Розробка уроку
з історії для 10 класу
для студентів І курсу
ВНЗ І-ІІ рівня акредитації
На тему «США в міжвоєнний період»
Розробила викладач суспільних дисциплін Костюченко К. М.
ВП НУБіП України „Немішаївський
агротехнічний коледж ”
2018
Тема 3: «Провідні держави світу в 20 - 30-х рр. ХХ ст.»
Заняття 4 «США в міжвоєнний період»
Мета: ознайомити студентів з наслідками Першої світової війни для США; визначити зміни у світовому статусі США по закінченні Першої світової війни; проаналізувати особливості економічного і політичного розвитку США у повоєнний період; схарактеризувати особливості періоду «проспериті» у США; пояснити причини «Великої депресії» розкрити її наслідки та вихід з економічної кризи; формувати вміння аналізувати й зіставляти перебіг історичних подій і процесів в окремо взятій країні, простежувати їхній вплив на світовий історичний процес; виховувати повагу до історичного минулого народів світу; виховувати культуру мовлення, активну життєву позицію. (Слайд 1-2)
Тип заняття: вивчення нового матеріалу - лекція.
Обладнання: підручник, політична карта світу, картки із завданнями для студентів, мультимедійна презентація.
Основні поняття і терміни: Президентська республіка, федерація, Вудро Вільсон, «сухий закон», гангстери, організація Ку-клукс-клан, «ліквідація злиднів», «Велика депресія», «проспериті», «Велика депресія», світова економічна криза, «новий курс» Ф. Рузвельта, економічна стабілізація США.
Структура заняття
І. Організація навчальної діяльності.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
ІІІ. Закріплення нових знань.
ІV. Підсумки заняття.
V. Домашнє завдання.
Хід заняття
І. Організація навчальної діяльності.
Викладач повідомляє тему й основні завдання заняття. Звертається особлива увага на економічний розвиток США в 20-30-х роках, на збільшення національного багатства і першість у світі, а згодом падіння та вихід із кризи.
Чому так сталось? Знайти відповідь на це запитання нам допоможе матеріал сьогоднішнього заняття.
На сьогоднішньому занятті ми повинні розглянути особливості розвитку США в 20-30-х роках. У результаті опрацювання даної теми ми маємо досягти певних результатів.
Слайд 3
Очікувані результати
Після цього заняття студенти мають:
• характеризувати зміни у світовому статусі США після Першої світової війни;
• визначати особливості періоду «проспериті»;
• пояснювати причини та наслідки «Великої депресії»;
• аналізувати зміни в соціально-економічній та політичній сферах США в період «нового курсу» Ф. Рузвельта;
• висловлювати власне ставлення до становлення США як до світової держави.
II. Викладання необхідної інформації за планом
Викладач. На основі вже опрацьованих нами очікуваних результатів я пропоную вам скласти план нашого заняття і записати його у свої зошити.
Самостійна робота студентів над складанням плану. Оголошення студентами своїх варіантів плану, вибір найоптимальнішого з них.
Викладач. Звичайно, в процесі розгляду нового матеріалу ви зустрінетеся з новими словами та поняттями, які вам необхідно запам'ятати.
Ключові поняття заняття: Слайд 5
«проспериті», «Велика депресія»,
Вудро Вільсон, гангстери,
«сухий закон», організація Ку-клукс-клан,
«ліквідація злиднів», «новий курс» Ф. Рузвельта,
економічна стабілізація США, світова економічна криза
Викладач. Запам'ятати вам також слід і три основних етапи даного періоду.
Основні етапи: Слайд 6
1921—1929 рр. — період «проспериті»;
1929—1933 рр. — «Велика депресія»;
1933 р. — початок «нового курсу» Ф. Рузвельта
IІI. Мотивація навчальної діяльності студентів
Викладач. На сьогоднішньому занятті ми з вами розпочинаємо вивчати досить значну за обсягом і цікаву тему — «Провідні держави світу в 20 - 30-х рр. ХХ ст.». А почнемо ми з вивчення історії США у першій половині XX ст. Які асоціації виникають у вас, коли ви згадуєте США?
