Тема уроку: Історія України в пам’ятках. Золоті Ворота – символ стародавнього Києва
(5 клас. Вступ до історії)
Мета уроку
-
Дати поняття, що таке пам’ятки історії, розповісти, якими вони бувають. На прикладі історії Золотих Воріт показати, як багато можна дізнатись про минуле нашої держави, вивчаючи історичні пам’ятки. Познайомити учнів з одним з видатних українських істориків Олександром Алфьоровим.
-
Формувати вміння працювати з історичними джерелами, висловлювати власні судження, задавати “тонкі” і “товсті” питання.
-
Виховувати шанобливе ставлення до історичної спадщини нашого народу, бажання подорожувати “мостом часу”. Викликати захоплення древньою історію Русі-України та бажання знати її глибше.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Актуалізація опорних знань
-
Питання, що актуалізують знання учнів про історичні джерела, варто подати не просто як опитування, а у вигляді гри. Для цього можна використати вправу “Мікрофон”, гру “Історичний футбол” (учні дають “пас” один одному у вигляді запитань, якщо учень не знає відповіді, або не може поставити питання, він віддає “пас” учителю)
-
Як історики довідуються про минуле?
-
Які види історичних джерел ви пам’ятаєте?
-
Що належить до писемних джерел?
-
Яка наука, окрім історії, досліджує усні історичні джерела?
-
Що ми відносимо до речових джерел і звідки вони беруться?
-
Хто здобуває речові джерела?
-
Де зберігаються писемні джерела історії?
-
А речові?
-
Де можна знайти писемні пам’ятки?
-
До якого типу історичних джерел належать такі артефакти? Доведіть свою думку.
“Дума про козака Голоту”, Скіфська пектораль, “Повість минулих літ”, козацька шабля, “Легенда про заснування Києва”, Радзивілівський літопис.
Повідомлення теми та мети уроку
Учитель розповідає про те, що історичні джерела бувають різними:
-
є особисті - сімейні фотографії, листи, мемуари, документи, що зберігаються у родині;
-
є першоджерела - це державні документи: договори, пакти, постанови, угоди, протоколи важливих історичних подій;
-
масові джерела - це речі, які вирізняються повторюваністю, як, наприклад, стародавній одяг певного часу у тій чи іншій місцевості;
-
унікальні - ті, що існують тільки в одному екземплярі і ніяк не повторюються.
Та крім історичних джерел - літописів, документів, міфів, легенд, залишків споруд, зброї та посуду - про історичні події нам можуть розповісти історичні пам’ятки. До них належать споруди, пам’ятні місця, предмети, пов’язані з історичними подіями, твори матеріальної та духовної творчості, які становлять історичну, наукову, художню або іншу культурну цінність. Це можуть бути археологічні пам’ятки (залишки давніх поселень, укріплень, поховань, кам’яні скульптури, наскельні зображення тощо).
Запишіть визначення
Історичні пам’ятки — будинки, споруди, пам’ятні місця та предмети, пов’язані з важливими історичними етапами та подіями в житті народу, із життям видатних історичних діячів, народних героїв.
|
Вступне слово до відео
Історичні пам’ятки мають дивовижну здатність прокладати містки у часі і переносити нас у сиву давнину. Не вірите? Давайте подивимось відео і подумаємо:
-
у який час відправляє нас історична пам’ятка, про яку розповідає відомий історик Олександр Алфьоров?
-
яку інформацію про минуле вона нам дає?
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=mdMcB5oMK3w
Обговорення
-
Що найбільше запам’яталось з відео?
-
Чи хотіли б ви побачити Золоті Ворота?
Завдання
-
Спробуйте поставити “товсті” запитання по темі ролика (товсті - це запитання, на які є безпосередня відповідь у відео)
Приклади “товстих” запитань:
-
Хто з київських князів збудував Золоті Ворота?
-
Чи вдалось ворогам здолати цю фортифікаційну споруду?
-
Як виглядали Ворота у давнину?
-
Для чого вони слугували?
-
А тепер поставте один одному “тонкі” запитання (не очевидні питання, над якими потрібно замислитись, пофантазувати)
Приклади “тонких” запитань:
-
Як виглядала оборона Золотих Воріт, коли нападав ворог?
-
Про що розповідають нам Золоті Ворота?
-
Як ви уявляєте собі князя та його дружину, що в’їжджають у головні Ворота Києва?
-
Чому, на вашу думку, Золоті Ворота є символом Києва?
Заключне слово вчителя
У кожному регіоні є свої визначні пам’ятки історії — це фортеці, палаци, давні монастирі, храми та багато інших унікальних витворів мистецтва. Історичні пам’ятки становлять частину культурної спадщини країни, людства загалом і охороняються законом. А нам з вами вони дають чудову можливість подорожувати в часі, бачити, як жили наші предки, чим вони займались, що для них було важливим.
-
Для чого це нам потрібно?
На це питання відповість нам давньогрецький історик Плутарх:
«Дивлячись в історію, як у дзеркало, я намагаюся змінитися на краще і змінити своє життя».
|