Урок «Створення ескізу моделі як складової процесу конструювання»

Про матеріал

ТЕМА: «Створення ескізу моделі як складової процесу конструювання»

МЕТА: забезпечити засвоєння знань про ескізні рисунки як складову процесу конструювання; формування поняття з області культури одягу; формування вміння створювати ескіз задуманого виробу; розвиток фантазії, уваги, пам`яті, спостережливості; виховання основ культури праці, потреби у творчості, поваги до людей творчих професій, пошани до національного одягу.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВ:

Знати: 1.Основні поняття з області культури одягу.

2. Етапи процесу створення ескізу.

3. Правила створення ескізу

Уміти: 1.Визначати стиль, силует

2.Читати і створювати ескізи виробів.

Наочність: журнали мод, кросворд, вирізки з журналів, український

національний одяг,моделі сорочок.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: мода, стиль, костюм, гардероб, ансамбль,наряд, ритм,силует

Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, народознавство, історія. ТИП УРОКУ: комбінований.

ЕПІГРАФ: «Що посієш, те й пожнеш»

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗІЦІЙНА ЧАСТИНА.

Створення позитивного емоційного настрою учнів:

Натхнення – це гість, який не любить відвідувати лінивих.

П.І.Чайковський

Тож не марнуйте час, скористайтесь ним, щоб створити щось гарне й корисне.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1.Як ви розумієте поняття «об`ект технологічної діяльності»?

2.Які об`єкти технологічної діяльності ви виготовляли на уроках труда?

Гра « Незакінчене речення »:

-Створювати нові, цікаві речі людям допомагають такі методи художнього конструювання як …

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКА.

- З яких етапів складається створення виробу? (мотивація за технологією «незакінчене речення»: перш, ніж узятися за пошиття виробу необхідно..:

1.Створити художній проект, тобто ескіз виробу. Це ескізне проектування.

2.Зробити креслення базової конструкції (основи). Це конструювання;

3.Розробити фасон виробу, тобто нанести складки, зборки, виточки, кокетку. Це технічне моделювання.

Всі три етапи взаємозалежні й важливі для кінцевого результату, тому я й взяла епіграфом нашого уроку прислів'я «що посієш, те й пожнеш».

Сьогоднішній наш урок буде присвячений першому етапу. Яка ж кінцева мета цього уроку? Використовуючи формулу «сьогоднішній урок навчить мене...» прошу назвати мету нашого уроку (створювати ескіз виробу). А що таке ескіз? (графічне зображення предмета, виконане від руки). Навіщо він потрібний? (ми повинні знати й бачити, що ми будемо шити).Що потрібно враховувати при складанні ескізу виробу? З яких етапів складається процес створення ескізу? Про це ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці. . Крім цього, ми познайомимося з основними поняттями в області культури одягу (на дошці прикріплені слова: мода, одяг, костюм, ансамбль, плаття, гардероб, наряд, стиль, модель).

Ви самі собі й художник, і конструктор, і технолог, тому віднесіться з повною відповідальністю до всіх етапів роботи, і тоді ви доможетеся успіху: у вас вийде гарний виріб. Успіх дає нам гарний настрій, самоповагу, схвалення навколишніх, а придбані знання часом визначають вибір професіі.

ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

«Мозковий штурм»:

З яких етапів складається процес створення ескізу?

1.Організаційно - підготовчий. На цьому етапі визначають назву виробу, його призначення й форму.

2.На другому етапі аналізують конструкцію раніш виготовлених виробів. Для цього використовують журнали, книги, Інтернет, інші джерела.

3.Далі планують способи вдосконалення конструкції виробу по власному задумі, тобто створюють ескіз.

З дуже давніх часів людина почала одягатися. А чому? (метод мозкового штурму, «мікрофон»)

1.Ніяково став почувати себе голим.

2.Захотів покрасуватися, і одяг служив йому для прикраси.

3.Щоб захистити себе від впливу навколишнього середовища.

4. Надягши шкіру тварин із зубами, пазурами, людина сподівалася, що він здатний закликати сили цих тварин.

І людина стала одягати на себе… Що? (шкіри тварин, рослини). А як ми назвемо те, що одягається на тіло? (учні вибирають із переліку слів правильну відповідь і дане слово кріпиться у відповідні клітинки кросворда, одяг). У цьому ж значенні раніше вживали й слово плаття. А як ми назвемо набір одягу для однієї людини? (гардероб).

Давайте згадаємо, на які групи ділиться одяг.

-за статтю : на чоловічу, жіночу, дитячу,

-за способом експлуатації: білизна, легка, верхня, пляжна

-за призначенням: побутова, спортивна, виробнича, формена,святкова та ін.. –за сезоном: зимова, демісезонна, літня

-за віковим призначенням: дитячий,підлітковий,для дорослих, для літніх людей.

Легкий одяг поділяють на поясний та плечовий.

Які приклади плечових виробів ви можете привести? (плаття, халат, блуза, сорочка). Зупинимося на більше простому виробі - сорочці. Для чого вона потрібна? (для сну). Виберіть, будь ласка, з даного переліку слово, що позначає одяг для певного випадку (наряд) . Яку форму вона повинна мати, щоб нам зручно було в ній спати? (вільну, розширену).

Переходимо до другого етапу. Яку задачу ми повинні вирішити на цьому етапі? (потрібно проаналізувати конструкцію раніше виготовлених виробів).

Багато чого змінилося у світі в XXI ст. у тому числі й вигляд жителів нашої планети. Сьогодні ми одягаємося інакше, ніж наші прадіди, бабусі, мами. Хоча багато чого в одязі залишається незмінним протягом століть.

Історія одягу йде вглиб століть, переплітаючись із розвитком суспільства, науково-технічним прогресом, з національними традиціями, із природним прагненням людини до зручності й краси.

Для того щоб повніше собі це представити я запрошую вас у подорож у часі.

Що ж є джерелом інформації про одяг древньої людини? Адже за стільки років одяг не міг зберегтися (наскальні малюнки, малюнки на предметах побуту, примітивні статуетки).

Який вигляд мало первісне плаття? (рис. 1)

Рис.1

Для всіх народів первісний одяг був у вигляді пов'язки на стегнах. А до наших днів дійшов такий вид одягу? (фартух, спідниця). Чи є подібний одяг в українському національному одязі? (фартух, спідниця запаска). (рис. 2)

Рис. 2

У первісному суспільстві виготовлення одягу було особистою справою кожної людини. Найбільш ефективні форми одягу, матеріал, прикраси ставали предметом наслідування й вважалися «сучасними». Так з'явилася мода - це тимчасова перевага смаків.

Перейшовши до землеробства й скотарства, людина навчилася виготовляти тканину. Які ж види одягу могли з'явитися?. Люди бронзового століття носили накидки, спідниці, куртки.(рис.3, 4)

Рис.3 Жіночий одяг бронзового століття: Рис.4 Чоловічий одяг

а-куртка, б-юбка. бронзового століття: накидка

Одяг стародавніх греків був побудований на драпіруванні прямих, косих, закруглених шматків полотна або застібалися на плечі пряжкою. Ви бачите одяг, що носили знатні люди - це тога, палла, хітон, плащ-хламида,.(Рис.5,6)

Рис.5 Одяг знатних людей: Рис.6 Національний одяг Давньої Греції:

а-тога (234-149рр до н.е.), б-палла (ІІ ст. н.е.) а-хітони, б-плащ-хламида

Міні-практикум:

Чи є в сучасному житті такий одяг? (парео). От вам проблемне завдання, спробуйте створити різні види одягу, використовуючи прямокутний і трикутний шматок тканини.(Дівчата демонструють моделі)

Потім люди навчилися шити виріб з рукавом. Згадайте свої перші одежинки для ляльки. Як ви їх викроювали? Намалюйте найпростіший вид одягу з рукавом. По покрою яку букву він нагадує? (Т) Такий вид одягу називається тунікою. Її носили древні римляни, греки, древні слов'яни. Основний елемент українського одягу має давньослов'янське походження, і бере свій початок з культури Київської Русі, а може й давньоримської. Це тунікоподібна сорочка.(рис.7)

Рис.7 Туніка (Древній Рим)

Реферат «Українська сорочка»

У давні часи сорочка слугувала як натільним, так і верхнім одягом. Вона ще й була провідником магічної сили, прихованої у людині, тому що безпосередньо облягала її тіло, оберігала її від злого ока. Вишивка, з'явилася пізніше, також виконувала функцію оберегу. Вишивали комір, манжети рукавів та подол сорочки, щоб людина була захищена з усіх боків. Існує легенда про те, як на землі лютувала страшна пошесть. Вимирали сім'ї і навіть цілі села, і ось одна жінка, втративши всю сім'ю, крім одного найменшого синочка, молила Бога, щоб він зберіг хоч цю її дитину. І Бог відкрив їй таємницю:

-- Виший дитині і собі на сорочці хрести - знак для ангелів. Бо на кому нема хреста, той загине. Але нікому не розповідай про це, бо загинеш сама і твій син.

Жінка зробила все так, як було велено, але не могла дивитися на те, як помирали інші. І ось розповіла вона всім про обереги, та люди не повірили їй. Тоді вона зірвала сорочку із сина, і він помер на очах у всіх.

З того часу люди вишивають сорочки. І служать вони оберегами від усякого зла. А чорний та червоний кольори, які здебільшого переплітаються у візерунках, символізують собою радість і горе.

Вчитель :Про це співається і у відомій пісні Д.Павличка «Два кольори». (виконується пісня).

Сорочка, вишита матір'ю, оберігала від зла, служила згадкою про рідний дім, нагадувала про тепло материнських рук і любов матері, яку вона вкладала у кожен візерунок, вишиваючи довгими вечорами. Кожна дівчина мусила собі на придане приготувати до 16 сорочок.

Після заручин дівчина вишивала сорочку для молодого, яку він повинен був одягти на весілля. Часто вона мусила вишивати і ночами. Про це співається у пісні «Вишиванка», яку виконають нам дівчата.

ВИШИВАНКА

Звечора тривожного аж до ранку

Вишивала дівчина вишиванку.

Вишивала дівчина, вишивала-

Чорну та червоную нитку слала.

Що та чорна ниточка - розставання,

А червона ниточка - то кохання.

Щоб та чорна ниточка часто рвалась,

А червона ниточка легко слалась.

Ой піду в неділеньку на гулянку,

Подарую милому вишиванку.

Сердься, мій соколику, чи не сердься,

Будеш ти носити її коло серця.

«Мікрофон»: Сорочка найбільше оспівана у фольклорі, а скільки прислів'їв та приказок складено про сорочку. Наведіть приклади, (своя сорочка ближче до тіла. Йому пощастило, бо народився у сорочці тощо).

В Україні зустрічаються два типи сорочок. Правобережний тип має комір, рукав її майже весь вишитий, а у лівобережному коміра немає, а навкруги шиї збирається дрібненькими складочками і вишивка лише на верхній частині рукава.

А як ви гадаєте, зараз носить хто-небудь туніку? Прямою родичкою античної туніки є нічна сорочка. Перед вами зразки виробу у вигляді малюнка, готового виробу, фото. Як ми назвемо одним словом ці зразки (модель). Сорочка може входити до складу ансамблю: коротка сорочка й труси або штани. Яке визначення ви можете дати поняттю ансамбль?(Ансамбль - це одяг, підібраний за кольором, матеріалом, характеру складових частин). А молодші нащадки сорочки - це веселі, бешкетні, молодіжні сукні, які личать самим юним ( картка Рис.8). Це й строгі плаття для більше дорослого покоління, це й халати.

Рис.8 Моделі суконь на основі туніки

Отже, для древньої людини типовою формою одягу був... (фартух). В античні часи загальноприйнятою формою одягу у багатих були... (драпіровані шматки тканини). Типовими, загальноприйнятими формами одягу українців були... (сорочка, спідниця, фартух). Отож, стійкі, типові, загальноприйняті форми одягу для даного народу, стану, епохи можна назвати одним словом – костюм. Тому ми й говоримо український національний костюм. Історичний розвиток костюма зумовлений стилем епохи і модою.

Ви вже знаєте, що малюнок майбутньої моделі називають ескізом. Ескіз можна читати, як музикант читає ноти. Що ж говорять нам ескізи? Подивіться на плаття, зображені на рис 8. Опишіть їх. (Всі вони прямі, не відрізні по лінії талії з короткими суцільно кроєними рукавами. Моделі 1 й 2 з оборкою по низу. В 2 моделі виріз каре, по лінії плеча драпірування на шнурах. Ці плаття повсякденні.). А тепер зрівняєте 3 й 4 модель. Чим вони відрізняються? (У 4 моделі відстрочені обтачки, пояс, кишені, комір стійка. А от у 3 моделі навпаки ошатні рюші, оборки. Вона більш нарядна).

Одяг буває діловим, нарядним, спортивним. І характер одягу залежить від стилю. Ось ми й підійшли до одного з найважливіших понять із області культури одягу - це стиль. Щодо одягу прийнято розрізняти такі основні стилі: (Рис.9).

а б

в г

Рис.9 Стилі одягу: а-класичний, б-спортивний, в-романтичний, г-фольклорний

Міні-практикум: Проаналізувати стилі.

До класичного (строгого, ділового, елегантного) належать речі, які мало підвладні примхам моди, усе найбільш усталене,відібране часом, що майже не міняється з роками. До них можна віднести жакет, кардиган, блейзер, штани зі складкою спереду, сукню сорочкового покрою, жилет,костюм «шанель» зі спідницею прямою і у складку.

Для спортивного стилю характерним є погони, великі накладні кишені, кокетки, пояси, пати,блискавки. Такий одяг зручний, комфортний. Це куртки, блузи, спідниці, комбінезони, джинсовий одяг.

Романтичний стиль – це нарядний,екстравагантний одяг. Він має рюші, волани, оборки, мереживо, декоративні ґудзики, аплікацію, вишивку. Тканина легка, добре драпірується,прозора, блискуча тощо. . Фольклорний стиль в одязі зберігає і передає з покоління в покоління особливості національних костюмів.

Еклектичний (дифузійний) стиль, тобто взаємопроникнення стилів. Зараз в одязі можна спостерігати поєднання таких стилів, як класичний і спортивний, романтичний і фольклорний.

Для сучасної підліткової моди характерні вироби у стилі «мілітарі» із відповідними оздобленнями (клапани, пряжки, кнопки, кишені, погони) і тканин.

Стиль «диско» передбачає використання великих і блискучих видів фурнітури (стрази, намиста, пряжки з камінням), тканин із люрексом, пайєтками, блиском.

Стиль пов'язаний з модою, але відрізняється від неї тривалістю існування (Рис.10).

Рис.10 Стилі одягу: 1-старогрецький, 2-готичний, 3-ренесанс, 4-барокко, 5-роккоко, 6-класицизм, 7-ампір, 8-романтизм, 9-модерн

Бесіда.

До якого ж стилю ми віднесемо 3 та 4 модель? Які тканини ви рекомендували б для цих моделей?

Ось ми й проаналізували конструкції раніше виготовлених виробів, познайомилися з деякими поняттями з області культури одягу, розгадуючи кросворд. При цьому у виділеному стовпці ви можете прочитати слово модельєр. Що воно означає? (назва професії - це людина, що займається художнім проектуванням одягу)

м

о

д

а

к

о

с

т

ю

м

о

д

я

г

г

а

р

д

е

р

о

б

а

н

с

а

м

б

л

ь

с

т

и

л

ь

м

о

д

е

л

ь

н

а

р

я

д

Зачитується реферат «Дизайнер одягу»

Дизайнер одягу - це творча професія. Дизайнер повинен мати свій стиль та почуття міри, розвинений художній смак. Створення нових моделей одягу припускає вивчення історії моди, тенденцій і напрямків розвитку суспільства в цілому. Професійний дизайнер не боїться відступати від канонів моди. Він шукає нові цікаві напрямки в моді й створює зразки одягу, які відбивають стиль сучасного життя. Приступаючи до створення нової моделі, дизайнер виконує велику кількість ескізів і самої моделі, і кожної її деталі. Потім він вивчає властивості обраної тканини, підбирає кольори, оздоблення, додаткові аксесуари, використовуючи сучасні матеріали і фурнітуру .Дизайнер має пам`ятати про основний закон композиції одягу – закон гармонії між формою й призначенням одягу, поєднання окремих елементів, оздоблювальних деталей.

Вчитель. Назвіть відомих модельєрів (відомі модельєри на Україні: Ганна Гасе, Ганна Бублик, Діана Дорожкіна, в Росії - Зайцев, Юдашкін, всесвітньо відома парижанка Коко Шанель).

А тепер перейдемо до останнього етапу - створення ескізу виробу. Можна робити копії з журналів, але мало користі від безглуздого змальовування вбрань. Важливіше творити свій власний неповторний образ. При створенні одягу треба дотримуватися деяких правил.

Що потрібно враховувати при розробц і нової моделі ?

«Мікрофон», бесіда.

1. Призначення виробу.

2. Вік людини.

3.Будову тіла людини.

4.Напрямок моди.

5.Стиль.

6.Структуру, колір тканини, розміри малюнка.

7.Форми і пропорції одягу.

8.Гігієнічні, економічні, естетичні та експлуатаційні вимоги до виробу

Композиція – це поєднання елементів одягу, об`єднаних в єдине ціле задумом художника-модельєра. Створюючи нові моделі можна порушити цілісність композиції виробу, гармонію його частин.

Міні-практикум: (Пропонується проаналізувати моделі (рис.11) і відповісти на питання: Яка модель є гармонічною?)

На мал.11а зображено сукню, верхня частина якої нарядна, а широка спідниця доповнена кишенями – деталлю повсякденного одягу. Така сукня не має чіткого призначення. На сукні, зображеній на мал..11в порушена гармонія елементів, бо при маленькому гострокінцевому комірі спідниця оздоблена великими, овальними клапанами.

Рис.11. Композиція одягу: а,в-композиція порушена, б,г-правильне композиційне вирішення

Форма і розмір одягу залежить від форми і розміру тіла людини. Одяг можна вписати в геометричну фігуру. Силует – це площинне, контурне зображення об`ємних форм одягу. Саме в ньому відображається напрям моди. За силуетом сукні поділяються на прямі, напівприлягаючі, прилягаючі, трапецієвидний.

Прямий силует – підходить для будь-якої фігури. Одяг може бути вузьким, витягнутим, широким. Напівприлягаючий – підкреслює форми фігури. Одяг може бути коротким або довгим. Прилягаючий силует створює розширена лінія плеча, низу виробу і завужена талія. «Трапеція»- це силует, в якому розширення йде від лінії плеча або пройми.

Пропорції одягу – це співвідношення частин моделі між собою і з моделлю в цілому. Якщо лінія талії вища від природного її місця, то фігура буде здаватися вищою. А якщо нижче, то приземкуватою.

Ритм з'єднує в єдине ціле всі елементи композиції моделі. Ритмом називається закономірне чергування елементів одягу. Простий рівномірний ритм полягає в послідовному чергуванні однакових за формою, розміром і кольором елементів композиції та їх інтервалів. Пропорційно-послідовний ґрунтується на принципі наростання від меншого до більшого. Радіально-променевий ритм полягає у великій кількості впорядкованих ліній, що беруть початок в одному місці.

Колір і малюнок тканини дуже впливають на композицію одягу. За допомогою них можна на вигляд збільшити або зменшити зріст і об'єм фігури, приховати вади в будові тіла

У. ПРАКТИЧНА РОБОТА.« Розробка ескізу майбутнього виробу»

Інструменти та матеріали: аркуш паперу (формат А4), кольорові олівці,

1.Завдання практичної роботи.

А зараз я пропоную вам подивитися журнали, проаналізувати раніше виготовлені вироби, і намалювати ескіз вашого майбутнього виробу. Звертаю вашу увагу на те, що основним джерелом творчих ідей для модельєрів завжди був і залишається традиційний народний костюм

2.Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи.

3.Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.

4.Здійснення вчителем поточного інструктажу

УІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

1.Робота в парах: Оцінити виконану роботу товариша.

2. Учитель аналізує причини типових помилок, демонструє кращі роботи.

УІІ. РЕФЛЕКСІЯ.

1.Чи дізнались ви щось нового на уроці?

2.Де можна використати набуті знання?

УІІ.3АВДАННЯ ДОДОМУ

Всі ви в дитинстві захоплювалися грою «одягни ляльку», придумували й малювали одяг. Створення нових моделей - процес творчий, виходить, кожний може бути художником, творити свій власний неповторний образ, що я й пропоную вам зробити дома - створити макет виробу, використовуючи зразки тканин, фурнітури. Для другої групи завдання носить пошуковий характер: розробити моделі одягу з урахуванням недоліків фігури та заповнити таблицю

Дуже повні

Дуже високі і худорляві

Низька талія і короткі ноги

рекомендується

Не рекомендується

Удачі вам і може бути для деяких із вас дитяча гра стане змістом вашого дорослого життя - ви станете відомими модельєрами.

