Урок "Суфікс. Спостереження за роллю суфіксів на прикладі спільнокореневих слів, які належать до тієї самої частини мови"

Про матеріал
конспект уроку Суфікс. Спостереження за роллю суфіксів на прикладі спільнокореневих слів, які належать до тієї самої частини мови.
Перегляд файлу

Українська мова 3 клас                             

Тема. Суфікс. Спостереження за роллю суфіксів на прикладі спільнокореневих слів, які належать до тієї самої частини мови.

 Мета: формування компетентності спілкуватися рідною мовою; набуття знань про частини основи — суфікс та його словотворчу роль; активізувати і збагачувати лексику учнів; розвивати вміння впізнавати суфікси в усній і писемній мові та влучно їх добирати відповідно до мовленнєвих ситуацій; виховувати інтерес, любов до книги, до природи.

Учні: знає що називається суфіксом; утворює нові слова, що належить до тієї самої частини мови за допомогою поданих суфіксів.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Обладнання: навчальна презентація, навчальний відеоролік по темі уроку, дидактичний матеріал.

Карта уроку

 

 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ

                          Слайд 1

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий і цікавий,

Тож гостей зібрав немало.

Давайте привітаємося

«Доброго ранку!»(діти разом)

Психологічна пауза

-Діти, погляньте на мене, подивіться один на одного.

Усміхніться і подаруйте тепло свої маленьких сердець.

-Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок принесе нам радість спілкування один з одним.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Інтерактивна вправа "Очікування"

Слайд 2

Діти, чого кожен з вас очікує від уроку?(відповіді  учнів)

  •                      Я очікую, що на уроці буде цікаво.
  •                      Я очікую, що на уроці дізнаюсь про щось важливе і корисне.
  •                      Я очікую, що на уроці будемо працювати в парах, групах.
  •                      Я очікую, що цей урок буде творчим, веселим.
  •                      Я очікую, що на уроці ми будемо грати в ігри.

- Щоб ваші очікування справдились, вашими вірними друзями на уроці мають стати взаємодопомога, увага,   кмітливість, старанність.

- Над якою темою ми працюємо впродовж останніх уроків?Отже, ми продовжуємо нашу зимову подорож по темі " Будова слова".

 

2. Хвилинка каліграфії

Слайд 3

- Послухайте загадку і відгадайте , хто завітав до нас на урок.

На подвір'ї  біло - біло,

Ні стежиночки нема.

Завихрило, засніжило

Знов прийшла до нас ..

Слайд 4

- Так, це зима. А взимку існують зимові розваги.

-Так , це ЗИМА. А які розваги зима готує дітям? (Кататися на санчатах, грати в сніжки, кататися на ковзанах, ліпити сніговика)

 

-Давайте доберемо спільнокореневі слова до слова ЗИМА.

Зима- зимовий, взимку, озимина, зимівля, (пере)зимувати, зимно.

 

 

Слайд 5

- Який звук ви чуєте на початку слова ЗИМА?

- Який це звук? Дайте характеристику звуку.

-  Якою буквою він позначається?

 

- Давайте пропишемо цю букву, буквосполучення і саме слово та з нового рядка запишемо спільнокореневі слова ,

 але спочатку зафіксуємо дату нашої  подорожі.

-  Яке сьогодні число ?

 

Я впевнена, що ви знаєте, як правильно сидіти, тримати ручку, класти зошит під час письма.

 - А тепер покладіть ручки і давайте пригадаємо, який розділ ми вивчаємо?

Слайд 6

- Я пропоную вам прогулянку  зимовою фантазією "Будова слова"

  1.                Робота біля дошки (двоє учнів працюють біля дошки)

Завдання: розібрати слова за будовою, але спочатку пригадаємо алгоритм розбору слова за будовою.

зима                              безмежний

захід                              книга

хмара                             об'їзд

безхмарне                     дуб

вітер                              дубовий

 

Слайд 7

2.  Гра «Злови сніжинку»  

- Але це не просто гра, а бліц-опитування, тому відповідаємо правильно і швидко.

   Змінна частина слова …

* У слові зимовий закінчення …

* Закінчення служить …

* Частини основи 

* Спільна частина споріднених слів …

* У слові вітерець корінь …

* У корені слів може відбуватися …

* Дзвінкі приголосні в кінці слів і складів …

* Частина слова, що стоїть перед коренем …

* У слові прилетів префікс …

* У слові сніжок корінь …

* За допомогою  префіксів …

3. Перевірка роботи учнів , які працювали біля дошки.

- Молодці, добре знаєте матеріал з теми «Будова слова».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

     1. Повідомлення теми і мети уроку.

 

Слайд 8

- На сьогоднішньому уроці ми працюватимемо над останньою зна­чущою частиною слова — над суфіксом, будемо  утворювати нові слова та визначати суфікси у словах.

