Урок. Тема: "Дроби та ноти"

Про матеріал
Бінарний урок математика та музика. Тема уроку: "Дроби та ноти" в 4 класі за програмою "Росток".
Перегляд файлу

Бінарний урок в 4 класі

з математики та музичного мистецтва

           

 

 

 

Тема: «Дроби та ноти»

 

 

Математика й музика потребують

 єдиного мислення.

А.Енштейн

 

 

 

 

 

 

 

 

Шептуха Вероніка Андріївна

вчитель початкових класів

Янчук Алла Вікторівна

вчитель музичного мистецтва

Середня загальноосвітня школа №67

м. Києва

 

 

Мета: формувати:

ключові компетентності:

  • уміння вчитися - організовувати  робоче місце, вчитися самостійно здобувати знання з різних джерел, ділитися отриманими знаннями з однокласниками;
  • громадянська – здатність екологічно мислити, бережливе ставлення до природних багатств, до людей; розвивати спостережливість, кмітливість, увагу, пам’ять, мислення;
  • соціальна - продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі  та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;

предметні компетентності:

  • повторити теоретичні знання про історію виникнення дробів, їх позначення, означення чисельника, знаменника та звичайних дробів;
  • узагальнити отриманні знання про дроби на застосуванні їх в музиці, продовжуючи знайомство з нотами та їх довготою;
  • систематизувати практичні навички додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками, обчислюючи музичний такт дитячих народних пісень.
  • Навчити та поглиблювати знання учнів у музичній грамоті та розмірі, показати спільні паралелі в музиці на математиці;
  • Розвивати музичні і творчі здібності учнів, почуття ритму;
  • Розвивавати логічне  мислення, правильне наукове  мовлення,  увагу, пам'ять, зосередженість, уважність, розумові здібності;
  • Виховувати стійкий інтерес  до шкільних  предметів,  розкриваючи зв`язок між ними; розширити словниковий запас  учнів та  компетентність про музичні твори та математичні дроби;
  • Виховувати інтерес до чеської, польської, російської музики(до музики наших сусідів), музичний смак, красу.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: ІКТ, презентація, картки для учнів, опорна схема «Дроби та ноти», музичний інструмент, ноти, портрети композиторів.

Музичний матеріал: Чеська народна пісня-танець «Полька», Фридерик Шопен «Вальс», Петро Чайковський «Марш», Алла Мігай «Сім нот», Оксана Перова-Рошки «Бо щастя – це…»

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  1. Привітання
  2. Перевірка готовності до уроку

            II. Мотивація навчальної діяльності

Гра «Синоптики» (жартівливий прогноз).

Прогноз погоди на урок.

Сьогодні у 4-Б класі на уроці музики та математики очікується безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, опади у вигляді високої кількості балів…

Упродовж найближчих 40 хвилин на вас очікує несподіваний град захоплюючих завдань про математику. На уроці ми почуємо яскраві, як блискавка, відповіді. Поступово розвіється туман незрозумілого, і ми без сумніву доведемо, що заслуговуємо на успіх

Якщо запастися терпінням і проявити старання, то посіяне насіння знання неодмінно дасть добрі сходи. Навчання корінь гіркий, але плід солодкий. Тож будемо вирощувати насіння науки, щоб потім куштувати солодкі плоди наших результатів.

  • Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Озвучення учнями очікуваних результатів.

III. Актуалізація опорних знань

Гра «Тягни-відповідай»

Питання:

1. Що означає риска дробу?

2. Як називається число, яке записується під рискою дробу і що воно означає?

3. Як називається число, яке записується над  рискою дробу і що воно означає?

4. Які дроби називаються правильними?

5. Які дроби називаються неправильними?

 VI. Повідомлення теми та мети уроку

Гра «Шифрувальник»

Розв’яжи задачі, розташуй їхні відповіді у порядку спадання і розшифруй слово, ви дізнаєтеся частину теми сьогоднішнього уроку.