Перегляд файлу

ТЕМА: «Створення ескізу моделі як складової процесу конструювання»

МЕТА: забезпечити засвоєння  знань про ескізні рисунки як складову процесу конструювання; формування поняття з області культури одягу; формування вміння створювати ескіз задуманого виробу; розвиток фантазії, уваги, пам`яті, спостережливості; виховання основ культури праці, потреби у творчості, поваги до людей творчих професій, пошани до національного одягу.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВ:

 Знати: 1.Основні поняття з області культури одягу.

2. Етапи процесу створення ескізу.

3. Правила створення ескізу

Уміти: 1.Визначати стиль, силует

2.Читати і створювати ескізи виробів.

Наочність: журнали мод, кросворд, вирізки з журналів, український

національний одяг,моделі сорочок.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ:  мода, стиль, костюм, гардероб, ансамбль,наряд, ритм,силует

Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, народознавство, історія.                                ТИП УРОКУ: комбінований.

ЕПІГРАФ: «Що посієш, те й пожнеш»

 

                                               ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗІЦІЙНА ЧАСТИНА.

      Створення позитивного емоційного настрою учнів:

Натхнення – це гість, який не любить відвідувати лінивих.

                                                       П.І.Чайковський

Тож не марнуйте час, скористайтесь ним, щоб створити щось гарне й корисне.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  1. Як ви розумієте поняття «об`ект технологічної діяльності»?
  2. Які об`єкти технологічної діяльності ви виготовляли на уроках труда?

Гра  « Незакінчене речення »:

  • Створювати нові, цікаві речі людям допомагають такі методи художнього конструювання як …

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКА.

- З яких етапів складається створення виробу? (мотивація за технологією «незакінчене речення»: перш, ніж узятися за пошиття виробу необхідно..:

  1. Створити художній проект, тобто ескіз виробу. Це ескізне проектування.
  2. Зробити креслення базової конструкції (основи). Це конструювання;
  3. Розробити фасон виробу, тобто нанести складки, зборки, виточки, кокетку. Це технічне моделювання.

Всі три етапи взаємозалежні й важливі для кінцевого результату, тому я й взяла епіграфом нашого уроку прислів'я «що посієш, те й пожнеш».

Сьогоднішній наш урок буде присвячений першому етапу. Яка ж кінцева мета цього уроку?  Використовуючи формулу «сьогоднішній урок навчить мене...» прошу назвати мету нашого уроку (створювати ескіз виробу). А що таке ескіз? (графічне зображення предмета, виконане від руки). Навіщо він потрібний? (ми повинні знати й бачити, що ми будемо шити).Що потрібно враховувати при складанні ескізу виробу? З яких етапів складається процес  створення ескізу? Про це ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.                                                                       .         Крім цього, ми познайомимося з основними поняттями в області культури одягу (на дошці прикріплені слова: мода, одяг, костюм, ансамбль, плаття, гардероб, наряд, стиль, модель).

 Ви самі собі й художник, і конструктор, і технолог, тому віднесіться з повною відповідальністю до всіх етапів роботи, і тоді ви доможетеся успіху: у вас вийде гарний виріб. Успіх дає нам гарний настрій, самоповагу, схвалення навколишніх, а придбані знання часом визначають вибір професіі.

ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

«Мозковий штурм»:

З яких етапів складається процес створення ескізу?

1.Організаційно - підготовчий. На цьому етапі визначають назву виробу, його призначення й форму.

2.На другому етапі аналізують конструкцію раніш виготовлених виробів. Для цього використовують журнали, книги, Інтернет, інші джерела.

3.Далі планують способи вдосконалення конструкції виробу по власному задумі, тобто створюють ескіз.

З дуже давніх часів людина почала одягатися. А чому? (метод мозкового штурму, «мікрофон»)

1.Ніяково став почувати себе голим.

2.Захотів покрасуватися, і одяг служив йому для прикраси.

3.Щоб захистити себе від впливу навколишнього середовища.

4. Надягши шкіру тварин із зубами, пазурами, людина сподівалася, що він здатний закликати сили цих тварин.

І людина стала одягати на себе… Що? (шкіри тварин, рослини). А як ми назвемо те, що одягається на тіло? (учні вибирають із переліку слів правильну відповідь і дане слово кріпиться у відповідні клітинки кросворда, одяг). У цьому ж значенні раніше вживали й слово плаття. А як ми назвемо набір одягу для однієї людини? (гардероб).

Давайте згадаємо, на які групи ділиться одяг.

-за статтю : на чоловічу, жіночу, дитячу,

-за способом експлуатації: білизна, легка, верхня, пляжна

-за призначенням: побутова, спортивна, виробнича, формена,святкова та ін..                                                  –за сезоном: зимова, демісезонна, літня

-за віковим призначенням: дитячий,підлітковий,для дорослих, для літніх людей.

Легкий одяг поділяють на поясний та плечовий.

 Які приклади плечових виробів ви можете привести? (плаття, халат, блуза, сорочка). Зупинимося на більше простому виробі - сорочці. Для чого вона потрібна? (для сну). Виберіть, будь ласка, з даного переліку слово, що позначає одяг для певного випадку (наряд) . Яку форму вона повинна мати, щоб нам зручно було в ній спати? (вільну, розширену).

 Переходимо до другого етапу. Яку задачу ми повинні вирішити на цьому етапі? (потрібно проаналізувати конструкцію раніше виготовлених виробів).

Багато чого змінилося у світі в XXI ст. у тому числі й вигляд жителів нашої планети. Сьогодні ми одягаємося інакше, ніж наші прадіди, бабусі, мами. Хоча багато чого в одязі залишається незмінним протягом століть.

