О. Всесвітня історія, 2010 рік
  2. Щупак І.Я., Морозова Л.В. Всесвітня історія, 2010 рік
  3. П.Б. Полянський  Всесвітня історія 10 клас 
  4. Рожик М.Є , Ерстенюк М.І., Пасічник М С., Сухий О М., Федик І., Бірюльов І.М. Всесвітня історія. Частина перша. Нові часи

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шевякова Юлія Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Полянський П.Б.)
Додано
29 січня 2019
Переглядів
7146
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку