Цей урок допоможе ознайомити учнів з новою темою «Світ прози», розширити знання про літературний жанр – оповідання, розкрити красу і своєрідність творчості українського письменника Олександра Копиленка; вдосконалити навички свідомого виразного читання прозових творів, навчити учнів помічати красу і неповторність природи.
Тема. Світ прози. Оповідання. Олександр Копиленко «Розбишака Чив»
Мета. Ознайомити учнів з новою темою «Світ прози», розширювати знання про літературний жанр – оповідання, розкрити красу і своєрідність творчості українського письменника Олександра Копиленка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів, навчати учнів помічати красу і неповторність природи, розвивати спостережливість, творчу уяву, здатність співпереживати, уявляти описані картини; виховувати любов до природи.
Обладнання. Презентація до уроку, підручники «Літературне читання», ноутбук, проектор, картки.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий, день!»
Ви веселі і здорові.
«До уроку всі готові!»
На уроці ми будемо: МИСЛИТИ, МІРКУВАТИ, ДОВОДИТИ, ОБГРУНТОВУВАТИ, РОБИТИ ВИСНОВКИ.
ІІ. Вправи на вдосконалення навичок читання
а) вправи на дихання
1. 1,2,3 – вдихaємо пoвітря, 4 – видихaємо.
2. 1,2,3 – вдихaємо пoвітря, 4 – видихaємо, ніби гaсимо cвічку.
б) Чистомовка
Ро – ро – ро – твори добро; Ити – ити – ити – нам у добрі жити; Ать – ать – ать – хай всі добро творять.
Гра «Переплутанка»
Акчак (качка) елкале (лелека)
Качай (чайка) бугол (голуб)
Чакред (деркач) теляд (дятел)
Лязуоз (зозуля) лосовей (соловей)
Перекапіл (перепілка) робегоць (горобець)
Птахи – це вічні і прекрасні супутники нашого життя. Їх дзвінкий і радісний спів піднімає настрій, зачаровує. Вони приносять користь людині й природі. Щороку різні їх види зникають, багато занесені до Червоної книги. Тому, оберігаючи птахів, ми оберігаємо саму природу.
Богдан Кириченко читає вірш Д.Павличко «Тріпоче серце…»
Добре співають поїдають шкідників
Розповсюджують насіння ПТАХИ окраса природи
Домашні улюбленці дають м’ясо, яйця, пір’я
Летів сів прибіг стовпчик хлопчик
На горобчик горобчик утік.
Летів горобчик, сів на стовпчик.
Прибіг хлопчик – утік горобчик.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему. Прочитайте її назву.(Світ прози.)
Гра «Незвичайна математика»
Зуб + і – убі + ага + дка = … (загадка)
Скарб – арб + ород – д + мовк + а = … (скоромовка)
Усіх – іх + мі + шум – ум + ка = … (усмішка)
При + кут – ут + азал – ал + ка = …. (приказка)
Пас – ас + рис + ліс – с + в’я = … (прислів’я)
Вітер – те + ш = … (вірш)
- Про який жанр ми не згадали? (оповідання)
ІV. Сприймання нового матеріалу
1. Опрацювання статті про оповідання (ст.129)
Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання статті учнями
Перед читанням поставити завдання
- Що називають оповіданням? (Невеликий за обсягом твір, у якому описано одну подію із життя персонажа.)
- Як автор розповідає про своїх героїв? (Письменник може симпатизувати одним, підсміюватись з інших, сумувати з кимсь із них.)
2. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Олександра Копиленка
1) Розповідь учителя.
- Народився Олександр Іванович Копиленко в Констянтинограді на Полтавщині у родині залізничника . Полтавська земля, яка зростила талановитого письменника, дала йому творчу наснагу, наділила любов’ю до природи, людей і життя. У творах для дітей Копиленко багато розповідав про природу. Він вважав, що тільки та людина, котра знає і любить тварин, може бути по-справжньому порядною, шляхетною, доброзичливою. Олександр Копиленко видав понад сто книжок. Та чи не найголовнішою в його житті стала збірка оповідань про природу «Як вони поживають». Його оповідання друкувалися в журналах «Малятко» та «Барвінок». Передчасно пішов від нас письменник, та ім’я його завжди серед нас. Ним названі вулиці, школи, бібліотеки у багатьох містах. Існує премія імені Олександра Копиленка, яку вручають письменникам та художникам за кращі твори, присвячені дітям. Ім’я О.І.Копиленка занесено в Енциклопедію світової літератури.
3. Гра «Передбачення»
- Сьогодні ми ознайомимося з оповіданням Олександра Копиленка, в якому він описав поведінку одного з братів наших менших.
- Прочитайте заголовок оповідання. («Розбишака Чив».)
- Про кого може йтися в цьому оповіданні?
- А чому ви думаєте, що це горобець? (чив-чив)
- Як ви розумієте слово розбишака? (Той, хто любить бешкетувати, пустувати. Той, що б’ється (про птахів).)
