Тема. Релігія, сім'я, виховання та господарство давніх римлян.
Мета: ознайомити учнів із релігійними віруваннями давніх римлян, охарактеризувати господарське життя, вчити порівнювати релігійні вірування та господарське життя римлян, греків та єгиптян; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 6-го класу
на тему
«Релігія, сім'я, виховання та господарство давніх римлян»
Підготувала учитель
історії та правознавства
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Т. В.
2018
Тема. Релігія, сім'я, виховання та господарство давніх римлян. (Слайд 1)
Мета: ознайомити учнів із релігійними віруваннями давніх римлян, охарактеризувати господарське життя, вчити порівнювати релігійні вірування та господарське життя римлян, греків та єгиптян; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми. (Слайд 2)
Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. – К. : Генеза, 2014.», «Всесвітня історія. Історія України: робочий зошит : 6-й кл. / В. С. Власов. – 3-тє вид. – К. : Генеза, 2016.», мультимедійна презентація, проектор.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Найвищим богом у Єгипті був покровитель Сонця ___________(Амон-Ра)
Богинею родючості у греків вважалася ___________ (Деметра).
У царстві мертвих єгиптян _________ (Озіріс) панував,
У греків же __________ (Аїд) померлих зустрічав.
Коли війна розпочиналась,
До ________ (Сета) у Єгипті всі звертались.
У греків же _________ (Арес) війною управляв
Він вояків у битвах наставляв.
За мудрістю зверталися до ________ (Тота), а греки – до ______ (Афіни)
Її вважали наймудрішою елліни.
Анубіс та _______ (Маат) в Єгипті суд справляли,
Кого чудовисько з'їдає, хто потрапляє на поля _______ (Іали).
Богом неба й світла для Єгиптян був _________ (Гор).
У Греції багатший пантеон.
Бог сонячного світла - ___________ (Аполлон),
Владика моря й мореплавства - ____________ (Посейдон).
Над вогнищем домашнім ____________ (Гестія) пильнує,
Над усіма богами ________ (Зевс) володарює.
Богиня полювання – ___________ (Артеміда),
За правосуддям пильно стежить тут – __________ (Феміда).
Над помстою є три богині - __________ (ерії),
А шлюб охороняє ___________ (Гіменей).
Гіпнос – бог ______ (сну), ________ (Гефест) вогню й ковальства,
А ________ (Діоніс) вина та виноградарства.
За вірністю подружжя стежить _________ (Гера).
Життя Урану й Понту дала _____ (Гея).
Вона з Хаосу з ________ (Еросом) постала
І все живе у світі розпочала.
Римська культура зародилася на основі культурних надбань, що запозичили у греків, етрусків та інших народів Середземномор’я. Через певний час розквітла власне римська культура, яка набула світового значення. За перших царів римляни вірили, що кожен предмет, кожне явище мають свого бога. Так, зерно, щойно вкинуте в землю, належало божеству Сатурну, те, що проростало, - Церері, квітуче – Флорі. (Слайд 3) Римляни також вірили, що душі померлих охороняють дім і можуть допомогти у повсякденних справах, якщо їх шанобливо про це просити.
Давні римляни дотримувалися настанови «Даю тобі, щоб ти дав мені». (Слайд 4) Важливе місце у релігійному житті держави посідали жерці-понтифіки. (Слайд 5)
До 2 ст. до н.е. у Римі склався культ з 12 головних римських богів, які були подібними до грецьких. (Слайди 6 – 18)
|
Єгипет |
Греція |
Рим |
Цар богів, бог грому та блискавки |
Ра |
Зевс |
Юпітер |
Покровителька жінок і материнства |
|
Гера |
Юнона |
Бог моря та мореплавства |
|
Посейдон |
Нептун |
Володар підземного царства |
Озіріс |
Аїд |
Плутон |
Богиня землеробства |
Ізіда |
Деметра |
Церера |
Бог вогню та ковальства |
|
Гефест |
Вулкан |
Бог війни |
Сет |
Арес |
Марс |
Богиня місяця та полювання |
|
Артеміда |
Діана |
Покровитель музики, мистецтва, лікарів та віщунів, бог Сонця |
Гор |
Аполлон |
Аполлон |
Богиня воїнів, покровителька ремесла |
|
|
Мінерва |
Бог торгівлі, покровитель злодіїв, вісник богів |
|
Гермес |
Меркурій |
Бог виноградарства |
|
Діоніс |
Вакх |
Богиня краси та кохання |
|
Афродіта |
Венера |
Богиня домашнього вогнища та родинного життя |
|
Гестія |
Веста |
Особливе місце у пантеоні римських богів посідала Веста. Лише її храми мали округлу в основі форму. (Слайд 19)
З надзвичайною повагою у Давньому Римі ставилися до жерців. Вони були посадовими особами держави а всі релігійні справи вирішував сенат. Жриці богині Вести – весталки – мали особливу шану. Якщо весталка, зустрічала злочинця, якого вели на страту, закон звільняв його від покарання. Весталки походили із знатних родин і залишались у званні жриць 30 років. (Слайд 20)
Юлій Цезар підкреслював свою належність до безсмертних богів. Саме від нього почалося обожнення правителів Риму. Пізніше на теренах Римської держави зародиться нова релігія – християнство. Але про це поговоримо пізніше. (Слайд 21)
Чоловіків та дружин зазвичай обирали дітям батьки. Поширеними були шлюби за розрахунком. Найчастіше дівчата виходили заміж у 14-річному віці, рідше – 12-річному. Після народження дитини немовля клали до ніг батька. Щоб продемонструвати, що він приймає її у свою сім'ю, мав підняти дитину на руки. Ім'я дитині давали на 9 день після народження разом з амулетом, який мав захищати її від злих духів.
Система виховання у Давньому Римі склалася в VI- І ст. до н. е. Соціально-класове розшарування населення країни (рабовласники, вільне привілейоване населення - патриції та вершники, бідне населення - плебеї) позначилося й на системі виховання: для дітей бідноти тут існували елементарні приватні й платні школи (читання, письмо, лічба); для дітей привілейованих верств - граматичні школи, в яких вони вивчали граматику, латинську і грецьку мови, риторику, елементи історії та літератури. У школах обох типів навчалися тільки хлопчики. В останні століття республіканського Риму діяли школи риторів, у яких діти знаті готувалися до державної діяльності, вивчали риторику, філософію, правознавство, грецьку мову, математику, музику. Навчання в школах було платним. (Слайд 22)
У римських початкових класах переважно був лише один клас з 12 учнями. Учителями найчастіше були раби-греки. Багаті римляни тримали раба-педагога, який супроводжував дитину до школи та спостерігав за її поведінкою під час занять. (Слайд 23)
Зевс |
Юпітер |
Посейдон |
Нептун |
Аїд |
Плутон |
Вулкан |
Гефест |
Арес |
Марс |
Афродіта |
Венера |
Артеміда |
Діана |
Діонісій |
Вакх |
|
|