 

- Пригадайте, де може стояти в слові суфікс. (Між коренем і закінченням; після кореня, якщо в слові закінчення немає.)

 

Слайд 9

 

Зараз , діти, ми подивимося відеоролік,зверніть увагу на :

-що ми називаємо суфіксом?

-де стоїть суфікс?

- особливо зверніть увагу на алгоритм визначення суфікса.

 

 Відеоролік про суфікс.

 

Отже, дайте відповіді, будь ласка,  на такі питання:

Суфікс , це частина основи ?

Де стоїть суфікс?

За допомогою суфікса утворюються нові ....

А що ж пишуть мудрі книги про суфікс ?

 

 

         3. Спостереження за словотворчою роллю суфіксів.

1. Загадка

Бачить - не бачить,

Чути - не чує,

Мовчки говорить,

Добре мудрує,

Кривду соромить,

Правди навчає,

Часом жартує,

Смішки справляє.

- Про що йде мова?

  •                      Так, це - книга.

2. Хвилинка-цікавинка.

Повідомлення молодшого науковця.

Папір виготовляють в основному з хвойних дерев. Щоб виготовити 5 тисяч зошитів, треба зрубати сосну, яка росла 70 років! Бережіть підручники, цим самим ви збережете багато дерев, що є легенями нашої планети.

Слайд 10

 

3. Вправа 241.

  Мудра книга багато цікавого може розповісти. От і зараз, мудра книга - ваш підручник, підготував вправу 241, де розповідає про ...

 

рибка                                       білесенький

рибонька                                біленький

рибина                                    білуватий

рибочка                                   білявий

     —З яких частин ви складали слова? Назвіть їх.

 

 

 

Слайд 11

Фізкультхвилинка

 

Слайд 12

4. Ознайомлення з правилом на ст. 103

  

   

 ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

      1. Словотворча робота с.103 , вправа 242

2.  Ознайомлення з порядком розбору слів за будовою вправа 243

- Зверніть увагу на те, що необхідно зробити, щоб визначити суфікс у слові.

- Спишіть подані слова і позначте у них суфікси.

Висновок. Суфікс надає слову нового значення або відтінку.

 

 3. Ознайомлення з алгоритмом визначення суфікса

  1.     Прочитай слово.
  2.     Зміни його, щоб визначити закінчення та основу.
  3.     Добери кілька споріднених слів і визнач корінь. Виділи його.
  4.     Виділи частину слова між коренем і закінченням. Це — суфікс.
  5.     Познач суфікс у слові так: Λ.

 

4. Гра “Творимо слова”.

Слайди 13-14

 

а) Прочитай слово Буквар.

В кінці слова живе -ар.

Якщо казки пише -ар,

Його звуть усі ... (казкар).

Коли байки пише -ар,

Тоді звуть його ... (байкар).

 

Ще й на кобзі грає -ар.

Тільки звуть його ... (кобзар.)

Є слова: бджоляр, човняр,

І весляр, і ковзаняр,

Муляр, маляр і школяр

Утворив їх суфікс ... (яр).

              - Про які суфікси йшлося у вірші? (-ар, -яр.)

б) Жив-був хлопчик —чарівник,

 Називали його -пик.

Із простих звичайних слів

-Ник утворював майстрів.

Зупинився в лісі –ник

 І з’явився там ... (лісник).

Є двірник, є будівник,

Пасічник і комірник.

Ці слова творити звик

Чарівник, що зветься ... (-ник).

  •   Який суфікс зустрівся вам у цьому вірші? (-ник.)

4. Гра «Зміни слово»

Завдання: слова на картках замінити добрими словами за допомогою суфіксів.

ДОЩ-                             СИН -                             ЛЯЛЬКА –

СНІГ -                            ДОНЬКА -                     МОРОЗ –

ГОЛУБ -                        ЛИСТОК -                     ЗИМА –

ЯЛИНА -                       ВОВК -                            РІЧКА –

-Як можна ще назвати утворені слова? (спільнокореневі)

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Слайд 15

 

  •     Учені вважають, що в українській мові понад 400 суфіксів. Суфікси допомагають нам висловити свої емоції й точніше передати думку

 

- Чи виправдались ваші очікування?

СХЕМА (ЗНАЮ, ВМІЮ, МОЖУ)

• Я знаю, що таке суфікс.

• Я вмію визначати суфікс у словах.

• Я можу утворювати нові слова, за допомогою суфіксів.

- Діти, ваші очікування справдились, бо ви намагалися працювати дружно, висловлювати свої думки точно, говорити правильно.

На протязі всього уроку ви дарували тепло своїх маленьких сердець свої думки, знання.

Слайд 16

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ       С. 104, впр. 244

 

 

Слайд 6

- Ось у нас є зимове дерево з коренем зим-. Доберемо спільнокореневі слова

 

Потім виходять і презентують роботу пари , записують в зошит, позначають  корінь

 

docx
Додано
29 жовтня
Переглядів
16
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку