19 січня о 18:00Вебінар: Психологічна допомога дітям і дорослим у кризових станах

Урок.Тарас Шевченко. Автобіографічна поезія “Мені тринадцятий минало”

Про матеріал

За допомогою цієї розробки уроку ви зможете відновити в пам`яті учнів матеріал про життєпис письменника, розкрити значення його творчості для українського народу; розкрити зміст твору, передати зміни у настрої хлопчика, викликані єднанням з природрю; навчити виразно читати вірш, допомогти відчути естетичну насолоду під час читання; розвивати образне та логічне мислення; увагу, пам`ять; виховувати почуття гуманізму та оптимізму як головних рушійних сил у житті.

Перегляд файлу

C:\Users\Влад\Downloads\06436299.jpgРозробка уроку

з української літератури у 7 класі

на тему: Тарас Шевченко. Автобіографічна поезія

Мені тринадцятий минало

 

Автор:

вчитель української мови та літератури Кожухівської СЗШ І-ІІІ ступенів

Бездітна Ольга Петрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Влад\Downloads\shevchenko.jpgТема. Тарас Шевченко. Автобіографічна поезія «Мені тринадцятий минало».

Мета: відновити в пам`яті учнів матеріал про життєпис письменника, розкри- ти значення його творчості для українського народу; розкрити зміст твору, передати зміни у настрої  хлопчика, викликані єднанням з природрю; навчи- ти виразно читати вірш, допомогти відчути естетичну насолоду під час чита- ння; розвивати  образне  та  логічне мислення; увагу, пам`ять; виховувати по- чуття гуманізму та оптимізму як головних рушійних сил у житті.

Очікувані результати:

  • добре знати життєпис письменника;
  • вміти виразно, емоційно передавати настрій ліричного героя у поезії;
  • пояснювати художні засоби ;
  • пояснювати значення: HOMEN NESCIO (імені не знаю).

Обладнання: портрет письменника, необхідні ілюстрації до вірша для створе- ння скрайбінгу, скрапсторінка, схемки, таблички, фонограма, проектор.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань

                                        Хід уроку

І. Етап орієнтації, мотивації діяльності.

1.Створення сприятливої атмосфери.

- Доброго дня! Я рада всіх вас бачити. Сподіваюсь, що від сьогоднішнього уроку  ви отримаєте  заряд позитиву.

- Сьогодні на уроці ми будемо:

  Не просто слухати – а чути,

  Не просто дивитися – а бачити,

  Не просто думати – а міркувати.

  Гарно й плідно працювати!

  Наших гостей приємно здивувати!

  • C:\Users\Влад\Downloads\2ca8e7d3dc64.gifОголошення епіграфу уроку

C:\Users\Влад\Downloads\shevchenko.jpgC:\Users\Влад\Downloads\image (2)(3).jpg

2. Мотивація навчальної діяльності.

(вчитель під музичний супровід зачитує вірш з метою визначення учнями теми уроку).

  • Я зараз зачитаю вам вірш української поетеси Галини Комарової, а ви повинні здогадатися про кого у ньому йде мова:

 

Не на шовкових пелюшках,

Не у величному палаці –

В хатині бідній він родивсь

Серед неволі, тьми і праці.

 

Нещасна мати сповила

Його малого й зажурилась…

І цілу ніченьку вона

За сина-кріпака молилась.

 

І Бог почув молитву ту,

І дав душі убогій силу,

І в руки хлопцеві вложив

Співоцьку чародійну ліру.

 

І виріс він, і кобзу взяв,

І струн її торкнувсь рукою

C:\Users\Влад\Downloads\2ca8e7d3dc64.gifІ пісня дивна полилась,

Сповита вічною тугою.

 

C:\Users\Влад\Downloads\shevchenko.jpgВ тій пісні людям він співав

Про щастя, про добро, про волю

Будив зі сну, пророкував

Їм вищу і найкращу долю.

 

І пісня голосно лилась…

Але недовго: ворог лютий

Підкрався нишком – і замовк

Співець кайданами окутий.

 

Замовкла пісня на устах,

Але в душі жила, бриніла

І в серці бідного співця

Огнем палаючим горіла.

 

Він рвався серцем із тюрми

На волю, до ланів широких,

До синіх хвиль Дніпра-ріки,

До тихих тих могил високих.

 

Та сил в співця вже не було…

Остання пісня продзвеніла –

І в небо тихо піднялась

Душа поета наболіла.

 

  • Здогадались про кого йде мова у цьому вірші?

(відповідь учнів у віршованій формі)

1-ший учень:

У нашій хаті на стіні

Висить портрет у рамі.

Він дуже рідний і мені,

І татові, і мамі.

