Тема. Таблиця множення числа 9. Задачі на знаходження різниці двох добутків.
Мета: Дидактична. Повторити таблицю множення числа 9. Ознайомити учнів із задачами на знаходження різниці двох добутків. Формувати вміння записувати розв’язання задачі виразом.
Розвивальна. Розвивати обчислювальні навички.
Виховна. Виховувати інтерес до вирішення математичних завдань.
Засоби навчання. Підручник, інтерактивна дошка, магнітно-маркерний планшет, картки для групової роботи і роботи в парах, цеглинки LEGO.
Хід уроку
I. Організація класу.
1. Всі сідаймо тихо, діти.
Домовляймось - не шуміти,
Руки гарно підіймати,
Чітко в лад відповідати.
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок вже починаймо.
2. Психологічне налаштування на урок. Вправа «Барометр настрою».
- З яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок? Підійміть свої ручки вгору, продемонструйте свій настрій: якщо він поганий – долоньки стисніть у кулачки, а якщо гарний – розкрийте долоньки.
Тоді підморгніть товаришу по парті,
Посміхніться до нього.
Посміхніться до інших дітей.
Від вашої посмішки на краплинку радіснішим стало наше життя. Від вашої посмішки стає краще на душі. І це все лише тільки від однієї посмішки. З гарним настроєм розпочинаймо наш урок.
3. Працюємо під девізом:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II. Повідомлення теми і завдань уроку.
1. Інтерактивна вправа «Очікування».
Я очікую, що …( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах.)
2. – Тема нашого уроку «Таблиця множення числа 9. Задачі на знаходження різниці двох добутків». Ми повторимо таблицю множення числа 9, ознайомимось із новим видом задач - задачами на знаходження різниці двох добутків, вчитимемося записувати розв’язання задачі виразом, розвиватимемо обчислювальні навички.
III. Повторення та закріплення вивченого матеріалу.
а) Назвати результати таблиці множення числа 8.
б) Із поданого ряду назвати всі числа, які діляться на 8.
16, 24, 28, 56, 64, 42, 54, 40, 72, 32, 58, 68, 48.
в) Знайти значення виразу а : 8 , якщо а=32, 56, 64, 72. (32:8=4; 56:8=7; 64:8=8; 48:8=6).
г) 6 кішок з’їли по 6 сардельок, а одна сарделька залишилась.
Скільки сардельок було спочатку? (6* 6 +1=37).
ґ) Їжачок обчислив 4 стовпчики виразів по 8 виразів і ще 9 виразів.
Скільки виразів обчислив їжачок? (8*4+9= 41).
г) Ціна лотка яєць 8 грн. Скільки таких лотків можна купити за 56 грн? (56 : 8=7)
2. Математичний диктант.
(5, 9, 3, 8, 18, 72, 9.)
3.Робота в групах.
Скарбничка цікавого.
- Чи знаєте ви, що на кожні 100 літрів солоної води припадає лише 2 літри прісної? Та й цю воду спочатку треба добути. Адже значна її частина «законсервована» у вигляді льоду або схована глибоко під землею. От і виходить, що з кожних 100 літрів води людині дістається лише півтори склянки.
- Розгляньте малюнки. На них зображено різні способи виконання однієї й тієї самої дії. Який із способів допоможе зберегти воду? Полічіть, скільки води можна зберегти в кожному випадку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Розвиток математичних знань і вмінь.
Сядьте зручно. Спина рівна. Не рухаючи головою, подивіться на стелю, на двері, на вікно, намалюйте очима коло за годинниковою стрілкою, коло проти годинникової стрілки, цифру 9. Закрийте очі. Полічіть до 9. Відкрийте очі.
Розв’язати рівняння.
42- х = 26 х – 27 = 54 18 + х = 60
х = 42- 26 х = 54 + 27 х = 60 - 18
х = 16 х = 81 х = 42
42 – 16 = 26 81 – 27 = 54 18 + 42 =60
26 = 26 54 = 54 60 = 60
Учні читають і переказують задачу. Учитель за словами учнів записує на дошці задачу коротко.
П.- 6 по 5 грн На ? менше
Кр. - 4 по 7 грн
За коротким записом учні складають план розв’язування задачі та повідомляють, що задача розв’язується трьома діями. Записують розв’язання окремими діями з поясненням.
Після цього вчитель записує на дошці схему виразу розв’язання цієї задачі та повідомляє, що розв’язання задачі може бути коротшим, якщо записати його виразом.
* - *
вартість вартість
пиріжків круасанів
Учні називають числа, які потрібно вписати в схему, й обчислюють значення виразу. Після запису розв’язання задачі виразом учитель пропонує учням дати назву цьому виразу. Учні пояснюють, що останньою дією у виразі є віднімання, тому це різниця двох добутків.
5 * 6 -7 * 4 =2 (грн)
Відповідь: на 2 грн менша вартість чотирьох круасанів , ніж шести пиріжків.
За сусідським принципом.
1. Для проведення українських вечорниць учні виготовили гірлянди з паперових і живих квітів. З паперових квітів виготовили 9 гірлянд, по 6 квіток у кожній, а з живих 8 гірлянд по 7 квіток. На скільки менше використали паперових квітів, ніж живих?
7 * 8 – 6 * 9 7 * 8 + 6 6 * 9
Переформація груп: кожна дитина отримує свою краплинку, об’єднуються в групи.
2. Знайдіть хибні рівності. Обчисліть значення виразів правильно.
4 * 8 = 32 6 * 6 = 36 5 * 5 = 25 7 * 3 = 21
8 * 9 = 56 7 * 9 = 54 6 * 8 = 48 8 * 7 = 58
V. Підсумок уроку.
1. Таблиця множення з цеглинками LEGO. Тренажер.
2. – Покажіть за допомогою краплинок, як ви сьогодні попрацювали. Прикріпіть краплинку на ту хмаринку, що відповідає вашому уявленню про роботу на уроці.
3. Домашнє завдання.
N 348, 349; повторити таблицю множення на 9.