Історія одягу йде вглиб століть, переплітаючись із розвитком суспільства, науково-технічним прогресом, з національними традиціями, із природним прагненням людини до зручності й краси.

Для того щоб повніше собі це представити я запрошую вас у подорож у часі.

Що ж є джерелом інформації про одяг древньої людини? Адже за стільки років одяг не міг зберегтися (наскальні малюнки, малюнки на предметах побуту, примітивні статуетки).

Який вигляд мало первісне плаття? (рис. 1)

             Рис.1            

 Для всіх народів первісний одяг був у вигляді пов'язки на стегнах. А до наших днів дійшов такий вид одягу? (фартух, спідниця). Чи є подібний одяг в українському національному одязі? (фартух, спідниця запаска). (рис. 2)

       Рис. 2       

У первісному суспільстві виготовлення одягу було особистою справою кожної людини. Найбільш ефективні форми одягу, матеріал, прикраси ставали предметом наслідування й вважалися «сучасними». Так з'явилася мода - це тимчасова перевага смаків.

Перейшовши до землеробства й скотарства, людина навчилася виготовляти тканину. Які ж види одягу могли з'явитися?. Люди бронзового століття носили накидки, спідниці, куртки.(рис.3, 4)

    

    Рис.3 Жіночий одяг бронзового століття:                         Рис.4 Чоловічий одяг         

                     а-куртка, б-юбка.                                          бронзового століття: накидка

Одяг стародавніх греків був побудований на драпіруванні прямих, косих, закруглених шматків полотна або застібалися на плечі пряжкою. Ви бачите одяг, що носили знатні люди - це тога, палла, хітон, плащ-хламида,.(Рис.5,6)

                   

   

          Рис.5 Одяг знатних людей:                          Рис.6 Національний одяг Давньої Греції:

а-тога (234-149рр до н.е.), б-палла (ІІ ст. н.е.)               а-хітони, б-плащ-хламида

 

Міні-практикум:

              Чи є в сучасному житті такий одяг? (парео). От вам проблемне завдання, спробуйте створити різні види одягу, використовуючи прямокутний і трикутний шматок тканини.(Дівчата демонструють моделі)

Потім люди навчилися шити виріб з рукавом. Згадайте свої перші одежинки для ляльки. Як ви їх викроювали? Намалюйте найпростіший вид одягу з рукавом. По покрою яку букву він нагадує? (Т) Такий вид одягу називається тунікою. Її носили древні римляни, греки, древні слов'яни. Основний елемент українського одягу має давньослов'янське походження, і бере свій початок з культури Київської Русі, а може й давньоримської. Це тунікоподібна сорочка.(рис.7)

   

Рис.7 Туніка (Древній Рим)

 

Реферат «Українська сорочка»

У давні часи сорочка слугувала як натільним, так і верхнім одягом. Вона ще й була провідником магічної сили, прихованої у людині, тому що безпосередньо облягала її тіло, оберігала її від злого ока. Вишивка, з'явилася пізніше, також виконувала функцію оберегу. Вишивали комір, манжети рукавів та подол сорочки, щоб людина була захищена з усіх боків. Існує легенда про те, як на землі лютувала страшна пошесть. Вимирали сім’ї і навіть цілі села, і ось одна жінка, втративши всю сім’ю, крім одного найменшого синочка, молила Бога, щоб він зберіг хоч цю її дитину. І Бог відкрив їй таємницю:

-- Виший дитині і собі на сорочці хрести - знак для ангелів. Бо на кому нема хреста, той загине. Але нікому не розповідай про це, бо загинеш сама і твій син.

Жінка зробила все так, як було велено, але не могла дивитися на те, як помирали інші. І ось розповіла вона всім про обереги, та люди не повірили їй. Тоді вона зірвала сорочку із сина, і він помер на очах у всіх.

З того часу люди вишивають сорочки. І служать вони оберегами від усякого зла. А чорний та червоний кольори, які здебільшого переплітаються у візерунках, символізують собою радість і горе.

Вчитель :Про це співається і у відомій пісні Д.Павличка «Два кольори».                                     (виконується пісня).

Сорочка, вишита матірю, оберігала від зла, служила згадкою про рідний дім, нагадувала про тепло материнських рук і любов матері, яку вона вкладала у кожен візерунок, вишиваючи довгими вечорами. Кожна дівчина мусила собі на придане приготувати до 16 сорочок.

Після заручин дівчина вишивала сорочку для молодого, яку він повинен був одягти на весілля. Часто вона мусила вишивати і ночами. Про це співається у пісні «Вишиванка», яку виконають нам дівчата.

ВИШИВАНКА

Звечора тривожного аж до ранку

Вишивала дівчина вишиванку.

Вишивала дівчина, вишивала-

Чорну та червоную нитку слала.

Що та чорна ниточка - розставання,

А червона ниточка - то кохання.

Щоб та чорна ниточка часто рвалась,

А червона ниточка легко слалась.

Ой піду в неділеньку на гулянку,

Подарую милому вишиванку.

Сердься, мій соколику, чи не сердься,

Будеш ти носити її коло серця.

«Мікрофон»: Сорочка найбільше оспівана у фольклорі, а скільки прислівїв та приказок складено про сорочку. Наведіть приклади, (своя сорочка ближче до тіла. Йому пощастило, бо народився у сорочці тощо).