 

И   Для букетів взяли 21 квітку. 1/3 всіх квітів – червоні. Скільки червоних квіток було в букетах?  (21:3=7)

Т   На полиці 6 художніх книжок, що становить 1/3 всіх книг. Скільки всього книг на полиці. (6*3=18)

Н   Швидкість мотоцикліста 70 км/год. Весь шлях він подолав за 3 год. Яку відстань проїхав мотоцикліст? (70*3=210)

О   Автомобіль проїхав відстань 300 км за 3 год. З якою швидкістю рухався автомобіль? (300:3=100)

Відповідь: НОТИ

 А для того, щоб розшифрувати друге слово теми вам необхідно розв’язати кросворд.

Робота в парах

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Частина прямої, обмежена двома точками (відрізок).
  2. Антонім до поняття «крива» (пряма).
  3. Геометрична фігура, яка має початок і не має кінця (промінь).
  4. Результат дії множення (добуток).
  5. Результат дії віднімання (різниця).

Відповідь: ДРОБИ

 Ви розшифрували тему нашого уроку, хто назве її?

 Правильно, тема нашого уроку звучить так: «Дроби та ноти».  Що ж спільного між цими словами, які відносяться до різних наук? Що їх пов’язує? Саме це ми і з’ясуємо сьогодні з вами на уроці. Також узагальнимо знання про звичайні дроби, закріпимо навички виконання додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками та розв’яжемо задачі на знаходження дробу від числа.

А по скільки в уроці поєднані разом музика з математикою, ми повторимо види нот, їх звучання, прослухаємо мелодії та заспіваємо пісні.

 V. Робота над темою та метою уроку

 Математика та музика – два полюси людської культури. Слухаючи музику, ми переносимося у магічний світ звуків. Розв`язуючи задачі, ми поринаємо у логічний та точний світ чисел. Ми не задумуємося над тим, що світ звуків та простір чисел із давніх давен  знаходяться поруч  один з одним. А тому:  «Математика й музика потребують єдиного мислення». Ці слова  Енштейна стануть епіграфом сьогоднішнього уроку.

 Давньогрецький філософ, математик, музикант ПІФАГОР, той самий, чиїм ім’ям названа знаменита теорема, першим  побачив  та об`єднав  ноти з дробами. Він вивчав математичну сторону звука,  шукав зв`язок між астрономією та музикою.

 Ми живемо у світі звуків. Люди дуже давно навчились записувати різні звуки за допомогою спеціальних знаків. Як ці знаки називають?

Відповідь учнів: ноти.

  • Скільки ви знаєте нот?

 

  • Лунає пісня «Сім нот»

 

  • А чи зустрічається запис дробу в музиці? Де саме?

Відповідь учнів: на початку твору після музичного ключа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що стоїть перед розміром? Як називається найпоширеніший музичний ключ і чому він має дві назви?

Відповідь учнів:

  1. Скрипковий.
  2. Походить від латинської літери «G», що позначає ноту «Соль».
  • А що стоїть на початку твору після музичного ключа?

Відповідь учнів: в музиці – це поняття «розмір».

  • Які ви знаєте розміри в музиці? (2/4 – полька, ¾ - вальс, 4/4 - марш).
  • Лунає чеська народна пісня-танець «Полька» (вчитель грає – учні співають)

Індивідуальна робота в групах

 Зараз ви попрацюєте в групах, виконуючи це завдання ви закріпите знання та вміння виконувати дії з дробами.

 А перед виконанням давайте пригадаємо, що при додаванні та відніманні дробів стає з чисельником та знаменником?

І і ІІ група. З ряду дробів виберіть і запишіть правильні. Який дріб називається неправильним.

 http://mathlessons.ucoz.com/adasa/3.png

 ІІІ і ІVгрупа. З ряду дробів виберіть і прочитайте правильні. Який дріб називається неправильним.

Картинки по запросу правильні дроби

Ритмічна фізкультхвилинка (відбивання ритму)

Нотна математика

Піфагор з математичною точністю описав звук. Він зі своїми учнями помітив, що чим довша струна, тим нижчий звук, а чим тугіше натягнута струна – тим вищий. Піфагор міркував так: нота «до» - це 1(довжина основної струни), «ре» - це ½, «мі» - 1/3 і т.д.

Будиночок для нот

Опорна схема «Дроби та ноти»

 

 

Вчитель музики. То яка ж це тривалість 1 і 2 і 3 і 4 і …? Відповідь: ціла

http://www.blf.ru/images/theory/chetvert3.gifВчитель математики. А ціла в математиці – це 1.

Вчитель музики. Коротша вдвічі від цілої тривалості: половинна

Вчитель математики. А половина в математиці – це  .

http://www.blf.ru/images/theory/chetvert3.gifВчитель музики. Коротша половинної: четвертна            

http://www.blf.ru/images/theory/8nota.gifВчитель математики. А в математиці:

Вчитель музики. Коротша вдвічі від четвертної -

 


Пропоную вам розв’язати музичні приклади. Перекладіть з музичної мови на математичну і виконайте дії, а потім отриману математичну відповідь перекладіть на музичну.


 

 

                  

 

 

Отже, дії додавання і віднімання в музиці також існують.

Музична задача

 Який урок математики без задачі? Сьогодні розв’яжемо музичну.

  • Задача буде про композитора П.Чайковського – відомого композитора (демонстрація фото).

Розв’язання задачі під марш Чайковського.

 Композитор П. Чайковський написав симфонію за 800 годин. На написання І частини витратив  3/8   всього часу,  ІІ частини -1/8 . Скільки годин він витратив на написання третьої частини?

І частина – 3/8

ІІ частина – 1/8          800 год

ІІІ частина – ?

  1. 800:8*3=300(год) – І частина.
  2. 800:8*1=100(год) – ІІ частина.
  3. 800 - (300+100) = 400(год) – ІІІ частина

Відповідь: 400 год він витратив на написання третьої частини.

Отже, розв’язавши цю задачу ми актуалізували знання і вміння виконувати арифметичні дії з дробами та знаходити частину від числа.

  • Ми з вами поговорили про музичні розміри, пригадали, яким розмірам відповідають твори, це: 4/4(марш) – ми розв’язували задачу під нього, 2/3(полька) – співали та залишився останній розмір, про який ми з вами поговорили, це 3/4(вальс).

Розповідь про відомого композитора – Шопена.

Історія виникнення «Собачого вальсу».

Прослуховування «Весняного вальсу».

VI.Підсумок уроку

Наш урок підходить до завершення, тож давайте підведемо підсумки:

  1. Хто першим об’єднав ноти та дроби?
  2. Де в музиці ми зустрічаємо дроби?
  3. Який розмір має полька, а вальс, а марш?
  4. Що ще ви запам’ятали?
  5. Що сподобалося?
  6. Які з отриманих знань, умінь і навичок на уроці ви візьмете для життя?

 

Заключне слово

Людину можна оцінювати дробом, чисельник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а знаменник те хороше, що про цю людину думають інші.  То ж бажаю вам щоб дріб у кожного з вас  був завжди  правильним.

 

  • Лунає пісня «Бо щастя – це…»

 

  • Всім дякуємо за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Що означає риска дробу?

 

 

  1. Як називається число, яке записується під рискою дробу і що воно означає?

 

 

  1. Як називається число, яке записується над  рискою дробу і що воно означає?

 

 

  1. Які дроби називаються правильними?

 

 

  1. Які дроби називаються неправильними?

 

 

 

 

 

http://mathlessons.ucoz.com/adasa/3.png

 

Картинки по запросу правильні дроби

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 березня 2020
Переглядів
1533
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку