Бінарний урок в 4 класі
з математики та музичного мистецтва
Тема: «Дроби та ноти»
Математика й музика потребують
єдиного мислення.
А.Енштейн
Шептуха Вероніка Андріївна
вчитель початкових класів
Янчук Алла Вікторівна
вчитель музичного мистецтва
Середня загальноосвітня школа №67
м. Києва
Мета: формувати:
ключові компетентності:
предметні компетентності:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ІКТ, презентація, картки для учнів, опорна схема «Дроби та ноти», музичний інструмент, ноти, портрети композиторів.
Музичний матеріал: Чеська народна пісня-танець «Полька», Фридерик Шопен «Вальс», Петро Чайковський «Марш», Алла Мігай «Сім нот», Оксана Перова-Рошки «Бо щастя – це…»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності
Гра «Синоптики» (жартівливий прогноз).
Прогноз погоди на урок.
Сьогодні у 4-Б класі на уроці музики та математики очікується безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, опади у вигляді високої кількості балів…
Упродовж найближчих 40 хвилин на вас очікує несподіваний град захоплюючих завдань про математику. На уроці ми почуємо яскраві, як блискавка, відповіді. Поступово розвіється туман незрозумілого, і ми без сумніву доведемо, що заслуговуємо на успіх
Якщо запастися терпінням і проявити старання, то посіяне насіння знання неодмінно дасть добрі сходи. Навчання корінь гіркий, але плід солодкий. Тож будемо вирощувати насіння науки, щоб потім куштувати солодкі плоди наших результатів.
Озвучення учнями очікуваних результатів.
III. Актуалізація опорних знань
Гра «Тягни-відповідай»
Питання:
1. Що означає риска дробу?
2. Як називається число, яке записується під рискою дробу і що воно означає?
3. Як називається число, яке записується над рискою дробу і що воно означає?
4. Які дроби називаються правильними?
5. Які дроби називаються неправильними?
VI. Повідомлення теми та мети уроку
Гра «Шифрувальник»
Розв’яжи задачі, розташуй їхні відповіді у порядку спадання і розшифруй слово, ви дізнаєтеся частину теми сьогоднішнього уроку.
И • Для букетів взяли 21 квітку. 1/3 всіх квітів – червоні. Скільки червоних квіток було в букетах? (21:3=7)
Т • На полиці 6 художніх книжок, що становить 1/3 всіх книг. Скільки всього книг на полиці. (6*3=18)
Н • Швидкість мотоцикліста 70 км/год. Весь шлях він подолав за 3 год. Яку відстань проїхав мотоцикліст? (70*3=210)
О • Автомобіль проїхав відстань 300 км за 3 год. З якою швидкістю рухався автомобіль? (300:3=100)
Відповідь: НОТИ
А для того, щоб розшифрувати друге слово теми вам необхідно розв’язати кросворд.
Робота в парах
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: ДРОБИ
Ви розшифрували тему нашого уроку, хто назве її?
Правильно, тема нашого уроку звучить так: «Дроби та ноти». Що ж спільного між цими словами, які відносяться до різних наук? Що їх пов’язує? Саме це ми і з’ясуємо сьогодні з вами на уроці. Також узагальнимо знання про звичайні дроби, закріпимо навички виконання додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками та розв’яжемо задачі на знаходження дробу від числа.
А по скільки в уроці поєднані разом музика з математикою, ми повторимо види нот, їх звучання, прослухаємо мелодії та заспіваємо пісні.
V. Робота над темою та метою уроку
Математика та музика – два полюси людської культури. Слухаючи музику, ми переносимося у магічний світ звуків. Розв`язуючи задачі, ми поринаємо у логічний та точний світ чисел. Ми не задумуємося над тим, що світ звуків та простір чисел із давніх давен знаходяться поруч один з одним. А тому: «Математика й музика потребують єдиного мислення». Ці слова Енштейна стануть епіграфом сьогоднішнього уроку.
Давньогрецький філософ, математик, музикант ПІФАГОР, той самий, чиїм ім’ям названа знаменита теорема, першим побачив та об`єднав ноти з дробами. Він вивчав математичну сторону звука, шукав зв`язок між астрономією та музикою.
Ми живемо у світі звуків. Люди дуже давно навчились записувати різні звуки за допомогою спеціальних знаків. Як ці знаки називають?
Відповідь учнів: ноти.
Відповідь учнів: на початку твору після музичного ключа.
Відповідь учнів:
Відповідь учнів: в музиці – це поняття «розмір».
Індивідуальна робота в групах
Зараз ви попрацюєте в групах, виконуючи це завдання ви закріпите знання та вміння виконувати дії з дробами.
А перед виконанням давайте пригадаємо, що при додаванні та відніманні дробів стає з чисельником та знаменником?
І і ІІ група. З ряду дробів виберіть і запишіть правильні. Який дріб називається неправильним.
ІІІ і ІVгрупа. З ряду дробів виберіть і прочитайте правильні. Який дріб називається неправильним.
Ритмічна фізкультхвилинка (відбивання ритму)
Нотна математика
Піфагор з математичною точністю описав звук. Він зі своїми учнями помітив, що чим довша струна, тим нижчий звук, а чим тугіше натягнута струна – тим вищий. Піфагор міркував так: нота «до» - це 1(довжина основної струни), «ре» - це ½, «мі» - 1/3 і т.д.
Будиночок для нот
Опорна схема «Дроби та ноти»
Вчитель музики. То яка ж це тривалість 1 і 2 і 3 і 4 і …? Відповідь: ціла
Вчитель математики. А ціла в математиці – це 1.
Вчитель музики. Коротша вдвічі від цілої тривалості: половинна
Вчитель математики. А половина в математиці – це .
Вчитель музики. Коротша половинної: четвертна
Вчитель математики. А в математиці:
Вчитель музики. Коротша вдвічі від четвертної -
Пропоную вам розв’язати музичні приклади. Перекладіть з музичної мови на математичну і виконайте дії, а потім отриману математичну відповідь перекладіть на музичну.
Отже, дії додавання і віднімання в музиці також існують.
Музична задача
Який урок математики без задачі? Сьогодні розв’яжемо музичну.
Розв’язання задачі під марш Чайковського.
• Композитор П. Чайковський написав симфонію за 800 годин. На написання І частини витратив 3/8 всього часу, ІІ частини -1/8 . Скільки годин він витратив на написання третьої частини?
І частина – 3/8
ІІ частина – 1/8 800 год
ІІІ частина – ?
Відповідь: 400 год він витратив на написання третьої частини.
Отже, розв’язавши цю задачу ми актуалізували знання і вміння виконувати арифметичні дії з дробами та знаходити частину від числа.
Розповідь про відомого композитора – Шопена.
Історія виникнення «Собачого вальсу».
Прослуховування «Весняного вальсу».
VI.Підсумок уроку
Наш урок підходить до завершення, тож давайте підведемо підсумки:
Заключне слово
Людину можна оцінювати дробом, чисельник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а знаменник те хороше, що про цю людину думають інші. То ж бажаю вам щоб дріб у кожного з вас був завжди правильним.