Для переважної більшості присутніх США — наддержава. Протягом заняття ми спробуємо проаналізувати динаміку розвитку США від початку XX ст. до періоду «Другої світової війни» — найгострішої кризи середини XX століття.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Наслідки Першої світової війни для США
Викладач. - Які настрої панували в американському суспільстві під час Першої світової війни? (В американському суспільстві не спостерігалося підвищеного інтересу до війни; американці мало розумілися на причинах цієї далекої і чужої для них війни і щиро бажали, щоб країна дотримувалася нейтралітету; американські підприємці збагачувалися за рахунок поставок країнам Антанти; так було до травня 1915 року, коли почалися напади німецьких підводних човнів на американські кораблі; підводна війна, проголошена Німеччиною, схиляла американців до думки, що США треба вступити у війну.)
Перша світова війна дала сильний імпульс для економічного розвитку США і посилила їх політичний вплив у світі. Я хочу запропонувати вам самим спробувати визначити причини цього явища. Для цього кожному з вас доведеться звернути увагу на слайд 4. На ньому ви бачите ймовірні причини даного процесу. Шість із них є правильними, а три — ні. Для визначення правильних відповідей вам надається 2 хв.
Слайд 7-8
Правильні відповіді: 2,3,4,6,7,9. (Правильні варіанти у закритому вигляді присутні на дошці; правильно названі відповіді викладач відкриває; якщо якийсь із варіантів не був названий, викладач відкриває його класу і коментує:)
Слайд 9 «14 пунктів Вудро Вільсона»
Запитання до студентів: — Виходячи з поданого вище матеріалу, зробіть висновки: чого прагнули США? (США домагалися міжнародного визнання, принципу «відкритих дверей», «відкритих можливостей» з метою послаблення позицій європейських держав та посилення американського впливу у світі. Фактично це був курс на завоювання світового лідерства.)
Викладач. Вільсон сподівався керувати світом за допомогою Ліги Націй, але Конгрес США відмовився затвердити Версальський договір. Провідні позиції в Лізі Націй затвердили за собою Франція та Велика Британія. Уряд США підписав з Німеччиною окремий сепаратний договір, в якому про Лігу Націй вже не йшлося.
2. Період «проспериті»
Викладач. На президентських виборах 1920 р. до влади прийшли республіканці, і президентом став Воррен Ґардінґ (на екрані — фото Ґардінга Слайд 10).
Період президентства Воррена Ґардінґа уславився запровадженням «сухого закону», за яким було заборонено виготовлення та продаж алкогольних напоїв на всій території США. Ця заборона діяла з 1920 по 1933 рік. Сухий закон обернувся небаченим зростанням злочинності. Була створена ціла система підпільного виробництва алкогольних напоїв, величезні прибутки від їх продажу відтепер оминали державну скарбницю. З'явилися нові господарі життя — гангстери, очолювані Аль Капоне (Слайд 11).
«Справа Америки — бізнес» — так визначив основний курс своєї політики наступний президент США Кельвін Кулідж (1923— 1929 рр.) (на екрані — фото Куліджа) (Слайд 12).
(Розповідь викладача супроводжується відповідними слайдами 13-23.)
Закріплення. Викладач. робота з картками – завданнями. Слайд 24
Завдання:
- вибрати ті вислови, які найбільше відповідають терміну „проспериті”.
1) перехід на нові технології;
2) поява спекулянтів на ринку цінних паперів;
3) найраніша стабілізація;
4) зменшення безробіття;
5) збільшення безробіття;
6) стабілізація цін;
7) закрита можливість вкласти вільні кошти у цінні папери;
8) поява можливості вкласти вільні кошти у цінні папери.
Загалом завдяки високим темпам розвитку економіки, політичній стабільності, сприятливим умовам для підприємництва США досягли панівного становища в загальносвітовому виробництві, якого ще не знала жодна держава.
«Нова ера» спричинила й суттєві зміни в моралі американців, насамперед молоді. Проте усі ці проблеми багатьом здавалися поодинокими хмаринками на в цілому безхмарному небі американського «проспериті».
Викладач. Наступником Куліджа став Герберт Гувер, який висунув програму «ліквідації злиднів». Але його наміри не були реалізовані. Країна стояла на порозі найжорстокішої в своїй історії економічної кризи, що мала світовий характер.
(На екрані — фото Гувера. Слайд 25).
Робота над формуванням понять і термінів.
Викладач організовує роботу студентів з поняттям «Велика депресія», вказує хронологічні межі названого періоду.
Проблемне питання «Велика депресія» - це випадковий збіг обставин, результат недалекоглядної політики, чи закономірне явище?
Розповідь викладача.
Період «Великої депресії» започаткували події на Нью-Йоркській біржі. (Необхідно пригадати визначення терміна «акція».)
Сучасники так описують те, що відбулося: «Грім ударив 24 жовтим 1929 року. Курси акцій почали стрімко падати. Божевільна паніка охопила Нью-Йоркську біржу. Першого ж дня, коли всі кинулися продавати акції, було продано 12 800 тис. акцій, п'ятьма днями пізніше — в один день продали 16 млн. акцій. «чорний вівторок»
(Далі у ході своєї розповіді викладач акцентує увагу на причинах «Великої депресії» Слайд 26-31. Уривок з документального фільму «Велика депресія»).
— Проаналізуйте статистичні дані про динаміку промислового виробництва з 1929 по 1932 р.
Робота з додатковими матеріалами
— «Велика депресія» — випадковий збіг обставин, результат недалекоглядної політики чи закономірне явище? (Студенти працюють з матеріалами додатку, дають відповіді на це питання Слайд 32-33).
Рік....................................1930 1931 1932 1933
Падіння ВВП,%............. 9,4 8,5 13,4 2,1
Зріст безробіття,%... 8,7 15,9 23,6 24,9
Наслідки Великої Депресії (Слайд 34)
Криза викликала шоковий стан серед населення Америки. Рівень промислового виробництва був відсунений до початку XX століття
Погіршилось становище фермерів, дрібних підприємців, представників середнього класу. Багато людей опинилося за межею бідності.
3. "Новий курс" Ф. Рузвельта
Новим способом виходу з кризи, що і стало у подальшому початком глибоких реформ американського суспільства, стала політика президента Франкліна Рузвельта в 1933-1941 рр., яку запам’ятали в історії як "новий курс". Слайд 35-48
Незважаючи на те, що "новий курс" Рузвельта зустрів опір консервативних сил, а деякі реформи не досягли очікуваних результатів і Зійшли нанівець 1938 р., реформаторська діяльність президента виявилася своєрідним переломним моментом в історії США XX сторіччя. "Новий курс" президента Рузвельта став прикладом для багатьох поколінь майбутніх реформаторів у всьому світі.
ІІІ. Закріплення нових знань. Бесіда. Відкритий мікрофон.
1. У чому полягав успіх реформ президента Ф. Рузвельта?
2. Назвіть слабкі сторони політики реформ.
3. Які з реформ ви вважаєте найбільш результативними?
VІ. Домашнє завдання: Слайд 50
Опрацювати пар. 19 Щупак І. Всесвітня історія. 10 клас. — К, 2010.
Визначити і записати, які з заходів “нового курсу” заслуговують на те, щоб їх застосувати в Україні.
1. Які реформи були проведені Рузвельтом щодо виведення економіки США з кризи?
2. Які наслідки реформ "нового курсу"?
3. Дайте оцінку діяльності Ф.Рузвельта.
Література