Тема: Таємниця бджілки-трудівниці
Мета: удосконалювати вміння розрізняти частини мови формувати образне мислення збагачувати словниковий запас учнів розвивати мовлення уяву спостережливість; ознайомити дітей із представником комах-бджолою умовами життя бджолиної сім’ї; виховувати естетичне сприймання рідної природи; любов до рідного слова; бажання бути працьовитими приносити користь людям і природі.
Обладнання: малюнки-ілюстрації бджілки, книжечки-апллікації для індивідуальної роботи учнів, картки для групової роботи, книжечки –саморобки про бджілку.
Організаційний момент
Вчитель. Сонце усміхається землі, людям. Давайте ми усміхнемось один одному, тому що з доброю усмішкою краще працювати.
Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні у нас урок… А про кого піде мова ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадки:
1.Зимою спить, літом бринить, понад садом літає, солодку росу збирає.
2. Працює гірко, робить солодке.
3. Не мотор, а шумить, не змія, а жалить.
Молодці! Відгадали правильно.
На уроці ми будемо говорити про невтомну трудівницю-бджілку, її користь у природі, умови життя, вчитися брати приклад, бути працьовитими, творити добро.
Давайте спробуємо пригадати те, що знаємо про бджілку і складемо СЕНКАН.
Де ви бачили бджілку і коли? Чому зараз її не видно?
Що робити бджілка взимку?
Де живе бджілка, яку користь приносить, ми дізнаємось від неї самої і дідуся пасічника, які завітали до нас на урок.
Пасічник –людина, яка доглядає бджіл.
(Розповідь дідуся- пасічника) …
(Діалог дівчинки і бджілки)…
Дівчинка. Відгадайте загадки
Стоїть завод у полі. Який? А це секрет. Працюють в ньому бджоли—виготовляють ….
Пасіка місце де стоять вулики з бджолами.
Мед—солодка маса, яку бджоли виробляють з нектару квітів. Цей будиночок маленький, всередині солоденький.
Вулик—спеціально зроблена невелика дерев’яна скринька для утримання бджіл.
Дівчинка. Як цікаво! Розкажи ще трохи про свою родину…
Трутні -самці бджоли…
Дівчинка: От якби кожен з нас у житті і особливо в роботі був хоч трішки подібний до бджоли! Яким чудовим став би наш світ!
--Бджілко, ходи з нами пограємось!
Вправа «Бджілка».
Діти взявшись за руки ідуть по колу.
Дівчатка: Бджілко, бджілко, де літала? Що у лузі ти шукала?
Бджілко, бджілко, зупинися, з нами медом поділися.
Бджілка. Я вам дам та не багато, бо несу своїм малятам.
Вчитель. Робота, праця—це велике диво ,вона людину вчить жити.
Довкола глянь! Он пташечка літає, до квітів бджоли й оси понеслись. І ти за труд берись, хоч не завжди і все вдається. Не плач і не журись, долати труднощі прийдеться, ти знов за труд берись.
Бджілки- трудівниці. Тож і ми попрацюймо.
Хвилинка ерудита
Запитання:
1.Яка бджола? (Коричнева з жовтими смугами).
2.Скільки у бджілки ніжок? (шість).
3.Які вони? (волохаті).
4.Що робить бджілка ніжками? (збирає пилок)
5.Скільки очей у бджілки? (п’ять)
6.Які кольори розрізняє?(білий, синій, жовтий)
7.Чим набирає нектар? (хоботком)
8.Куди несе нектар? ( у вулик)
9.Хто головний у бджолиній сім’ї? (матка)
10.Що роблять бджоли на квітках? (збирають нектар, запиляють)
Вчитель. Наша бджілка полетіла і десь затрималась. Та ось вона повертається і щось несе в лапках: чи перший медок чи сюрприз?
Бджілка. Ні, не медок і не сюрприз. Я принесла вам завдання:
Складіть з окремих слів прислів’я про бджілку.
Індивідуальна робота
Бджоли раді цвіту, а люди—літу.
У чужій пасіці бджіл не розведеш.
Добро за добром летить, як бджоли на пасіку.
Без труда й меду не їдять.
Яблуню за яблука люблять, а бджілку за мед.
У липні за бджілкою підеш, до меду дійдеш.
Одна бджола меду не носить.
Бджола мала, а й та працює.
Хто трудиться, той всюди, як бджола в пошані буде.
Літає бджілка в садку і в полі – буде взимку меду доволі.
На Теплого Олексія діставай вулики.
Де багато квіток там і медок.
Бджіл тримати - не в холодку лежати.
Бджолиний рій навчає жити у праці і по справедливості
Люди раді літу, а бджоли меду.
Гра «Павутинка»
Обснуйте нашу бджілку павутинкою.
Робота в парах
Правильно побудуйте кожне речення. Напишіть їх у такій послідовності, щоб вийшло оповідання.
Бджілки, від, прокинулись, сон, зимовий.
Весна, настати.
По, дорогах, фіалка, побачити.
Полетіли, поле, на, вони.
Бджілки, соку, напитись, й додому, полетіти.
Учні зачитують оповідання.
Словниково-логічні вправи
Читання анаграм.
(Мед, чай, мала, золота, працьовита).
Вчитель. На відерцях у бджілок записані слова. Прочитайте їх.
Доберіть до них словосполучення
Мед—гречаний, запашний, смачний, цілющий…
Чай - липовий…
Мала—трудівниця
Золота комашка
Працьовита бджілка
Для того, щоб переконатися, що мед цілющий, найцінніший продукт проведемо рекламну паузу.
Рекламна пауза
1-ша мікрогрупа. Реклама меду. Переконати, що він не тільки смачний, а й корисний.
2-га мікрогрупа. Реклама зубної пасти (на прополісі) переконати, що саме цією пастою найкорисніше чистити зуби.
3-тя мікр. Реклама шампуню (молоко з медом). Переконати, що для миття волосся цей шампунь найкращий.
4-та мікр. Реклама крему. Переконати у доцільності використання саме такого крему.
5-та мікр. реклама мила. Переконати, що це мило дуже корисне.
Учні рекламують товари.
Вчитель. Вам вдалося переконати мене, один одного. Віднині ми всі будемо користуватися тільки продуктами нашої бджілки.
А тепер уявіть що ви бджілки-трудівниці втомилися, тож відпочинемо.
Фізкультхвилинка.
Дружно встаньте, потягніться, до сонечка посміхніться,
Землі рідній поклоніться. Вправо, вліво поверніться,
Раз присіли, два присіли і на квітку тихо сіли.
Вчитель. Перевіримо чи всі ознаки, що відносяться до характеристики бджілки ви запам’ятали.
Фронтальна робота
Хто? Бджілка, комашка, працьовита мушка, срібнокрила.
Що має? Ніжні крильця, тонюсінький стан, довгий хоботок, жало, черевце.
Яка? Мала , золота, працьовита, волохатенька, чепурненька, золотиста, славна, трудолюбива.
Що робить? Росу збирає, в цвіт пірнає, шумить, жалить, трудиться,
тяжко працює, розвідує, танцює.
Вчитель. Ви мали змогу переконатись, що бджола—корисна комашка. Життя бджілки---це її праця. Бджоли цінні комахи. Тому не дивно, що їм поставлено три пам’ятники: один в Польщі, два в Японії. Один з них символізує бджіл, які загинули разом з людьми під час атомного бомбардування в серпні 1945 року міст Хіросіми і Нагасакі.
- Як ви думаєте, що символізують два інших пам’ятники? –Працьовитість.
А чи знаєте ви, що не всі квіти підходять бджілці. Про одну з найулюбленіших квіток бджілки ви дізнаєтесь, коли складете речення:
Над, бджолою, і, задзвеніли, дзвіночки лісові, дзвінкі.
Відновлене речення: І задзвеніли над бджолою дзвінкі дзвіночки лісові. (М.Вінграновський).
Як бджоли знають де збирати нектар? (їх приваблює колір квітів і запах).
Розповідь про липу - наймедоноснішу рослину.
Вчитель. З липою пов’язане ще одне значення.
Наприклад липова оцінка, липові гроші, липовий документ. Чому саме липові, а не букові чи березові?
Вчитель. Виявляється, що колись теж були «спеціалісти», які підробляли державні документи. Фальшиві гербові печатки вирізали найчастіше з липи, бо це дерево дуже м’яке. Отже почалося з липових печаток, вони насправді були липові, та все одно фальшиві.
Послухайте гумореску—переносне значення слів «липовий», «Лис шахрай».
Отже «липовий»- неправдивий.
Інсценізація казки « Як бджілки трутня провчили»…
Вчитель. Бджілки дуже гарні прогностики.
Послухайте прикмети погоди…
-За що люди так люблять цих комах, складають про них вірші, казки, приказки, скоромовки?
-За те ,що вони працьовиті.
Підсумок уроку.
Ви сьогодні багато дізнались цікавого, добре працювали, вчились бачити красу праці. Краса завжди живе у серці людини. Майте чуйне, щедре, добре серце, щоб знайшлося в ньому місце і для маленької бджоли.
Бджілоньки на квітах, діточки у школі,
Так збирали мудрість, як мед у полі бджоли.
- Що нового дізнались на уроці?
Чим запам’ятався?
Не стріляй у пташку, не лови комашку, не топчи травинку, не зірви рослинку. Бо земля без них, як без зірочок ясних.
Бджілка нас пригостить медком. ( Діти куштують мед)
Земля—подарує щедрість, сонце—тепло, квітка—ніжність, хмаринка —легкість, урок— незабутні спогади.