Конспект уроку допоможе вчителеві поглибити знання учнів про творчість Т. Шевченка й Є. Маланюка; розвивати вміння та навички зіставляти, аналізувати тексти, знаходити спільне та відмінне; навчати учнів виразно читати поезію, розуміти її; розглянути особливості мови української віршованої молитви, зосередити увагу на молитвотворчості митців; виховувати почуття патріотизму, віру в кращу долю своєї землі, народу, бажання жити і працювати для неї.
Голик О.В.
«СВЯТІ ЧУТТЯ, ЗАКЛАДЕНІ В МОЛИТВУ…»
Тема. Гуманістичні мотиви поезій Т. Шевченка «Молитва» та Є. Маланюка «Молитва»: спроба зіставлення.
Мета: поглибити знання учнів про творчість Т. Шевченка й Є. Маланюка; розвивати вміння та навички зіставляти, аналізувати тексти, знаходити спільне та відмінне; навчати учнів виразно читати поезію, розуміти її; розглянути особливості мови української віршованої молитви, зосередити увагу на молитвотворчості митців; виховувати почуття патріотизму, віру в кращу долю своєї землі, народу, бажання жити і працювати для неї.
Наочність, обладнання: тлумачні та літературознавчі словники, портрети Є. Маланюка й
Т. Шевченка, збірки поезій.
Тип уроку: урок позакласного читання з елементами компаративного аналізу..
Форма уроку: урок-молитва.
Форми, методи й прийоми роботи: словникова робота, «Розминка», робота з епіграфом, «Це цікаво!», проблемне запитання, «Цитата для роздумів», «Займи позицію», «Незакінчене речення», «Опитування-інтерв’ю», «П’ятихвилинне есе».
Міжпредметні зв’язки: українська мова (церковнослов’янізми, евфонія), музичне мистецтво (муз. М. Лисенка, сл. О. Кониського. «Молитва за Україну»), релігієзнавство (молитва, християнська мораль), історія України (поет і влада).
Теорія літератури: риторичне звертання, антитеза, повтор, інвектива, евфонія, афоризм, молитва, медитація, цикл, релігійна лірика, пафос, неоромантизм, триптих.
Епіграф:
Була буря – хилилися.
Було лихо – молилися.
Молилися.
Хилилися, та й не впали.
Молилися – волі ждали.
П. Куліш
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
«Розминка».
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Установлюючи свої стосунки з Богом, людина шукає шляхів і формул осягнення Неба. У християнській традиції говорити з Богом мовою молитви – природно.
Словникова робота.
Молитва – це слово небайдужої людини, слово, яке може сказати кожен бажаючий, її емоційно-духовна інвектива зберігається і в літературних текстах.
Теорія літератури.
Інвектива – різке висміювання чи звинувачення в чомусь, гнівний виступ проти чогось дуже негативного і суспільно шкідливого.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
Очевидно, саме це мали на увазі поети, твори яких ми сьогодні вивчатимемо на уроці – Тарас Григорович Шевченко та Євген Филимонович Маланюк. Тож пропоную звернутися не до богословського жанру молитви, а до молитви як власне літературного поняття.
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
Одним із основоположників нової української віршованої молитви беззаперечно був Т.Г.Шевченко, оскільки саме він у новій українській літературі найбільше створив високохудожніх зразків цього жанру. Зрештою, «фактично весь «Кобзар» - бесіда із Всевишнім».
Виразне читання поезії Т. Шевченка «Молитва».
«Це цікаво!»
«Молитва» написана 24 травня 1860 року.
Теорія літератури.
Молитва – ліричний жанр, що має форму звертання до Бога з проханням про заступництво і відвернення зла.
Теорія літератури.
Цикл – сукупність взаємозв'язаних явищ, процесів, що створюють закінчене коло розвитку протягом якогось проміжку часу.
Триптих – (від грец. τρίπτυχος — складений втричі) — витвір мистецтва, який складається з трьох картин, барельєфів та ін., об'єднаних спільною ідеєю.
Медитація – (лат. meditatio — роздум) — жанр ліричної поезії, в якому автор розмірковує над проблемами онтологічного, екзистенціального і т.п.
Теорія літератури.
Релігійна лірика – поетичне звернення до Бога, вираження релігійних почуттів і переживань.
Проблемне запитання.
Риторичні звертання |
|
Риторичні повтори |
|
Засоби евфонії |
|
Церковнослов’янізми |
|
Теорія літератури.
Афоризм – це короткий вислів, закінчена думка одного автора, що володіє глибоким змістом і проробленою формою.
«Цитата для роздумів».
Пізнати правду і висловити правду – це, можна сказати, прагнення усіх великих поетів усіх часів. А молитву діяти – це вже Шевченкове. Бо хто ще свою творчість міг назвати молитвою?
Є. Сверстюк
- Шевченкова молитва – це молитва за цілу націю, за покривджених людей, за окремих осіб, і також – хоч доволі рідко, за себе.
Слово вчителя.
Виразне читання поезії Є. Маланюка «Молитва».
Теорія літератури.
Неоромантизм – стильова течія модернізму, що виникла в українській літературі на початку XX ст., названа Лесею Українкою «новоромантизмом».
Пафос – почуття особливого піднесення, великого захоплення.
Проблемне запитання.
Теорія літератури.
Антитеза – це стилістична фігура, яка утворюється зіставленням слів або словосполучень, протилежних за своїм змістом.
Порівняльна характеристика поезій «Молитва» Є. Маланюка й Т. Шевченка.
Проблемне запитання.
«Займи позицію».
Спільне |
В художній картині світу поетів на вершині піраміди перебуває Бог, вища правда й справедливість, а поет – це обранець Божий, який несе слово Господа українцям. |
«Незакінчене речення».
«Молитви» Т. Шевченка й Є. Маланюка – це … (неперевершені зразки світової літератури).
Проблемні запитання.
«Цитати для роздумів».
Молитва – мати усіх чеснот.
Ігнатій Брянчанинов
Шукайте Бога у своєму власному серці, ви не знайдете Його більше ніде.
Східна мудрість
Слово вчителя.
З’явившись на зорі художньої творчості людства, молитва поступово набула величезних змістових можливостей у передачі емоційно-психологічного стану суб’єкта, органічно вписуючись у канони різноманітних мистецьких стилів і до сьогодні залишаючись одним із найпродуктивніших та наймобільніших ліричних жанрів. Як образно висловився Я.Гоян, «молитва, як сонце, вічна: раз зійшла на нашому небозводі – і буде сходити щодня й довіку, як нам являється світило і дарує день. Молитва, як сонце, сяє у небі, будить землю, зігріває душу і наповнює її сяйвом віри. І святості її не потьмарити, як не згасити німба довкола голови Святого».
Ми повинні повернутися до своїх витоків і національних цінностей. Сіймо добро – і пожнемо добро, сіймо людяність – і пожнемо її, сіймо найкращі людські якості – й пожнемо їх. Сіймо єдність, згуртованість і братолюбіє. Не сіймо ворожнечі й розбрату. Тоді й воля зміцніє наша і дух звеличиться наш.
(Звучить музика М. Лисенка, слова О. Кониського. «Молитва за Україну»).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Робота з епіграфом.
«П’ятихвилинне есе».
VI. РЕФЛЕКСІЯ
«Опитування-інтерв’ю».
На уроці мені найбільше сподобалося…
VI. ОЦІНЮВАННЯ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
«Це тихе сяйво над моєю долею…»
Моральні уроки для сучасників.
Розмова з Богом.
Вершина поетичного духу.
Гуманістичні мотиви поезії Т. Шевченка і Є. Маланюка.
Україна – центральний образ лірики Т. Шевченка і Є. Маланюка.
Т.Шевченко – «Медіатор між Небом і Землею».
Є. Маланюка «Молитва». Пояснити, чим вона зумовлена.
ЛІТЕРАТУРА
1. Баран Г. «Стою. Молюсь. Так тихо-тихо скрізь…». / Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. - №4-5, 2006. - С. 161-168.
2. Сверстюк Є. Шевченко і час / Є. Сверстюк. – К.: Воскресіння, 1996. – С.128.
3. Семенюк Григорій. Українська література: Підруч. для 11 кл. загальнооосв. навч. закл. /
Г. Ф. Семенюк, М. П. Ткачук, О. Г. Ковальчук, За заг. ред. Г. Ф. Семенюка. – 2-ге вид. – К.: Освіта, 2005. – С.194-195.
4. Мавроді В. «Мені ж, мій Боже, на землі подай любов, сердечний рай! І більш нічого не давай». – Дивослово. - №5, 2003. – С.48.
5. Антофійчук В. «Молитва, як сонце вічна…». Жанр молитви в українській літературі. / «Святі чуття, закладені в молитву…»: Антологія української молитви: У 2 кн. – Кн. 1. – Чернівці: Рута, 1996.
6. Бовсунівська Н. Молитва як літературний жанр: Роль Т. Шевченка в романтичному жанротворенні // Дивослово. – 2003. - №7. – С.3-8.
7. Хрестоматія з української літератури: Для учнів 8-9 кл. серед. загальноосвіт. шк. / Упоряд.
Н. В. Левчик, О. А. Камінчук. – К.: «ЛДЛ», 1999. – С.375.
8. Шевченко Т.Г. Кобзар / Передм. П. Мовчана. / - К.: Вид. центр «Просвіта», 2011. – С.9.
9. Шевченко Т.Г. Кобзар / Передм. П. Мовчана. / - К.: Вид. центр «Просвіта», 2011. – С.630-631.
10. Пахаренко В. Тарас Шевченко (1814-1861); Сторінки нового підручника з української літератури для 9-го класу. // Українська мова та література. – 2004. Ч.2-4. – С.6.
11. Александрова В. Національне свято в незалежній Україні. – Українська мова й література в школах України. - №3, 2014. – С.68-71.
12. Гребінь Л. «Свою Україну любіть…» / Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – №3, 2009. – С. 37.