В Україні зустрічаються два типи сорочок. Правобережний тип має комір, рукав її майже весь вишитий, а у лівобережному коміра немає, а навкруги шиї збирається дрібненькими складочками і вишивка лише на верхній частині рукава.

          А як ви гадаєте, зараз носить хто-небудь туніку? Прямою родичкою античної туніки є нічна сорочка. Перед вами зразки виробу у вигляді малюнка, готового виробу, фото. Як ми назвемо одним словом ці зразки (модель). Сорочка може входити до складу ансамблю: коротка сорочка й труси або штани. Яке визначення ви можете дати поняттю ансамбль?(Ансамбль - це одяг, підібраний за кольором, матеріалом, характеру складових частин). А молодші нащадки сорочки - це веселі, бешкетні, молодіжні сукні, які личать самим юним ( картка Рис.8). Це й строгі плаття для більше дорослого покоління, це й халати.

Рис.8 Моделі суконь на основі туніки

Отже, для древньої людини типовою формою одягу був... (фартух). В античні часи загальноприйнятою формою одягу у багатих були... (драпіровані шматки тканини). Типовими, загальноприйнятими формами одягу українців були... (сорочка, спідниця, фартух). Отож, стійкі, типові, загальноприйняті форми одягу для даного народу, стану, епохи можна назвати одним словом – костюм. Тому ми й говоримо український національний костюм. Історичний розвиток костюма зумовлений стилем епохи і модою.

Ви вже знаєте, що малюнок майбутньої моделі називають ескізом. Ескіз можна читати, як музикант читає ноти. Що ж говорять нам ескізи? Подивіться на плаття, зображені на рис 8. Опишіть їх. (Всі вони прямі, не відрізні по лінії талії з короткими суцільно кроєними рукавами. Моделі 1 й 2 з оборкою по низу. В 2 моделі виріз каре, по лінії плеча драпірування на шнурах. Ці плаття повсякденні.). А тепер зрівняєте 3 й 4 модель. Чим вони відрізняються? (У 4 моделі відстрочені обтачки, пояс, кишені, комір стійка. А от у 3 моделі навпаки ошатні рюші, оборки. Вона більш нарядна).

Одяг буває діловим, нарядним, спортивним. І характер одягу залежить від стилю. Ось ми й підійшли до одного з найважливіших понять із області культури одягу - це стиль. Щодо одягу прийнято розрізняти такі основні стилі: (Рис.9).

        а     б

         в              г

Рис.9 Стилі одягу: а-класичний, б-спортивний, в-романтичний, г-фольклорний

Міні-практикум: Проаналізувати стилі.

      До класичного (строгого, ділового, елегантного) належать речі, які мало підвладні примхам моди, усе найбільш усталене,відібране часом, що майже не міняється з роками. До них можна віднести жакет, кардиган, блейзер, штани зі складкою спереду, сукню сорочкового покрою, жилет,костюм «шанель» зі спідницею прямою і у складку.

       Для спортивного стилю характерним є погони, великі накладні кишені, кокетки, пояси, пати,блискавки. Такий одяг зручний, комфортний. Це куртки, блузи, спідниці, комбінезони, джинсовий одяг.

       Романтичний стиль – це нарядний,екстравагантний одяг. Він має рюші, волани, оборки,  мереживо, декоративні ґудзики, аплікацію, вишивку. Тканина легка, добре драпірується,прозора, блискуча тощо.                                                                                             .      Фольклорний стиль в одязі зберігає і передає з покоління в покоління особливості національних костюмів.

        Еклектичний (дифузійний) стиль, тобто взаємопроникнення стилів. Зараз в одязі можна спостерігати поєднання таких стилів, як класичний і спортивний, романтичний і фольклорний.

        Для сучасної підліткової моди характерні вироби у стилі «мілітарі»  із відповідними оздобленнями (клапани, пряжки, кнопки, кишені, погони) і тканин.

         Стиль «диско» передбачає використання великих і блискучих видів фурнітури (стрази, намиста, пряжки з камінням), тканин із люрексом, пайєтками, блиском.                                                                                                                          

        Стиль пов'язаний з модою, але відрізняється від неї тривалістю існування (Рис.10).

Рис.10 Стилі одягу: 1-старогрецький, 2-готичний, 3-ренесанс, 4-барокко, 5-роккоко, 6-класицизм, 7-ампір, 8-романтизм, 9-модерн

                                                                                                                                                 Бесіда.

       До якого ж стилю ми віднесемо 3 та 4 модель? Які тканини ви рекомендували б для цих моделей?

       Ось ми й проаналізували  конструкції раніше виготовлених виробів, познайомилися з деякими поняттями з області культури одягу, розгадуючи кросворд. При цьому у виділеному стовпці ви можете прочитати слово модельєр. Що воно означає? (назва професії - це людина, що займається художнім проектуванням одягу)

 

м

о

д

а

 

к

о

с

т

ю

м

 

 

о

д

я

г

г

а

р

д

е

р

о

б

 

а

н

с

а

м

б

л

ь

 

 

 

с

т

и

л

ь

 

м

о

д

е

л

ь

 

н

а

р

я

д

     

Зачитується реферат «Дизайнер одягу»

Дизайнер одягу - це творча професія. Дизайнер повинен мати свій стиль та почуття міри, розвинений художній смак. Створення нових моделей одягу припускає вивчення історії моди, тенденцій і напрямків розвитку суспільства в цілому. Професійний дизайнер не боїться відступати від канонів моди. Він шукає нові цікаві напрямки в моді й створює зразки одягу, які відбивають стиль сучасного життя. Приступаючи до створення нової моделі, дизайнер виконує велику кількість ескізів і самої моделі, і кожної її деталі. Потім він вивчає властивості обраної тканини, підбирає кольори, оздоблення, додаткові аксесуари, використовуючи сучасні матеріали і фурнітуру .Дизайнер має пам`ятати про основний закон композиції одягу – закон гармонії між формою й призначенням одягу, поєднання окремих елементів, оздоблювальних деталей.