Загадка на допомогу
Сірі крильця в нього є,
Дзьобом зернятка клює,
Проспівав нам «чив-чив-чив»,
З’їв зерно – і полетів. (Горобець)
4. Опрацювання оповідання О.І.Копиленка «Розбишака Чив» (ст. 130-131)
Зараз ви прослухаєте оповідання і подумайте чому автор назвав горобця розбишакою?
1) Виразне читання оповідання вчителем + сильні учні
- Чи сподобалось вам оповідання?
- Хто є його головним персонажем? (Горобчик)
- Чому ж автор назвав горобця розбишакою?
2) Словникова робота (робота зі словниками)
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
Кортить оселі
Оселився вдачею
Зухвалий статечного
Звичайний безстрашного
Статечний- розсудливий, розважливий у вчинках, поважний.
Фізкультхвилинка
Читали, читали, за всім слідкували.
А очі, малята, втомлятися стали.
Їм слід відпочити, то ж зробим зарядку.
Вставайте, сідайте і все по порядку.
Очі закрийте. Ви бачили ніч?
Відкрили, закрили. Ще раз повторіть.
Тепер подивіться то вправо, то вліво,
вгору та вниз. Ще раз повторімо.
Дивіться, малята, синіє там даль.
А гляньте на носі не всівся комар?
І знову очима ведіть вправо, вліво.
Усі відпочили? Берімось за діло.
3) Повторне читання оповідання учнями «ланцюжком». Перед читанням завдання: Де оселилася пташка?
4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
- Де оселилася пташка? (Перший абзац.)
- Якої пори року відбувалися описані події?
Робота за ілюстрацією.
- Розгляньте ілюстрацію.
- Кого зобразив художник? (Горобців.)
- Знайдіть в оповіданні уривок, якому відповідає малюнок.(Усі вони гуртом пішли в наступ…)
Читання оповідання учнями мовчки.
Перед читанням завдання: Подумайте чи письменник симпатизує Чиву?
- Чи ви погоджуєтеся з думкою, що письменник симпатизує Чиву ? Доведіть відповідь рядками з тексту. (Та ні, своєю вдачею…) (Співав краще, вродливіший, мав гарні очі…)
- Як ви гадаєте, чи засуджує автор поведінку Чива? (Ні.)
- На чиєму він боці : Чива чи п’ятьох горобців? (Він на боці Чива.)
- Як ви вважаєте чи можна брати приклад з Чива? (Ні) Чому?
- Птахи діють за законами природи. А ми люди повинні діяти за законами суспільства. Не можна відбирати у інших речі, битися.
- Назвіть правила людського спілкування? (допомагайте одне одному, поділися з другом тим що маєш, відносся до інших так, як ти хочеш, щоб відносились до тебе, говори слова ввічливості)
5) Чи знаєш ти? Довідкове бюро (учні) + інформація підручника
- Мало хто знає, що погрожуючи ворогові, горобчик видає звук, який нагадує гарчання собаки (тільки набагато тихіше).Знайшовши крихту хліба, горобець раптом починає голосно цвірінькати, ніби хоче скликати всю зграю. І зграя справді прилітає, а цей горобець часто залишається без їжі – крихту відберуть у нього спритніші птахи. Серед птахів немає «егоїстів»: знайшов один їжу – й відразу повідомляє всіх інших. Ну, а якщо їжі мало, він усе одно кличе решту, бо птахи не можуть зміркувати, вистачить їм їжі всім чи ні.
- Порівняй тексти. Який з них науковий, а який художній?
6) Робота в групах
Розташувати план оповідання в правильному порядку.
(картки у кожної групи на парті)
План
Переказ за планом.
1 група – Знайомство з Чивом
2 група – Зухвалий розбишака (від імені Чива)
3 група – Зчинилася сварка (придумати продовження)
V. Домашнє завдання
Читати оповідання «Розбишака Чив» і переказувати. (ст. 130-131)
Додатково – скласти розповідь про пташку на основі власних спостережень.
VІ. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
Природа так про все подбала, що повсюди ти знаходиш, чому вчитися.
Леонардо да Вінчі
Природа - це найкраща з книг, написана на особливій мові. Цю мова треба вивчати.
І. Гете
Природа - єдина книга, кожна сторінка якої сповнена глибокого змісту.
Антуан де Сент-Екзюпері
Щодня ми озираємось і бачимо навколо себе дерева, траву, квіти, птахів, комах, тварин. Це все природа. Людина — частина її. Але у людини є можливість змінювати природу. Кожна зміна позначається на навколишньому середовищі. Змінювати природу людина повинна обережно, бо окремі дії можуть завдавати шкоди і навіть призвести до загибелі. Від людини залежить, чи збереже вона природу, чи зруйнує. Нам подобається чисте повітря, прозора вода в річках, зелена трава на лугах, могутні дерева в лісах. Це життя. І наш обов'язок — зберегти його. Без природи людина загине. Збереження природи — це збереження людини.
Кожен школяр може посадити дерево і нагодувати птахів. Ми повинні обережно поводити себе на лісових галявинах та берегах річок, не залишаючи після себе сміття. Якщо так робитиме хоча б кожен школяр, то й це буде вагомий внесок у дорослу справу збереження природи.