 

Він стереже і хату, й нас,

Він знає наші болі.

Я добре знаю – це Тарас,

C:\Users\Влад\Downloads\2ca8e7d3dc64.gifЩо мучився в неволі.

 

 

2-гий учень:

C:\Users\Влад\Downloads\shevchenko.jpgТакий ріднесенький, дивись,

Він мов говорить з нами,

Він на портреті, мов живий,

Ось-ось і вийде з рами.

 

Уклін тобі, Тарасе,

Великий наш пророче.

Для тебе вірно б`ється

Те серденько дитяче.

 

  • Так, ви уважно прослухали поезію, в ній дійсно розповідається про Тараса Григоровича Шевченка.

ІІ. Етап ціле покладання.

  1. Формулювання мети й проміжних цілей уроку.

(учні самостійно формулюють очікуванні результати)

  1. Прогнозування змісту й результатів діяльності.
  • Рефлексивна вправа для емоційного налаштування до уроку (дерево).
  • Пояснення роботи з картками взаємооцінювання.

    ІІІ. Етап ціле реалізації.

  1. Презентація.

-Про цю людину ми дуже багато чули і знаємо. Адже  Шевченка вивча- ють ще з початкових класів.

-Зараз ми з вами переглянемо презентацію і пригадаємо  його життєвий та творчий шлях.А прокоментує нам Наташа.

(перегляд презентації «Дітям про Шевченка»)

  1. Значення імені Тарас.
  • Привітна і така чарівна пора року подарувала Україні цю людину, яку пізніше назвали Пророком і Кобзарем. А ім`я йому дали батьки. Саме вони вирішили назвати його Тарасом.
  • Цікаво, а що ж означає це ім`я? І чи дійсно таким був Шевченко?
  • Цим дослідженням займалась Карина.

(прослуховування повідомлення про значення імені Тарас)

  1. C:\Users\Влад\Downloads\2ca8e7d3dc64.gifСлово вчителя:
  • Отже, ми бачимо , що дійсно Шевченко був бунтарем. Він завжди домагався справедливості, боровся за свій народ. Можливо ім`я на це впливало теж.
  1. C:\Users\Влад\Downloads\shevchenko.jpgЗахалявна книжечка
  • У мене в руках незвичайні аркуші. Це копії сторінок рукописної збірки Т. Шевченка «Мала книга», ще її називають «захалявна книжечка».

З`явилась вона у поета тоді, коли він відбував заслання в Орську. Він легко ховав поезії за халяву чобота. Шевченко такі аркуші об`єднав у одну книжечку. Потім його друг Лазаревський зробив оправу, і вона дістала назву «Мала книжка». Поезію « Мені 13-тий минало» Шевчен- ко теж записав у цю книжку у 1847 році, виливаючи туди тугу-спогади про своє безрадісне дитинство.

  • Вашій увазі пропонується переглянути інсценізацію до вірша « Мені тринадцятий минало».
  1. Інсценізація + прослуховування вірша.

(виходить мама з хлопчиком під слова Т.шевченка)

І мене в сімї великій,

В сімї вольній, новій,

Не забудьте помянути

Незлим, тихим словом.

Хлопчик: Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах держиться?

Мати: Так, мій синочку, правда.

(жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна матері)

Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?

Мати: Це, коли людина народжується, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

Хлопчик: Бачив, матусю, бачив… Матусенько, а чому одні зірки ясні, а другі ледь видно?

Мати: Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічечка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.

C:\Users\Влад\Downloads\2ca8e7d3dc64.gifХлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати : Старайся, мій хлопчику(гладить його по голові).

(мати виходить, а хлопчик залишається).

C:\Users\Влад\Downloads\shevchenko.jpgАвтор: 9 березня 1814 року в с. Моринцях, в сімї  селянина-кріпака народив- ся Т.Шевченко. Хлопчик ріс допитливим і чомусь замисленим. Ніколи не тримався хати, а все тинявся десь по бурянах, за що його прозвали  малим приблудою. Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка в науку. Дивна ця була наука. Дяк навчав дітей по церковних книгах. За найменшу провину карав своїх учнів різками. Будучи уже відомим поетом, Т. Шевченко згадував ту школу, куди привела його кріпацька доля.

Хлопчик:

                Ти взяла мене, маленького за руку

І в школу хлопця відвела

До пяного дяка в науку.

  • Учись, серденько, колись

З нас будуть люде, - ти сказала.

Автор: Та недовго тривала Тарасова наука. Несподіване горе випало на долю малого. Замучена важкою працею померла мати.

Хлопчик:

Там матір доброю мою

Ще молодую у могилу

Нужда та праця положила.

Автор: Невдовзі, після смерті матері, помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса.

Хлопчик:

 Там батько, плачучи з дітьми

( А ми малі були і голі)

Не витерпів лихої долі,

C:\Users\Влад\Downloads\2ca8e7d3dc64.gifУмер на панщині!.. А ми

Розлізлись межі людьми,

Мов мишенята. Я до школи –

C:\Users\Влад\Downloads\06436299.jpgНосити воду школярам.

Автор:   Тарас наймитує у школі, а потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років і він з болем буде згадувати своє дитинство  у вірші Мені тринадцятий минало

(хлопчик декламує вірш у супроводі інсценізації)

Оксана: Чом це плачеш ти? Ох, дурненький Тарасик. Давай я сльзи аитру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?

Тарас: Еге ж, малярем…

Оксана: І ти розмалюєш нашу хату.

Тарас: Так, звісно. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо. Я буду таки малярем.

Оксана: Авжеж, будеш! А що ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий, вони ж питочки хочуть!

     6.Робота з текстом вірша.

  • Первинне самостійне читання.

- Щойно ми прослухали поезію у виконанні Сергія. А зараз я хочу, щоб ви розгорнули свої підручники і самостійно прочитали вірш і визначили для себе незрозумілі слова.

  • Словникова робота

- до паю (до обіду аби напоїти худобу);

- плоскінь (рослина з якої ткали тонке полотно);

-приязно (добре);

- помарніло (потемніло).

- А хто помітив з вас, як підписано вірш? (NN)

C:\Users\Влад\Downloads\2ca8e7d3dc64.gif- Що це означає? ( Такими літерами починалось багато творів Шевченка, що в перекладі з латинської NOMEN NESCIO – імені не знаю; невідома особа, настрій).

7. Формулювання теми та ідеї твору

C:\Users\Влад\Downloads\06436299.jpg- Давайте сформулюємо тему та ідею вірша.

Тема:  зображення безрадного дитинства хлопчика, коли він будучи кріпа- ком випасав ягнят.

Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика-пастушка, засудження страшних часів кріпацтва коли людина не мала власних прав і вимушена була страж- дати тяжко працюючи.

8. Автобіографічність поезії.

- А давайте зараз подумаємо. Чому цей вірш автобіографічний?

(відповіді учнів).

9.Ланцюжок змін.

  • Я хочу, щоб ви склали ланцюжок змін душевного стану маленького пастушка.

( спокій, лагідність, приязнь, розчарування, образа, відчай,утіха, радість, добро)

10.Прийом контрасту.

  • Читаючи або слухаючи цей вірш ви , мабуть, помітили,що:

Краса простого сонячного дня, що викликає радість у душі малого сироти змінюється, коли хлопчик повертається у реальність.Саме такий прийом називається -  контрастом ( з франц. – протилежність).

  • Зараз вам потрібно знайти прийом контрасту у виразах, де згадуються кольори.

11.Робота з таблицею.

  • За допомогою такого контрасту ми можемо поділити вірш на частини і записати, який настрій хлопчика-пастушка виражений у кожній із цих частин.

(роздаю таблиці , які потрібно заповнити)

 

C:\Users\Влад\Downloads\2ca8e7d3dc64.gif 

Назва частини

Який настрій виражений

Слова вірша, що доводять твою думку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Влад\Downloads\06436299.jpg   12.Самостійна робота.

- Зараз попрацюєте  самостійно, а потім зробите взаємоперевірку роботи.

( заповнюють таблицю художніх засобів: епітети, метафори, риторичні оклики, риторичні запитання, порівняння).

ІV.Рефлексивно-оцінюючий етап

1.Скрайбінг

  • Я хочу перевірити наскільки ви сприйняли та запам`ятали поезію «Мені тринадцятий минало» за допомогою скрайбінгу.
  • Давайте пригадаємо, що таке скрайбінг?

(Скрайбінг – техніка оформлення фотоальбомів), (під музичний супровід).

Захист роботи біля дошки.

2.Допиши слова

  • Вам пропонується вірш « Мені тринадцятий минало», потрібно дописа- ти пропущені слова.

3.Власне рефлексія

(Робота з деревом очікувань).

4.Оцінювання діяльності учнів на уроці.

(заповнюють карти взаємооцінювання)

5. Повідомлення домашнього завдання

  1. Вивчити вірш напам`ять.
  2. Підібрати два афоризма Шевченка, які вам близькі до душі.
  3. Скласти партитуру виразного читання однієї із частин.

 

 

 

C:\Users\Влад\Downloads\2ca8e7d3dc64.gif 

 

docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1913
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку