Урок 12
Тема: «Стосунки й рівні спілкування. Навички ефективного спілкування. Формування міжособистісних стосунків з дорослими й однолітками».
Мета уроку: Ознайомити учнів про роль і рівні спілкування в житті людини; розвивати навички ефективного спілкуватися з дорослими і однолітками; виховувати поважливе ставлення до співрозмовника, дотримуватися правил спілкування.
Обладнання: шкільний підручник (І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко), робочий зошит, презентація, відеоролик.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення та застосування знань.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.
Привітання. Перевірка присутності учнів.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Проблемна ситуація:
Ганна висловила свою думку щодо правил спілкування між людьми. Олег заперечив їй: «Ти не права!»Кирило теж заперечив, але він сказав: «Я думаю інакше». Як ви вважаєте, з ким із хлопців Ганна хотіла б продовжити бесіду? Чому?
Обговорення ситуації
(рівні спілкування і стосунки)
Тож темою нашого уроку є «Стосунки й рівні спілкування. Навички ефективного спілкування. Формування міжособистісних стосунків з дорослими й однолітками»
ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Стосунки — це різноманітні зв’язки між людьми, що передбачають спілкування. Саме спілкування дає можливість людям передавати вміння й знання, впливати одне на одного, пізнавати самих себе, знаходити підтримку й порозуміння з іншими.
Під час спілкування людина може ставитися до співрозмовника як до особистості, що заслуговує на повагу, а може маніпулювати ним і не поважати його. Ми можемо спілкуватися за допомогою слів — це вербальне спілкування, а можемо «поговорити» й без слів — за допомогою міміки, жестів або дотиків.
Як розібратися в цих особливостях спілкування?
Спілкування (комунікація) - це процес обміну думками, почуттями, враженнями, тобто повідомленнями.
Ми звикли думати, що люди однаково сприймають світ. Але в дійсності у кожного є власна унікальна модель світу, і кожен живе в узгодженні з нею. Двоє людей можуть подивитися один і той же фільм, прочитати одну і ту ж книгу, прослухати одну і ту ж лекцію і отримати від них протилежні враження. Якщо вони сперечаються між собою, то роблять це тому, що їх моделі світу відрізняються. Однак кожна модель має таке ж право на існування, як і наша, і слід з повагою ставитися до неї.
Робота з підручником ст. 145.
Ця робота спрямована на формування інформаційної компетентності. Можна працювати з текстами підручника, прочитати текст на стор. 145.
Рівні спілкування людей
І рівень – фрази;
ІІ рівень – факти;
ІІІ рівень – думки;
IV рівень – почуття;
V рівень – довіра.
IV. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ.
Робота в парах
Вправа «Ознаки ефективного спілкування».
1. Ознайомтеся з порадами, як ефективно спілкуватися. (стор. 147, мал. 39);
2. Обговорення вчорашнього дня зі своїм сусідом (застосування вербального і невербального спілкування – безсловесне: погляд, міміка, пози, жести).
Учні 3 хвилини виконують завдання, обговорення вчорашнього дня, зі своїм сусідом).
Перегляд відео
Мультфільм «Рапунцель» (техніки спілкування).
Запитання для обговорення
Керована дискусія «Спілкування і стосунки»
Спілкування — це обмін інформацією між людьми (можливо й незнайомими), а стосунки — це зв'язок між людьми, які добре знають один одного.
Об'єднайтеся у 4 групи (фрази, факти, думки, почуття).
Завдання групам: за допомогою інформації П'ять рівнів комунікації (стор. 145) розіграйте діалог, що демонструє відповідний рівень комунікації.
V. КОНТРОЛЬ ТА САМОПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ.
Робота в зошиті.
Напишіть оголошення “Шукаю друга” – зазначте в ньому свої інтереси і привабливі для інших особисті якості, а також те, що ви шукаєте в друзях.
Обговорення вірша
Прочитайте вірш Ліни Костенко «Довіра» у підручнику стор. 151.
Запитання для обговорення:
Інформаційне повідомлення «Формула здорових стосунків»
Принципи формування здорових стосунків описує формула трьох «К».
Здорові стосунки = Кооперація + Комунікація + Компроміс
VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Спілкування — це обмін інформацією між людьми, а стосунки — це зв’язок між людьми, які добре знають один одного.
Ефективне спілкування — це насамперед уміння слухати і говорити, використовуючи вербальні та невербальні засоби.
Довіра є вершиною комунікації, ознакою тісних емоційних стосунків.
Здорові стосунки — це кооперація, комунікація і здатність до компромісу.
VІІ. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ.
& 20, 21 – підручника;
Взяти інтерв’ю з дорослими членами родини (запитання на стор. 154.)