ТЕМА. Стилістика і культура мовлення. Стилістичні засоби фонетики.
Мета: пригадати основні закони милозвучності української мови, засоби евфонічності художньої мови; розвивати вміння доречно використовувати засоби милозвучності в мовленні, у віршах знаходити приклади звукової анафори, епіфори, визначати їх стилістичні функції; здійснювати аудіозапис власного мовлення й аналізувати його; писати конспекти статті, реферати; виховувати захоплення милозвучністю, фонетичним багатством рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, презентація, технічне забезпечення, картки із завданнями.
Українська мова, 10 клас
ТЕМА. Стилістика і культура мовлення. СТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ ФОНЕТИКИ.
Мета: пригадати основні закони милозвучності української мови, засоби евфонічності художньої мови; розвивати вміння доречно використовувати засоби милозвучності в мовленні, у віршах знаходити приклади звукової анафори, епіфори, визначати їх стилістичні функції; здійснювати аудіозапис власного мовлення й аналізувати його; писати конспекти статті, реферати; виховувати захоплення милозвучністю, фонетичним багатством рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, презентація, технічне забезпечення, картки із завданнями.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ І КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Ластівка
Ти знов защебетала
У мене під вікном,
Із вирію вернувшись,
Клопочешся з гніздом.
А там же вічне літо
Цвіте як божий рай, —
Чого ж вернулась знову
Ти в мій журливий край?
Б.Грінченко
Позиція: "я вважаю, що ..."
Обґрунтування: "...тому, що..."
Приклад: "... наприклад..."
Висновки: "отже (тому), я вважаю..."
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ЦІЛЕЙ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВУВАННЯ УЧІННЯ
V.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
Стилістична фонетика вивчає засоби звукової організації мовлення-засоби найдоцільнішого виразу і впливу. Стилістика, крім словникового складу мови,синтаксису, фразеології, вивчає звуки, словосполучення, повторення звуків як фонетичні засіб стилістики, що посилює виразність мови художнього твору, особливо у віршах. У тексті можуть повторюватись як окремі звуки (голосні і приголосні) так і морфеми. До таких фонетичних повторів належать звукова анафора, звукова епіфора, алітерація, асонанс, рефрен, рима.
2. Робота із презентацією
Наприклад:
У полі спить зоря під колоском і сонно слуха думу колискову, і сона тиша сонним язиком шепоче саду сиву колискову (М. Вінграновський).
У цьому прикладі алітерація звука “с” підкреслює спокій природи.
Наприклад:
Була гроза, і грім гримів, він так любив гриміти, що аж тремтів, що аж горів на трави і на квіти. (М.Вінграновський).
У цьому прикладі повторення голосного “і” у поєднанні з алітерацією яскраво увиразнює текст, створює ефект милозвучності.
Наприклад:
І по клавішах сивого смутку ходять сині, сумні слони (І. Драч).
Наприлад:
На ланах, на травах, на срібно-зелених, у житах золотистих, стрункоколосових – гей там, там шуміли шуми! (П. Тичина).
Наприклад:
Ти пахнеш, як пломінь живиці,
Як біленький дзвінок медуниці.
Як вулик, де сховане сонце,
Як маминих мрій волоконце.
(Д. Павличко)
Наприклад:
Соломія сиділа перестрашено та прислухалася, про що шепоче морок. Шу…шу…шу…- починав він здалеку, шу… шу…шу…- одзивалось тут коло неї. (М. Коцюбинський)
Милозвучність в українській мові досягається чергуванням голосних і приголосних У – В, І – Й, використовуванням фонетичних варіантів повнозначних і службових слів, зокрема прийменників З – ІЗ – ЗІ, У – УВІ, ПІД – ПІДІ – ПІДО, НАД – НАДІ.
Наприклад:
У дорозі, в Одесі; утретє – втретє; імла – мла; під столом – піді (підо) мною; зі столу - з дороги.
Недотримання правил чергування призводить до виникнення чужих українській мові немилозвучних сполучень. Сприяє милозвучності й те, що дзвінкі приголосні не оглушуються (різьба, ходьба), а важкі для вимови групи приголосних спрощуються (тиждень - тижневий).
а) Опрацювання теоретичного матеріалу
§21 (с. 97)
б) Виконання практичних вправ
№220, 224 (евфонічність), 225.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснити різницю у лексичному значенні слів, що мають наголос на різних складах. Як називаються такі слова? Яка роль наголосу?
Атлас-атлас; кулик-кулик; паша-паша; замок-замок; дорога-дорога; приклад-приклад.
Можлива відповідь:
Такі слова називаються омоформами. Наголос дає можливість розрізняти лексичне значення слів. Це збіг тільки в одному якомусь граматичному значенні (у Н.в ).
Україна
Заквітчали безщасну терновим вінком,
Закували у тяжкі кайдани,
Й в темницю її під залізним замком
Заховали від світу вони.
Й з темниці тої лине пісня сумна, —
В їй горе й мука тяжка…
Чи ви чуєте, браття кохані, вона
Вас до бою знов заклика…
Б.Грінченко
Для перевірки:
Україна
Заквітчали безщасну терновим вінком,
Закували в тяжкі кайдани,
І в темницю її під залізним замком
Заховали од світу вони.
І з темниці тої лине пісня сумна, —
У їй горе і мука тяжка…
Чи ви чуєте, браття кохані, вона
Вас до бою ізнов заклика…
Б.Грінченко
Знайти приклади анафор, алітерацій, асонансів. Пригадати визначення цих понять
На волю
І співом пташиним дзвенить увесь гай, —
Радій же, пташинко, весні і співай!»
І пташка неначе слова зрозуміла:
Ураз розгорнула маленькії крила
І битись об клітку грудьми почала,
І рвалась туди, де весна зацвіла.
І билась так довго, так тяжко об грати,
Що стала дитину журба обнімати
І клітку вона одчинила тісну:
«Лети і на волі вітай ти весну!»
І пташка зника серед лук і гаїв
І голосно чуть її радісний спів…
Б.Грінченко
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Дидактична гра «Я – тобі, ти – мені.»
Учні задають один одному запитання по матеріалу вивченому на уроці.
2. Взаємооцінювання
VІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
§21 (с. 97), вправа №231, 233.
Фонетичний практимкум
Пояснити різницю у лексичному значенні слів, що мають наголос на різних складах. Як називаються такі слова? Яка роль наголосу?
Атлас-атлас; кулик-кулик; паша-паша; замок-замок; дорога-дорога; приклад-приклад.
__________________________________________________________________
Редагування тексту
Україна
Заквітчали безщасну терновим вінком,
Закували у тяжкі кайдани,
Й в темницю її під залізним замком
Заховали від світу вони.
Й з темниці тої лине пісня сумна, —
В їй горе й мука тяжка…
Чи ви чуєте, браття кохані, вона
Вас до бою знов заклика…
Б.Грінченко
Фонетичний практимкум
Пояснити різницю у лексичному значенні слів, що мають наголос на різних складах. Як називаються такі слова? Яка роль наголосу?
Атлас-атлас; кулик-кулик; паша-паша; замок-замок; дорога-дорога; приклад-приклад.
__________________________________________________________________
Редагування тексту
Україна
Заквітчали безщасну терновим вінком,
Закували у тяжкі кайдани,
Й в темницю її під залізним замком
Заховали від світу вони.
Й з темниці тої лине пісня сумна, —
В їй горе й мука тяжка…
Чи ви чуєте, браття кохані, вона
Вас до бою знов заклика…
Б.Грінченко
Пошуково-дослідницька робота
Знайти приклади анафор, алітерацій, асонансів. Пригадати визначення цих понять
На волю
І співом пташиним дзвенить увесь гай, —
Радій же, пташинко, весні і співай!»
І пташка неначе слова зрозуміла:
Ураз розгорнула маленькії крила
І битись об клітку грудьми почала,
І рвалась туди, де весна зацвіла.
І билась так довго, так тяжко об грати,
Що стала дитину журба обнімати
І клітку вона одчинила тісну:
«Лети і на волі вітай ти весну!»
І пташка зника серед лук і гаїв
І голосно чуть її радісний спів…
Б.Грінченко
Пошуково-дослідницька робота
Знайти приклади анафор, алітерацій, асонансів. Пригадати визначення цих понять
На волю
І співом пташиним дзвенить увесь гай, —
Радій же, пташинко, весні і співай!»
І пташка неначе слова зрозуміла:
Ураз розгорнула маленькії крила
І битись об клітку грудьми почала,
І рвалась туди, де весна зацвіла.
І билась так довго, так тяжко об грати,
Що стала дитину журба обнімати
І клітку вона одчинила тісну:
«Лети і на волі вітай ти весну!»
І пташка зника серед лук і гаїв
І голосно чуть її радісний спів…
Б.Грінченко
1