Вчитель. Назвіть відомих модельєрів (відомі модельєри на Україні: Ганна Гасе, Ганна Бублик, Діана Дорожкіна, в Росії - Зайцев, Юдашкін, всесвітньо відома парижанка Коко Шанель).

А тепер перейдемо до останнього етапу - створення ескізу виробу. Можна робити копії з журналів, але мало користі від безглуздого змальовування вбрань. Важливіше творити свій власний неповторний образ. При створенні одягу треба       дотримуватися деяких правил.

Що потрібно враховувати при розробц і нової моделі ?

«Мікрофон», бесіда.

1. Призначення виробу.

2. Вік людини.

3.Будову тіла людини.

4.Напрямок моди.

5.Стиль.

6.Структуру, колір тканини, розміри малюнка.

7.Форми і пропорції одягу.

8.Гігієнічні, економічні, естетичні та експлуатаційні вимоги до виробу

 Композиція – це поєднання елементів одягу,  об`єднаних в єдине ціле задумом художника-модельєра. Створюючи нові моделі можна порушити цілісність композиції виробу, гармонію його частин.

Міні-практикум: (Пропонується проаналізувати моделі (рис.11) і відповісти на питання: Яка модель є гармонічною?)

        На мал.11а  зображено сукню, верхня частина якої нарядна, а широка спідниця доповнена кишенями – деталлю повсякденного одягу. Така сукня не має чіткого призначення. На сукні, зображеній на мал..11в порушена гармонія елементів, бо при маленькому гострокінцевому комірі спідниця оздоблена великими, овальними клапанами.

Рис.11. Композиція  одягу: а,в-композиція порушена, б,г-правильне композиційне вирішення

 

   Форма і розмір  одягу залежить від форми і розміру тіла людини. Одяг можна вписати в геометричну фігуру. Силует – це площинне, контурне зображення об`ємних форм одягу. Саме в ньому відображається напрям моди. За силуетом сукні поділяються на прямі, напівприлягаючі, прилягаючі, трапецієвидний.

    Прямий силует – підходить для будь-якої фігури. Одяг може бути вузьким, витягнутим, широким. Напівприлягаючий – підкреслює форми фігури. Одяг може бути коротким або довгим. Прилягаючий силует створює розширена лінія плеча, низу виробу і завужена талія. «Трапеція»- це силует, в якому розширення йде від лінії плеча або пройми.

Пропорції одягу – це співвідношення частин моделі між собою і з моделлю в цілому. Якщо лінія талії вища від природного її місця, то фігура буде здаватися вищою. А якщо нижче, то приземкуватою.

Ритм з’єднує в єдине ціле всі елементи композиції моделі. Ритмом називається закономірне чергування елементів одягу. Простий рівномірний ритм полягає в послідовному чергуванні однакових за формою, розміром і кольором елементів композиції та їх інтервалів. Пропорційно-послідовний ґрунтується на принципі наростання від меншого до більшого. Радіально-променевий ритм полягає у великій кількості впорядкованих ліній, що беруть початок в одному місці.

Колір і малюнок тканини дуже впливають на композицію одягу. За допомогою них можна на вигляд збільшити або зменшити зріст і об’єм фігури, приховати вади в будові тіла

У. ПРАКТИЧНА РОБОТА.« Розробка ескізу майбутнього виробу»

Інструменти та матеріали: аркуш паперу (формат А4), кольорові олівці,

1.Завдання практичної роботи.

А зараз я пропоную вам подивитися журнали, проаналізувати раніше виготовлені вироби, і намалювати ескіз вашого майбутнього виробу. Звертаю вашу увагу на те, що основним джерелом творчих ідей для модельєрів завжди був і залишається традиційний народний костюм

2.Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи.

3.Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.

4.Здійснення вчителем поточного інструктажу

УІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

1.Робота в парах: Оцінити виконану роботу товариша.

2. Учитель аналізує причини типових помилок, демонструє кращі роботи.

УІІ. РЕФЛЕКСІЯ.

  1. Чи дізнались ви щось нового на уроці?
  2. Де можна використати набуті знання?

УІІ.3АВДАННЯ ДОДОМУ

Всі ви в дитинстві захоплювалися грою «одягни ляльку», придумували й малювали одяг. Створення нових моделей - процес творчий, виходить, кожний може бути художником, творити свій власний неповторний образ, що я й пропоную вам зробити дома - створити макет виробу, використовуючи зразки тканин, фурнітури. Для другої групи завдання носить пошуковий характер: розробити моделі одягу з урахуванням недоліків фігури та заповнити таблицю

 

Дуже повні

Дуже високі і   худорляві

Низька талія і  короткі   ноги

рекомендується

 

 

 

Не рекомендується

 

 

 

 

      Удачі вам і може бути для деяких із вас дитяча гра стане змістом вашого дорослого життя - ви станете відомими модельєрами.

 

 


 

 

 

 

 

docx
Додано
28 вересня 2018
Переглядів
9546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку